| کد خبر: 167317 |

◄ مراقب گرمازدگی کودکان در خودرو باشید

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فضای داخل ماشین‌ها در مدت کوتاهی حتی یک ساعت می‌توانند به‌اندازه‌ای گرم شوند که هرکسی را که داخل آن است، خفه کنند. در حقیقت پارک‌کردن خودرو زیر نور خورشید می‌تواند دمای درون ماشین را تا ۷۱ درجه سانتی‌گراد که دمای پخت تخم‌مرغ است، گرم کند. پارک‌کردن در سایه هم خیلی نمی‌تواند به وضعیت کمک کند، چراکه دمای داخلی در این شرایط می‌تواند در یک ساعت تا حدود ۴۸ درجه سانتی‌گراد بالا رود.

تین نیوز

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فضای داخل ماشین‌ها در مدت کوتاهی حتی یک ساعت می‌توانند به‌اندازه‌ای گرم شوند که هرکسی را که داخل آن است، خفه کنند. در حقیقت پارک‌کردن خودرو زیر نور خورشید می‌تواند دمای درون ماشین را تا ۷۱ درجه سانتی‌گراد که دمای پخت تخم‌مرغ است، گرم کند. پارک‌کردن در سایه هم خیلی نمی‌تواند به وضعیت کمک کند، چراکه دمای داخلی در این شرایط می‌تواند در یک ساعت تا حدود ۴۸ درجه سانتی‌گراد بالا رود.

به گزارش دیلی میل، در مطالعه اولیه‌ای که برای این موضوع انجام شد، محققانی از دانشگاه ایالتی آریزونای آمریکا بررسی‌ای درباره میزان گرم‌شدن ماشین‌های مختلفی که در زمان‌های متفاوت در معرض مقادیر مختلفی از سایه و نور خورشید قرار می‌گیرند، انجام دادند. محققان همچنین درباره مدت‌زمانی که یک کودک دوساله در ماشین گرمی دچار گرمازدگی می‌شود، بررسی‌هایی انجام دادند.

محققان برای انجام این مطالعه از شش وسیله نقلیه استفاده کردند: دو اتومبیل نقره‌ای کوچک، دو اتومبیل نقره‌ای سدان و دو مینی‌ون نقره‌ای. اتومبیل‌های قرارگرفته در هر دسته، کاملاً یکسان بودند. این تیم تحقیقاتی در سه روز گرم تابستان در آریزونا که درجه حرارت آن می‌تواند تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد بالا رود، اتومبیل‌ها را در زمان‌های مختلف روز زیر نور خورشید و زیر سایه قرار دادند و دمای داخلی و دمای سطح خارجی ماشین را در طول روز اندازه‌گیری کردند. نانسی سلوور، متخصص هواشناسی و اقلیم ایالت آریزونا، دراین‌باره گفت: «ما در تلاشیم که از آنچه در سفرهای درون‌شهری برای خرید اتفاق می‌افتد، جلوگیری کنیم.» او ادامه داد: «زمانی‌که متوجه شدم دمای سطح ماشین می‌تواند به‌اندازه‌ای گرم شود که پوست بدن را بسوزاند، بسیار شگفت‌زده شدم.»

محققان دریافتند که  دمای داخلی ماشینی که زیر خورشید پارک شده است، در یک ساعت تا حدود ۴۶ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود. داشبورد آنها حدود ۷۰ درجه، چرخ‌های ماشین ۵۲ درجه و صندلی‌ها ۵۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شوند.

دمای داخلی ماشینی که در سایه پارک شده است، به‌طور متوسط ۳۷ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود. داشبورد آنها حدود ۴۷ درجه، چرخ‌های ماشین ۴۱ درجه و صندلی‌ها ۴۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شوند.

سلوور می‌گوید: «مردم فکر می‌کنند که اگر ماشین‌هایشان را در سایه پارک کنند، مشکلی وجود ندارد. خورشید در سراسر آسمان حرکت می‌کند پس اگر شما ماشینتان را یک روز کامل زیر نور آفتاب بگذارید، در برخی از ساعات روز ماشینتان زیر نور مستقیم خورشید خواهد بود.»

ماشین‌های کوچک ازآنجایی‌که فضایشان کمتر است، زودتر از بقیه گرم می‌شوند و بعد از آنها به ترتیب خودروهای سدان و مینی‌ون‌ها گرم می‌شوند. سلوور ادامه می‌دهد: «ممکن است در ابتدا کودک موفق شود خودش را خنک کند اما ازآنجایی‌که در ماشین گیر افتاده، بعد از مدتی نفس‌هایش شروع به تولید رطوبت می‌کنند؛ بنابراین بعد از گذشت مدتی کودک دیگر قادر نیست خود را خنک کند چراکه عرق کرده و عرق به‌راحتی تبخیر نمی‌شود.»

در طول ۱۸ سال گذشته، سالانه بین ۳۰ تا ۶۰ کودک در آمریکا بعدازاینکه در یک ماشین و بدون مراقبت تنها مانده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند.

گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که دمای هسته داخلی بدن انسان به ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد. رسیدن دمای بدن به ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری بر ارگان‌های بدن گذاشته و یا باعث مرگ افراد شود. کودکان در معرض خطر بیشتری هستند چراکه بدن آنها سه تا پنج برابر زودتر از بزرگسالان گرم می‌شود.

این تیم با استفاده از داده‌ها دمای بدن یک پسربچه دوساله را شبیه‌سازی کرد تا ببیند در چه مدت‌زمانی دچار گرمازدگی می‌شود. آنها متوجه شدند که دمای بدن این پسر در ماشین پارک شده در زیر خورشید در طول یک ساعت و در ماشین پارک شده در سایه در طول دو ساعت به ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

 

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.