| کد خبر: 164975 |

(تصاویر) اولین پروازها در ایران؛ از «قلعه‌مرغی» تا «مسجدسلیمان»

اولین فرودگاه رسمی ایران فرودگاه قلعه مرغی است که به دستور رضاشاه ساخته شد.

تین نیوز

رویای پرواز برای نوع بشر منشا مشخصی ندارد. فقط همه می‌دانند که پرواز از دیر باز فکر انسان‌ها را به خود مشغول کرده‌است و عده‌ای هم  برای جامه عمل پوشاندن به این رویا جان خود را از دست داه‌اند. عشق پرواز همچون پرندگان به نشستن بر بال‌های آهنین بدل شد.

با اختراع هواپیما توسط  برادران رایت و تکامل و تبدیل آن به شکل هواپیماهای کاربردی، نیاز به محلی دائمی برای دورخیز این پرنده آهنین و همچنین فرود آن احساس شد، که در نهایت با اختصاص محلی برای نشست و برخاست هواپیماها در کنار شهرها، فرودگاه‌ها شکل گرفت.

اولین فرودگاه رسمی: قلعه مرغی

 اولین فرودگاه رسمی ایران فرودگاه قلعه مرغی است که به دستور رضاخان ساخته شد و از آن هواپیما برمی‌خاست.

این فرودگاه برای ورود دو هواپیمای انگلیسی به تهران احداث شد. زمینی باز و بدون عوارض سطحی در قلعه‌مرغی تهران که با به کارگیری زندانیان کاملا تسطیح شده بود را برای فرود هواپیما در نظر گرفتند.

روزنامه ایران در 7 تیر 1301 شمسی نوشت:  .... به طوری که اطلاع حاصل نموده‌ایم قریباً دو فروند آئروپلان که متعلق به دولت انگلیس است در هوای تهران پرواز خواهد کرد و ورود آئروپلان‌های مزبور قبلا به دولت ایران اطلاع داده شده اختصاص محلی را جهت فرود آمدن تقاضا نموده‌اند؛ لذا به اداره نظمیه اطلاع داده شده که در بیرون دروازه محل مناسبی را برای پائین آمدن آنها تهیه و در صورت پست و بلندی، محل را تسطیح نمایند. اداره نظمیه نیز در اطراف قلعه مرغی، سمت امامزاده حسن را برای فرود آمدن آئروپلان اختصاص داده و عده‌ای از محبوسین نظمیه هم چند روز است مشغول تسطیح آنجا هستند که برای ورود آئروپلان حاضر باشد ....

18-3-4-11254سایت مرجع هوانوردی

همان روزنامه در روز پنجشنبه 9 مرداد 1301 : ....دو فروند آئروپلان انگلیسی که اخیراً از بغداد به تهران آمده، در قلعه مرغی فرود آمده از صبح روز گذشته در آسمان تهران به پرواز و نمایش مشغول بوده و در پایان در قلعه مرغی فرود آمدند....

مسجد‌سلیمان، اولین شهر فرودگاهی ایران

مسجدسلیمان با کشف و استخراج نفت شهرت پیدا کرد و زمینی صاف در آن برای فرود هواپیما و رفت و آمد انگلیسی‌ها و کارکنان شرکت نفت اختصاص یافت که به فرودگاه مسجد سلیمان مشهور شد. شرکت‌های «بریتیش ایرویز»انگلستان  و  «کی ال ام»هلند دو شرکت فعال در این فرودگاه بودند. سال‌ها بعد با ملی شدن شرکت نفت و خرید چند فروند هواپیمای ایرانی، فرودگاه مسجد سلیمان رونق زیادی پیدا کرد. امروزه این فرودگاه به نام فرودگاه شهید آسیایی مشهور است.

 فرودگاه مسجد سلیمان تا امروز بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. نخستین باری که تصمیم به مرمت و بازگشایی این فرودگاه شد، سال 1387 بود؛ در این سال به مناسبت تولد ۱۰۰ سالگی اولین فرودگاه خاورمیانه و همزمان با یکصدمین سالگرد تاسیس صنعت نفت در ایران، بودجه‌ای به بازسازی این فرودگاه اختصاص داده شد.

  

635782002854081612

از ویژگی‌های برجسته‌ فرودگاه مسجدسلیمان، موقعیت جغرافیایی آن است که به گفته یکی از هوانوردان با سابقه کشور در جهان کم نظیر است. 

اغلب فرودگاه‌ها در مناطق مختلف، در بستر و هم سطح شهرها احداث شده‌اند، در حالی که فرودگاه مسجدسلیمان به علت تپه‌ای بودن منطقه، در بالای شهر قرار گرفته و این نوع فرودگاه‌ها در جهان کمتر دیده می شود.

Masjed_Soleyman1

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.