| کد خبر: 163251 |

نگاهی به نسبت استفاده حمل‌نقل عمومی و حوادث رانندگی در دنیا

◄ قطار؛ ارزان‌ترین و ایمن‌ترین وسیله سفر در دنیا

تعداد زیاد خودرو در جاده‌‌های محدود کشور ما، از عوامل مهم افزایش تصادفات جاده ای به حساب می‌آید.

تین نیوز

استفاده از وسایل نقلیه  با همه امتیازاتی که دارد، با یک احتمال بسیار ساده به نام حادثه به وسیله‌ای برای مرگ تبدیل می‌شود و سالانه جان هزاران نفر را در جهان می‌گیرد. در سفر جاده‌ای‌، دو عامل مهم خطای انسانی و مسیر حرکت وسیله نقلیه یعنی جاده، اصلی‌ترین عوامل ایجاد حادثه ومرگ ومیر جاده‌ای به حساب می‌آیند.

نقش جاده‌ها در ایجاد حوادث و تشدید خطاهای انسانی بسیار زیاد است. جاده‌ها و راه‌های ارتباطی عموما از کوتاه‌ترین مسیر ممکن ساخته می‌شوند و گاهی نیز به دلایلی اجتناب ناپذیر از دل صخره‌ها و عوارض زمینی خطرناک می‌گذرند. ایجاد موانع و تابلوهای راهنما از سوی راهداری‌ها تنها چیزی است که به راننده اطمینان می‌دهد تا از این را ه‌ها عبور کند و گاهی هم فقط شهامت راننده باعث عبور از این مسیرها می‌شود.

6928a105-dea7-4b54-8cf5-02935886417a

آمار حوادث  جاده‌ای در سطح دنیا به نسبت دیگر شیوه‌های حمل ونقل،اعداد وارقام بزرگی را نشان می‌دهد که با توسعه صنعتی آن کشورها نسبت عکس دارد. دلیل آن هم کاملا واضح است چرا که استفاده از تکنولوژی روز در راه سازی و راهداری و همچنین نصب سیستم‌های هشدار دهنده، سبب کاهش حوادث جاده‌ای شده است.    

از سویی دیگر آمار تصادفات جاده‌ای در بعضی کشورهای توسعه یافته نیز ارقام بالایی را نشان می‌دهد که گاهی ریشه‌های آن کاملا مربوط به خطاهای انسانی است و حتی جنبه فرهنگی دارد. به عنوان نمونه در ایالات متحده آمریکا آمار جانباختگان تصادفات جاده‌ای با  حوادث موتور سواری افزایش یافته است. یعنی اگر فکری به حال موتور سوارها شود، میزان مرگ و میر جاده‌ای نیز کاهش می‌یابد.

 در اطلاعات آماری مربوط به حوادث رانندگی در سال  2012، کشورهای انگلستان، نروژ، اسرائیل، ایسلند، سوئیس و سنگاپور را با اعداد 2.75 و 3.4 و 3.7 و 3.8 و  4.7 و 4.8 نفر از هر 100000 نفر جمعیت در سال به ترتیب، پایین‌ترین آمار جانباختگان حوادث جاده‌ای را دارا هستند. ایران در این جدول عدد 35.8 نفر از هر 100000 نفر جمعیت در سال را نشان می‌دهد که در مقایسه با 179 کشور دیگر فقط از 9 کشور دیگر برتری دارد یعنی در رکوردگذاری تصادفات جاده ای رتبه دهم را صاحب است.

Chalus_road_7baradarun_-_panoramio

یکی ازعوامل مهم دخیل در تصادفات جاده‌ای، نسبت تعداد خودرو در کشور با میزان سرانه راه به ازای هر 1000 نفر جمعیت است. کشور توسعه یافته فرانسه با وسعت حدود یک سوم ایران وبا سرانه راه 15.9 کیلومتر برای هر هزارنفر، نزدیک 40 میلیون خودرو دارد. درحالی‌که برای ایران با سرانه 2.6 کیلومترراه برای هر هزارنفر تا سال 2010 بیش از 20 میلیون خودرو فعال به ثبت رسیده است. حتی در کشور ترکیه با سرانه 5.7 کیلومتر راه برای هر هزارنفر کمتر از 15 میلیون خودرو وجود دارد.

تعداد زیاد خودرو در جاده‌‌های محدود کشور ما، از عوامل مهم افزایش تصادفات جاده ای به حساب می‌آید.    

واضح است که ایجاد سازه‌های ایمن کننده جاده‌ای توسط متولیان راه‌های کشور و رعایت نکات ایمنی توسط رانندگان  سبب کاهش حوادث و در نتیجه مرگ ومیر حاصل از آن خواهد شد.

برای رسیدن به آمار و ارقام مطلوب در حوادث جاده‌ای باید به اصلاح زیر ساخت‌ها و توسعه جاده‌ها یعنی همان افزایش سرانه جاده‌ای پرداخت  و از افزایش بی‌رویه خودرو‌ها در کشور جلوگیری کرد. کاری که شاید از 20 سال پیش باید آغاز می‌شد.

تشویق عموم مردم برای استفاده از ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی به خصوص غیر جاده‌ای یعنی ریلی و هوایی از تعداد جانباختکان در جاده‌ها به صورت چشمگیری خواهد کاست به طوری که در کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه و رو به ترقی استفاده از قطار به یک عادت روزمره بدل شده است چرا که متولیان حمل‌ونقل ریلی با توسعه ناوگان ریلی و ایجاد تسهیلات سفرهای درون شهری و بیرون شهری عموم مردم را به استفاده از آن تشویق کرده‌اند.

train

قطار به عنوان بهترین وسیله نقلیه در اروپا برای سفر از شهر به شهر و کشور به کشور است با قیمت مناسب و ایمن.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.