| کد خبر: 163154 |

◄ امنیت هواپیما بیش‌تر است یا قطار؟

سفر با هواپیما و قطار برخلاف شایعاتی که در موردشان ساخته شده از امنیت بالایی برخوردارند و سفر با هواپیما امنیت بیشتری از قطار دارد. در واقع دلیل توجه عمومی به سوانح هوایی این است که بسیار به ندرت اتفاق می افتند! و آنقدر فواصل بین این سوانح زیاد است که مردم وقت دارند در مورد آن صحبت کنند!

تین نیوز

وقتی برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنیم، می‌خواهیم امن‌ترین وسیله حمل‌ونقل را انتخاب کنیم. گاهی حوادث هوایی و زمینی پیش آمده در سرتاسر دنیا ما را نگران می‌کند و می‌خواهیم هرطور شده از امنیت سفر مطمئن باشیم. اگر بخواهیم بین قطار و هواپیما یکی را انتخاب کنیم، کدام امنیت بیشتری دارد؟ هواپیما امن‌تر است یا قطار؟ آمار حوادث این دو وسیله حمل‌و‌نقل چه چیزی را نشان می‌دهد؟

2236945

هر چندوقت یکبار خبری در مورد سقوط یک هواپیما یا تصادف قطار و سایر وسایل نقلیه می‌شنویم و نگران امنیت سفر می‌شویم. اگر چه این حوادث در مقایسه با تعداد سفرهای انجام شده زیاد نیست، اما باز هم خبر تصادف باعث می‌شود توجه عمومی به سمت امنیت سفر  جلب شود و مقایسه بین وسایل حمل‌و‌نقل صورت گیرد. باور عموم این است که سفر با اتومبیل و قطار چون روی زمین حرکت می‌کنند مطمئن‌تر هستند، در حالی که هواپیما چون در آسمان معلق است امنیت کمتری دارد! آیا این باور درست است؟ آمار تصادفات جاده‌ای و ریلی چه چیزی را نشان می‌دهند؟

train

به طور کلی تصادف با اتومبیل و موتورسیکلت چون تعداد سرنشینان کمتری دارد معمولا زیاد به چشم نمی‌آید و  به دلیل فراوانی و کوچکی، سر و صدای زیادی نمی‌کند در حالی که حوادث قطار یا هواپیما به دلیل تعداد سرنشینان بالا تا مدت‌ها در صدر اخبار و توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد. اما آمار چیز دیگری را نشان می‌دهد. اگر به آمار مرگ‌ومیر حوادث جاده‌ای نگاه کنیم متوجه می‌شویم که تعداد تلفات اتومبیل، اتوبوس و موتورسیکلت به مراتب بیشتر از تلفات قطار و هواپیماست.

آمارو ارقام نشان می‌دهند که سفر با قطار علیرغم حوادث پیش آمده بسیار امن است. یک تحقیق در سال 2013 اطلاعات خوبی دراین زمینه فراهم کرد. در این تحقیق آمار تلفات و حوادث وسایل نقلیه مختلف در یک بازه ۹ ساله از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ بررسی شد. نتایج این تحقیق شگفت آور بود؛ چراکه نشان داد که قطار «دومین» وسیله امن برای حمل و نقل عمومی است. طی سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۹ تعداد تلفات سفر با قطار ۰٫۴۳ نفر به ازای هر میلیون مایل بود. در مقابل، تعداد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای ۷٫۳ نفر و تعداد تلفات موتورسیکلت عدد وحشتناک ۲۱۳ نفر ثبت شده بود! اگر قطار دومین وسیله حمل‌ونقل امن است، پس اولین وسیله کدام است؟ هواپیما! سفر با هواپیما امن‌تر است.

aircraft-02

در پی انتشار اخبار چندین سانحه هوایی مثل ناپدید شدن پرواز MH370 مالزی و سقوط هواپیمای MH17 تحقیقات دیگری نیز انجام شد چون پس از این حوادث باز هم امنیت پرواز زیر سوال رفت و مردم از ترس سقوط نگران سوار شدن به هواپیما شدند. تحقیقات گسترده در سراسر دنیا نشان داد که برخلاف باور عمومی، سفر با هواپیما یکی از امن ترین راه های ارتباطی به شمار می‌رود. در تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۲ ودر دانشگاه MIT انجام شد نتایج جالبی به دست آمد: بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ احتمال کشته شدن در پروازهای ایالات متحده، یک در ۴۵ میلیون پرواز بود. اگر بخواهیم این احتمال را با مثال توضیح بدهیم یعنی یک مسافر می تواند هر روز و به مدت ۱۲۳۰۰۰ سال سفر هوایی انجام دهد و دچار حادثه نشود.

42-18780890_c1

هر روز امن‌تر از دیروز

سفر با هواپیما و قطار برخلاف شایعاتی که در موردشان ساخته شده از امنیت بالایی برخوردارند و سفر با هواپیما امنیت بیشتری از قطار دارد. در واقع دلیل توجه عمومی به سوانح هوایی این است که بسیار به ندرت اتفاق می افتند و آنقدر فواصل بین این سوانح زیاد است که مردم وقت دارند در مورد آن صحبت کنند؛ چیزی که مثلا در مورد حوادث جاده‌ای اتفاق نمی‌افتد.

طبق همان مطالعه، تعداد کشته شدگان سفرهای هوایی به ازای هر میلیون مایل سفر تنها ۰٫۰۷ نفر بود. این مطالعه تنها یکی از صدها تحقیقی است که ثابت می‌کند سفر با هواپیما یکی از امن‌ترین و راحت‌ترین روش های حمل‌و‌نقل است. در سال‌های گذشته ورود تکنولوژی‌های پیشرفته و تجهیزات مدرن، امنیت پرواز را بیش از پیش بالا برده است و ما در امن‌ترین دوره این نوع سفر قرار داریم. این امنیت تا حدی است که کارشناسان سال ۲۰۱۷ را به عنوان امن‌ترین سال برای سفرهای هوایی در کل تاریخ صنعت هواپیمایی اعلام کردند.

train-hack-featured-1

سوانح هوایی روز به روز کمتر می‌شود و همان تعداد معدود حوادثی هم که پیش می‌آیند معمولاً تلفات بسیار کمی دارند. تجهیزات پیشرفته این امکان را به خلبان‌ها می‌دهد تا در صورت بروز هرگونه مشکل به بهترین و امن‌ترین شکل مسئله را مدیریت و کنترل کنند. اداره سوانح و حوادث هوایی (Bureau of Aircraft Accidents) که دفتر مرکزی‌اش در سوئیس قرار دارد، نرخ میانگین مرگ و میر در سفرهای هوایی را اعلام کرده است. بر طبق این آمار، میزان تلفات در هر یک میلیون پرواز ۲٫۱ نفر است؛ یعنی احتمال اینکه پرواز شما سقوط کند و کشته شوید ۱ به ۱۵ میلیون است! اگر هنوز قانع نشده اید که سفر با هواپیما امن است باید بگوییم که احتمال اینکه صاعقه به شما اصابت کند و کشته شوید ۱۵ برابر بیشتر از این میزان است! ولی ظاهرا وقتی رعد و برق اتفاق می‌افتد کسی چندان نگران این موضوع نیست. پس نگران خطرات سفر با هواپیما نباشید و با خیال راحت بلیط خود را رزرو کنید و از تجربه پرواز لذت ببرید.

منبع:www.bustle.com

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.