| کد خبر: 162744 |

برف و بوران چگونه در شبکه حمل‌ونقل اروپا هم «بحران» شد؟ + تصاویر

در ایران عکس کشورهای توسعه‌یافته اروپایی با بحران هرج‌ومرج در شبکه حمل‌ونقل به‌واسطه تغییرات شدید جوی و آب‌وهوایی به وجود آمده و به‌نوعی «قهر طبیعت» محسوب می‌شد. عده‌ای سوار بر موج انتقادها به دولت تاختند و از روند پاک‌سازی جاده‌ها و فرودگاه‌ها و آماده‌سازی پروازها و قطارها انتقاد کردند. انتقادهای تندوتیزی که گاه بدون هیچ پشتوانه و تنها با غلبه نگاه «سیاسی» بر «اقتصادی» بود. حتی کار به‌جایی کشید که وزیر راه‌وشهرسازی و معاونان او به مجلس و کمیسیون‌های مختلف کشیده شده و با همین نگاه سیاسی، تلاش شد تا دستاویزی برای برکناری ایجاد شود.

تین نیوز

پس از موج بی‌سابقه سرمای اروپا در هفته‌های گذشته، یک تحلیل‌گر سابق BBC، در توییتی برخی از اثرات سرما و برف و بوران کشنده بریتانیا را برشمرده و از نوع برخورد ایرانی‌ها با مقوله‌ای به نام «مدیریت بحران» در کشورمان انتقاد کرده است. در توییت او به تعطیلی سه فرودگاه، لغو دویست پرواز و هزار و ۴۲۴ قطار اسکاتلند و لغو قطارهای شمال نیوکاسل و جراحی‌های غیر اورژانسی به همراه فلج‌شدن راه‌ها و احتمال قطع گاز و برق و... اشاره ‌شده است که شباهت بسیاری به پیامدهای بارش سنگین برف در ماه گذشته دارد که برای چند روز شبکه حمل‌ونقل کشور را فلج کرد.

اما جالب‌ترین بخش ماجرا زمانی است که در ایران عکس کشورهای توسعه‌یافته اروپایی با بحران هرج‌ومرج در شبکه حمل‌ونقل به‌واسطه تغییرات شدید جوی و آب‌وهوایی به وجود آمده و به‌نوعی «قهر طبیعت» محسوب می‌شد. عده‌ای سوار بر موج انتقادها به دولت تاختند و از روند پاک‌سازی جاده‌ها و فرودگاه‌ها و آماده‌سازی پروازها و قطارها انتقاد کردند. انتقادهای تندوتیزی که گاه بدون هیچ پشتوانه و تنها با غلبه نگاه «سیاسی» بر «اقتصادی» بود. حتی کار به‌جایی کشید که وزیر راه‌وشهرسازی و معاونان او به مجلس و کمیسیون‌های مختلف کشیده شده و با همین نگاه سیاسی، تلاش شد تا دستاویزی برای برکناری ایجاد شود. و در نهایت نیز طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به جریان انداخته شد. آن‌هم به بهانه مشکلات به وجود آمده در شبکه حمل‌ونقلی کشور به‌واسطه برف‌وبوران شدیدی که نمونه آن در کشورهای پیشرفته نیز مشکلات بزرگی درست می‌کند.

دو هفته پیش ورود موج سرما و برف‌وبوران از جبهه شمالی به اروپا موجب شد تا بسیاری از کشورهای اروپایی با مشکلات مشابه برف‌وبوران ماه گذشته ایران روبه‌رو شوند؛ اما نحوه برخورد با این بحران متفاوت بود. در ایران، برخی رسانه‌ها این اتفاق را بهانه خوبی برای حمله به دولت یافتند و تلاش کردند لغو پروازها و یا مسدودشدن جاده‌ها را به ناکارامدی در بدنه مدیریتی وزارتخانه راه‌وشهرسازی نسبت دهند. بااین‌حال، باید توجه داشت که رخدادهای آب‌وهوایی در تمام دنیا یک «کابوس» برای بخش حمل‌ونقل است و آمادگی در مقابل این رخدادها، به بودجه، برنامه‌ریزی درازمدت و مدیریت در سطوح بالا نیازمند است و درعین‌حال، «غافلگیری» اصل جدایی‌ناپذیر این رخدادهاست. در این گزارش برخی از خسارت‌هایی که برف‌وبوران شدید- نظیر آنچه ماه گذشته در ایران اتفاق افتاد- بر شبکه حمل‌ونقلی اروپا وارد شد؛ بررسی می‌شود. طوفانی که تا لحظه نوشتن این گزارش بیش از ۵۵ کشته داده است. بیشتر این کشته‌ها نیز بی‌خانمان‌هایی بوده‌اند که در شرق اروپا، در کشور لهستان، از شدت سرما جان باخته‌اند.

اروپا 2

آلمان؛ خرس سیبری

در آلمان، کشوری که به‌تازگی بالاترین میزان صادرات را در بین کشورهای صاحب صنعت دنیا به خود اختصاص داده است؛ رسانه‌ها موج سرمای بی‌سابقه‌ای که غرب و شرق اروپا را در برگرفته، «خرس سیبری» نامیده‌اند. «خرس سیبری» تا زمان نوشتن این گزارش خسارت‌های زیادی را به زیرساخت‌های حمل‌ونقلی آلمان زده است. پنجشنبه گذشته تمام قطارها در ایالت‌های غرب رود راین، متوقف شدند. به علت باد شدید و بوران وحشتناکی که در بندر هامبورگ (مهم‌ترین کلان‌شهر غرب آلمان) ایجاد شد؛ بسیاری از خودروها از حرکت ایستادند و جاده‌ها بسته شد. «دویچه وله» دراین‌باره می‌نویسد: «در آلمان پنج نفر بر اثر سرمای هوا کشته شدند که دو تن از آنها، آتش‌نشان‌هایی بودند که برای عملیات اضطراری نجات در راه ماندگان، فعالیت می‌کردند. سرعت باد در آلمان به ۲۰۳ کیلومتر در ساعت رسید و زندگی میلیون‌ها نفر را مختل کرد.» به نوشته این خبرگزاری، Deutsche Bahn به‌عنوان اپراتور تمام قطارهای راه دور آلمان، به دلیل این توفان‌ها، برنامه حرکت قطارها را کنسل کرده است.

در بخش هوایی، فرودگاه‌ها تعطیل‌شده‌اند؛ پروازهای مختلف بین مونیخ و برلین، دوسلدورف، هامبورگ و کلن به دلیل وزش باد با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت لغو شده و مسافران به خانه برگشته‌اند؛ در وست فالن شمالی، پل‌ها و بزرگراه‌ها مسدود شده و سطح آب در رودخانه راین به‌شدت بالا آمده و امکان بروز سیل وجود دارد. در همین حال، برق بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان شهرها در آلمان قطع‌شده و مدارس نیز به تعطیلی کشیده شده است.»

اروپا

بریتانیا؛ دیو از شرق آمده

در فاصله روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه، طوفانی که انگلیسی‌ها به آن «دیو از شرق آمده» می‌گویند، شبکه حمل‌ونقلی بریتانیا و ایرلند را فلج کرد. در بریتانیا، موج برف و سرما، جاده‌های اصلی را بست و بعضی از خطوط قطار را از کار انداخت. این در حالی است که بریتانیا به دلیل جریان‌های هوای گرم در جنوب این کشور، معمولاً زمستان‌های سختی ندارد و به‌نوعی یک «غافلگیری» در این کشور رخ‌داده است. وزش باد شدید در بریتانیا، موجب ایجاد موج‌های بزرگ‌شده که ترس از سونامی را به جان مردم انداخته است. بی‌بی‌سی گزارش داده که در ایرلند بیشتر خطوط حمل‌ونقل زمینی و هوایی تعطیل‌شده و بیش از ۲۴ هزار خانه بدون برق مانده‌اند.

کاربران توییتر عکس‌های تکان‌دهنده‌ای را از سقوط درختان بر روی ریل‌های خط آهن در بریتانیا به اشتراک گذاشته‌اند که موجب اختلال در حرکت قطارها شده است. وب‌سایت VID که اخبار حمل‌ونقل را منتشر می‌کند دراین‌باره گزارش داده که دست‌کم ۱۷ کامیون سنگین در جاده‌های بریتانیا، به دلیل وزش باد شدید، واژگون شده‌اند. در انگلستان سه فرودگاه به‌طور کامل بسته شده و تمام قطارهای اسکاتلند نیز برنامه حرکت خود را لغو کردند.

اروپا.jpg5.jpg6

هلند؛ ترس از پرواز

شلوغ‌ترین فرودگاه اروپا با نام «اسخیپول» در آمستردام است که پس از برف و بوران در هلند، به تعطیلی کشیده شد. ایرلاین مشهور KLM ده‌ها پرواز خود را کنسل کرد یا این‌که به مسافران اعلام کرد که پس از مساعدشدن شرایط جوی، قادر به پرواز خواهد بود. راه‌آهن هلند (NS) و اپراتور آن موسوم به ProRail در گفتگو با بی‌بی‌سی عنوان کردند که خطوط برق مورد استفاده راه‌آهن این کشور، به دلیل باد شدید ازکارافتاده و حتی برخی از خطوط راه‌آهن نیز آسیب دیده است. جمعه گذشته، وب‌سایت راه‌آهن هلند اعلام کرد که تنها چند قطار محدود برای کمک‌رسانی و عملیات امداد و نجات در طول شب قادر به حرکت خواهند بود. در هلند، دو نفر نیز بر اثر سقوط درخت کشته شده‌اند.

اروپا 3

ایتالیا؛ سنگین‌ترین بارش

شهر رم در هفته گذشته، شاهد سنگین‌ترین بارش برف در عرض پنج و شش سال گذشته بوده است. به‌طوری‌که مدارس رم تعطیل شد، جاده‌های منتهی به پایتخت ایتالیا مسدود شد و پلیس از ساکنان خواست که اگر کار ضروری ندارند از خانه خارج نشوند. وب‌سایت رادیو فرانسه درباره خسارت‌های برف و بوران در فرودگاه‌های رم می‌نویسد: «چهار ساعت بارش بدون وقفه برف موجب شد تا فرودگاه «فوموچینو» رم تنها با یک باند و فقط در طول شب فعالیت کند. این در حالی است که فرودگاه دوم پایتخت ایتالیا، با نام «چیامپینو» به طور کامل تعطیل شد تا کارگران بتوانند، باند را برای پرواز آماده کنند.»

اروپا.jpg5

فرانسه؛ در راه ماندگان

در فرانسه که همسایه آلمان محسوب می‌شود، نزدیک به ۲ هزار نفر در جاده‌ها گیر افتادند و مجبور شدند جمعه شب گذشته را در یک مرکز بین‌راهی در «مون پلیه» بگذرانند.

این افراد پس از نزدیک ۲۴ ساعت گیرافتادن در برف و یخ جاده‌ها، به این مرکز منتقل شدند. فرانسه و بلژیک، بیش‌ترین آسیب را در بخش ریلی دیده‌اند؛ این دو کشور از طریق خطوط ریلی به بریتانیا متصل می‌شوند که راه‌های ارتباطی ریلی آنها پس از طوفان مهیب غرب اروپا، قطع‌شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.