| کد خبر: 160737 |

◄ هنگام سفر با وسائل نقلیه عمومی این نکات را رعایت کنید

سفر چه برای کار باشد چه برای گردشگری، لذت بخش است و آدابی دارد که رعایت آن کِیف سفر را دو چندان می‌کند.

تین نیوز

سفر چه برای کار باشد چه برای گردشگری، لذت بخش است و آدابی دارد که رعایت آن لذت سفر را دو چندان می‌کند.      

 از ایام قدیم سفرها خطراتی را نیز به همراه داشتند. گاهی تغییرات آب‌وهوا در طول مسیر دردسر ساز می‌شد، گاهی راهزنان برسر راه کاروان کمین می‌کردند و اموال مسافر را به غارت می‌بردند. خوشبختانه زمانه عوض شد و پیشرفت علم و تکنولوژی، سفر زیر سقف را برای مسافران فراهم کرد و وجود جاده‌های پرتردد و حضور راهداران و پلیس،امنیت سفر را برقرار کرد. با این حال هر حادثه ناگوار دیگری اوقات ما را در سفر تلخ می‌کند و خاطره‌ای بد در ذهن ما به جا می‌گذارد.

رعایت برخی نکات در طول سفر می‌تواند ما را از بعضی وقایع ناخوش‌آیند دور کند و کام‌مان تلخ نشود. نکاتی که باید در نظر داشت به شرح زیر است.      

- نقشه کامل مقصد را تهیه کنید و با ارتباطات حمل‌و‌نقل آشنا شوید. مناطق دیدنی را پیدا کنید، اطلاعات لازم درمورد آنها را کسب کنید و در صورت نیاز یادداشت کنید.

نقشه-توریستی-تهران

- از بردن اشیاء قیمتی درطول سفر خودداری کنید و بهتر است که وسایل قیمتی خود را در گاوصندوق گذاشته ویا به صندوق امانات بانک بسپارید.

 - از گذرنامه، ویزا و بلیط خود فتوکپی تهیه کنید و اگر چک پول‌ به همراه دارید، فهرستی از شماره آنها تهیه کنید و در محلی جدا از چک‌ها نگهداری کنید و نسخه‌ای ازآن رادر منزل بگذارید.

35355_897

- نوع لباس‌هایی که با خودتان می‌برید اهمیت خیلی زیادی دارد. بهتر است از پوشیدن لباس‌های خیلی شیک و گران‌قیمت خودداری کنید تا برای تبهکاران جلب  نظر نکنید.

- سعی کنید لباس‌هایی که می‌پوشید راحت باشد تا درمواقع خطر راحت‌تراز محل دور شوید.

- اسباب و وسایل  زیادی با خودتان نبرید. توصیه می‌شود که همه وسایل‌تان را (به جز اسناد، کارت‌های اعتباری و پول‌نقد) در یک چمدان بسته‌بندی کنید. زیاد بودن تعداد چمدان‌ها و همچنین سنگین بودن آنها جلوی دست‌وپایتان را گرفته و باعث می‌شود نتوانید راحت‌ حرکت کنید و نیز توجه تبهکاران را به خود جلب می‌کنید.

6819

- وقتی در پایانه هستید، وسایل با ارزش و همه چمدان‌هایتان را همواره پیش خودتان نگه دارید تا افراد با سوء نیت فرصتی برای ربودن آن از شما نداشته باشند. سعی کنید سریعتر از گیت کنترل گذرنامه عبور کنید تا از سرقت احتمالی دور شوید.

20171206131239917

- وسایل قیمتی را فقط در کیف‌های دستی (که از خودتان جدا نمی‌کنید) نگه‌داری کنید.

- بعد از ورود به ترمینال و چک شدن گذرنامه‌، در ترمینال وقت‌گذرانی نکنید و یا در مکان‌های امن توقف کنید.

- فقط از تاکسی‌های رسمی و علامت‌دار استفاده کنید و از راننده‌های شخصی و خصوصی دوری کنید. موقع ترک ترمینال حتماً به این مسئله توجه داشته باشید.

تاکسی-هیبریدی

- اگر در هتل ساکن می‌شوید، همه اسناد، پول‌ها و وسایل قیمتی خودتان را در گاوصندوق هتل نگه‌داری کنید. آنوقت مدیریت هتل مسئول گمشدن وسایل شما خواهد بود. موقع ترک کردن اتاق، حتماً در چمدان خود را قفل کنید.

- از اجازه ورود به افراد ناشناس به اتاقتان خودداری کنید. اگر فردی با ادعای اینکه از کارکنان هتل است اصرار به ورود اتاق شما را داشت، حتماً با پذیرش تماس گرفته و هویت آن فرد و دلیل ورودش را سوال کنید.

- قبل از ترک هتل، نقشه و مسیر گردشگری را مطالعه کنید. از راهنمای هتل بخواهید نواحی خطرناک را روی نقشه برایتان علامت بزند.

موقع ترک کردن اتاق، علامت « مزاحم نشوید (Do Not Disturb) » را از دستگیره در آویزان کنید و به جای گذاشتن علامت «لطفاً اتاق را نظافت کنید (Please Make Up Room)» ، با خانه‌داری هتل تماس بگیرید.

- وقتی منتظر وسیله‌نقلیه عمومی هستید (اتوبوس، مترو، …)، در محلی روشن بایستید که اطراف خودتان را خوب ببینید. موقع سوار شدن در اتوبوس حتماً روی صندلی نزدیک به راننده بنشینید و وسایل شخصیتان را نزدیک به خودتان و ترجیحاً روی پاهایتان نگه دارید.

- با برنامه و نقشه مترو از قبل آشنا شوید تا بیش از اندازه متظر قطار نمانید.

نقشه مترو

- توجه داشته باشید که ممکن است افراد با سوء نیت در بعضی از کشورها لباس پلیس به تن کنند.

- شماره تلفن‌های اورژانس شهر مقصد را یاد بگیرید و آنها را همیشه با خود داشته باشید.

- اگر تصمیم می‌گیرید ماشین کرایه کنید، به هیچ‌وجه ماشین‌های خیلی جدید و شیک را انتخاب نکنید که جلب توجه کند. همیشه درهای ماشین را ازداخل قفل کنید و شیشه‌ها را بسته نگه دارید. فقط در محل‌های قانونی پارک کنید. هیچ‌وقت کنار کامیون یا وانت پارک نکنید. موقع پارک کردن به ماشین‌های کنار هم توجه داشته باشید.

- سارقان خودروها، معمولاً کاری می‌کنند که توجه راننده جلب شده، بایستد و یا از پشت به ماشین او می‌زنند. اگر یک تصادف کوچک رخ داد، اصلاً متوقف نشوید، به یک منطقه شلوغ و روشن بروید (که ترجیحاً ایستگاه پلیس در نزدیک آن باشد) و با احتیاط پیاده شده و اوضاع را بررسی کنید. اگر رانندگی کردن تا چنین محلی امکان‌پذیر نبود، داخل ماشین بنشینید و برای جلب توجه بوق بزنید.

- سارقان و جیب‌برها برای پرت کردن حواس توریست‌ها و ربودن وسایل با ارزش آنها شیوه‌های خاصی دارند. مثلاً  به لباس مسافر  بستنی می‌مالند و با عذرخواهی و درحال تمیز کردن لباس مسافر دست در جیب و یا کیف او می‌کنند و بی‌آنکه مسافر متوجه چیزی باشید کیف پول یا اشیاء با ارزش وی را به سرقت می‌برند.

- قبل از استفاده از وجه رایج کشور مقصد، با آن آشنا شوید و فقط در بانک‌ها و یا صرافی‌های معتبر پولتان را تبدیل کنید.

07_bm_forex_590-ab

- قبل از وارد شدن به آسانسور، افرادیکه در آن هستند را بررسی کنید و اگر موقعیت به‌نظرتان خطرناک یا مشکوک آمد، وارد نشوید. در گوشه‌های عقبی آسانسور نایستید و همیشه جلو در قرار بگیرید.

- در برخی کشورها، پرسنل امنیتی در برخی مناطق نسبت به استفاده از دوربین‌های عکاسی و شکاری حساس هستند. مسافرینی که در محیط های خاص بدون سوال کردن و اجازه گرفتن از این وسایل استفاده می‌کنند، توسط پلیس یا پرسنل امنیتی محل بازداشت شده یا مورد سرزنش قرار می‌گیرند. به این مورد توجه داشته باشید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.