| کد خبر: 158855 |

◄ (تصاویر) شین-کان-زن؛ سرعت و بیش‌تر از آن

در حال حاضر سرعت این قطارها ۳۲۰ کیلومتر در ساعت است. از زمان آغاز به کار قطارهای شینکازن تا‌کنون هیچ تصادف مرگباری به ثبت نرسیده است و ایمنی بالا، یکی از ویژگی‌های مهم این نوع قطار است.

تین نیوز

در سال ۱۹۶۴ میلادی قطار شین-کان-زن به مناسبت بازی‌های المپیک توکیو در ژاپن شروع به کار کرد. این نوع قطار به داشتن سرعت و ایمنی زیاد شهرت پیدا کرد و از نظر رفاهی نیز کم نظیر است. در آن زمان مسافت 210 کیلومتری توکیو- اوزاکا را در مدتی کمتر از یک ساعت طی می‌کرد.

قطارهای شین-کان-زن مورد استقبال علاقمندان به سفرهای ریلی در دنیا قرار گرفت و برخی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی معروف، این نوع قطار را در مسیرهای خود به کار گرفته‌اند.

در حال حاضر سرعت این قطارها ۳۲۰ کیلومتر در ساعت است. از زمان آغاز به‌کار قطارهای شین-کان-زن تا‌کنون هیچ تصادف مرگباری به ثبت نرسیده است و ایمنی بالا، یکی از ویژگی‌های مهم این نوع قطار است. نکته جالب توجه این‌که در شین-کان-زن سیستمی وجود دارد که در زمان وقوع زلزله، قطار را بلافاصله متوقف می‌کند.

یک ویژگی دیگر این قطارها، دقت آن است. این قطار به یک سیستم خودکار مدیریت ترافیک مجهز است که برنامه حمل‌نقل روزانه قطار را سامان می‌دهد به طوریکه حداکثر زمان تاخیر آنها  تاکنون فقط 3 دقیقه بوده است.    

این قطار سریع‌السیر ژاپنی از سطح راحتی بالایی نیز برخوردار است و با وجود سرعت بسیار بالا، هیچ لرزشی در داخل قطار احساس نمی شود.

شین-کان-زن از نظر امنیت، رکورددار قطارهای سریع جهان به شمار می‌رود که در طول ۴۴ سال فعالیت و حمل ۷ میلیارد مسافر تاکنون با احتساب زلزله و طوفان هیچ تلفاتی بر جای نگذاشته است;

جای تعجب نیست که استفاده از قطار شین-کان-زن همواره اولویت اول مسافران بوده و در چهار گوشه جهان از آن استقبال شده و مسافران آن به یک میلیون نفر در روز رسیده است.

Shinkansen0-N700
سمت چپ سری صفر قدیمی‌ترین قطار موجود در خط با سرعت 270 کیلومتر در ساعت و سمت راست مدل N700 با سرعت 285 کیلومتر در ساعت. این قطارها ساخت هیتاچی و کاواساکی به طور مشترک هستند.

 

سری ای 5
قطار سری E5 با سرعت 320 کیلومتر در ساعت
JRE_E6_S12_E3_R1_omiya_20130320
سمت راست قطار سری E3 ساخت کاواساکی با حداکثر سرعت 275 کیلومتر در ساعت
سمت چپ قطار سری E6 ساخت هیتاچی با حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت

 

JR-Maglev-MLX01-901_001
در سال‌های اخیر شرکت راه‌آهن ژاپن (JR Central) با همکاری موسسه تحقیقات فنی راه‌آهن  این کشور، سیستم قطار مغناطیسی را که در آن قطار بالاتر از ریل شناور می‌ماند؛ توسعه داده‌ است. عکس یک قطار MLX01 را بر فراز پلی در استان یاماناشی نشان می‌دهد.
 
Shinkansen_map_201703_en
نقشه خطوط راه‌آهن شین‌کان‌زن

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.