| کد خبر: 152027 |

◄ زیرساخت تست آلایندگی خودروهای سنگین درکشور نداریم/ اولتیماتوم 5 ماهه به تولیدکننده وانت نیسان

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست از سهم بالای آلایندگی 100 هزار خودرو که شبانه در تهران تردد می‌کنند خبر داد.

تین نیوز

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست از سهم بالای آلایندگی  100 هزار خودرو که شبانه در تهران تردد می‌کنند خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مسعود تجریشی در اولین نشست خبری خود با محور اقدامات دولت برای کاهش آلودگی هوا  برگزار شد؛ گفت: حرکت خودروهای سنگین از 10 شب تا 5 صبح متاسفانه اخیراً افزایش چشمگیری پیدا کرده که حدود 80 درصد از این خودروها به سن فرسودگی رسیده‌اند.

وی با اشاره به موضوع کاتالیست‌ها و اثر آن بر کاهش میزان آلاینده‌ها در هوای شهر تهران، گفت: قیمت این قطعه برای هر دستگاه خودرو حدود 4.5 میلیون تومان تمام می‌شود که با مصرف سوخت غیر استاندارد به سرعت معیوبمی‌شود و لذا اصرار به نصب آن بدون وجود سوخت استاندارد، غیر اصولی است.

تجریشی با بیان این‌که «آزمایشگاه تست آلاینده خودروهای سنگین در کشور وجود ندارد و ما مجبور به ارسال آزمایش‌ها به خارج از کشور هستیم»،  یادآور شد: در تلاش هستیم تا آزمایشگاه ملی به این منظور در ایران احداث و در آن به تست خودروهایی بپردازیم که بیش از هزار کیلومترطی مسیر کرده باشند تا در مصرف متوجه مشکلات تولید خودرو باشیم.

وی با تاکید بر این‌که مصوب شد تا از این پس هر پالایشگاهی که سوخت استاندارد تولید نکرد از چرخه تولید سوخت حذف شود، تصریح کرد: زیرساخت نظارت کامل بر میزان آلایندگی خودروهای سنگین در کشور مهیا نیست.

او افزود: به خودروهای باری به خصوص نیسان زامیاد اخطار انطباق تولیدات با استانداردهای لازم ابلاغ شده و تا پایان سال این مدل خودرو با موتور جدید تولید خواهد شد، در غیر این‌صورت به طور قطع از شماره‌گذاری این برند جلوگیری می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: اهمیت موضوع آلودگی هوا به  شدت مورد توجه دولت است، الودگی هوا، آب و محیط‌زیست و مباحث پسماند این روزها از جمله مشکلاتی است که با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

وی در مورد ارزیابی سازمان حفاظت محیط‌زیست از کیفیت سوخت توزیعی در کشور اظهار کرد: یکی از مولفه‌های برخورداری ازهوای پاک، سوخت استاندارد و مناسب است، سازمان حفاظت محیط‌زیست به صورت فصلی در کل کلان‌شهرها به شکل کاملا تصادفی از جایگاه‌های توزیع سوخت نمونه‌برداری و پایش می‌کند اما از دو هفته پیش بنا به دستور رئیس سازمان محیط زیست، قرار شده پایش و کنترل سوخت توزیعی به‌ویژه در تهران و کرج  دو هفته یک بار انجام شود.

معاون محیطزیست انسانی سازمان محیط‌زیست، افزود: پیش از این سازمان حفاظت محیط زیست، پارامتر گوگرد را در سوخت توزیعی پایش نمی‌کرد که این مولفه نیز به پایش‌های سوخت سازمان محیط زیست اضافه شده است.

به گفته تجریشی پایش سوخت نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته کیفیت سوخت توزیعی وضعیت مطلوبی نداشته و از حد استاندارد برخوردار نبوده است. وزارت نفت نیز قول داده که توجه خاصی نسبت به این مسئله داشته باشد.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس نمودارها برخی شهرهای ما از نظر سوخت وضعیت مناسبی ندارند، ما از کشورهایی هستیم که مصرف انرژی خیلی بالاست، به زمستان که می‌رسیم مصرف گاز افزایش می‌یابد، صنعت ما هم نیاز به گاز دارد.

وی در ادامه یادآور شد: در برخی مواقع ذرات زیر ۱۰ میکرون و زیر ۲/۵ میکرون افزایش پیدا کرده دقیقاً مصادف با زمانی بوده که سوخت نیروگاه‌های ما از گاز به مازوت بدل شده است، مقرر شد تا در زمستان سال جاری سوخت مازوت در نیروگاه‌های اطراف تهران استفاده نشود. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.