| کد خبر: 151532 |

اکبری مطرح کرد:

تعهد ایران برای احیای 20 درصد تالاب‌های در مرز خطر

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس گفت:براساس تعهدات ایران در کنوانسیون رامسر حداقل 20 درصد تالاب‌ها باید احیا شود.

تین نیوز

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس گفت:براساس تعهدات ایران در کنوانسیون رامسر حداقل 20 درصد تالاب‌ها باید احیا شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری مجلس، علی اکبری یادآوری اینکه اجرای طرح‌های مدیریتی برای نگهداری از مناطق حفاظت شده از جمله تکالیف سازمان حفاظت از محیط زیست است گفت: ممکن است ضعف‌هایی در حوزه اجرای طرح‌های حفظ محیط زیست وجود داشته باشد، اما به هیچ عنوان در کشور منطقه حفاظت شده‌ای که بدون طرح‌های مدیریتی رها شده باشد، نداریم.

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم شورای اسلامی، ادامه داد: اگر موردی از مناطق حفاظت شده، که بدون اجرای برنامه رها شده باشد، گزارش شود، به طور قطع مجلس برای پیگیری این موضوع ورود پیدا خواهد کرد.

اکبری با ابراز امیدواری از تغییر مدیریتی در سازمان حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: بر اساس مطالبی که از قول آقای کلانتری در رسانه‌ها منتشر شده، می‌توان نتیجه گرفت که، دیدگاه‌های وی تفاوت آشکاری با دیدگاه‌های خانم ابتکار دارد، اما در روند جدید فعالیت سازمان حفاظت از محیط زیست، باید تکالیفی که برای این سازمان تعیین شده به طور کامل انجام شود.

وی یادآورشد: هم‌اکنون برای اجرای برنامه‌هایی که از جمله وظایف ذاتی سازمان حفاظت از محیط زیست بوده، بر اساس موافقتنامه‌ای که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور امضا کرده، منابع مالی اختصاص داده شده است، بنابراین این سازمان نمی‌تواند نسبت به انجام تکالیفی که برای آن مشخص شده، بی‌توجه باشد.

اکبری در بیان مشکلاتی که در حوزه محیط زیست کشور وجود دارد ادامه داد: خشک شدن بسیاری از تالاب‌های کشور، که عمدتا عامل انسانی به دلیل برداشت‌های بی رویه، در بروز آن نقش داشته یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که، در حوزه محیط زیست با آن مواجه هستیم، کما اینکه نتیجه تحقیقات به عمل آمده از بررسی دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه، تاییدی بر این امر بوده است.

این نماینده مجلس مردم در مجلس دهم، یادآورشد: هم‌اکنون دریاچه بختگان که جزء کنوانسیون رامسر بوده، دومین دریاچه بزرگ داخلی است، که در معرض خشک شدن قرار گرفته، و این در حالی است که ما در پی کنوانسیونی که امضا کرده‌ایم، در قبال این اتفاق مسئول هستیم، ضمن اینکه تداوم خشک شدن تالاب‌ها در آینده عاملی برای ایجاد ریزگردها می‌شود، که به دنبال آن بهداشت و سلامت مردم به خطر می‌افتد، بنابراین در این شرایط باید حداقل 20 درصد تالاب‌هایی که در مرز خطر هستند، احیا شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در مورد تدابیری که قانونگذار برای رفع مشکلات زیست محیطی اندیشیده است تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه بندهایی به راه‌های حفظ محیط زیست و منابع طبیعی اختصاص داده شده، و تکالیفی برای سازمان حفاظت از محیط زیست در جهت غنی‌سازی جنگل‌ها و احیای تالاب‌ها، به طور کامل مشخص شده است.

گفتنی است حسین مصطفوی عضو هیات علمی گروه تنوع زیستی و مدیریت اکوسیستم‌های پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی، با بیان اینکه هیچ بهانه‌ای حتی کاستی‌های اطلاعاتی نباید باعث شود مناطق حفاظت شده بدون طرح‌های مدیریتی به حال خود رها شوند گفته:« ایران کشوری با تضادهای گسترده اقلیمی و دارای تنوع زیستی بسیار برجسته بوده که از این منظر در رده کشورهای برتر دنیا قرار می گیرد، اما متاسفانه روند حفاظت از این تنوع زیستی چندان رضایت‌بخش نیست کما اینکه هر روز شاهد تخریب زیستگاه‌های مختلف و نابودی گونه‌های کم نظیر هستیم.

منبع: سايت خبری مرکز پژوهش های مجلس
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.