| کد خبر: 146365 |

ایران نقض برجام توسط دیگران را تحمل نخواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران آغاز کننده نقض برجام نخواهد بود و البته در مقابل نقض برجام توسط هر کشور دیگر عکس العمل های لازم را خواهد داشت و نقض برجام توسط دیگران را تحمل نخواهد کرد.

تین نیوز

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران آغاز کننده نقض برجام نخواهد بود و البته در مقابل نقض برجام توسط هر کشور دیگر عکس العمل های لازم را خواهد داشت و نقض برجام توسط دیگران را تحمل نخواهد کرد.

به گزاش ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که شنیده شده آمریکا از برجام خارج شده است، ایران چه درکی از برجام بدون آمریکا دارد، اظهارکرد: همه این ها گمانه زنی و حدس و گمان است و باید صبر کرد و نهایتا تصمیمات را هیات عالی نظارت بر برجام به هنگام می گیرد.

وی با بیان این که سناریوهایی لازم دیده شده و آنچه لازم باشد، اقدام می شود، ادامه داد: هیات عالی نظارت تصمیمات لازم را درمورد برجام می گیرد و در این زمینه پیش بینی های لازم صورت گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی موفقیت برجام را منوط به رعایت تمامی تعهدات از سوی تمامی کشورهای متعهد دانست و گفت: در صورتی که کشوری از اجرای تعهدات خود کوتاهی کند و به هر دلیلی انجام ندهد باید تاوان و بهای سنگین عدم اجرای تعهدات خود را پرداخت کند حال هر کشوری باشد.

قاسمی یادآور شد: همانگونه که قبلا بیان شده است ایران آغاز کننده نقض برجام نخواهد بود و البته در مقابل نقض برجام توسط هر کشور دیگر عکس العمل های لازم را خواهد داشت و نقض برجام توسط دیگران را تحمل نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: برجام مکانیزم و موضوعیت خود را دارد و تمام تعهدات دو طرف در برجام دیده شده است و هرگونه اقدامی که مغایر با محتوای برجام باشد و یا نقض و یا بدعهدی ، نهایت موضوع را در هیات نظارت بر برجام پیگیری خواهیم کرد و این هیات و مجموعه کشور برای تمامی شرایط و تمامی اتفاقاتی که می تواند اتفاق بیفتد برنامه ها و تدابیر لازم را اندیشه است و در صورتی که بخواهد چنین فرضیه هایی بیفتد با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برجام یک توافق دوجانبه نیست و چند جانبه است که با قطعنامه 2231 مورد تایید سازمان ملل قرار گرقته است.

قاسمی افزود: موفقیت برجام منوط با رعایت تمامی تعهدات از سوی تمامی کشورها است در صورتی که کشوری از اجرای تعهدات خود کوتاهی کند و تعهدات خود را به هر دلیلی انجام ندهد باید تاوان و بهای سنگین عدم اجرای تعهدات خود را پرداخت کند و این می تواند آمریکا یا هر دولت دیگری باشد.

وی ادامه داد: ایران آغاز کننده نقض برجام نخواهد بود البته در مقابل نقض برجام توسط هر کشوری عکس العمل خواهد داشت و نقص برجام را تحمل نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اجرای موفقیت آمیز برجام منوط به متعهد ماندن و اجرای دقیق تعهدات توسط تمامی کشورها است لذا هر کدام از کشور که نتوانند یا نخواهند تعهدات خود را اجرا کنند حتما با خسارت جبران ناپذیری مواجه می شوند.

قاسمی افزود: نهایتا برجام مکانیزم و ضوابط و موضوعیت خود را دارد و تمام تعهدات طرفین در چارچوب برجام دیده شده و هر اقدامی که مغایر با محتوای برجام باشد ما نهایت موضوع را در هیات عالی نظارت بر اجرای برجام پیگیری خواهیم کرد و این هیات و مجموعه کشور برای تمامی شرایط و تمامی اتفاقات برنامه و سناریو و ترتیبات لازم را اندیشیده و در صورتی که چنین فرضیه هایی که مطرح می شود اتفاق بیفتد قاطعانه برخورد و نقض برجام را تحمل نخواهد کرد.

وی ادامه داد: ما منتطر خواهیم بود و رصد خواهیم کرد و هیات عالی نظارت بر برجام هر گونه تصمیم گیری را مورد بحث قرار خواهد داد و اقدام متقاضی را اتخاذ و اجرا می کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: در مورد بحث اتهام تروریسم به ایران توسط دولت آمریکا بحث جدیدی توسط آمریکا به خصوص در دولت جدید این کشور نیست که تصور می کنند همه موضوعات را می توانند به عنوان بخشی از اقلام تجاری قلمداد کرد و به نام تروریسم وارد بده و بستان سیاسی کرد و با ایجاد نگرانی و اتهام تروریسم به ایران از دیگر کشورها امتیاز بیشتری بگیرد.

وی افزود: به جای برخورد جدی با تروریسم ما شاهد هستیم تروریسم تبدیل به یک سوژه و موضوعی برای تجارت شده و ایرانی که در صف نخست مبارزه با تروریست بهای سنگینی پرداخت کرده متهم به تروریست می شود اما جای شگفتی ندارد چون کسانی که ایران را متهم می کنند در کمپین تبلیغاتی خود در زمان انتخابات اعلام می کردند دولت های قبلی آمریکا سهم زیادی در ایجاد تروریسم داشتند.

**امیدواریم سفر وزیر خارجه پاکستان سنگ بنای فهم مشترکات بیشتر دو کشورباشد

سخنگوی وزارت امورخارجه درخصوص سفر وزیر امورخارجه پاکستان به تهران نیز گفت: خواجه محمد آصف که صبح امروز وارد تهران شد از ساعت 10:30 امروز مذاکرات خود را با دکتر ظریف آغاز کرده است.

قاسمی افزود: موضوعات متعددی از جمله سیاسی، اقتصادی، امنیتی و مرزی بین دو کشور وجود دارد که در مداکرات درباره آن بحث و تبادل نظر می شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که دولت پاکستان جدید است و ایشان هم وزیر خارجه جدید این کشور است این سفر انجام شده است، در این سفر مباحث مورد علاقه دو کشور مورد بحث و بررسی قرار می گیرد که امیدواریم سنگ بنای برای درک و فهم مشترکات بیشتر برای دو کشور ایران و پاکستان باشد.

ستاد اربعین در وزارت کشور تشکیل شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات این وزارتخانه برای مراسم اربعین حسینی گفت: از مدت ها پیش ستاد اربعین در وزارت کشور با حضور سایر ارگان های کشور از جمله بخش کنسولی وزارت خارجه و نمایندگی ایران در عراق تشکیل می شود و برنامه ریزی های لازم را برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم اربعین مورد پیگیری قرار داده و این جلسات ادامه خواهد داد.

قاسمی افزود: امیدواریم با استفاده از تجارب سال قبل با امکانات و تسهیلات بیشتر در خدمت زائران باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در برنامه نشست آستانه 6 گفت:در نشست آستانه 6 ادامه مباحث آستانه پنج پیگیری می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: قبل از اجلاس اصلی در آستانه 6 ما روز نخست اجلاس کارشناسی را بین سه کشور خواهیم داشت و امیدوارم که مباحثی که از اجلاس قبلی باقی مانده در اجلاس ششم نهایی شود و مرزها در نقاط کاهش تنش مشخص شود.

تعطیلی مدرسه ایرانی در شارجه موضوع قدیمی است

قاسمی در خصوص تعطیلی یک مدرسه ایرانی در شارجه نیز گفت: این موضوع سیاسی نیست بلکه یک موضوع نسبتا قدیمی است.

قاسمی افزود: یکی - دو سال است بعضی موضوعات فنی بین این مدارس و مقامات شارجه اعم از ساختمان، مدیریت و کتاب های درسی و چگونگی مدیریت این مدارس وجود داشته است که امیدواریم با توجه با مذاکرات طی روزهای گذشته طرفین و هیات اعزامی وزارت آموزش و پروش تفاهمات لازم را داشته باشند و مدرسه شارجه برقرار شود، مدرسه ابوظبی هنوز به کار خود ادامه می دهد.

در حال پیگیری ارسال کمک های انساندوستانه به مردم روهینگیا هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اقداما وزارت امور خارجه درباره کمک به مسلمانان روهینگیایی اظهار کرد:ما با میانمار رابطه سیاسی داریم اما در این کشور سفارتخانه نداریم و سفیر ما در تایلند به عنوان سفیر آکردیته ما در برمه فعالیت می کند.

قاسمی یادآور شد: با شدت گرفتن بحران در میانمار سفارت ما در تایلند تلاشهای وسیعی را آغاز کرد و در تماس با دولت میانمار بوده تا برای ارسال هیات به این مناطق و کمکهای انسان دوستانه به مردم مجوزهای لازم را دریافت کند که متاسفانه دولت میانمار این مجوزها را نداد.

وی در عین حال گفت:این اقدام دولت میانمار منحصربه ایران نبوده با بقیه کشورها هم دولت میانمار از چنین سیاستی پیروی کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: تلاش ها برای ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم از طریق بنگلادش برای کمک رسانی به آوارگانی که از این فاجعه عظیم نجات یافته اند ادامه دارد ودر حال پیگیری هستیم تا بتوانیم هر چه زودتر محموله کمک های انسان دوستانه را به دست مردم برسانیم.

افغانستان هیچ راه حل نظامی نخواهد داشت

قاسمی در پاسخ به این سوال خبرنگار سیاسی ایرنا بیان کرد که آمریکا راهبرد جدید خود را در خصوص افغانستان اعلام کرده است که از رئوس آن افزایش حضور نظامیان آمریکا در این کشور است، نظر شما در این خصوص چیست و آیا در سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران در این زمینه مذاکره می شود؟ گفت: در دیدارهای منطقه ای به خصوص دیدار وزیر امور خارجه پاکستان با مقامات ایرانی، پیرامون مسایل مورد علاقه دو کشور و منطقه ای گفت و گو ، رایزنی و تبادل نظر می شود، همانطور که همیشه این تبادل نظر وجود داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: افغانستان هیچ راه حل نظامی نخواهد داشت و تمام همسایگان باید برای یک افغانستان آرام و با ثبات تلاش کنند.

وی ادامه داد: حضور دولت های فرامنطقه ای و نیروهای نظامی در افغانستان این کشور را با مشکلات پیچیده تری مواجه می کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: آنان که علاقه مند به افغانستان هستند باید دخالت های خود را در این کشور کاهش دهند واجازه دهند مردم این کشور با گفت و گو و تعامل سرنوشت خود را تعیین کنند.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره حادثه 11 سپتامبر و اسناد جدید منتشر شده از حمایت مالی از این حادثه گفت: بحث 11 سپتامبر بحث روشنی است، اتفاق مهمی که افتاد و دادگاه هایی که تشکیل شد کشور مشخصی را متهم به دخالت در این ماجرا کردند.

وی افزود:این ماجرا تا حدی به دلایل تجارت رایج و جدیدی که در ایالات متحده شکل گرفته تا حدی کم رنگ خود را جلوه می دهد که امیدوارم در این خصوص هر آنچه توسط دادگاه های آمریکا به اثبات رسیده بود در خصوص احقاق حق کسانی که جان خود را از دست دادند، محقق شود و در جهان آینده شاهد این گونه حوادث نباشیم.

ظریف در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می کند

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر ظریف به آمریکا و احتمال برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 در حاشیه این سفر افزود: سفر دکتر ظریف به زودی انجام می شود و در راس هیات بلند پایه ای در مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا می کنند.

وی ادامه داد: وزارت خارجه در حال برنامه ریزی برای دیدارهای وی با مقامات سایر کشورها و دیگر ملاقات های که ضرورت خواهد داشت، است.

بعد از اتمام کامل مراسم حج هیات های ایران و عربستان اعزام می شوند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که قرار است هیاتی از ایران عازم ریاض و هیاتی از عربستان عازم تهران می شوند آیا زمان اعزام این هیات ها مشخص شده و آیا وقت گفت و گو بین ایران و عربستان رسیده است؟، گفت: در دیپلماسی و سیاست خارجی همه چیز امکان پذیر است.

قاسمی یادآور شد: در مورد اعزام هیات ها تاریخی مشخص نشده است اما موضوع همچنان پابرجاست و هیات روادید خود را دریافت کنند و تصور می کتم بعد از اتمام کامل مراسم حج این تبادل صورت می گیرد.

وی ادامه داد: این تبادل صرفا در چهارچوب بازدید از اماکن دیپلماتیک دو کشور است و فکر می کنم در هفته های آینده بتوانند این اقدام که اقدام متقابلی است به اجرا گذاشته شود.

وی در پاسخ به سوالی درمورد آخرین وضعیت سرباز ربوده شده ایرانی در حادثه میرجاوه گفت: موضوع در دستور کار وزارت امور خارجه و سایر ارگان ها قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که هفته گذشته خبری در رسانه ها مطرح شد که دیوان پادشاهی عربستان رسانه های خود را از حمله علیه ایران منع کرده که بلافاصله تکذیب شد، وزیر خارجه عربستان نیز گفته است نزدیکی سیاست ایران و عربستان مسخره است تحلیل شما از این اخبار و شایعات چیست، گفت:آنچه که در رسانه ها مطرح شده مباحث رسانه ای است که این جا من فرصت تحلیل شرایط را ندارم.

قاسمی افزود: در دنیای سیاست سخنان متضاد و متفاوت شنیده می شود و الزاما نباید به همه آن ها همیشه توجه کرد و آن ها را جدی گرفت.

وی یادآور شد: در مورد سخنان وزیر خارجه عربستان من فکر می کنم ایشان دچار یک خودشیفتگی مجدد شده یا اشتباهی در خصوص موضوع دیگری می خواسته صحبت کند و نام ایران را به زبان آورده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه نخواهد داد دیگران برای او تعیین تکلیف کنند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا در متن برجام بازدید از مراکز نظامی گنجانده شده است، اظهارکرد: برجام چهارچوب خود را دارد و همه چیز در چهارچوب برجام در مورد بازدیدها و نظارت ها دیده شده و هیچ کس نمی تواند براساس تفاسیر خود ساخته و خود پرداخته است برداشت شخصی خود را از برجام مطرح کند.

قاسمی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز نمی تواند و اجازه نخواهد داد دیگران برای او تعیین تکلیف کنند و تفاسیر خود ساخته و خود پرداخته خود را تحمیل کنند.

وی ادامه داد: نماینده آمریکا در سازمان ملل به دلایل شخصی با توحه به اهدافی که در ذهن خود دارد دست به اقداماتی می زند که شاید زحمت بیشتر برای خود ایجاد می کند و حاصل کمتری را بدست خواهد آورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که موضع وزارت خارجه در قبال تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران چیست؟، گفت: سیاست های اسرائیل در منطقه روشن و ایران هراسی است و با اینگونه سیاست ها زندگی می کند و همواره باید یک دشمن برای خود داشته باشد و خطر ایران را در منطقه برجسته کند برای اینکه بتواند از خزانه دیگران بیش از گذشته بهره مند شود.

قاسمی افزود: خیلی نباید آن را جدی گرفت.

وی در پاسخ به سوالی درمورد زمان سفر رئیس جمهوری به جمهوری آذربایجان باتوجه به دیدار روز گذشته رئیسان جمهوری ایران و آذربایجان ، اظهارکرد: من در خصوص تاریخ سفر اطلاعی ندارم.

وی ادامه داد: معمولا در خصوص سفرهای سیاسی چندماه آینده زود است که تاریخ مشخصی را اعلام کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: مباحثی که در این نشست مطرح خواهد شد همان چیزهایی است که در اجلاس های سه جانبه طی سال های گذشته مطرح شده است.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زمان سفر گروه دوستی - پارلمانی انگلستان _ ایران به تهران ، گفت: سفر این هیات به تهران در هفته های گذشته انجام شد اما اطلاع دقیقی در خصوص سفر آینده آنان ندارم.

بحث ایران هراسی حربه نخ نما است

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای موهوم وزیر امور خارجه عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: بحث ایران هراسی حربه نخ نما و از دور خارج شده ای است که برخی کشورهای منطقه و آمریکا سعی می کنند با بکارگیری برخی واژه ها شرایط را علیه ایران سخت کرده و منافع خود را دنبال کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: نفوذ ایران در منطقه بحث طبیعی و بسیار روشنی است، فرهنگ و تمدن در اسارت جغرافیا قرار نمی گیرد و آنچه در محیط پیرامونی ایران وجود دارد ، بحث تمدنی است.

وی خاطرنشان کرد: طرح واژه هایی مبنی بر نگرانی از نفوذ ایران سیاست غلطی است که برخی سعی می کنند با بهره گیری از آن ایران را منطقه جدا کنند و به قدرت های خارجی اجازه دهند در جهت تخلیه خزانه ملت های منطقه گام بردارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ادعای روزنامه دیلی تلگراف مبنی بر کمک ایران به کره شمالی در حوزه تسلیحات موشکی اظهارکرد: این اظهارات حرف های بی ربطی است که قابل اعتنا نیست و پرداختن به آن وقت تلف کردن است.

تغییرات در وزارت خارجه اساسی و بنیادی است

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی براین که تغییرات در وزارت امور خارجه چه زمانی اجرایی می شود، گفت: تغییرات در این وزارتخانه بنیادی و بسیار اساسی است که در این طیف و گستره در دهه های گذشته بی سابقه است.

وی تصریح کرد با توجه به ضرورت های کشور و نیازهای سیاست خارجی، کار بزرگی طراحی شده و بخشی از آن در سازمان امور اداری و استخدامی مصوب و امضا شده است و ما بعد از امضای این سازمان دو ماه فرصت داریم تا آن را اجرا کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: این مصوبه «تاپ چارت» وزارت امور خارجه است که درحال شکل گیری و اجرای مراحل ان هستیم و امیدواریم تا دو ماه آینده به سامان برسد.

قاسمی یادآور شد بخشی دیگر از این چارت شرح وظایفی است که هفته گذشته توسط معاونت ها تکمیل شد که احتمالا این بخش هم باید به سازمان امور اداری و استخدامی ارجاع شود که در نهایت با تصویب آن را هم اجرا خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در چارت (تشکیلات) جدید بحث مهم پیش بینی معاونت دیپلماسی اقتصادی است که بر اساس ضرورت های اقتصاد مقاومتی و نیاز به تقویت و توسعه سیاست های اقتصادی طراحی شده است و امیدواریم با راه اندازی این معاونت گام های بیشتری در جهت هماهنگی و راهیابی موسسات و شرکت های ایرانی به بازارهای جهانی فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تمامی معاونت های منطقه ای از میان خواهند رفت و علاوه بر معاونت دیپلماسی اقتصادی، یک معاونت سیاسی هم خواهیم داشت و ادارات کل نسبت به گذشته از قدرت بیشتری برخودار خواهند بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این ادارات همزمان به وزیر و معاونان وی پاسخگو خواهند بود و مکانیزمی است که از تجارب پیشین استفاده کردیم تا تداخل بین بخش های دو جانبه و سیاسی ایجاد نشود.

جمهوری اسلامی ایران تا حد توان سعی می کند از بروز برخی بحران ها جلوگیری کند

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و درخواست بارزانی از ایران برای میانجیگری بین اربیل و بغداد اظهارکرد: ما علاقه مند هستیم مذاکراتی که از گذشته بین اربیل و بغداد آغاز شده ادامه یابد و بتواند به نتایج مثبتی منجر شود.

وی افزود: مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق و همه پرسی در اقلیم کردستان پیش از این بیان شده است، امیدوار هستیم عقلانیت و درایت در منطقه کمک کند تا وضعیت پیچیده امروز در این نقطه حساس جهان پیچیده تر نشود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تا حد توان و با توجه به ارتباط خوبی که با اکراد، دولت مرکزی و سایر گروه ها و شخصیت های عراقی دارد، سعی می کند از بروز برخی بحران ها که می تواند مخرب و خطرناک باشد جلوگیری کند.

قاسمی همچنین پیرامون حواشی مسابقه فوتبال تیم های ملی ایران و سوریه و این ادعا که طرف سوریه به خاطر بحث حجاب تماشاگران خواستار برگزاری مسابقات خود در عمان شده است، اظهار کرد: من با ارتباط یک موضوع ورزشی با سیاست های جمهوری اسلامی ایران موافق نیستم و آنچه مطرح شده اشتباه بیان شده است.

وی ادامه داد من از چنین شکایتی درباره بحث حجاب آگاهی ندارم، آنچه فدراسیون سوریه دنبال می کند امتیازات ورزشی دیگری است که می تواند برای خود کسب کند و تا جایی که اطلاع دارم این مباحث با واقعیات منطبق نیست.

گلایه شهروندان وجود شبکه های مافیایی در اطراف برخی سفارتخانه هاست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مسائل ایجاد شده در بحث صدور روادید در برخی سفارتخانه های مقیم ایران خاطرنشان کرد: این موضوع در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد و معضلی است که در حاشیه دریافت ویزا از برخی کشورها وجود دارد.

قاسمی یادآور شد: برخی سفارتخانه ها تذکراتی در این زمینه دریافت کردند و گفت وگوها و همکاری های متناسب و بجا برگزار شد و تا حد زیادی مسائل پیرامون آن ها حل شد.

وی همچنین گفت: وزارت امور خارجه مشکلی برای این که سفارتخانه ها خدمات کنسولی یا بخشی از این خدمات به شرکت های قانونی ثبت شده در داخل ایران واگذار کند و بتوانند خدمات سریع تری ارائه دهند، ندارد و ما آنها را تشویق می کنیم در یک سمت و سو حرکت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اصل داشتن دفاتر در خارج از سفارتخانه ها مشکل ما نیست، آنچه مشکل ما و گلایه برخی از شهروندان است، شبکه های مافیایی در اطراف برخی سفارتخانه هاست که بکار بازار سیاه صدور روادید مشغول هستند که امروز هم در اطراف این دفاتر مجددا فعالیت می کنند.

قاسمی خاطرنشان کرد: ما در حال پیگیری هستیم و جلساتی را در این خصوص با نهادهای ذیربط برگزار کرده او خواهیم کرد و در صورت نیاز از طریق سیستم قضایی اقدام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ما با تمام توان تلاش می کنیم تا اجازه ندهیم دیگرانی برای سودجویی با هموطنان خود برخوردهای ناروا و غیرمنصفانه انجام دهند.

برخی اخبار مبنی بر همکاری ایران و کره شمالی گفتار نسنجیده و دور از واقعیت است

سخنگوی وزارت امورخارجه خارجه همچنین درباره حضور فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن در تهران و رایزنی مقامات ژاپنی با مقامات ایرانی اظهار کرد این رایزنی ها بین ایران و ژاپن وجود داشته و ادامه خواهد داشت و بحث بحران در شبه جزیره کره هم از موضوعاتی بود که بین دو طرف در باره آن گفت و گوی شد اما این که آیا طرف ژاپنی درخواست مشخصی از ایران داشته باشد، اطلاعی ندارم.

قاسمی خاطرنشان کرد: بحران شبه جزیره کره موضوع مهمی است که حتماً در دیدارها در این خصوص نظرات خود را بیان کرده‌اند.

وی ادامه داد: آنچه امروز در شبه جزیره کره دیده می‌شود وضعیت جدید و پیچیده ای است و شاید بعد از بحران موشکی دهه شصت این بحران و آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره شمالی باعث نگرانی های گسترده ای در سطح جهانی شده‌است.

وی تصریح کرد: آنچه برخی رسانه‌ها پیرامون همکاری ایران و کره شمالی مطرح کرده‌اند گفتار نسنجیده و دور از واقعیت است و ما در این خصوص هیچ ارتباط ی با کره شمالی نداشته این

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد : مواضع ما درباره تسلیحات کشتار جمعی بر اساس آموزه ای دینی کاملاً روشن است و این مواضع جدید نیست.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.