| کد خبر: 138102 |

آغاز صدور ویزای حج ایرانی‌ها توسط عربستان

سرپرست معاونت حج سازمان حج و زیارت از آغاز صدور ویزای حج ایرانی‌ها خبر داد و گفت این روند از روز پنج‌شنبه آغاز شده است.

تین نیوز

سرپرست معاونت حج سازمان حج و زیارت از آغاز صدور ویزای حج ایرانی‌ها خبر داد و گفت این روند از روز پنج‌شنبه آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، نصرالله فرهمند در همایش آموزشی زائران ایرانی اعزامی به حج تمتع تاکید کرد: «نخستین سری از ویزاهای حج از روز 22 تیرماه به‌صورت الکترونیکی برای زائران ایرانی صادر شد.» وی ادامه داد: «اگرچه ایران با تاخیر وارد مذاکرات حج با عربستان شد، اما همه تمهیدات لازم برای برگزاری حجی عزتمندانه پیش‌بینی شده است.» از سوی دیگر فرهمند گفت که حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت امروز در راس هیاتی به عربستان سفر می‌کند. سرپرست معاونت حج و زیارت سازمان حج و زیارت تاکید کرد که این سفر با هدف هماهنگی بیشتر با مسوولان حج عربستان انجام می‌شود.

همچنین به گفته سرپرست معاونت حج، در حوزه تغذیه، اسکان و حمل و نقل اقدامات خوبی برای ارائه خدمات مناسب به زائران صورت گرفته است. فرهمند افزود: «با وجود افزایش جمعیت زائران به نسبت سال ۹۴ به اندازه ۲۲ هزار نفر اما تلاش شد در مکه و مدینه هتل‌هایی با شرایط اسکان مطلوب برای زائران تامین شود.» به گفته او، برای تامین خیمه‌های عرفات، با کیفیت بالاتر و مجهز به سیستم خنک‌کننده هوا اقدامات لازم انجام شده است. صبح روز جمعه ۲۳ تیرماه جمعیت زائران اعزامی به حج از استان تهران در استادیوم ۱۲ هزار نفری آزادی گرد هم آمدند تا مراسم آیینی- آموزشی حج را به‌جا آورند. این مراسم در حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و مسوولان حج استان تهران و فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور برگزار شد.

پایان فضاهای مسموم درباره حج 96

همزمان سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج در حاشیه همایش توجیهی آموزشی زائران حج 96 در جمع خبرنگاران گفت که فضاهای مسموم جامعه که برخی افراد برای حج 96به وجود آورده بودند پایان یافته است. به گزارش خبرگزاری فارس، قاضی‌عسکر تاکید کرد که امسال دعای کمیل فقط در هتل‌ها برگزار می‌شود.

مشکلی برای زائران وجود نخواهد داشت

نماینده ولی فقیه در امور حج با تاکید بر اینکه در حج امسال هیچ مشکلی برای زائران وجود نخواهد داشت، تاکید کرد: «همان طور که می‌دانید حوادث در همه جای دنیا وجود دارد؛ چه اطمینانی وجود دارد انسان وقتی از منزل خارج می‌شود دچار حادثه نشود، زیرا حوادث را نمی‌توان پیش بینی کرد.» قاضی‌عسکر درباره آموزش زائران قبل از اعزام به عربستان نیز گفت: «براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته زائران می‌توانند از طریق سامانه بعثه مقام معظم رهبری در حج آموزش‌های لازم را فرا گیرند.»

افزایش سهمیه زائران ایرانی

از سوی دیگر حمید محمدی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت نیز روز جمعه در همایش توجیهی - آموزشی حج تمتع استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی در دانشگاه فرهنگیان مشهد گفت: «امسال سهمیه زائران ایرانی برای حج تمتع با 35 درصد افزایش به 86 هزار و 500 نفر رسیده است.» او ادامه داد که حج امسال با توجه به فضای سیاسی بین ایران و عربستان و قطع ارتباط سیاسی آنها از شرایط ویژه و خاصی برخوردار است.

شورای‌عالی امنیت ملی تصمیم‌گیر است

همچنین معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت درخصوص تصمیم‌گیری درباره برگزار شدن یا نشدن حج امسال برای ایرانیان توضیح داد: «این مساله که امسال برای ایرانیان حج برگزار شود یا نشود، یا مذاکره با عربستان انجام بگیرد یا نگیرد، در حوزه اختیار سازمان حج و زیارت نبود و تصمیم‌گیری با شورای‌عالی امنیت ملی است.» محمدی تاکید کرد تحولاتی که در عربستان رخ داد و رسانه‌ها در فضای مجازی نیز در مخالفت با رفتن به حج و روابط دوجانبه تبلیغ کردند، منجر به تصمیم‌گیری مجدد درخصوص برگزاری مراسم حج از سوی شورای‌عالی امنیت ملی شد.

به گفته معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت، تقریبا اوایل دی ماه سال گذشته شورای‌عالی امنیت ملی تصمیم به برگزاری مراسم حج از سوی سازمان حج و زیارت گرفت، از این رو این سازمان مکلف به برگزاری مراسم حج به‌صورت عزتمندانه توام با امنیت و آرامش برای زائران شد که بخشی از این کار معطوف به خدماتی است که باید به درستی ارائه شود و نیز اطلاعاتی است که باید درخصوص برخی مسائل از سوی مدیران کاروان‌ها به حجاج داده شود. او همچنین ادامه داد: «مراسم حج امسال از چند منظر متفاوت از سال‌های گذشته است، زیرا روابط سیاسی بین 2 کشور عربستان و ایران به کلی قطع بوده، به این معنا که سفارت یا کنسولگری ایران در کشور عربستان وجود ندارد و این موضوع کار را سخت و ارتباط با دستگاه‌های اجرایی و خدماتی عربستان را برای ارائه بهتر خدمات به زائران ایرانی مشکل می‌کند.» رئیس سازمان حج و زیارت افزود مذاکرات ایران با عربستان درخصوص برگزاری مراسم حج، به‌طور معمول 2 ماه بعد از اینکه نخستین کشور با عربستان وارد مذاکره شد، انجام گرفت و این مساله خود به خود در فراهم کردن زمینه ارائه خدمات به زائران ایجاد وقفه کرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.