| کد خبر: 137912 |

تلاشهای خود را برای صلح پایدار در سوریه ادامه خواهیم داد

سفیر ترکیه در تهران با بیان اینکه هدف نهایی ما برقراری صلح ماندگار در سوریه است گفت: ایران، ترکیه و روسیه برنامه ها و اقدامات خود را برای برقراری صلح در سوریه ادامه خواهند داد.

تین نیوز

سفیر ترکیه در تهران با بیان اینکه هدف نهایی ما برقراری صلح ماندگار در سوریه است گفت: ایران، ترکیه و روسیه برنامه ها و اقدامات خود را برای برقراری صلح در سوریه ادامه خواهند داد.

رضا هاکان تکین در نشست خبری در پاسخ به سوال ایرنا درباره نتایج نشست های آستانه و نقش آن در کاهش تنش در سوریه اظهار کرد:از دیدگاه ما روند آستانه با تمام انتقادهای موجود تاثیرات زیادی در مورد مساله سوریه داشته است. در چارچوب اقدامات سازمان ملل روندی در حال ادامه بود که نتوانست محقق شود. به طور طبیعی ایران، ترکیه و روسیه با آغاز چنین روندی سعی کردند تمام تلاش خود را در این زمینه متمرکز کنند.
وی افزود: امروز کسی نمی تواند ادعا کند که صلح در سوریه کامل برقرار شده اما با اقدامات صورت گرفته در بسیاری از مناطق آتش بس برقرار شده است.
سفیر ترکیه در تهران اضافه کرد:هدف ما این است که بتوانیم آتش بس را در تمام سوریه گسترش دهیم و این آتش بس ماندگار باشد.
هاکان تکین در عین حال گفت:این روند سوریه را نه به عنوان راه جایگزین که به صورت اقدام حمایت کننده می دانیم.
وی با بیان این که هدف نهایی ما نه آتش بس که صلح ماندگار در سوریه است ،گفت: در این باره ایران، ترکیه و روسیه کارهای خود را ادامه می دهند و با سازمان ملل و دیگر کشورهای جهان این کار را به طور فعال پیش خواهند برد.
هاکان تکین در پاسخ به دیگر سوال ایرنا در خصوص برگزاری رفراندوم در کردستان عراق هم گفت: رویکرد ما در این زمینه بسیار شفاف است و خواستار حفظ تمامیت ارضی عراق هستیم و تمام حمایت های لازم را در این زمینه از دست اندرکاران خواهیم داشت.
وی با تاکید بر اینکه در خصوص رفراندوم عراق اولین و واضح ترین پاسخ را ترکیه داد تصریح کرد:علاوه بر این که از تمامیت ارضی عراق دفاع می کنیم باید حکومت مرکزی عراق را طوری حمایت کنیم که بتواند اقداماتی انجام دهد که تمام اقشار مردمی عراق را در یک جا جمع کند.
**اتفاقات 15 جولای امتحان بزرگ دمکراسی برای ملت ترکیه بود
سفیر ترکیه در تهران با بیان این که اتفاق 15 جولای امتحان بزرگ دمکراسی برای ملت ترکیه بود گفت:ملت ما با بیرون آمدن از خانه و حضور در خیابان ها دمکراسی را نشان داد و این اتفاق در تمام دنیا مثال زدنی بود.
هاکان تکین اظهار داشت: شنبه پیش رو سالگرد اقدام به کودتای 15 جولای است. در ترکیه مراسم یادبودی برگزار می شود و ما هم در خارج از کشور مراسم هایی برگزار می کنیم.
وی افزود: کشور ما در حال حاضر در حال رفع این شوک است. چون که این اقدام در پی تلاش نظامی بسیار متفاوت از اتفاقات نظیر آن در دیگر جاهای جهان بوده است.
سفیر ترکیه در تهران اضافه کرد: سال گذشته بر روی 259 نفر از هموطنان ما آتش گشوده شد. همچنین با استفاده از هواپیماهای نیروی هوایی ارتش مراکزی مانند کاخ ریاست جمهوری را بمباران کردند و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.