| کد خبر: 134177 |

روی شانه‌های ایران

جایی آن‌سوتر از محل درگیری نیروهای امنیتی با تروریست‌ها در مجلس، محلی شد برای وداع مسئولان بلندپایه نظام با شهدای حملات تروریستی تهران؛ تالار آفتاب مجلس شورای اسلامی. پیکر‌ها ساعتی آنجا بودند. رؤسای سه قوه و برخی مسئولان دیگر آمدند و به پیکر شهدا ادای احترام کردند.

تین نیوز

جایی آن‌سوتر از محل درگیری نیروهای امنیتی با تروریست‌ها در مجلس، محلی شد برای وداع مسئولان بلندپایه نظام با شهدای حملات تروریستی تهران؛ تالار آفتاب مجلس شورای اسلامی. پیکر‌ها ساعتی آنجا بودند. رؤسای سه قوه و برخی مسئولان دیگر آمدند و به پیکر شهدا ادای احترام کردند.

 

به روزنامه شرق، البته برخی از پیکرها به زادگاه‌هایشان منتقل شده بودند تا بر فراز دستان همشهریان و خانواده خود تشییع شوند. پرچم‌های ایران تابوت‌ها را پوشانده بودند. علی لاریجانی، رئیس مجلس، در ورودی تالار ایستاده بود و به مقامات خوشامد می‌گفت. خانواده شهدا در قسمت دیگری از تالار نشسته بودند؛ «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری، «علی لاریجانی»، رئیس مجلس و آیت‌الله «آملی‌لاریجانی»، رئیس قوه قضائیه، دقایقی از مراسم را در کنار خانواده‌های شهدا بودند و حضورا به آنها تسلیت گفتند. برنامه شکل رسمی به خود گرفت. لاریجانی رئیس مجلس سخنرانی کرد و مقامات برای ادای احترام کنار تابوت‌ها رفتند. پس از آن تابوت‌ها بر روی شانه خانواده شهدا رفت. مقامات هم همراه خانواده‌ها به محوطه مجلس رفتند تا آنها را در تشییع شهدا همراهی کنند؛ همان محوطه‌ای که روز چهارشنبه صدای تیراندازی‌ آنجا را پر کرده بود. 

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌گلپایگانی هم که به نمایندگی از مقام معظم رهبری در مراسم وداع با شهدای ترور در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بود، پیام ایشان را درباره حادثه تروریستی روز چهارشنبه تهران قرائت کرد. 

 

پیکر شهدا از بهارستان به دانشگاه تهران منتقل شد تا در آنجا و پس از اقامه نمازجمعه، بر دستان مردم تشییع شود. نمازجمعه تمام شد و پیکرها بر خودروهای حامل تابوت‌ها میان جمعیت آمدند. فضا مغموم بود و صدای گریه‌ها به گوش می‌رسید. مردم تابوت شهدایشان را گل‌باران کردند و خودروهای حامل پیکرها خیابان انقلاب را رفتند و طبق مسیر اعلامی‌شان، از خیابان حافظ، شهدا را راهی خانه ابدی‌شان کردند؛ بهشت زهرا، قطعه ٥٠. 

 

رئیس‌مجلس: سپاه پاسداران و نیروی قدس خط قرمز ایران است

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس در مراسم وداع با شهدای ترور، با اشاره به حوادث تروریستی روز چهارشنبه در حرم مطهر امام(ره) و مجلس گفت: «امروز روز سختی برای ملت ایران است؛ وداع با عزیزانی که مظلومانه در اقدام تروریستی روز چهارشنبه در حرم امام(ره) و مجلس به شهادت رسیدند. به ارواح مطهر این شهدای عزیز درود می‌فرستیم».

 

علی لاریجانی افزود: «در این روز هم‌زمان به دو مرکز مورد توجه ملت ایران حمله تروریستی شد که نشان‌دهنده تمرکز آنها بر محورهای اصلی مردم‌سالاری دینی نظام جمهوری اسلامی ایران است».او ضمن قدردانی از پیام ارزشمند مقام معظم رهبری آن را مایه دلگرمی خانواده شهدا عنوان کرد و افزود: «نگاهی به شهدای این واقعه نشان می‌دهد تروریست‌ها ناتوان از دسترسی به اهداف خود یعنی حرم امام خمینی(ره) و صحن مجلس بودند و با هدف‌گیری کور، مردم و نمایندگان مجلس را به شهادت رساندند».

 

رئیس مجلس همچنین روز حادثه تروریستی در مجلس را حاوی صحنه‌های غرورآفرین توصیف کرد و افزود: «این حادثه مجلس را برای تثبیت نظام مصمم‌تر از قبل کرد».

 

لاریجانی با اشاره به آزمونی که در روز حادثه تروریستی مجلس رخ داد، عنوان کرد: «تروریست‌ها همکاران مجلس و مراجعه‌کنندگان به نماینده‌ها را هدف ترور قرار دادند که دراین‌بین، برخی همکاران برای مقابله با تروریست‌ها تقاضای سلاح می‌کردند یا نمایندگان اصرار بر ادامه جلسه علنی مجلس داشتند تا تروریست‌های نادان بدانند با ملتی شجاع و مصمم روبه‌رو هستند. ازاین‌رو صحنه‌های غرورآفرینی را در مجلس شاهد بودیم».او با بیان اینکه روز چهارشنبه صحنه‌های تلخ و شورآفرین را با هم تجربه کردیم، گفت: «این صحنه‌ها در تاریخ ملت و مجلس ماندگار می‌شود و تروریست‌ها و حامیان آنها باید بدانند با مجلسی روبه‌رو هستند که حاضرند شهادت را در آغوش بگیرند تا انقلاب راسخ‌تر باشد. ما مصمم هستیم تا تمام تروریست‌ها را از میدان زندگی مسلمانان به درک واصل کنیم و این ننگ را از امت اسلام حذف کنیم و در این راه شهادت را افتخار خود می‌دانیم».رئیس قوه ‌مقننه در ادامه به ابراز همدردی سران کشورها اشاره و بیان کرد: «همدردی سران کشورها و مسئولان نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران نگین قدرتمند و تکیه‌گاه آنها در ایجاد امنیت منطقه است».

 

علی لاریجانی، اظهارات وزیر خارجه عربستان و رئیس‌جمهور آمریکا را ننگین توصیف کرد و گفت: «این اظهارات نشان می‌دهد این دوره، دوره برزخ مبارزات تروریستی ملت‌هاست. البته از سعودی‌ها توقعی بیش از این نبود؛ آنها امروز مظهریت مبارزه با مردم‌سالاری و حمایت از تروریست‌ها را بر سینه خود نصب کرده‌اند؛ اما کار آمریکا که زمانی مدعی مدیریت جهانی برای وصول به دموکراسی و حقوق ‌بشر بود، به جایی رسیده که رئیس‌جمهور آن دموکراسی را با پول معاوضه می‌کند».

 

او ادامه داد: «آمریکا سیاست در‌های چرخان را در پیش گرفته و دموکراسی و حقوق ‌بشر را ذبح کرده و چندصدمیلیون دلار از سعودی‌ها را به بهانه نشست ریاض می‌بلعد و ننگ چپاول اموال کشورها به بهانه‌های واهی، آینده آمریکا را تاریک‌تر می‌کند. آنها نشست ریاض را برگزار کردند و مدعی شدند ایران را منزوی کرده‌اند؛ درحالی‌که بسیاری از کشورها پس از حادثه روز چهارشنبه در کنار ایران قرار گرفتند».

 

رئیس مجلس به مصوبه اخیر سنای آمریکا را در راستای حمایت از تروریست‌ها و ایجاد تحریم‌های جدید اشاره کرد و گفت: «این اقدام درست در حالی اتفاق افتاد که ملت درگیری با تروریست‌ها در پارلمان را شاهد بود و سنا قانونی علیه ملت و حمایت از تروریست‌ها تصویب کرد که نشان می‌دهد سنای آمریکا از کمترین عاطفه انسانی برخوردار است».

 

با ٢ داعش منطقه‌ای و بین‌المللی در مصاف هستیم

لاریجانی با بیان اینکه اقدام ننگین آمریکا نشانگر مواجهه ما با دو داعش است گفت: «ما با دو داعش در مصاف هستیم؛ یکی داعش منطقه‌ای و دیگری داعش بین‌المللی. آمریکا با این کار خود را در کنار داعش منطقه‌ای قرار و نشان داد که خودش داعش بین‌المللی است. این اقدام صحت گفته‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری را بار دیگر به اثبات رساند که آمریکا شیطان بزرگ است و کسانی که می‌خواهند تروریسم را ریشه‌کن کنند، چاره‌ای جز مبارزه با داعش بین‌المللی، یعنی ‌آمریکا ندارند».

 

او با اشاره به وضع تحریم‌های جدید علیه فناوری هسته‌ای ایران، سپاه و نیروی قدس عنوان کرد: «آنها گستاخی را از حد به در کردند؛ چراکه سپاه پاسداران و نیروی قدس مهم‌ترین رزمندگان منطقه‌ای علیه تروریست‌ها در منطقه هستند و این اقدام آمریکا همراهی با تروریست‌های منطقه‌ای را نشان می‌دهد. آنها تصور نکنند که اختلاف‌نظرها در ایران مجال مانور شیطانی‌شان را فراهم می‌کند. سپاه پاسداران یک نیروی مردمی فداکار برای انقلاب اسلامی است و نیروی قدس و سپاه خط قرمز ایران هستند».

 

لاریجانی با بیان اینکه ارتش آمریکا و سازمان سیا پایگاه اصلی تروریسم در منطقه هستند، گفت: «این اقدام آمریکا، صحنه منطقه را شفاف‌تر و ملت ایران را در مقابله با استکبار و تروریست‌های دست‌ساز آن مصمم کرد، نیروی‌های مسلح و ملت در این مبارزه هم‌فکرند».او ضمن قدردانی از نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و سپاه که در سرکوب تروریست‌ها در روز چهارشنبه با قاطعیت عمل کردند، از سردار عزیز جعفری، فرمانده سپاه نیز که از لحظات اولیه در مجلس حضور پیدا کرده بود، قدردانی کرد. رئیس مجلس همچنین از حضور رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضائیه، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، فرماندهان نظامی، نمایندگان، وزرا و کارکنان مجلس در مراسم وداع با شهدای ترور قدردانی کرد و گفت این حضور، نشانگر عزم جدی نظام در این مبارزه اصیل است. لاریجانی در پایان، برای شهدای حوادث تروریستی روز چهارشنبه علو درجات و برای ملت ایران آینده بهتر آرزو کرد. 

 

رئیس‌جمهوری: اقدام تروریست‌ها انتقام از دموکراسی در ایران بود

رئیس‌جمهوری نیز در حاشیه مراسم وداع با شهدای حادثه تروریستی تهران، در مجلس شورای اسلامی و در گفت‌وگو با خبرنگاران اقدام تروریستی اخیر در تهران را در واقع انتقام از دموکراسی دانست و گفت: «مردم ما راه خودشان را برای دستیابی به اهداف ملی و تقویت انسجام و وحدت ملی ادامه داده و بی‌تردید ملت ایران، ملتی موفق خواهد بود».

 

حجت‌الاسلام حسن روحانی، عنوان کرد: «همواره وقتی ملت ایران پیروزی بزرگی به دست می‌آورد، بدخواهان به دنبال این هستند که ضربه‌ای به مردم و کشور وارد کنند. حضور پرشور ملت ایران در یک مشارکت فوق العاده در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی، همه بدخواهان این ملت را به اعجاب واداشت و دوستان ایران را در سراسر جهان خوشحال کرد». او افزود: «در منطقه ما چه آنهایی که حامی تروریسم هستند و در زندگی سیاسی‌شان دموکراسی ندیده‌اند و چهآنهایی که تروریست هستند و از دموکراسی تحت عنوان طاغوت یاد می‌کنند، با دموکراسی مخالف‌اند».

 

روحانی با بیان اینکه دموکراسی، اساس فکری تروریست‌ها را از بین می‌برد و نشان می‌دهد خشونت و زور راه‌حل نبوده و رأی مردم تعیین‌کننده و راه‌حل است، عنوان کرد: «انتخابات و صندوق رأی به مبنای فکری خشونت‌طلبان، تروریست‌ها و حامیان آنها ضربه کاری زده است و همواره آنها به دنبال انتقام‌گرفتن بودند، غافل از آنکه ملت ایران، مردمی مقاوم هستند و از این حوادث در زندگی خودشان فراوان دیده‌اند. مردم ایران از ٢٢ بهمن ٥٧ تا امروز حوادث این‌چنینی فراوانی دیده‌اند».

 

رئیس قوه قضائیه: کشور ما امن خواهد بود

آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز در حاشیه این مراسم، گفت: «روشن است که کشورهای سلطه‌گر در مقام ضربه‌زدن به کشور ما هستند. آنها در منطقه هم موجب ناامنی شدند، اما به حمدالله کشور ما، کشوری امن بوده و خواهد بود و این برای سلطه‌گران سنگین است؛ بنابراین تلاش می‌کنند تا در کشور ما ناامنی ایجاد کنند. اما مطمئن باشند که مردم این مرز‌‎و‌بوم، نیروهای امنیتی و نیروهای مسلح و همه مسئولان با اتحاد نخواهند گذاشت که چنین اتفاقی بیفتد».

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری نیز گفت: «مشخص است که سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه و ریاض برای این بوده که در دارالندوه ریاض تصمیماتی بگیرند. آنها می‌خواهند به ایران لطمه بزنند اما موفق نخواهند شد».

 

جهانگیری: استمرار جدی مبارزه با تروریسم 

اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهور نیز در اظهاراتی گفت: «از زمانی که گروه‌های تکفیری در منطقه ما دست به آشوب زدند و کشورهای مختلف و مردم مسلمان را مورد تهاجم قرار دادند، کشوری که با تمام توان جلوی تروریست‌ها ایستاد، ایران بود. گروه‌های تروریستی خیلی تلاش کردند که در این ایام به امنیت ایران آسیب بزنند، اما به فضل الهی با همت نیروهای امنیتی و نظامی موفق نشدند. آنها عملیات کوری انجام دادند که به خیال خودشان به کشور آسیب بزنند، اما مطمئنا این عمل در مقطع فعلی موجب انسجام، وحدت و یکپارچگی ملت ایران خواهد شد و حتما راه مبارزه با تروریسم به صورت جدی‌تر در ایران استمرار پیدا خواهد کرد».

 

حجت‌الاسلام محمود علوی، وزیر اطلاعات، نیز در حاشیه این مراسم عنوان کرد: «ما در دو روز گذشته و پس از این اتفاق رد آنها را زدیم و آنها را شناسایی کردیم. عقبه تیم تروریستی را شناسایی کردیم و اکنون افراد متعددی از آنها شناسایی و دستگیر شده‌اند و محلی که در آن با هم‌ هم‌پیمان شده بودند و فیلم آن را مردم در فضای مجازی دیدند شناسایی شد و تعدادی از نفرات آنها هنوز آنجا حضور داشتند که دستگیر شدند و تجهیزات و مواد منفجره و کمربند انفجاری که آماده کرده بودند در اختیار نیروهای اطلاعات و سرباز گمنام امام زمان(عج) قرار گرفته است، اما با توجه به اینکه این عملیات در میانه راه است و باید جزئیات آن مکتوم بماند تا سربازان گمنام امام زمان(عج) به آخرین هدف‌ها ضربه بزنند پس از پایان عملیات اطلاعات کامل را به اطلاع مردم می‌رسانیم. مردم مطمئن باشند فرزندان آنها بیدارند و اجازه نمی‌دهند امنیت آنها به‌سادگی آسیب ببیند».

 

رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، نیز گفت: «الحمدلله نیروهای امنیتی و انتظامی به اوضاع مسلط هستند. برخی از ردگیری‌هایی که از عوامل مرتبط با گروه‌های تروریستی بود نیز کاملا شناسایی شدند و امیدواریم به‌زودی نیروهای امنیتی بتوانند ضرباتی را به آنها وارد کنند».

 

حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی، رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس، معاونان رئیس‌جمهوری، معاونان وزرا، سفرای برخی کشورها، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، امیر پوردستان، جانشین فرمانده کل ارتش، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، آیت‌الله امامی‌کاشانی، حسین هاشمی، استاندار تهران، کارمندان مجلس و جمع دیگری از مقامات کشوری و لشکری در مراسم وداع با شهدای ترور حضور داشتند. 

 

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.