| کد خبر: 134079 |

آخوندی بر سر دو راهی تفکیک وزارت راه از مسکن

تین‌نیوز| دولت به تازگی از تهیه سه لایحه برای تفکیک سه وزارتخانه خبر داده است که یکی از این وزارتخانه‌ها وزارت راه و شهرسازی است و براساس این لایحه وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی تبدیل خواهد شد.

تین نیوز

دولت به تازگی از تهیه سه لایحه برای تفکیک سه وزارتخانه خبر داده است که یکی از این وزارتخانه‌ها وزارت راه و شهرسازی است و براساس این لایحه وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، تفکیک و ایجاد دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی علاوه بر هزینه‌های اضافی و ایجاد پست‌های سازمانی جدید که باعث بزرگ شدن دولت شده و برخلاف کوچک‌سازی دولت است موجب خواهد شد که این دو وزارتخانه حداقل چندین ماه در انجام وظیفه خود معطل شوند.

هرچند برخی از کارشناسان معتقد هستند همانطور که ادغام با عجله بوده و بدون کار پژوهشی بود، اقدام جدید دولت برای تفکیک وزارتخانه‌ها نیز بدون هیچ کارشناسی و پژوهشی در حال انجام است.

اما نکته جالب در ماجرای تفکیک وزارتخانه‌ها این است که آخوندی وزیر کنونی راه و شهرسازی مخالف سرسخت و صد درصدی این سالها برای تفکیک و موافق بدون چون و چرای حفظ وضعیت ادغام بوده است.

آخوندی از ابتدای وزارت خود از سال 92 تاکنون بارها از ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی حمایت و تفکیک این دو وزارتخانه را نادرست دانسته بود.

آخوندی در 15 مردادماه سال 92 در جلسه‌ای که با اعضای کمیسیون عمران مجلس داشت ادغام دو وزارتخانه را مثبت ارزیابی و اعلام کرده و معتقد است هر دو بخش حمل و نقل و مسکن باید مدتی یکدیگر کار کنند.

در همان روزها برخی از نمایندگان مجلس مانند سید بهلول حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس گفته بود که وزارت راه و ترابری بخش عظیم و گسترده‌ای استف دو وزارتخانه و بخش کاملاً تخصصی هستند و بنابراین ادغام شتاب زده و بدون بررسی است.

آخوندی همواره در طی این 4 سال در پاسخ به این سوال که آیا از تفکیک دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی حمایت خواهید کرد، گفته بود که در تمام دنیا این دو وزارتخانه با هم هستند و تفکیک بی‌معنی است.

آخوندی معتقد است که بزرگترین خاصیتی که ادغام وزارت راه با شهرسازی دارد این است که سیاست توسعه سکونتگاه‌ها را با سیاست توسعه حمل و نقل یکی کنیم و گرنه این ادغام چه ویژگی‌های مثبتی خواهد داشت؟

آخوندی گفته بود که ویژگی مثبت آنجایی است که بتوانیم سیاست حمل و نقلی مناسب برای توسعه سکونتگاه‌ها داشته باشیم تا سکونتگاه‌های میانی بتوانند بهتر رشد کنند پس تنها در این صورت است که می‌شود از این ادغام حداکثر استفاده را برد.

حال با توجه به اینکه آخوندی وزیر راه و شهرسازی همواره مخالف تفکیک وزارت راه و شهرسازی بوده و ادغام را یک اقدام خوب دانسته و آن را در تمام دنیا رایج می‌داند، باید دید چه اقداماتی برای اینکه این تفکیک رای نیاورد و یا اینکه این لایحه به مجلس ارائه نشود انجام خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی در حالیکه باید نسبت به لایحه جدید دولت برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی واکنش نشان دهد، امروز در مطلبی در کانال تلگرامی‌اش به انتقادات از اقدام دولت در امضای سند 2030 واکنش نشان داد و مخالفان و منتقدان این سند را ناجوانمرد خواند.به نظر می رسد آخوندی با انتشار این مطلب نسبت به لایحه جدید بی تفاوت است و ادغام را همواره مناسب می داند.

به نظر می‌رسد تکاپوی شدیدی در وزارت راه و شهرسازی در حال جریان است تا اگر چنانچه مجلس با این لوایح موافقت و آن را تصویب کرد افرادی از خود وزارت راه و شهرسازی بر مسند وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی تکیه بزند تا آرایش کنونی این وزارتخانه بهم نخورد و اشخاصی از داخل همین وزارتخانه که در حال حاضر نیز مسئولیت‌های مهمی در راس این وزارتخانه دارند به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شوند.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.