| کد خبر: 134001 |

۱۰ شرط عربستان برای آشتی با قطر

پادشاه عربستان به امیر کویت ابلاغ کرده که برای آشتی با قطر، این کشور باید ظرف ۲۴ ساعت ۱۰ شرط از جمله قطع روابط با ایران را اجرا کند.

تین نیوز

پادشاه عربستان به امیر کویت ابلاغ کرده که برای آشتی با قطر، این کشور باید ظرف ۲۴ ساعت ۱۰ شرط از جمله قطع روابط با ایران را اجرا کند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری ایلاف، در سایه ادامه قطع روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با قطر و ناکام ماندن تلاش‌های دیپلماتیک برای حل اختلافات میان این کشورها، منابع خبری اعلام کردند که عربستان به کویت ابلاغ کرده که قطر باید ظرف ۲۴ ساعت ۱۰ شرط را اجرا کند.

 

از مهمترین این شروط قطع روابط دیپلماتیک با ایران، اخراج تمامی اعضای جنبش حماس و بلوکه کردن حساب‌های بانکی و ممنوعیت تعامل با این افراد، عذرخواهی رسمی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. همچنین قطر باید متعهد شود که هیچ نقش سیاسی منافی با سیاست‌های این شورا نداشته باشد. اگر دوحه به این شروط پایبند باشد، نشستی با حضور کشورهای این شورا از جمله قطر برگزار خواهد شد. عربستان همچنین خواهان توقف فعالیت شبکه الجزیره و پایبندی دوحه به منشور عهدنامه‌ای است که در دوره ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان در سال ۲۰۱۲ امضا شد.

 

پیشتر سلطان سعود القاسمی، فعال و نویسنده در سایت مجله نیوزویک آمریکا در مقاله‌ای به بخشی از این شروط اشاره کرده بود.

 

القاسمی گفته بود: این بار عربستان خواسته‌های جدیدی برای بازگشت به روابطش با قطر دارد. احتمالا کشورهای تحریم کننده قطر خواهان تعطیلی کامل شبکه تلویزیونی الجزیره شوند و از دوحه بخواهند حمایت از شبکه‌هایی مثل "العربی الجدید" را که در اصل برای رقابت با الجزیره به ریاست عزمی بشاره تأسیس شده بود، متوقف کند.

 

از بین رسانه‌های دیگری که از سوی قطر حمایت می‌شوند و به تحریک علیه شبکه‌های تلویزیونی رسمی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متهم شده‌اند می‌توان به روزنامه القدس العربی که در سال ۱۹۸۹ در لندن تأسیس شده، سایت الشرق‌الاوسط و سایت عربی هافینگتون پست به ریاست وضاح خنفر و الخلیج الجدید اشاره کرد.

 

سعود القاسمی افزوده بود: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و هم‌پیمانشان مصر خواهان اخراج تمامی رهبران اخوان المسلمین و شخصیت‌های وابسته به حماس از قطر و همچنین عزمی بشار و یاسر الزعتره خواهند شد. از جمله دیگر خواسته‌ها برکناری عبدالله العذبه، سردبیر روزنامه "العرب" است که به رغم انتقاد دائمش از امارات سردبیر مهم‌ترین روزنامه در این کشور است.

 

از جمله دیگر خواسته‌ها توقف تحریک علیه مصر در رسانه‌های قطری است. این رسانه‌ها همواره از زمان سرنگونی نظام محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر از نظام کنونی انتقاد می‌کنند. محمد مرسی جزو اخوان المسلمین بود.

 

مصر، عربستان و امارات همچنین نگران روابط قطر با ایران هستند. به نظر این کشورها روابط ایران و قطر از منافع اقتصادی تجاوز کرده است.

 

القاسمی معتقد است که فشار بر قطر عملا تأثیر گذاشته است. قطر هفته گذشته محمد العتیبی، فعال عربستانی را بیرون کرد و گفته شد تعدادی از مسئولان حماس نیز قطر را ترک کرده‌اند.
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.