| کد خبر: 133819 |

٤ کشور عربی مرزهای خود را به روی مروارید خلیج فارس بستند

قطر در محاصره اقتصادی

تصمیمی یک‌باره به‌ بهانه «حمایت از تروریسم و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه». این اتهام قطر از دیدگاه سران کشورهای عربستان، بحرین، امارات، مصر، مالدیو، دولت موقت لیبی و دولت مستعفی یمن است. این کشورها به‌یک‌باره تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کنند و حریم هوایی، دریایی و زمینی خود را روی قطر ببندند؛ اقدامی که به‌سرعت اقتصاد این کشور را با بحران مواجه کرد و آینده میزبانی جام جهانی این کشور در سال ٢٠٢٠ را در هاله‌ای از ابهام فروبرد.

تین نیوز
تصمیمی یک‌باره به‌ بهانه «حمایت از تروریسم و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه». این اتهام قطر از دیدگاه سران کشورهای عربستان، بحرین، امارات، مصر، مالدیو، دولت موقت لیبی و دولت مستعفی یمن است. این کشورها به‌یک‌باره تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کنند و حریم هوایی، دریایی و زمینی خود را روی قطر ببندند؛ اقدامی که به‌سرعت اقتصاد این کشور را با بحران مواجه کرد و آینده میزبانی جام جهانی این کشور در سال ٢٠٢٠ را در هاله‌ای از ابهام فروبرد.
 
 
به گزارش روزنامه شرق، افزایش قیمت نفت، نگرانی در مورد یکی از برترین ایرلاین‌های هوایی جهان، در معرض کاهش بودن امنیت غذایی این کشور و...، از عواقب این حمله نابهنگام بود. همچنین در پی انتشار این خبر، شاخص سهام بورس قطر با افت   ٥,٧ درصدی مواجه شد. این در حالی است که حتی یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در قطر، دیگر سرمایه‌گذاران را تشویق کرده تا سرمایه‌های خود را از این کشور بیرون بکشند و این یعنی سقوط اقتصادی برای قطر.به گزارش ایلنا به نقل از العربیه، هواپیمایی قطر در چند سال اخیر همواره در میان ایرلاین‌های برتر هوایی جهان قرار داشته است.
 
با توجه به بسته‌شدن آسمان مصر، اکنون این کشور برای سفرهای اروپایی خود فقط می‌تواند از آسمان ایران و ترکیه به اروپا پرواز داشته باشد که همین امر سبب خواهد شد این شرکت هواپیمایی بنزین بیشتری مصرف کند و در نهایت هزینه بلیت قطر ایرلاین بیشتر از شرکت‌های رقیب همچون الامارات خواهد شد و در نهایت مشتریان این شرکت به سمت دیگر شرکت‌های هواپیمایی خواهند رفت.طبق برآوردهای صورت‌گرفته، درحال‌حاضر تنها شرکت هواپیمایی قطر ایرویز با داشتن بیش از ۲۰۰ هواپیمای فعال و سفارش حدود ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ایرلاین‌های جهان فعالیت می‌کند و به ۱۵۰ مقصد بین‌المللی تردد دارد که بخش قابل‌توجهی از آنها به اروپای‌غربی و ایالات متحده آمریکا مربوط می‌شود.در همین راستا، شرکت هواپیمایی «الاتحاد» که مقر آن در ابوظبی قرار دارد، از تعلیق پروازهای خود به قطر خبر داد.
 
 
همچنین شرکت‌های هواپیمایی «امارات» و «فلای دوبی» هم پروازها به مقصد قطر را به حال تعلیق درآوردند.به گزارش بلومبرگ، شرکت‌های هواپیمایی «الامارات» و «فلای دوبی» هم به دنبال تنش‌های دیپلماتیک در خاورمیانه، پروازها به مقصد قطر را به حال تعلیق درآوردند.در حوزه دریایی نیز این کشور شدیدا به ایران وابسته خواهد شد و تنها راه ورود و خروج کشتی‌ها استفاده از آب‌های ایران و سپس ورود به آبراه‌های آزاد است.قطع مراودات مالی قطر با کشورهای همسایه و عدم جابه‌جایی پول و اسناد مالی سبب خواهد که سرمایه‌گذاران قطری و شرکت‌های بین‌المللی که در این کشور مشغول به کار هستند، استراتژی اقتصادی خود را تغییر دهند و به‌طورحتم این تغییر به نفع  قطر نخواهد بود، اما مهم‌ترین مسئله برای قطری‌ها وابستگی شدید این کشور به مصر است. قطر واردات برخی از کالاهای استراتژیک خود را از مصر تأمین می‌کند و اکنون با قطع روابط با این کشور دچار فشار زیادی خواهد شد.
 
 
عربستان‌سعودی و امارات متحده دو شریک اصلی دیگر قطر هستند و در بخش مواد غذایی تأمین‌کننده اصلی، به‌طوری‌که در سال گذشته میلادی این دو کشور به قطر ٣١٠ میلیون دلار  در حوزه مواد غذایی صادرات مجدد داشتند.عربستان و امارات با صادرات ٢٠٠ میلیون دلار سوخت (بنزین و گازوئیل) اولین تأمین‌کننده سوخت قطر هستند و در بخش صادرات مواد معدنی امارات متحده عربی در سال گذشته نیم میلیارد دلار به قطر صادرات داشت. این در حالی است که قطر میزبان جام جهانی ٢٠٢٠ است و بسیاری از لوازم و تجهیزات مورد نیاز خود را برای آماده‌سازی این رویداد ورزشی از طریق خاک عربستان وارد می‌کند.حالا در این شرایط ایران اعلام آمادگی کرده صادرات مواد غذایی به قطر را افزایش دهد.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی به فارس گفت: آمادگی داریم انواع محصولات کشاورزی و غذایی را از طریق راه آبی و سه بندر ایران به قطر صادر کنیم. سیدرضا نورانی در واکنش به تحریم‌های جدید کشورهای عربی علیه قطر که شامل ارسال مواد غذایی نیز می‌شود، اظهار کرد: تنها راه ارتباط زمینی با قطر از طریق عربستان میسر است و با تشدید تحریم‌ها علیه این کشور، ایران نزدیک‌ترین کشور به قطر است که می‌تواند از طریق راه آبی با طی مسافتی ١٢ساعته محصولات غذایی را به این کشور صادر کند. نفت، مایه حیات کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم از این اقدام، دچار تلاطم شده است. تارنمای بلومبرگ روز دوشنبه نوشت: در پی قطع روابط برخی از کشورهای عضو ائتلاف سعودی با قطر و بالاگرفتن تنش‌ها در میان کشورهای عمده تولیدکننده نفت جهان، بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.
 
به گزارش ایلنا، بهای نفت در بازار نیویورک تا ١.٦ درصد افزایش یافت و کاهش اخیر قیمت‌ها را جبران کرد.گفتنی است بهای نفت در هفته پیش به دلیل نگرانی از افزایش تولید نفت آمریکا و خنثی‌شدن کاهش تولید نفت اوپک و شرکای آن افت کرد و به زیر ٥٠ دلار در هر بشکه رسید. بلومبرگ افزود: گرچه این رویارویی دیپلماتیک هنوز تأثیری بر صادرات نفت نگذاشته، اما احتمال اختلال در انتقال نفت از خاورمیانه و از جمله کشورهای قطر، ایران و عربستان را افزایش می‌دهد. این کشورها از تنگه هرمز برای صادرات تولیدات نفتی خود استفاده می‌کنند و بنا بر برآورد وزارت انرژی آمریکا، ٣٠ درصد تجارت دریایی نفت از طریق این آبراه صورت می‌گیرد.

 

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.