| کد خبر: 133773 |

پکن:

چین از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند

یک دیپلمات ارشد چین با بیان این‌که «پکن از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند» گفت: این موضوع در نشست پیش روی این سازمان بررسی خواهد شد.

تین نیوز

یک دیپلمات ارشد چین با بیان این‌که «پکن از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند» گفت: این موضوع در نشست پیش روی این سازمان بررسی خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، لی هویی لای، دستیار وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه(امروز) در آستانه برگزاری نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان به خبرنگاران گفت: ایران مدت‌هاست که عضو ناظر سازمان شانگهای به شمار می‌آید. این کشور به طور موثر در فعالیت‌های خود شرکت کرده و همکاری مثبتی در راستای توسعه سازمان داشته است.

 

این دیپلمات ارشد چین افزود: پکن این اقدامات را تحسین و از تمایل ایران برای تبدیل شدن به یک عضو رسمی در سازمان همکاری شانگهای استقبال و پشتیبانی می‌کند.

 

سازمان همکاری شانگهای سال گذشته علیرغم درخواست روسیه با بررسی درخواست رسمی ایران برای پیوستن به سازمان مخالفت کرد که نشان دهنده اختلاف نظر پکن و مسکو بود.

 

ایران چند سال است که برای پیوستن به سازمان شانگهای تلاش می‌کند و روسیه نیز تاکید دارد که با رفع تحریم‌های ایران پس از اجرای توافق هسته‌ای، اکنون جمهوری اسلامی می‌تواند به عضویت رسمی این سازمان درآید.

 

دستیار وزیر امور خارجه چین در ادامه گفت: من فکر می‌کنم که در نشست آتی تمامی اعضا با وجدان کاری به بررسی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای بر اساس قوانین مربوطه سازمان و از طریق رایزنی‌های عادلانه ادامه خواهند داد.

 

بنا به گزارش رویترز، چین یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران در آسیا به شمار می‌آید و دو کشور روابط سیاسی و اقتصادی بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند.

 

به گفته این دیپلمات چین، پاکستان و هند نیز در نشست پیش روی سازمان همکاری شانگهای به عنوان اعضای آن حضور خواهند یافت.

 

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 توسط چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف همکاری‌های منطقه‌ای و مقابله با قاچاق مواد مخدر و خطر افراطی‌گری تاسیس شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.