| کد خبر: 133438 |

◄ تاثیر گرایشات سیاسی مدیران بر صنعت هوانوردی

می‌گویند جامعه ایران، سیاست‌زده است و جامعه‌شناسان دلیل رشد این سیاست‌زدگی را اهمیت بیش از اندازه به قدرت سیاسی و غفلت از قدرت غیررسمی و همچنین فقدان نقد و بی‌توجهی به قدرت نقد در عرصه‌ مدنی می‌دانند.

تین نیوز

می‌گویند جامعه ایران، سیاست‌زده است و جامعه‌شناسان دلیل رشد این سیاست‌زدگی را اهمیت بیش از اندازه به قدرت سیاسی و غفلت از قدرت غیرسیاسی و قدرت غیررسمی و همچنین فقدان نقد و بی‌توجهی به قدرت نقد در عرصه‌ مدنی می‌دانند. به باور این جامعه‌شناسان اگر قدرت مدنی در جامعه پررنگ‌تر می‌شد شاید اکنون جامعه اسیر سیاست‌زدگی نبود.
 

در یک جامعه سیاست‌زده به طور قطع  بخش‌های مختلف صنعتی نیز دچار سیاست‌زدگی می‌شوند و در این بین صنعت هوانوردی نیز می‌تواند متاثر از سیاست باشد.

 

اما گرایشات سیاسی مدیران صنعت هوایی چه تاثیری بر صنعت هوانوردی داشته است؟ این پرسشی بود که در یک گروه تلگرامی مطرح شد که در پاسخ به آن  مهدی سید باقری از کارشناسان حاضر در گروه گفت: این موضوع باعث شده افتخار صنعت هواپیمایی (رعایت واجرای دقیق موازین ومقررات بین‌المللی) با تداخل نابه‌جای تشخیص‌ها وتمایلات سیاسی به هرز برود!

 

امیر شیرزادگان از دیگر کارشناسان حاضر در گروه نیز خاطرنشان کرد: انتخاب مدیران سیاسی برای پست‌های سیاسی و حزبی و جناحی جواب می‌دهد ولی برای پست‌های اقتصادی، بازرگانی و تخصصی زیان‌بار است که نتایج آن را تجربه کرده‌ایم.

 

یکی دیگر از کارشناسان نیز تاکید کرد: مثل همه بخش‌های تخصصی و عملیاتی نظیر آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، گرایشات سیاسی مدیران هوانوردی سبب دور شدن بخش‌های تابعه از روند رشد و توسعه موزون شده و چرخ این صنعت کندتر می‌چرخد. 

 

وی افزود: گرایشات سیاسی به سیاسی‌بازی، انتصاب افراد نالایق در سطوح مدیریت و برخورداری آنها از رانت خطا‌بخشی و خطا‌پوشی در صورت عملکرد ضعیف، منجر شده و توسعه و رشدی که باید در یک یا سه سال رخ بدهد با صرف هزینه‌های مادی و انسانی بسیار، در 20 سال هم محقق نمی‌شود.

 

این کارشناس یادآور شد: عزل و نصب‌های سال‌های اخیر در ایرلاین‌ها و شرکت‌های مادر تخصصی دیگر، موید بخشی از این سیاسی‌بازی‌هاست.

 

یک پژوهشگر هوانوردی نیز گفت: گرایشات سیاسى فقط موجب آسیب به صنعت هوانوردى می‌شود. افراد حاضر در صنعت هوانوردى باید همچون ارتشى‌ها ممنوع از گرایشات سیاسى بوده و فقط با اعتقاد به نظام مقدس جمهورى اسلامى به خدمت و ارتقاى صنعت هوانوردى ایران اسلامى فکر کنند. 

 

حامد جوادی خاطرنشان کرد:در مجموع روحیه هوانوردى با سیاسى‌گرى و حزب و گرایشات این‌چنینى سازگار نیست. هوانوردى یک صنعت بین‌المللى است یعنى یک زنجیره جهانى، بنابراین لزومى ندارد که تفکرات جناحى به آن وارد شود در این صنعت تنها باید قانونگرا بود و با رعایت کامل قوانین حاکم بر کشور و قوانین لازم‌الاجراى مرتبط با هوانوردى کار را پیش برد و خدمت کرد.

 

وی بیان داشت:همه باید قانونگرا باشند، آنچه قانون نظام مقدس جمهورى اسلامى می‌گوید باید فصل الخطاب باشد و رعایت شود، فرق نمی‌کند جناب روحانى رئیس جمهور باشد یا جناب رئیسی، باید با رعایت قوانین داخلى به کار حرفه‌اى در صنعت هوانوردى پرداخت.

 

این پژوهشگر هوانوردی افزود: مهمترین موضوع در صنعت هوانوردى ایمنى است دیگر فرق نمی‌کند کسی اصولگرا باشد یا اصلاح طلب! باید دولت و همین‌طور افرادحاضر در صنعت از هر گرایشی به این موضوع کاملا فراجناحى نگاه کند. 

 

جوادی گفت: در صنعت هوانوردى به یک زنجیره جهانى وصل هستیم و این زنجیره جهانى کارى ندارد گرایش سیاسى شما چیست. زمانى که بازرس بین‌المللی مى‌آید تنها چیزى را که واکاوى نمى‌کند تمایلات جناحى است، این جناح گرایى‌ها کاملا باید بیرون از محدوده صنعت باشد. در محدوده صنعت باید رعایت اصول و قوانین حاکم از سوى نظام و مجامع بین‌المللی، خدمت، اتحاد و یکپارچگى باشد. پس جناح‌گرایى در صنعت هوانوردی کاملا مردود است.

 

یک عضو دیگر این گروه نیز اظهار داشت: صنعت هوانوردی نیازمند تصمیمات زیادی است و قطعا نیازمند نگرش سیاسی و سیاست‌گذاری است.

 

علی کجباف افزود: موضوعاتی از قبیل ارایه سوخت هواپیما به صورت تکلیفی یا قیمت آزاد، افزایش آزادی مورد نظر ایکائو، افزایش آزادی یا امنیت شغلی کارکنان صنعت، چالش درآمد یا امنیت فضای پروازی، خصوصی سازی یا مدیریت دولتی فرودگاه‌ها، چگونگی نظام استانداردسازی یا وضع مقررات و بسیار مواردی دیگر نیازمند تصمیم‌گیری در داخل است و در تصمیم گیری‌ها قطعا نگرش سیاسی ملحوظ است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.