| کد خبر: 133089 |

رشد منطقی نرخ ارز به نفع صادرات

نرخ ارز به عنوان یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی کشور، در کنار سایر عوامل بر وضعیت بخش‌های مختلف اقتصاد تاثیر بسزایی می‌گذارد، در واقع این شاخص تنظیم‌کننده روابط تجاری کشور با سایر کشورهاست.

تین نیوز

نرخ ارز به عنوان یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی کشور، در کنار سایر عوامل بر وضعیت بخش‌های مختلف اقتصاد تاثیر بسزایی می‌گذارد، در واقع این شاخص تنظیم‌کننده روابط تجاری کشور با سایر کشورهاست.

 

از این‌رو اینکه نرخ ارز با چه روندی حرکت کند و چه وضعیتی داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است. بدون تردید در شرایط فعلی اقتصاد که افزایش صادرات می‌تواند آثار مثبت زیادی را برای رونق و رشد اقتصادی کشور فراهم آورد و به عنوان یک اولویت مطرح است، برای اینکه نرخ ارز به صادرات کشور کمک کرده و اهداف کلان اقتصادی را دراین زمینه محقق کند، باید با یک شیب منطقی افزایش یابد.

 

اینکه نرخ ارز ثابت نگه داشته شود یا کاهش یابد، کمکی به اقتصاد یا صادرات کشور نخواهد کرد و فقط زمینه رشد واردات را فراهم می‌کند. به هرحال ضروری است که نرخ ارز در یک مدار منطقی، رشد کند و زمینه افزایش صادرات کشور را فراهم آورد.

 

هرچند اعتقاد براین است که ثبات نرخ ارز می‌تواند قدرت پیش‌بینی وآینده‌نگری را در فعالان اقتصادی افزایش دهد اما باید به سمت منطقی کردن نرخ ارز نیز حرکت شود. دراین رابطه البته باتوجه به نوسانات قیمتی ارز در سال‌های گذشته و چند نرخی بودن آن، مدت‌هاست که بحث تک نرخی کردن ارز مطرح است. به این معنا که یک نرخ در بازار حاکم باشد و همه بخش‌ها ازهمان نرخ تبعیت کنند.

 

بدون تردید دستیابی به این هدف که اتفاق مثبتی هم برای اقتصاد کشور به شمار می‌آید، با واگذاری این نرخ به بازار می‌تواند محقق شود، به این صورت که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ ارز باشد. بی‌شک، اگر نرخ ارز به عهده بازار گذاشته شود، ارز در یک محدوده منطقی تک‌نرخی خواهد شد و دیگر نیاز به تلاش بیشتر برای تحقق این هدف نیست.

میثم موسایی - کارشناس اقتصادی

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.