| کد خبر: 133072 |

دستور رئیس‌جمهوری برای پیگیری وضعیت صیادان

تین نیوز

 نامه‌ای که خانواده‌های هشت صیاد اسیر در سومالی خطاب به حسن روحانی نوشتند، موجب شد که رئیس‌جمهوری شخصا برای پیگیری دراین‌باره دستور دهد.

 

به گزارش روزنامه شرق، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران این خبر را تأیید کرد و گفت: «سه صیاد در سال ٩٤ به اسارت درآمدند و تعدادی فرار کرده و تعدادی آزاد شدند و برخی جانشان را از دست دادند و امروز هشت نفر باقی مانده‌اند. این یک پرونده مفتوح و پیچیده است و کانال‌های مختلفی به صورت هفتگی آن را پیگیری می‌کنند. خانواده آنها نامه‌ای را به ریاست‌جمهوری نوشتند و دستورات لازم صادر شده و تلاش‌ها ادامه دارد و امیدوارم بتوانیم هرچه زودتر اخبار مثبتی دراین‌باره داشته‌ باشیم. 

 

قاسمی در پاسخ به «شرق» درباره لنج دیگری که هفته گذشته خبر دزدیده‌شدن آن منتشر شد، گفت: «یک لنج دیگر ایرانی در آب‌های سومالی به اسارت دزدان درآمده؛ ولی اطلاعات دقیقی نداریم. این مسئله در حال بررسی است و تصورم این است که همه ایرانی نباشند و از یکی، دو ملیت دیگر نیز در میان آنها باشند». 

 

ادعاهای باطل ترامپ

جلسه هفتگی دیروز اولین نشست خبری قاسمی بعد از سفر ترامپ به عربستان و نشست ریاض بود. به همین خاطر بخشی از سؤالات خبرنگاران حول این محور گشت. قاسمی مواضع ترامپ را درباره حمایت ایران از تروریسم، ادعاهایی باطل خواند و گفت: این مواضعِ نابجا، غلط و بی‌ربط برخی کشورها بحث جدیدی نیست و یک نوع فرافکنی است و سخنی است باور‌ناپذیر و نپذیرفتنی. سفر ترامپ به کشوری که مأمن و مروج خشونت و تروریسم است، ادعای وی را باطل می‌کند و وی باید پاسخ دهد که ایرانی که در یک انتخابات باشکوه است، چگونه مروج تروریسم است و کشوری که در دادگاه‌های آمریکا پرونده دارد، چطور محل سفر ترامپ می‌شود. 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره چرخش احتمالی قطر به سمت ایران نیز به نشست ریاض اشاره کرد و گفت: «آنچه درباره قطر وجود دارد، این است که مسائلی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد و همه این مشکلات ناشی از همین اجلاس و چیدمان نابهنگامی بود که به نام جمع رخ داد. سیاست ما در قبال کشورهای همسایه روشن است. ما همواره سعی کردیم با زبان دوستی و مودّت با آنها صحبت کنیم و بر داشته‌ها و اشتراکات‌مان بیفزاییم و روابط ما با برخی از این کشورها وجود داشته است. ما برای دیگران تعیین‌ تکلیف نمی‌کنیم؛ اما به همه کشورها پیش از نشست درباره توطئه رژیم صهیونیستی برای انشقاق در جهان اسلام هشدار دادیم». 

 

آمادگی برای اعزام نیرو نظامی به سوریه

قاسمی در پاسخ به خبرنگاری که درباره چگونگی توجه دستگاه دیپلماسی به بیانات مقام معظم رهبری درباره عربستان سؤال کرد، گفت: «بیان ایشان روشن و شیوا بود و باید با ذکاوت بتوانیم از مواضع حقیقی جمهوری اسلامی به‌موقع دفاع کنیم و سیاست‌های خود را در چارچوب دستگاه دیپلماسی دنبال کنیم». 

 

یکی دیگر از موضوعات سؤال‌شده در جلسه دیروز اظهارات دریابان علی شمخانی درباره آمادگی ایران برای اعزام نیروی نظامی به سوریه بود. قاسمی دراین‌باره گفت: «بحث آستانه به ‌طور دائم در جریان است و گفت‌وگوها ادامه دارد و روی نقاط کاهش تنش بین سه کشور مذاکرات وجود دارد و اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، لازم است که نیروهایی که بتوانند بر بحث آتش‌بس نظارت کنند، از سوی سه کشور اعزام شوند. ما آمادگی داریم در صورت تفاهم لازم این اقدام را مبذول داریم». 

 

او درباره پیشروی حشد الشعبی به سمت مرز سوریه و ادعاهای مطرح‌شده در رسانه‌های غربی نیز گفت: «حضور ما در عراق یک حضور مستشاری است و دولت مرکزی عراق به اندازه کافی توانایی دارد که بتواند در مبارزه با تروریسم تلاش کند و ما هم با توجه به حضوری که در سوریه داریم، تلاش‌های خود را برای ایجاد یک فضای مطلوب ادامه خواهیم داد. ما نقش نظامی در موصل نداشته و نداریم و مستشاری هستیم». 

 

طرح‌های ابتر در آمریکا

قاسمی در ادامه به چگونگی تحقق وعده رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای و محفاظت از دستاوردهای موشکی نیز پرداخت و گفت: «نگاه کلان ما به جهان و آنچه در سیاست خارجی می‌خواهیم، ایجاد رابطه بهتر با اتکا به قدرت دیپلماسی و برنامه‌ریزی مشخص و با اتکا به مردم است و بسیاری از این موارد شدنی است. هر هدفی براساس میزان آن می‌تواند دشواری‌هایی داشته باشد. درباره آنچه در آمریکا رخ می‌دهد و طرحی که علیه ایران مطرح شده، باید گفت که از این دست طرح‌ها، بیش از ده‌ها طرح بوده که ابتر مانده و صرفا در کمیسیون‌های‌شان مطرح می‌شود. آنچه برای ما مطرح می‌شود، سیاست‌های دولت آمریکاست و اگر این طرح‌ها به امضای دولت برسد، سیاست دولت آمریکا خواهد بود که ما باید بر‌اساس‌‌آن واکنش داشته باشیم و نگران نیستیم. سیاست موشکی ایران با هیچ قطع‌نامه‌ای منافات ندارد. بحث موشکی ایران کاملا دفاعی و بازدارنده است و در این سیاست هیچ تغییری به وجود نخواهد آمد». 

 

او درباره تحریم‌های جدید در سنای آمریکا گفت: «اگر چنین اتفاقی افتاد و به تصویب (و امضای) رئیس‌جمهوری رسید، ما هم تصمیمات و اقدامات خود را خواهیم داشت». 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره بازنگری در مجوز خرید هواپیما از سوی آمریکا گفت: «رسما چیزی دریافت نکرده‌ایم. مفاد برجام یکپارچه است و همه تفاهمات با هم معنا می‌یابد و هیچ کشوری نمی‌تواند گزینشی رفتار کند. برجام در یک مفهوم کلان اجرا‌کردنی است». 

 

قاسمی درباره بیانیه تیلرسون برای مذاکره با ظریف در آینده گفت: «چنین تصمیمی وجود ندارد، ولی در دیپلماسی هر اتفاقی می‌تواند روزی بیفتد». 

 

منتظر پاسخ ترکیه هستیم

حادثه تروریستی در مرز ترکیه و شهادت مرزبان ایرانی در مرز ارومیه یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره در جلسه دیروز بود و قاسمی درباره آن گفت: «این کار ناخوشایندی است، از طریق کانال‌های دیپلماتیک موضوع به دولت ترکیه اعلام شده و منتظر پاسخ آنها هستیم. علاقه‌مند نیستیم مرزهای ما با ترکیه ناامن باشد و امیدواریم با درایت و مسئولیت‌پذیری و پاسخ دولت ترکیه تصمیم اتخاذ کنیم».

 

 او در ادامه ادعای رسانه‌های ترکیه درباره حضور عناصر پ‌ک‌ک در خاک ایران را تکذیب کرد و گفت: «این دروغ و فضا‌سازی است و هیچ گروه مخالف دولت ترکیه در خاک ایران حضور ندارد و این یک فضاسازی رسانه‌ای با اهداف مشخص در برهه کنونی است».  تغییرات احتمالی در وزارت خارجه که این روزها از سوی برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی مطرح شده است، موضوع دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آن توضیح داد. به گفته او، دستگاه سیاست خارجی دستگاهی نیست که در یک قالب خاص متوقف بماند.

 

بسیاری از مسائل در حوزه خارجی لحظه‌ای است. اینکه وزارت خارجه همواره به‌روزشدن خود را داشته باشد یا اولویت‌های خود را تغییر بدهد حالت سیال‌بودن را به آن می‌دهد. او در خصوص سخنان یک نماینده مجلس درباره تشکیل میزهای اقتصادی در وزارت خارجه و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور گفت: «با این نماینده که چنین حرف‌هایی زده بود به صورت تلفنی صحبت شد و صحبت از این تفاهم بود که دو میز اقتصادی تشکیل شود که برای ما عجیب بود و نماینده مزبور چنین مصاحبه و جملاتی را تکذیب کرد». 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در  واکنش به اظهارات نبویان: 

حتما به دستگاه قضا خواهیم رفت

 

تخریب دولت و دستگاه دیپلماسی موضوع تازه‌ای نیست و دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود با آن مواجه بوده است. تازه‌ترین نمونه از این‌گونه تخریب‌ها اظهارات سیدمحمود نبویان، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی است. او در یک سخنرانی گفته بود «ایران هسته‌ای‌اش را داد تا رابطه بانکی برقرار شود، اما رابطه بانکی برقرار نشده است و یک‌سال‌ونیم است که آنها اجرا نمی‌کنند و برای برقراری رابطه بانکی یک شرط جدید گذاشته‌اند و گفته‌اند به شرطی رابطه بانکی را برقرار می‌کنیم که حاج‌قاسم سلیمانی را به ما تحویل دهید و رفته‌اند تعهد این کار را به آمریکا داده‌اند و برگشته‌اند، به خدا قسم. وزیر مملکت رفته‌ است این تعهد (تحویل سردار سلیمانی) را به FATF (گروه مالی بین‌المللی) داده‌ است». 

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری دیروز در واکنش به این اظهارات گفت: «این نوع صحبت‌ها بی‌پروا و ناپسند است و نمی‌توانم باور کنم در ایران کسی بتواند تا این حد سخن غلط و دروغ بگوید. سیاست ما در وزارت خارجه همواره سیاست صبر و مدارا بود و به قوه قضائیه مراجعه نکرده‌ایم، اما (اگر) این بحث جدی باشد حتما به دستگاه قضا خواهیم رفت؛ زیرا این اتهام بزرگی است که علیه مسئولان کشور گفته می‌شود». 

 

گفتنی است ادعای نبویان موجب شد محمدجواد ظریف نیز در مقابل آن سکوت نکند. وزیر امور خارجه کشورمان بعد از انتشار فایل صوتی این اظهارات در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار/ که رحم اگر نکند مدعی، خدا بکند». ظریف پیش از این نیز در مصاحبه‌ای با انتخاب به آشنایی بیش از ٢٠ ساله خود با سردار سلیمانی و همکاری‌های لازم در جریان مذاکرات افغانستان و عراق اشاره کرده بود.

 

منبع: روزنامه شرق
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.