| کد خبر: 132692 |

دفاع تمام‌قد فراکسیون امید از مطهری

یک‌سال است که نمایندگان و هیات رییسه مجلس بر کرسی خانه ملت تکیه زده‌اند وحالا وقتش رسیده که بهارستان‌نشین‌ها برای دومین بار بزرگان مجلس را انتخاب کنند، انتخابی که طبق روال همیشگی با بازار داغ لابی فراکسیون‌های مجلس همراه بوده است.

تین نیوز

یک‌سال است که نمایندگان و هیات رییسه مجلس بر کرسی خانه ملت تکیه زده‌اند وحالا وقتش رسیده که بهارستان‌نشین‌ها برای دومین بار بزرگان مجلس را انتخاب کنند، انتخابی که طبق روال همیشگی با بازار داغ لابی فراکسیون‌های مجلس همراه بوده است. در این چند روز اخیر زمزمه‌های رسمی و غیر‌رسمی مبنی بر تغییر نایب رییس مجلس یعنی علی مطهری شنیده شد. برخی صحبت از یک توافق بزرگ و تقسیم کرسی میان سه فراکسیون اصلی مجلس می‌کنند و برخی دیگر از لیست مستقل فراکسیون‌ها خبر می‌دهند.

 

این روزها مستقلین مجلس که در راس آنها کاظم جلالی قرار گرفته با اصولگرایان نزدیک به پایداری در حال گفت‌و‌گو هستند. شنیده‌ها حاکی است فراکسیون مستقلین در نشستی با فراکسیون ولایی به یک نتیجه 12 گانه رسیده‌اند و می‌خواهند شش نامزد از فراکسیون مستقلین و شش نامزد از فراکسیون اصولگرایان را برای انتخابات هیات‌رییسه معرفی کنند؛ موضوعی که می‌تواند به حذف مطهری و وکیلی بینجامد.

 

هفته گذشته کاظم جلالی رییس فراکسیون مستقلین به میان خبرنگاران آمد و از احتمال ائتلاف میان سه فراکسیون خبر داد و گفت: فراکسیون مستقلین می‌خواهد به یک مدل دست پیدا کند و در این میان با دو فراکسیون دیگر وارد گفت‌و‌گو شدند. جلالی گفت: «ما اعتقاد داریم که در ترکیب هیات‌رییسه، هر سه فراکسیون نقش داشته باشند به گونه‌ای که هر فراکسیون چهار نماینده در هیات‌رییسه داشته باشد اما در مذاکرات اولیه، دوستان اصلاح‌طلب عنوان کردند که تحت هیچ شرایطی حاضر به ائتلاف با فراکسیون اصولگرایان نیستند.» وی در ادامه می‌گوید: «‌در نشست با فراکسیون امید تاکید داشتیم فراکسیون ولایی با حدود 70-60 نماینده قابل حذف نیست و این فراکسیون باید متناسب با سهم خود در هیات‌رییسه نقش داشته باشد اما در نهایت مذاکره‌کنندگان فراکسیون امید معتقد بودند که حداکثر یک یا دو نفر از کرسی‌های هیات‌رییسه به فراکسیون نمایندگان ولایی اختصاص پیدا کند.»

 

جلالی در خصوص برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای مبنی بر تلاش سازماندهی شده برای حذف علی مطهری از ترکیب هیات‌رییسه گفت: خدمت مطهری تماس گرفتم و گفتم برخلاف فضاسازی‌ها مبنی بر تلاش برای حذف شما، بنده از اساس کاندیدا نیستم و در ترکیب فعلی هم ایراد جدی نمی‌بینم، البته ایشان به من محبت داشتند که خوب است اگر کاندیدا شوید و با حضور شما در هیات‌رییسه، من به کارهای دیگرم می‌رسم. وی خاطر نشان کرد: نه آقای لاریجانی و نه نزدیکان ایشان به دنبال حذف مطهری نیستند. به دنبال این هستیم که در یک فرمول هر سه فراکسیون باشند .

 

جلسه فوق‌العاده فراکسیون امید با علی مطهری

دیروز نشست فوق‌العاده هیات‌رییسه فراکسیون امید مجلس با علی مطهری به منظور تصمیم‌گیری درباره انتخابات هیات‌رییسه مجلس در محل فراکسیون امید مجلس برگزار شد. محمدرضا عارف پس از اتمام نشست صبح دیروز اعلام کرد: سیاست ما از ابتدای مجلس تعامل و همکاری و شعار ما گفت‌وگوی ملی در پارلمان است. رییس فراکسیون امید گفت: در این چارچوب کمیته‌ای تشکیل شد که با فراکسیون‌های مختلف مذاکره کند تا بتوانیم با تعامل، مدیریت مجلس را برای سال دوم مشخص کنیم و آرامشی که در کشور ایجاد شده و مطالبات مردم را در رویکرد خود نشان دهیم.

 

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران تصریح کرد: ابتدا یک کمیته برای مذاکره و تعامل با سایر فراکسیون‌ها تشکیل شد و چون زمان زیادی نداشتیم دو کمیته با فراکسیون‌های مستقلین و اصولگرایان وارد بحث شد و مجددا برای ادامه مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که یک کمیته ادامه فعالیت دهد. او یادآور شد: ما هنوز هم معتقدیم می‌توانیم با سیاسیون مجلس به تفاهم برسیم و با تفاهم همان مسیر سال اول فراکسیون را در سال دوم نیز ادامه دهیم.

 

عارف در پاسخ به سوالی درباره پروژه برخی جریانات داخل مجلس برای حذف مطهری و پزشکیان از نایب رییسی خاطرنشان کرد: در مورد آقای پزشکیان مطلع نیستم ولی حذف آقای مطهری شنیده شده و در جلسات فراکسیون هم صحبت مفصلی در این زمینه داشتیم. خط قرمز ما حفظ دو نایب رییس است و گاهی در مذاکرات حفظ رییس و دو نایب رییس فعلی را نیز پیگیری کردیم.

 

رییس فراکسیون مجلس در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشره مبنی بر تعامل با اصولگرایان برای انتخاب او به عنوان رییس و انتخاب حاجی‌بابایی به عنوان نایب رییس مجلس گفت: این خبر را تکذیب می‌کنم.

 

ما کارگروهی برای مذاکره با اصولگرایان داشتیم و من هم ملاقاتی با آقای حاجی‌بابایی داشتم که در این ملاقات تاکید بر همدلی و تفاهم صورت گرفت و اصلا وارد هیچ مصداقی نشدیم، لذا اینکه شایعه شد درباره رییس و نواب رییس توافق کرده‌ایم را تکذیب می‌کنم. او درباره شایعات مطروحه مبنی بر جایگزینی حاجی‌بابایی به جای مطهری به عنوان نایب رییس مجلس گفت: راهبرد ما حفظ دو نایب رییس فعلی به دلیل عملکرد، جایگاه و تدبیر خوب آنها در اداره مجلس است.

 

عارف با بیان اینکه کف خواسته فراکسیون امید مستقل از پیام انتخابات ۲۹ اردیبهشت، ‌حفظ وضع موجود است، یادآور شد: اگر به تفاهم برسیم به آن تفاهم پایبند خواهیم بود و اگر نه در مجمع عمومی فراکسیون تصمیم‌گیری خواهیم کرد که به چه شکل در هیات‌رییسه حضور پیدا کنیم. اگر به چنین تفاهمی برسیم مجمع عمومی هم این تفاهم را می‌پذیرد.

 

پارسایی نیز در واکنش به تغییر هیات رییسه مجلس می‌گوید: ما هیچگاه به دنبال حذف افراد نیستیم و تنها معتقدیم انتخابات 29 اردیبهشت نشان داده گرایش مردم به سمت امید است لذا این انتظار وجود دارد تا به سمت تقویت امید در هیات‌رییسه پیش برویم.

 

به نظر می‌رسد در فراکسیون مستقلین نیز همه موافق ائتلاف با اصولگرایان نیستند و بر حفظ هیات‌رییسه موجود اصرار دارند. در همین راستا جعفرزاده ایمن‌آبادی نایب رییس فراکسیون مستقلین با اشاره به برگزاری انتخابات هیات‌رییسه از تصمیم‌گیری فراکسیون مستقلان ولایی پس از اتمام جلسه دیروز این فراکسیون خبر داد و گفت: آنچه این روزها درباره حذف آقای مطهری از هیات‌رییسه مطرح می‌شود، کذب محض بوده و به هیچ عنوان ریشه در واقعیت ندارد. او با اشاره به توئیت اخیر مصطفی تاجزاده درباره تلاش نزدیکان رییس مجلس برای حذف مطهری از هیات‌رییسه، گفت: نمی‌دانم آقای تاجزاده چرا چنین توئیتی گذاشته و چنین مساله‌ای را مطرح کرده است.

 

آقای مطهری به‌نوعی حیثیت جریان اصلاحات و اعتدال است و اصلا چنین مسایلی صحت ندارد. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه یک خط تفرقه و نفاق میان دو فراکسیون حامی دولت یعنی فراکسیون‌های «امید» و «مستقلین» ایجاد شده که قصد دارد میان نمایندگان انشقاق ایجاد کند و همزمان برخی از بیرون مجلس نیز بر طبل اختلاف می‎کوبند. واقعیت این است که فضای مجلس با بیرون متفاوت است و برای حفظ انسجام و نظم درونی مجلس، باید همه جناح‌ها را حفظ کنیم.

 

نایب رییس نخست فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد قابل‌قبول هیات‌رییسه فعلی مجلس، تاکید کرد: به شخصه با تغییر زیاد هیات‌رییسه در اجلاسیه دوم موافق نیستم و فکر می‌کنم باید از هیات‌رییسه فعلی حمایت کنیم.

 

خط قرمز ما حضور لاریجانی و مطهری است

او تصریح کرد: خط قرمز ما حضور لاریجانی و مطهری در هیات‌رییسه مجلس است. همان‌طور که فکر می‌کنم ادامه ریاست لاریجانی بر مجلس به صلاح هر سه فراکسیون و همه نمایندگان است، مطهری نیز باید همچنان نایب رییس مجلس باشد.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم اضافه کرد: مطهری نماد نماینده‌ای شجاع و مستقل است و اجازه نخواهیم داد از هیات‌رییسه حذف شود. بنابراین مسایلی که درباره تلاش برای حذف مطهری مطرح‌شده را تکذیب می‌کنم و از دیگر همکارانم نیز خواهش می‌کنم بیش از این در مورد این مساله مانور ندهند. او گفت: آقای مطهری در همه مسایل اصول را رعایت می‌کند و با وجود اینکه برخی می‌گویند مطهری در مجلس دهم با چرخش به سمت جریان اصلاحات‌ تغییر موضع داده، معتقدم اتفاقا مطهری همواره اصول را رعایت کرده و یک اصولگرای واقعی است. جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در پایان تصریح کرد: شخصا با هر‌گونه حذف آقای مطهری از هیات‌رییسه مجلس مخالفم و اجازه چنین اقدامی را نخواهم داد و با تمام توان از این الگوی آزادی در مجلس دفاع خواهم کرد.

 

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم کسانی که برای حذف مطهری رایزنی کردند، موفق خواهند شد او را از هیات‌رییسه برکنار کنند یا همچنان مطهری در سمت خود باقی می‌ماند.

 

منبع: روزنامه جهان صنعت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.