| کد خبر: 132043 |

آمریکا اگر به مردم ایران احترام نگذارد، شکست خواهد خورد

تین نیوز

روحانی: آمریکا بارها از مردم ایران شکست خورده است، بنابراین اگر به مردم ایران احترام نگذارد بار دیگر نیز شکست خواهد خورد.

 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، یازدهمین نشست خبری آقای روحانی رئیس جمهور منتخب دوازدهم  با حضور خبرنگاران  داخلی و خارجی  که به صورت زنده از شبکه های مختلف خبری  پخش می شود  در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.
 
آقای روحانی در ابتدای سخنان خود ابراز خرسندی کرد که از طریق  رسانه های جمعی با ملت بزرگ  ایران صحبت می کند .
 
 
وی گفت: ملت بزرگی که بزرگ ترین حضور خود را در  انتخابات به نمایش گذاشت .
 
 
آقای روحانی افزود: در این انتخابات 42 میلیون نفر جمعیت  اگر می توانستند  همه آنهایی که در صف بودند  رأی آنها را اخذ کنند انتخابات ما به 45 میلیون نفر می رسید  یک حضور بی نظیر در تاریخ ایران بود .

رئیس جمهور گفت: مردم با این حضور و با این انتخاب  خواستند بگویند  در کشور ما تکثر  به رسیمت  شناخته  شده است و  هیچ گروهی، هیچ جناحی، هیچ تفکری و هیچ ایده ای  قابل حذف نیست  همه هستند  همه حضور دارند  و از همه  باید  برای ساختن  ایران پرآوازه  بهره بگیریم .

آقای روحانی ادامه داد: در این انتخابات  مردم  در تراز  بالاترین  دموکراسی های جهان  حضور پیدا کردند.
 
 
 
وی افزود: مردمی که  دارای مشکلات اقتصادی هستند  مردمی که در روستاها با مشکلات  زندگی می کنند  اما به  پول «نه» گفتند.

رئیس جمهور ادامه داد : مردم به خوبی  اعلام کردند که ما می فهمیم  آب شور  عطش را کم نمی کند، مردمی که  به فکر اقتصاد بزرگ تر هستند  به درآمد  ملی  دو و نیم  برابری تخیلی «نه» گفتند.
 
وی گفت: «نه» مردم  به فریبکاران  مهم ترین  بخش آن  بود، تلاش کردند به مردم بگویند  دین مردم  در خطر است، تلاش کردند  به مردم بگویند که سند  2030 که یک سندی است که   ریشه اش به سال 1390 باز می گردد.
 
 
روحانی ادامه داد : می خواستند بگویند این سند علیه دین  مردم بود،  سندی که  نه ما و نه هیچ کشوری  امضا نکرده است،  سندی  که به عنوان  اعلام عمل است  و یک توصیه است،  سندی که  دولت  یازدهم  به صراحت نوشته است  با قانون، دین، اخلاق و  فرهنگ ما سازگار نیست، ما نمی پذیریم.
 
رئیس جمهور گفت : مردم ما متدین هستند به دین  و فرهنگ خودشان  بسیار حساس هستند اما این دروغ ها کارگر نیفتاد.
 
وی در ادامه سخنان خود افزود: مردم «نه» گفتند به  تخریب ، «نه» گفتند  به  سخنان  غیردقیق  و مردم «آری»  گفتند به وحدت، به انتخاب،  به تعادل، به تعامل، به  اعتدال و  به عقلانیت.
 
سرمایه گذاری در سایه تعامل سازنده با جهان امکان پذیر است
رئیس جمهور با اشاره به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گفت: سرمایه گذاری در سایه امنیت ، آرامش ، آزادی و تعامل سازنده با جهان امکان پذیر است.
 
 
آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی تصریح کرد: بسیار مهم بود که مردم ما در این انتخابات به همه نهادها و ارگان ها گفتند؛ هر کس به جای خود و هر کس به کار خود.
 
 
وی با بیان اینکه مردم به نیروهای مسلح ما از عمق جان عشق می ورزند، افزود: مردم ما به رسانه ها و قوای دیگر نیز علاقه مندند اما نمی پذیرند که نهاد ملی و یا حتی به یک معنا گاهی فراملی، تبدیل به فروملی و یا یک جناح شود.
 
رئیس جمهور ادامه داد: مردم گفتند که ما احترام نهادهای خودمان را حفظ خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد گروهی اندک از نهادی متعلق به کل ملت استفاده کنند.
 
آقای روحانی اصل ولایت فقیه و مقام معظم رهبری را متعلق به کل ملت ایران دانست و افزود: ولایت فقیه و مقام معظم رهبری تعلق به گروه و جناح خاصی ندارند، مردم به پایین آوردن مقام معظم رهبری، مقام سپاه ،بسیج، ارتش و نیروهای مسلح «نه» گفتند.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه سپاه ،بسیج و نیروهای مسلح متعلق به کل ملت ایران است، گفت: مردم خواستند اعلام کنند که ما یک ملت هستیم و صدای ما باید شنیده شود، همه مردم ترانه و صدای موسیقی وحدتشان یکی بود.
 
وی ادامه داد: همه اقوام و مذاهب، روستایی و شهری مثل یکدیگر رای دادند و همه گفتند ما یک مسیر را انتخاب کرده ایم.
 
رئیس جمهور با طرح این پرسش که چرا وحدت، اعتدال و عقلانیت؟ افزود: برای پیشرفت کشور و اقتصاد کشورمان، مردم می دانند که اقتصاد ما بدون وحدت، اتحاد ، رقابت معقول اقتصادی بر مبنای کیفیت محصول و نه قدرت سیاسی و یا امنیتی، پیشرفت نخواهد کرد.
 
آقای روحانی تصریح کرد: آنگاه است که اقتصاد ما پیشرفت می کند، مردم ما به برنامه رای دادند و می دانستند که اقتصاد و اشتغال در سایه سرمایه گذاری امکان پذیر است.
 
وی افزود: سرمایه گذاری نیز در سایه امنیت ، آرامش ، آزادی و تعامل سازنده با جهان امکان پذیر است.
 
رئیس جمهور افزود: مردم ما خواستند بگویند که هیچ کس حق ندارد سلیقه خود را بر دیگران تحمیل کند، همه باید تابع قانون باشیم و ما هیچ فرد و نهادی را فرای قانون نمی شناسیم.
 
آقای روحانی خاطر نشان کرد: سلیقه ها به جای خود محترم است اما تحمیل آن معنا و مفهومی ندارد.
 
رئیس جمهور با اشاره به دین، فرهنگ و انقلاب مردم ، گفت: مردم انقلاب کردند و همین مردم بهتر از همه معنای انقلاب را می فهمند  و این مردم ما بودند که در انقلاب همه در کنار هم در خیابان ها گفتند؛ استقلال، آزادی جمهوری اسلامی.
 
آقای روحانی افزود: انقلاب غیر از این سه کلمه نیست، همه مردم ما انقلابی هستند و هیچ کس حق ندارد که انقلاب را به درون خیمه خود بکشد چرا که انقلاب، دین و اعتقاد، آسمانی بر سر همه ما است.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: همه ملت ما  به دین ، اعتقاد و فرهنگ ملی شان حساس هستند.
 
آقای روحانی ادامه داد: انتخابات ما یک پیام داشت و آن اینکه مردم می خواستند بگویند ؛ ای همه مسئولین مردم را باور کنید، مردم قدرت ملی هستند و مردم یعنی فرهنگ ایرانیت و اسلامیت، انقلاب اسلامی و دموکراسی.
 
وی گفت: جوانان ، زنان ، اقوام و مرزنشینان مان را باور کنیم، رای مرزنشینان، روستاییان و حاشیه نشینان کلان شهرها را ببینم که با آنکه در فشار و زحمت هستند اما برای آینده و سرنوشت خود پای صندوق آرا آمدند.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: مردم خواستند بگویند؛ پیشاپیش چهل سالگی انقلاب را جشن گرفتیم .
 
ثبات را به منطقه  برمی گردانیم
رئیس جمهور گفت: به حول و قوه الهی در طول 4 سال آینده  ثبات را به منطقه  برمی گردانیم یعنی ملت ایران برمی گرداند.
 
آقای روحانی  در ادامه یازدهمین  نشست خبری خود افزود: مردم خواستند بگویند  ما برای  قرن آینده  یعنی  سال 1400 خود را آماده کرده ایم  .
 
رئیس جمهور ادامه داد: مردم  خواستند  به ملت های منطقه  بگویند  ما در  کنار شما هستیم، دولت دوازدهم و ملت ایران در کنار شماست، تروریسم را به حول و قوه الهی  ریشه کن خواهیم کرد .
 
آقای روحانی با بیان اینکه  ما خواستیم  به جهانیان بگوییم  ما با احترام  متقابل  و منافع مشترک  حاضریم با هم تعامل کنیم اظهار داشت: خواستیم به دنیا بگوییم که  پیشرفت منطقه و جهان بدون وحدت، اتحاد و هماهنگی و همزیستی مسالمت آمیز  امکان پذیر نیست.
 
وی گفت: پیام  انتخابات ما  همبستگی ملی و گفتگوی بین المللی بود .
 
رئیس جمهور  در ادامه در پاسخ به  سوال خبرنگار خبرگزاری ایسنا با این مضمون که  4 سال  قبل  شما خود را  حقوقدان نامیدید و شاید بتوان حل مسئله هسته ای را نمادی برای آن دانست  با توجه  به اینکه شما  در این دوره  خود را وکیل ملت دانسته اید آیا می توان  نماد این تعبیر را  احقاق  حقوق  مصرح در قانون برای مردم دانست، افزود: یکی از اهداف  ما در گذشته و امروز  احقاق حقوق  مردم  در همه زمینه ها بوده و این احقاق حقوق را باید در  سایه  انسجام ملی و اجماع ملی به دست آوریم .
 
آقای روحانی  گفت : اگر در زمینه هسته ای توانستیم  موفق شویم همه مردم ما پشت  سر رهبری جمع شدند، یک  انسجام و اجماع ملی درست  شد و  دولت توانست از قدرت  ملی  مردم  در صحنه بین المللی به خوبی استفاده کند و توانستیم  از تحریم هسته ای عبور کنیم .
 
رئیس جمهور ادامه داد : برای اینکه  سایر حقوق  ملت را هم پاس بداریم راهش همان انسجام ملی و اجماع همه قوای داخل کشور  پشت سر رهبری است که  ان شاءالله این راه را ادامه خواهیم داد.
 
اجتماع عربستان نمایشی بود
رئیس جمهور گفت: اجتماع در عربستان یک اجتماع نمایشی بود و هیچ ارزش سیاسی و عملی نداشت و نخواهد داشت.
 
آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران افزود: از این نمایش ها قبلا هم عربستان سعودی درست کرده بود.
 
وی گفت: برای مبارزه با تروریسم با جلسه و اینکه پول ملتی را به ابرقدرتی بدهند مسئله حل نمی شود.
 
رئیس جمهور افزود: آن کسی که در این منطقه توانسته در برابر تروریستم بایستد ملت عراق، ملت سوریه و ملت لبنان بوده است و البته ملت ایران از طریق دیپلمات ها و و مستشاران نظامی خود به این ملت های بزرگ و سایر ملل کمک کرده و خواهد کرد.
 
آقای روحانی گفت: چه کسی باعث شد که امروز داعش در شهرهای بزرگ عراق مستقر نباشد، جز ملت عراق؟
 
وی افزود: چه کسی باعث شد داعش در دمشق نباشد، جز ملت سوریه؟
 
رئیس جمهور با بیان اینکه ملل منطقه در برابر تروریسم ایستادگی کردند و البته ایران در کنار آنها بوده و خواهد بود افزود: چه کسی می تواند در این منطقه ادعا کند که بدون ایران ثبات منطقه حفظ خواهد شد و امنیت کامل مستقر می شود؟
 
آقای روحانی با طرح این سوال که چه کسانی با تروریست ها جنگیدند؟ گفت: سوری ها، عراقی ها، ایرانی ها (آنهایی که لازم بود مستشاری کنند)، حزب الله لبنان و در کنار آنها روسیه.
 
رئیس جمهور افزود: بقیه چه کار کردند؟ چه کسانی به تروریست ها پول دادند و می دهند و از آنها حمایت کردند؟
 
وی گفت: آنهایی که از تروریست ها حمایت کردند نمی توانند ادعای مبارزه با تروریسم کنند.
 
آقای روحانی افزود: فکر نمی کنم مردم امریکا حاضر باشند خونی که در یازدهم سپتامبر دادند با میلیارد دلارهایی که از طریق خرید اسلحه است معامله کنند و دربرابر تروریست های منطقه سر فرود بیاورند.
 
وی با بیان اینکه دولت امریکا البته هیچ وقت با تروریسم مبارزه نکرده است افزود: اما حتما مردم امریکا با تروریست ها مخالفند و می خواهند تروریسم در جهان نباشد.
 
رئیس جمهور گفت: حزب الله یک گروه قابل قبول و مورد اعتماد مردم لبنان است که در مجلس و دولت لبنان با رای مردم حضور دارد و مورد احترام همه مردم لبنان حتی غیرمسلمانان و مسیحیان است بنابراین معتقدم با اتهام زدن کاری حل نمی شود و باید با تروریسم صادقانه مبارزه کرد.
 
خود را به برنامه ای که ارائه کرده ام پایبند می دانم
رئیس جمهور گفت: خود را متعهد می دانم به برنامه ای که در دوره نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ارائه کردم ، پایبند باشم.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به  سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم در خصوص وعده های انتخاباتی اش در دوره نامزدی ریاست جمهوری تصریح کرد : من وعده هایی داده ام و همه تلاشم این است که به وعده هایم عمل کنم ،

وی اضافه کرد : در دولت یازدهم تلاشم این بود که تا جایی که می توانم به وعده هایم عمل کنم ولی در آن دوره ما به یکباره دچار کاهش قیمت نفت شدیم و الحمدلله با کمک مردم توانستیم قدمهایی برداریم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما در خصوص صادرات غیرنفتی حتما تلاش و برنامه ریزی خواهیم  کرد تا صادرات را به دو برابر برسانیم و تلاش ها بر این است که صادرات نفتی را افزایش دهیم.

آقای روحانی گفت: ما در برنامه ششم توسعه طرح ایجاد 950 هزار شغل در سال را داریم و باید  سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم شغل در کشور ایجاد کنیم ، در واقع در برنامه ششم توسعه آمده که ما 770 هزار میلیارد تومان سالانه باید به ایجاد شغل اختصاص دهیم و به دنبال این هستیم که جامعه و کشورمان را به گونه ای نگهداریم که بتوانیم سرمایه گذاری خودمان را حفظ کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما با کمک مردم خواهیم توانست مشکلات را حل کنیم و دنبال این هستیم که فقر اقتصادی را ریشه کن کنیم و در دولت یازدهم تا جایی که توانستیم مستمری مستمری بگیران را افزایش دادیم و انشاء الله طبق هدفمان تا پایان سال 1400 فقر مطلق را از بین خواهیم برد.

آقای روحانی افزود: آنچه امسال گفته ایم برنامه ای بوده و خودم را متعهد می دانم به برنامه ای که ارائه کرده ام پایبند باشم و برای اجرای آن از همه رقبا کمک می خواهم، از کسانی که رقیب من بوده اند ، از شخص آنان تشکر می کنم، از تمام جناح ها کمک می خواهم ، از همه آنان که مخالف من بوده اند کمک می خواهم.

رئیس جمهور گفت: از تمامی جناح ها و رقبا خواهش می کنم برای بهبود زندگی مردم همه دست به دست هم دهیم و به کمک ما بیایند تا بتوانیم زندگی مردم را بهبود بخشیم.
 
امریکا اگر به مردم ایران احترام نگذارد شکست خواهد خورد
رئیس جمهور گفت: امریکا بارها از مردم ایران شکست خورده است، بنابراین اگر به مردم ایران احترام نگذارد بار دیگر نیز شکست خواهد خورد.

در ادامه یازدهمین نشست خبری رئیس جمهور، خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس پرسید سوال من درباره موازین کابینه آقای ترامپ رئیس جمهور امریکا درباره نقش داشتن در سوریه و یمن و آزمایش های موشک های بالستیک ایران است واکنش شما به این گفته ها چیست؟ آیا فکر می کنید در دوره دوم ریاست جمهوری خود امکان ایجاد فرصت برای گفتگو و مذاکره مستقیم با امریکا وجود دارد؟ و چه زمینه ای برای همکاری های مشترک بین دو کشور ممکن است وجود داشته باشد؟

آقای روحانی در پاسخ گفت: ایران و امریکا در چهل سال گذشته مسیر پرفراز و نشیبی را طی کردند، امریکایی ها از  انواع  شیوه ها علیه ایران استفاده کردند و همواره شکست خوردند و ناموفق بودند.

وی افزود: از داستان طبس گرفته تا مداخلاتشان در جنگ 8 ساله و فشارشان بر ملت ایران در تحریم شاید فقط در یک جا موفقیتی نسبی به دست آوردند و آن هم جایی بود که برابر ملت ایران سرخم کردند در مذاکرات هسته ای حضور پیدا کردند و پای میز مذاکره با احترام، با نمایندگان ملت ایران حرف زدند.

رئیس جمهور ادامه داد: آنجا ما و امریکایی ها به یک نتیجه بُرد -  بُرد رسیدیم که به نفع ایران، امریکا و 5+1 و همه جهان بود، امریکا اگر راه دیگری انتخاب کند بار دیگر شکست خواهد خورد هیچ تردیدی  در آن نیست .
 
آقای روحانی گفت: دو نکته درباره دولت جدید امریکا وجود دارد ما منتظریم این دولت از نظر فکری استقرار پیدا کند، از نظر موضع گیری و برنامه ریزی و برنامه آینده اش امیدوارم به یک استقراری برسد که ما بتوانیم دقیق تر درباره گروه حاکم در واشنگتن قضاوت کنیم.
 
وی ادامه داد: امریکایی ها متاسفانه درمورد منطقه ما اشتباه کردند، آن وقت که به افغانستان حمله کردند، به عراق حمله کردند ، ما را تحریم کردند در سوریه اشتباه کردند، در یمن اشتباه کردند ، اگر یک موردی امریکا درست عمل کرده باشد، بفرمایید، اما من سراغ ندارم، امریکایی ها منطقه ما را نمی شناسند و مشکل این است و آنهایی که به امریکایی ها مشورت می دهند، یا امریکایی ها را منحرف می کنند یا در امریکا افرادی را می خرند.
 
آقای روحانی گفت: امیدوارم دولت امریکا به فکر منافع مردم امریکا باشد اگر به فکر منافع دیگران نیست.
 
تلاش ما برای از بین بردن فقر مطلق تا پایان دولت دوازدهم است
رئیس جمهور گفت: در بخش توسعه می خواهیم اقتصاد کشور را بزرگ تر کنیم در این زمینه نیاز به سرمایه، مدیریت، فناوری، روابط با جهان و صادرات غیرنفتی داریم که در همه این زمینه ها دولت برنامه های خود را ادامه خواهد داد.

در ادامه نشست خبری رئیس جمهور خبرنگار خبرگزاری آریا پرسید: برای خروج از رکود که از مهمترین بحث های مناظرات انتخاباتی بود چه برنامه جدی و اورژانسی دارید و آیا تغییراتی در دولت خود خواهید داشت؟

آقای روحانی پاسخ داد: من در یکی از مصاحبه های تلویزیونی هم گفتم که به کار بردن رکود واژه دقیقی نیست زیرا دو فصل متوالی است که رشد مثبت داریم و رکود معنی ندارد.

رئیس جمهور ادامه داد: سال گذشته در همه فصل ها دارای رشد مثبت اقتصادی بودیم و برای اولین بار بعد از شروع چشم انداز (سال 84) به رشد بالای 8 درصد رسیدیم، همه بخش ها به جز مسکن از رکود خارج شده است و البته مسکن نیز باید از رکود خارج شود.

آقای روحانی گفت: برای رکود هم در کتاب برنامه دولت دوازدهم نکاتی را ذکر کردم و هم برای اقتصاد دو برنامه مهم داریم که یکی برای توسعه و برنامه دیگر برای حمایت است.

رئیس جمهور افزود: در بخش توسعه می خواهیم اقتصاد کشور را بزرگ تر کنیم در این زمینه نیاز به سرمایه، مدیریت، فناوری، روابط با جهان و صادرات غیرنفتی داریم که در همه این زمینه ها دولت برنامه های خود را ادامه خواهد داد.

آقای روحانی گفت: همانطور که دولت توانست در سال 93 رکود را برای اولین بار بعد از سالهای 91 و 92 بشکند و رشد اقتصادی را تا امروز ادامه دهد حتما با برنامه های خود موفق خواهد بود که به سمت رونق اقتصادی حرکت کند.

رئیس جمهور افزود: اضافه درآمدهایی را که در سایه برجام به دست خواهیم آورد همانطور که در مناظره گفتم تقسیم خواهیم کرد بخشی را برای بخش حمایتی و بخشی دیگر را برای توسعه خواهیم گذاشت.

آقای روحانی گفت: راه حل را در این می دانیم که صندوق توسعه ملی، بانک ها، بودجه و سرمایه های خارجی در کنارهم قرار گیرد تا بتواند تحول بزرگ را در زمینه سرمایه گذاری و رشد اقتصادی بوجود آورد البته بخش دانش بنیان ما به طور مستقل تاکنون کار خوبی انجام داد که آن را هم تقویت خواهیم کرد.

رئیس جمهور افزود: در زمینه حمایتی هم تلاش ما بر این است تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق را از بین ببریم و نگذاریم که آنهایی که حقوق بگیر و مستمری بگیرند حقوق یا مستمری شان کمتر از تورم سالانه باشد و تلاش خواهیم کرد که این میزان بیش از تورم سالانه باشد.
 
دستیابی به سالانه  955 هزار شغل هدف ماست
رئیس جمهور ایجاد سالانه 955 هزار شغل را از اهداف بسیار مهم دولت دوازدهم دانست.
 
آقای روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار برنا درباره برنامه های دولت دوازدهم برای رفع مشکلات جوانان گفت: مسئله جوانان بسیار مهم است و درست می گویید که در این انتخابات عمدتا جوانان در سراسر کشور شور انتخاباتی آفریدند.
 
وی افزود: البته همه مردم در این زمینه سهیم بودند همچنانکه آن پیرمرد یا بانوی قد خمیده که با ویلچر آمدند و کسانی که ساعت ها در صف ماندند؛ واقعا هرچه به این مردم خدمت  کنیم کم  است بسیار مردم بزرگی داریم، مردمی که اهداف و آرمان های بلندی دارند.
 
رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: دولت دوازدهم بتواند پیرو راه مردم و جوانان باشد.
 
آقای روحانی اشتغال جوانان به ویژه تحصیلکردگان را از مهم ترین مسائل دانست و ابراز امیدواری کرد: همان طور که قول داده است در 100 روز نخست و شاید حتی زودتر از آن در زمینه کارورزی حتما اقدامات لازم آغاز شود همچنانکه چند طرح در این خصوص در کتاب برنامه دولت درج شده است.
 
وی گفت: ما همه طرح ها را یا قبل از 100 روز نخست یا داخل آن 100 روز آغاز خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم حرکت خوبی در زمینه اشتغال جوانان آغاز کنیم.
 
آقای روحانی افزود: ما در این اواخر در هر استانی که رفتیم و طرح هایی را که افتتاح کردیم همانجا استانداران، اشتغال سال گذشته را نیز بیان کردند.
 
رئیس جمهور گفت: این بسیار مهم است که بتوانیم در همه استان ها و بخش های تولیدی، اشتغال را افزایش دهیم و بتوانیم به هدف برنامه که ایجاد 955 هزار شغل است دست یابیم و این کار را خواهیم کرد.
 
وی افزود: البته جوانان ما در زمینه مسکن، ازدواج ، آزادی های اجتماعی و مسائل فرهنگی نیز نیازهایی دارند که باید برای تحقق خواست جوانان و ملت  تلاش کنیم.
 
ایران سردمدار مبارزه با تروریسم بوده و امروز نیز هست
رئیس جمهور گفت: ایران سردمدار مبارزه با تروریسم بوده و امروز نیز هست.

آقای روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الان امارات در خصوص مکانیزم دولت وی برای تغییر چهره ایران که توسط غربی ها ایجاد شده است و با توجه به تاکید رئیس جمهور بر اعتدال، افزود: از ابتدای دولت یازدهم که کار را شروع کردیم در همان قدم اول به جهان اعلام کردیم ما جهان عاری از خشونت و افراطی گری می خواهیم و این موضوع مورد پذیرش جهانیان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه خشونت و افراط یکی از خطرهای بزرگ برای منطقه ما و جهان است،گفت: آنهایی هم که در عربستان جمع شده اند، ظاهراً به همین نتیجه رسیده اند که باید مرکز اعتدال درست کنند و مبارزه با افراطی گری یعنی همان شعاری که مردم سال 92 برای اعتدال دادند آنها هم به همینجا رسیدند که راهی جز اعتدال وجود ندارد.

روحانی افزود: دوران دخالت در امور داخلی دیگران، دوران جنگ علیه کشورهای دیگر، دوران پول دادن به گروه های تروریستی پایان پذیرفته است.

وی گفت: در طول چند سال گذشته نشان داده شده است که چگونه تروریسم قدم به قدم در مسیر اضمحلال قرار گرفته است و البته هنوز زمان برای از بین بردن این پدیده شوم در جهان لازم است.

آقای روحانی افزود: امروز همه متوجه شده اند که راه، راه وحدت و اتحاد در برابر تروریست هاست و ایران سردمدار مبارزه با تروریسم بوده و امروز نیز هست.
 
وی گفت: چهره ایران در جهان به خوبی نمایان است و ما از ابتدا گفته بودیم که به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم، اما آنها سال ها گفتند ایران راست نمی گوید و بعد معلوم شد آنچه ما گفتیم درست بوده است و همه مجامع بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم به این موضوع اعتراف کردند که ما در مسیر صلح آمیز حرکت می کنیم.
 
آقای روحانی افزود: ما گفتیم در برابر تروریسم ایستادگی می کنیم و می جنگیم و دیدند که ما نسبت به همه در برابر تروریست ها کمک کردیم بنابراین چهره جمهوری اسلامی ایران، چهره مبارزه با تروریسم، ایجاد امنیت و ثبات در منطقه است و این راه را ما در دولت دوازدهم با قدرت بیشتر، با همکاری ملت های منطقه و کشورهای علاقه مند برای مبارزه با تروریست ادامه خواهیم داد.
 
ترامپ به کشوری سفر کرد که هرگز معنی انتخابات را نمی داند
رئیس جمهور در ادامه یازدهمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبری سی بی اس امریکا که پرسید امریکا به فروش چند ده میلیارد دلاری تسلیحات نظامی به عربستان اقدام کرده است و آیا شما می خواهید بنیه دفاعی خود را افزایش دهید و یا تسحیلات بخرید گفت: عربستان قبلا هم در زمان دفاع مقدس یک صد میلیارد دلار به صدام داد و از این تجربه ها زیاد دارد و نتیجه آن را هم دید و اکنون نیز اشکالی ندارد صد میلیارد دلار از جیب مردم عربستان را به جیب امریکا می ریزد.

آقای روحانی گفت: عربستان شاید فکر می کند که باید سلاح بخرد ولی ما نیازی به خرید سلاح نداریم ، ما خودمان سلاح می سازیم و هر سلاحی که مورد نیاز ما باشد قدرت ساخت آن را داریم و می سازیم ، بنابراین در این جهت مشکلی برای ما نیست.

وی افزود: به نظر من عربستان از این سلاح ها استفاده نمی تواند بکند  و مجبور خواهد بود مستشاران امریکایی را به منطقه خود وارد کند.
رئیس جمهور در ادامه خطاب به دولت های منطقه و همچنین  رژیم عربستان گفت: مردم عربستان دوست و همسایه ما هستند و ما همیشه آنان را دوست داشته و داریم و امیدواریم دولت عربستان نیز راه صلح را انتخاب کند.

آقای روحانی با اشاره به اینکه راه قدرت سلاح نیست، آن هم خریدن آن از دیگران  گفت: حتی راه قدرت ساختن سلاح هم نیست که ما خودمان قادریم آن را درست کنیم و درست می کنیم، البته بخشی از قدرت، قدرت نظامی است و ما حواسمان جمع است.

رئیس جمهور اساس قدرت را قدرت ملی دانست و گفت: این قدرت با انتخابات وحضور مردم پای صندوق های رأی  تعیین می شود.
 
وی افزود: ترامپ زمانی به منطقه آمد که حضور 45 میلیونی مردم را در پای صندوق های انتخابات دید و به کشوری رفت که معنی انتخابات و کلمه انتخابات برای آنان هیچ وقت مفهومی ندارد  و بنده های خدا تاکنون صندوق آراء را ندیده اند.
 
آقای روحانی ابراز امیدواری کرد: یک روزی نیز عربستان این راه را انتخاب کند و در پی قدرت ملی باشد و صندوق آراء را برای مردم بگذارد و اجازه دهد حاکمانش به صورت موروثی رأس کار قرار نگیرند و با رأی مردم انتخاب شوند و آن روز قدرت عربستان به مراتب بیشتر از امروز خواهد بود.
 
برای تست موشک هایمان منتظر اجازه امریکایی ها نیستیم
رئیس جمهور با بیان اینکه موشک ما برای صلح و دفاع است و نه تهاجم، گفت: مقامات امریکایی بدانند هر زمان که به  لحاظ فنی نیاز به تست موشک داشته باشیم، منتظر اجازه آنها نخواهیم ماند و موشک هایمان را تست خواهیم کرد.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مبنی بر اینکه "دو روز گذشته وزیرخارجه امریکا با خطاب قرار دادن رئیس جمهور ایران گفت که انتظار این است که در دوره جدید ریاست جمهوری ایران برنامه موشکی ایران جمع آوری شود و ایران به حمایت از تروریسم در منطقه از گروه های مقاومت پایان دهد لذا پاسخ شما به این مواضع امریکایی ها چیست؟" تصریح کرد: قرار ما با آنها این نیست که دنبال رویاهای خود باشند چراکه اینها رویا و خیال پردازی است.

رئیس جمهور افزود: مردم ایران برای دفاع خود و همچنین تسلیحات و نیازمندی های خودشان نه از کسی سوال خواهند پرسید و نه اجازه خواهند گرفت.

آقای روحانی ادامه داد: ملت ما تصمیم خود را همیشه گرفته است که قدرتمند و توانمند باشد لذا سلاح و موشک ما برای صلح است.

رئیس جمهور گفت: اگر ایران سلاح نداشته باشد و اگر موشک های ما ساخته نشود عده ای هستند که باز دچار اشتباه محاسباتی می شوند، قبلا نیز از این اشتباه در محاسبات داشتند که منطقه را به جنگ و آشوب کشاندند.

آقای روحانی افزود: موشک ما برای صلح و دفاع است و نه تهاجم لذا مقامات امریکایی بدانند هر زمان که از لحاظ فنی ما نیاز به تست موشک داشته باشیم منتظر اجازه آنها نخواهیم ماند و موشک هایمان را تست خواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: ما برجام را توافق کردیم و قطعنامه 2231 را پذیرفتیم برای اینکه بتوانیم قدرت دفاعی خود را تقویت کنیم  که این قدرت دفاعی هم به صراحت و هم به اشاره به شکل های مختلف در قطعنامه 2231 آمده است.

آقای روحانی افزود: من آن آقای محترم را به قطعنامه 2231 ارجاع می دهم تا این قطعنامه را یک باردیگر بخواند.
 
تحریم، غلط و ظالمانه و برخلاف اصول زندگی جوامع بشری است
رئیس جمهور گفت: چون ما تحریم را نادرست می دانیم در برابر عمل غلط و نادرست همیشه آماده هستیم ایستادگی کنیم و آن عمل نادرست را از بین ببریم.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که اقدام علمی دولت برای رفع تحریم های غیر هسته ای چه خواهد بود افزود: من در دولت یازدهم به مردم وعده داده بودم که همه تلاشم را به کار خواهم گرفت تا دیوار تحریم فرو ریخته شود، این کار بحمد الله انجام گرفت، البته دولت هایی که طرف تعهد ما هستند برخی خوب و برخی حداقلی عمل کردند اما ما در چارچوب توافق جلو می رویم و ان شاء الله به پیش خواهیم رفت.

وی گفت: نسبت به بقیه تحریم ها، من گفتم اگر خواست ملت ایران چنین باشد و اگر همه ارکان قدرت به یک اجماع ملی برسند و اگر مقام معظم رهبری هدایت این امر را بر عهده بگیرند، ما همه پشت سر مقام معظم رهبری خواهیم بود و این کار را انجام می دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه این اقدام سخت اما شدنی است اظهارداشت: اگر اراده همه ما باشد و حرکت کنیم قدم به قدم می توانیم زیرا تحریم ، غلط و ظالمانه و برخلاف اصول زندگی جوامع بشری است چون تحریم به ضرر همه است و به نفع کسی نیست.
 
آقای روحانی گفت: بنابراین چون ما تحریم را نادرست می دانیم در برابر عمل غلط و نادرست همیشه آماده هستیم ایستادگی کنیم و آن عمل نادرست را از بین ببریم.
 
وی افزود: دولت دوازدهم این آمادگی را دارد و امیدوارم شرایط لازم برای چنین حرکتی فراهم شود.
 
مخالفان که باید باشند ما به آنها نیاز داریم
رئیس جمهور گفت: مخالفان که باید باشند ما به آنها نیاز داریم، اداره  کشور  بر مبنای رای اکثریتی است که  رای داده اند.

آقای روحانی در ادامه یازدهمین نشست خبری در پاسخ  به سوال خبرنگار خبرگزرای ای اف  اسپانیا که پرسید آقای رئیس جمهور شما در دوره  اول ریاست جمهوری خود گفتید  خیلی ها اجازه ندادند که  به همه وعده های خود عمل کنید در دور دوم ریاست جمهوری قول دادید  مردم به آزادی های بیشتری دست یابند در حالی که  مخالفان شما  وجود دارند  و  کارشکنی خواهند کرد  چه خواهید کرد؟ افزود: مخالفان که باید باشند ما به آنها نیاز داریم  .

وی گفت : در جامعه همه افکار واحد نیست و این طبیعی است؛ انتخابات برای چیست؟ ما در زمینه مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی  نظرهایمان در کشور یکی نیست.

رئیس جمهور افزود: 80 میلیون نفر جمعیت  هستیم  با آزادی هایی که داریم، برخی از مسائل  جزو اصول ماست جزو فرهنگ ملت ما و جزو دین و قانون اساسی ماست که همه آنها را قبول  داریم  اما یک سری  موارد هست که در آن نظرها واحد نیست.

روحانی گفت: انتخابات برای همین است تا مردم  سر صندوق رای بیایند و بگویند  برای 4 سال آینده چه راهی را  همه قبول کرده اند.

بحث 24 میلیونی که به من رای  دادند یا  4 میلیونی که  در صف بودند و نتوانستند رای بدهند نیست بحث این است که  اکثریت قاطع  مردم ایران  راهی را انتخاب کردند؛ این یعنی  همه پذیرفتیم همانطور که من امروز  رئیس جمهور  قانونی  همه مردم ایران هستم همه مردم ایران  هم  این را پذیرفته اند نه اینکه معتقد باشند و مخالف نباشند  ممکن است عقیده نداشته باشند اما اجرا  بر این  مبناست .

آقای روحانی تأکید کرد: یعنی باید بر مبنای رای اکثریت  جامعه اداره شود  البته به منافع اقلیت هم  توجه می شود  حتما آنها هم  منافع  جمعی  و ملی دارند  که باید مورد توجه باشد اما اداره  کشور  بر مبنای رای اکثریتی است که  رای داده اند.
 
کابینه دوازدهم کمی جوان تر خواهد بود
رئیس جمهور با بیان اینکه ما نیاز به نیروی جوان تری برای اداره کشور داریم گفت: کابینه دوازدهم کمی جوان تر خواهد بود.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود افزود : دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که به لحاظ تحریم ها ، رشد منفی اقتصادی و خزانه و انبار خالی در شرایط سختی بودیم و نیاز بود از همه تجربه مدیریتی کشور استفاده کنیم.

وی اضافه کرد : برخی وزرا را که با من کار کردند دو یا سه بار خواستم و از آنها خواهش کردم اما خودشان می گفتند سن مان تقاضا نمی کند و ما نمی توانیم و به شخص دیگری واگذار کنید.

آقای روحانی گفت: ولی من به خاطر تجربه آنها و تجربه ارزشمندی که می دانستم در این شرایط حساس باید استفاده شود از آنها خواستم کار را به عهده بگیرند.

رئیس جمهور با بیان اینکه الان شرایط ما تغییر کرده است گفت: معتقدم نه در دولت بلکه کلا باید سن مدیریت کاهش یابد.
 
وی افزود: چند ماه پیش به سازمان اداری و استخدامی دستور دادم که برای کاهش 5 ساله سن مدیریت در کشور برنامه ریزی کند.
 
آقای روحانی گفت: همچنین طرح استخدام جوانان نخبه در همه وزارتخانه ها در سطح مشاوران وزرا در دستور قرار دارد تا در آینده مسئولیت را بر عهده بگیرند.
 
رئیس جمهور گفت: دیروز در اولین جلسه هیات دولت پس از انتخابات به همه وزرا و معاونان توصیه کردم تا جوانان و بانوان را به کار گیری کنند.
 
وی گفت: انشاءالله با حضور فعال و با نشاط جوانان و حضور همه ملت بتوانیم هم دولتی کارآمدتر  و هم به سمت اهداف ملت حرکت پر شتاب تری داشته باشیم.
 
آقای روحانی خاطرنشان کرد: انشاءالله در دولت بعدی کم اشتباه تر هم باشیم.
 
رفتار ما با مردم در چهار سال آینده مانند هفته منتهی به انتخابات باشد
خبرنگار ایرنا در ادامه نشست خبری رئیس جمهور پرسید: برخی با اظهارنظرهای خود دنبال این هستند که سطح انتظارات از دولت دوازدهم را افزایش دهند و عده ای هم مدعی هستند باید برنامه دیگر کاندیداها نیز در دولت دوازدهم اجرایی شود، ارزیابی شما چیست؟

آقای روحانی در پاسخ به این پرسش گفت: اولا تلاش خواهم کرد وعده هایی را که دادم عملی کنم و برنامه هایی که اعلام کردم نیز باید بر همین مبنا باشد البته به این معنی نیست که ما از دیدگاه های دیگر کاندیداها، گروه ها یا احزاب دیگر استفاده نکنیم.

رئیس جمهور افزود: باید همه نظرها را مرور کنیم. حتما در میان حرف های آنها حرف هایی هست که باید بهره برداری و استفاده کنیم آنها جمعی بودند که نشستند و برای آینده کشور فکر کردند ما از بقیه کاندیداها، نظرها، فکر و برنامه ای اگر داشتند و ارائه کردند استفاده خواهیم کرد.

آقای روحانی گفت: درخواست می کنم همه مردم و احزاب به کشور خود کمک کنند به این فکر نباشید که چه کسی انتخاب شده است و واقعا فرد را به عنوان منتخب ملت ایران و نه به عنوان حسن روحانی در نظر بگیریم و همه به منتخب ملت ایران و دولت آینده کمک کنیم و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم کشورمان را سرزنده تر و آبادتر و بانشاط تر کنیم.

رئیس جمهور افزود: از همه احزاب، گروه ها و تفکرات برای این کمک کردن درخواست می کنم به خدا نشاط با انقلاب، دین و منافع ملی مخالف نیست بگذاریم مردم پرنشاط باشند.

آقای روحانی گفت: البته جمله ای می گویم که امیدوارم سوء استفاده از آن نشود؛ همانطور که در این هفته منتهی به انتخابات با مردم رفتار کردیم در این چهار سال هم اینگونه با مردم رفتار کنیم. ما در این هفته به این منظور با مردم رفتار خوشی داشتیم تا همه پای صندوق آراء بیایند و درست هم همین است زیرا صندوق آراء صندوق سرنوشت منافع ملی است، همین مردم باید کشور را بسازند و همین مردم باید آینده مملکت را درست کنند بنابراین همینجور با مردم رفتار و احترام کنیم.

رئیس جمهور افزود: مردم مراقب دین، کشور و اخلاق و خانواده خود هستند، مردم ما مردمی دلسوز هستند مردم را باور کنیم.
 
روابط تجاری ایران با آمریکای لاتین ادامه می یابد
رییس جمهور گفت: روابط تجاری با آمریکای لاتین براساس برنامه های قبلی و منافع متقابل ادامه می یابد.

در ادامه یازدهمین نشست خبری رییس جمهور، خبرنگار ام تی ان 24 کلمبیا در خصوص روابط تجاری ایران با آمریکای لاتین پرسید  که آقای روحانی در پاسخ گفت: ما می خواهیم با همه کشورهای مختلف براساس منافع متقابل کار کنیم .

رئیس جمهور افزود: در سفری که به آمریکای لاتین داشتیم با پتانسیل های ارزشمند این منطقه آشنا شدیم و با آمریکای لاتین هم کار می کنیم .

وی با اشاره به وضعیت اعتراضات مردم در ونزوئلا گفت: در همه کشورها موافق و مخالف وجود دارد و تصمیم گیر نهایی ملت هستند .

آقای روحانی افزود: تمام حرف ما در دنیا و منطقه از جمله سوریه ، عراق و یمن این است که می گوییم در مورد ملت های منطقه تصمیم نگیریم و بگذاریم ملت ها برای خودشان تصمیم بگیرند .

رییس جمهور ادامه داد: مردم ونزوئلا نیز همین طور هستند و هرچه که خواست اکثریت مردم باشد باید به طور طبیعی اتفاق بیفتد .
 
ما در چارچوب قانون اساسی حرکت می کنیم
رئیس جمهور با بیان اینکه «ما در چارچوب قانون اساسی حرکت می کنیم»، گفت: من نسبت به حقوق تک تک شهروندان ایرانی و حتی ایرانیان خارج از کشور بدون استثنا مسئول هستم.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه سیاست روز مبنی بر اینکه «شما حقوقدان هستید، حکم بر هم زدن نظم و امنیت عمومی، خسارات مادی و معنوی به کشور را نیز می دانید، چرا یک بار به طور شفاف درباره حصر صحبت نمی کنید؟» افزود: کشور دارای چارچوب و مقررات است و ما همه باید در پی اجرای مقررات در کشور باشیم.

وی گفت: قوای قضاییه، مجریه و مقننه هر کدام وظایفی دارند، ما در چارچوب قانون اساسی حرکت می کنیم.

رئیس جمهور افزود: من نسبت به حقوق تک تک شهروندان ایرانی و حتی ایرانیان خارج از کشور بدون استثنا مسئول هستم لذا هر جا ببینم و حس کنم که حق یک ایرانی در داخل و یا خارج از کشور مورد تعرض قرار گرفته است و یا اجحافی در حق او صورت گرفته است در حد توان خود کار خواهم کرد.

آقای روحانی گفت: در مواردی که مربوط به قوه قضاییه می شود نیز از طریق وزیر دادگستری و یا مکاتبه مستقیم با دستگاه قضایی و همچنین جلسات قوای سه گانه این موضوع را دنبال می کنم و خواهم کرد.

وی افزود: یکی از اهداف ما در دولت دوازدهم اجرای منشور حقوق شهروندی است و همه باید دست به دست یکدیگر دهیم تا حقوق شهروندی مان را به خوبی اجرا کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این زمینه حق همه مردم برای ما حایز اهمیت است.
 
در انتخابات از موضوع سند 2030 سوء استفاده کردند
رئیس جمهور درباره موضوع برخورد دولت با سند 2030 گفت: در خصوص سند 2030 وزرای  امور خارجه ، علوم و آموزش و پرورش نامه ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتند و این موضوع را به صورت مفصل توضیح دادند .

آقای روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص رفع دغدغه های فرهنگیان و نیز هجمه های گسترده در زمان انتخابات به فرهنگیان و نیز سند 2030 افزود: جمهوری اسلامی ایران از اول تحفظ خود را حفظ  و اعلام کرده که اگر چیزی خلاف فرهنگ ملی ما، اسلام ، مقررات و ارزش های ملی ما باشد ما به آن توجه نخواهیم کرد .

وی اضافه کرد: من پیش از این نیز گفتم که گزارش هایی خدمت مقام معظم رهبری داده بودند که موجب نگرانی ایشان شده بود و من در سخنرانی های خودم به ایشان در مورد این سند اطمینان دادم و الان هم اطمینان می دهم به همه ملت ایران که نه تنها سند 2030 بلکه هرچه در دنیا به عنوان مقررات بین المللی است ، آنچه را که باید در مجلس به تصویب برسد به مجلس خواهد رفت و آنچه که نیاز به تصویب ندارد دولت براساس اسناد بالادستی خود تصمیم گیری خواهد کرد .
 
آقای روحانی گفت: فرهنگ و آموزش و پرورش برای ما بسیار مهم است چرا که موضوع یک یا دو نفر نیست و ما همه توانمان را در این راه به کار خواهیم گرفت .
 
رئیس جمهور افزود: بسیار متاسفم از آنهایی که در انتخابات از این موضوع سوء استفاده کردند.
 
آقای روحانی تصریح کرد: من بشخصه در انتخابات هرچقدر به من تهمت زدند را حاضرم از آن بگذرم، ولی نسبت به موضوع 2030 نمی گذرم به خاطر اینکه به معلمان و آموزش و پرورش و دین اسلام توهین کردند، رفتند در روستاها ، حاشیه شهرهای کوچک و بزرگ و با پخش اعلامیه در خانه ها دروغ گفتند.
 
رئیس جمهور گفت: من می دانم طلبه ها چقدر خوب هستند و حوزه علمیه یعنی چه، من خودم در حوزه زندگی کرده و بزرگ شده ام ولی یک عده ای رفتند این طلبه های جوان و عزیز ما را تحریک کردند و به عنوان رسالت اسلام به روستاها فرستادند و بلندگو به آنها دادند و تبلیغ کردند و گفتند به این دولت رای ندهید ، دین شما از دست خواهد رفت .
 
وی افزود: عده ای موضوع 2030 را بهانه کردند و آن را بحث دین مردم کردند و این کار کار زشتی بود و کار بدی کردند و خدا از گناهان آنها بگذرد و مردم هم از آنها بگذرند ولی من به سهم خودم از آنها نمی گذرم .
 
لوایحی را در زمینه شفافیت تقدیم مجلس خواهم کرد
رییس جمهور گفت: لوایحی را در زمینه شفافیت به زودی تقدیم مجلس خواهم کرد.

در ادامه یازدهمین نشست خبری رییس جمهور خبرنگار روزنامه جهان صنعت پرسید چرا دولت نهادهای فراقانونی را معرفی نمی کند؟

آقای روحانی در پاسخ گفت: ما باید دو کار اساسی انجام دهیم که تاکنون راه ما کامل نبوده  ، نخست آنکه اقتصاد را باید به مردم بدهیم البته من معتقدم فرهنگ، مسایل اجتماعی و خدمات اجتماعی را نیز باید به مردم بدهیم، دولت وظایف خودش را انجام دهد تا حدی که قانون مقرر کرده، مردم در همه جا بهتر از دولت و بهتر از بخش های خصولتی عمل می کنند.

وی افزود: این شرکت ها و بخش های اقتصادی را باید وارد میدان رقابت آزاد کنیم، در این دولت باید  ایجاد شفافیت کنیم تا همه چیز شفاف و تلاش مضاعف شود.

رییس جمهور گفت: باید مشخص شود چقدر مالیات می دهیم و اگر نمی دهیم هم مشخص کنیم اگر شرکتی هستیم عمومی، که کسی باید اینها را تفسیر کند در دنیا خیلی از این چیزها نداریم ، من نمی دانم در دنیا خصولتی داریم یا نه؟ شرکت عمومی غیر دولتی؟ یا اقتصاد ما تعاونی است یا خصوصی  یا دولتی، یکی از این سه تا است ، رها کنیم بگذاریم در اختیار مردم ، اگر شرکت عمومی غیر دولتی است آن را شفاف کنند بیایند آن را به مردم بگویند ، بگویند سودشان چیست؟کجا سرمایه گذاری کرده اند؟ بگویند حقوقشان چقدر بوده است؟
 
وی با بیان اینکه بساطی که برای حقوق ها به راه انداخته بودند انتخاباتی بود،  ادامه داد: البته ما از این اقدام استقبال کردیم ، اشکالی از گذشته وجود داشت، ما آنها را اصلاح کردیم. همه حقوق هایی که گرفته شده بود، 23 میلیارد تومان بود که ما همه آن را برگرداندیم .
 
آقای روحانی افزود: اما جایی باید می گفتیم که این نهادهای غیردولتی و خصولتی حقوق شان چقدر است؟ اینها چکار کرده اند؟ خیلی از حرف ها را در چهار سال نزده ام، در دوره انتخابات نزده ام و نمی زنم و نخواهم زد ، بخاطر آرامش جامعه، تا کشورمان را به پیش ببریم ، اما خواهش می کنم همه ما بخاطر کشورمان ، دینمان، همه چیز را شفاف اعلام کنیم ، شفافیت یک اصل است.
 
رییس جمهور گفت: انشاء الله لوایحی را در زمینه شفافیت به زودی تقدیم مجلس خواهم کرد.
 
مبارزه با تروریسم تا پایان ادامه دارد
رئیس جمهور گفت: تروریسم برای همه ما خطرناک است در هر جا که باشد و ما به مبارزه با تروریسم تا پایان ادامه می دهیم.
 
در ادامه یازدهمین نشست خبری ریاست جمهوری، آقای روحانی در پاسخ به  سوال خبرنگاری که پرسید تا چه زمان مبارزه با تروریسم را ادامه خواهید داد افزود:  مبارزه با تروریسم را تا آخر ادامه خواهیم داد.
 
آقای روحانی گفت: همانطور که اشاره می کنیم یک معضل بسیار بزرگی است نخستین ملتی که در منطقه خودمان غیر از فلسطین گرفتار تروریسم شد ایران بود در این کشور  17 هزار و  500 نفر از مردم بی گناه ما را تروریست ها کشتند، هیچ کس مثل ما قربانی تروریسم نیست و هیچ کس مثل ما تجربه مبارزه با تروریسم را ندارد .
 
وی با طرح این سوال که چرا تروریست ها نمی توانند به کشور ما نفوذ کنند گفت: علت این امر آن است که ما تجربه بلندمدتی را از ابتدای انقلاب تاکنون داریم دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ما تجربه بزرگی دارند و البته مردم ما در صحنه حضور دارند، زیرا تروریسم با مردم درگیر است  و در جایی که مردم بیدار باشند تروریسم جایی ندارد تا ورود پیدا کند.
 
رئیس جمهور گفت: براین اساس باید هشیاری و بیداری مان را حفظ کنیم، تروریسم برای همه ما خطرناک است در هر جا که باشد و ما به مبارزه با تروریسم تا پایان ادامه می دهیم.
 
کالای کم کیفیت چینی مردم را آزار می دهد
رئیس جمهور گفت: مردم ما نه با چین و نه با کالای چینی مخالف نیستند، اما کالای کم کیفیت مردم را آزار می دهد.
 
آقای روحانی در ادامه یازدهمین نشست خبری  در پاسخ به سوال  خبرنگار شبکه تلویزیونی فونیکس چین  در خصوص  سخنان  آقای ترامپ و تعامل با جهان گفت: سیاست ما تعامل با جهان  است و ما  راهی برای پیشرفت  و صلح و ثبات در جهان  جز از طریق  تعامل نداریم.
 
وی ادامه داد : اگر با امریکایی ها مشکل داریم، این مشکل را آنها شروع کردند زیرا در ابتدای انقلاب که ما  با امریکایی ها  مشکلی نداشتیم، آنها در ایران سفارتخانه داشتند و گروه دیپلماتیک آنها در ایران  فعال بود و رفت و آمد داشت و با ما تجارت داشتند، شرکت های آنها  از ما نفت می خریدند.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه ما با آنها مشکلی نداشتیم  اظهار داشت: آنها آغاز کردند، آنها در برابر ملت  ما  شروع به دشمنی علیه انقلاب کردند والا  ما  با امریکا  اگر آنها دشمنی نمی کردند ، ما با ملت امریکا دشمن نیستیم  ما با سیاست های  دولت امریکا مخالف هستیم.
 
روحانی  افزود: امیدواریم امریکا  راهی را انتخاب کند  که  به نفع خود  و جهان باشد و  دست از این خشونتی که علیه ملت ها به ویژه  ملت ایران از گذشته داشته است دست بردارد ، این موضوع خواست ماست.
 
رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال دیگر  این خبرنگار در خصوص انتقاد از واردات کالا از چین  گفت: با چین  ما روابط خوبی  با این کشور داشته و داریم.
 
آقای روحانی ادامه داد: مردم ما  نه با چین و نه با کالای چینی مخالف نیستند، اما کالای کم کیفیت مردم را آزار می دهد زیرا  برخی کالاهای  بی کیفیت  وارد کشور ما شده و می شود  که دارای کیفیت  خوبی نیست  و مردم ما می خواهند  کالا  باکیفیت  باشد.
 
وی افزود: به نظر من  با توانمند شدن تولید ملی، ما از این مسئله  نجات پیدا می کنیم و روابط ما از سطح  کالاهای  مصرفی به سطح روابط استراتژیک حرکت می کند.
 
تا سال 1400 فقر مطلق را ریشه کن کنیم
رئیس جمهور گفت: دریافتی 8 تا 10 میلیون نفر از دهک های پایین جامعه از سال گذشته تاکنون بیش از سه برابر افزایش داشته است.
 
آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه خراسان مبنی بر برنامه مکتوب دولت برای ارتقای پنج برابری معیشت کم درآمدها افزود: از سال گذشته با افزایش درآمدها در سایه برجام درآمد نفتی ما بالا رفت و ما این راه را آغاز کردیم تا دریافتی افراد دهک های پایین را بهتر کنیم.
 
وی گفت: قول ما این است تا درآمد دهک های پایین تا پایان دولت پنج برابر شود، این موضوع انتخاباتی نیست و یک هدف است که تا سال 1400 فقر مطلق را ریشه کن کنیم.
 
روابط ما با جمهوری آذربایجان، راهبردی است
رئیس جمهور گفت: به زودی طرح راه آهن آستارا به جمهوری آذربایجان و اتصال آن به اروپا آغاز خواهد شد.

آقای روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری جمهوری آذربایجان که پرسید شما همیشه اهمیت زیادی به روابط ایران و جمهوری آذربایجان داده اید، در 4 سال پیش رو چه برنامه ای برای گسترش روابط با جمهوری آذربایجان به ویژه در بخش حمل و نقل دارید؟ افزود: آذربایجان همسایه بسیار خوب ماست ما روابط بسیار خوبی از آغاز استقلال این کشور با هم داشتیم به ویژه در دولت یازدهم همفکری و همکاری بسیار خوبی با رئیس جمهوری آذربایجان آقای علی اف داشتیم.

رئیس جمهور با اشاره به سفرهای متعدد مقامات آذربایجانی به ایران و بالعکس افزود: آقای علی اف به ایران آمد و من هم به باکو رفتم، ما روابطمان را از روابط دوجانبه به سطح بالاتر حتی روابط سه جانبه میان ایران، آذربایجان و کشورهای دیگر بردیم مانند جلسه مشترک روسای جمهور ایران، آذربایجان و روسیه و جلسه بعدی آن در تهران برگزار خواهد شد.

آقای  روحانی گفت: در بخش حمل و نقل طرح بسیار مهمی وجود دارد که با اجرای آن راه آهن ما از طریق آستارا به آذربایجان وصل خواهد شد و پس از آن به روسیه، گرجستان و کشورهای اروپایی، در این مسیر از رشت به آستارا این پروسه به صورت مشترک درحال اجراست یعنی بخشی از سرمایه گذاری به عهده آذربایجان و بخشی هم به عهده ماست.

رئیس جمهور افزود: ان شاءالله کلنگ این طرح به زودی زده خواهد شد، مقدمات آن در بخش سرمایه گذاری و تملک اراضی درحال اجراست.
آقای روحانی گفت: اتصال این خط بسیار مهم است یعنی از طریق آذربایجان، بندرعباس به مسکو به اروپا و گرجستان وصل خواهد شد و روابط ما با آذربایجان روابط راهبردی خواهد بود.

فعلا قصدی برای شکایت درباره بداخلاقی های انتخاباتی ندارم
رئیس جمهور در خصوص پیگرد قضایی برخی بداخلاقی ها در هنگامه رقابت های انتخابات گفت: فعلا قصدی برای شکایت به قوه قضاییه ندارم.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آرمان مبنی بر اینکه "آیا در خصوص بداخلاقی هایی که در هفته های پایانی رقابت  انتخاباتی به ویژه مناظره ها علیه شما صورت گرفت، قائل به پیگرد قضایی هستید؟ " تصریح کرد: در مناظره های انتخاباتی حرف هایی مطرح می شود و شده که البته نسبت به بنده مواردی گفته شد که در همانجا اعلام کردم که این سخنان  ناصحیح و تهمت است.
 
رئیس جمهور افزود: قضاوت به مردم واگذار شد که آنها قضاوت کنند و البته مردم قضاوت نیز کردند .
 
آقای روحانی بهترین قاضی پس از خدا را وجدان عمومی مردم و جامعه ذکر کرد و ادامه داد: سومین قاضی، قوه قضاییه محسوب می شود بنابراین شکایت ما به دو جا رفته است که یکی پیش خدا و دیگری وجدان عمومی است.
 
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خدا که در همان زمان جواب داد و مردم نیز بعدا پای صندوق جواب دادند .
 
آقای روحانی گفت: در خصوص شکایت به قوه قضاییه نیز من فعلا قصدی ندارم تا ببینیم بعدا چه می شود.
 
یکی از آثار انتخابات 96 این بود که همه با موسیقی صلح کردند
رئیس جمهور گفت: یکی از آثار انتخابات 96 این بود که همه با موسیقی صلح کردند.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود افزود: منتها ما خیلی هم موسیقی سطح پایین را نمی پسندیم البته برخی گفتند آنها هم خوب است.

وی گفت: به هر حال موسیقی، فرهنگ، سینما، تئاتر و همه رشته های هنری برای مردم است و مردم ایران فرهنگ دوست هستند.

رئیس جمهور افزود: حتما دولت حمایت بیشتری از اصحاب فرهنگ خواهد کرد.

آقای روحانی  با بیان اینکه در دولت یازدهم شرایط رشته های مختلف فرهنگی خیلی بهتر شد گفت: در دولت دوازدهم همین مسیر را ادامه می دهیم.

وی همچنین از ملت و اصحاب هنر به خاطر حضور در انتخابات تقدیر و تشکر کرد.
 
راه کسب فرصت های مدیریتی بانوان را ادامه خواهیم داد
خبرنگار خبرگزاری موج در ادامه نشست خبری  رئیس جمهور پرسید: برنامه های شما در دولت دوازدهم  در حوزه زنان و بهبود وضع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شان چه خواهد بود؟
 
آقای روحانی در  پاسخ به این پرسش گفت: در دولت یازدهم  برای اشتغال جوان ها و ایجاد فرصت برای خانم ها تلاش کردیم البته  خانم ها در این 40 سال خود توانستند بسیاری از فضاهای لازم را در حوزه های  علم، دانش، مشاغل اجتماعی  و حضور  سیاسی  را تصرف کنند.
 
رئیس جمهور افزود : در این انتخابات حضور خانم  ها عین حضور  آقایان  بود و هیچ فرقی  نمی کند بلکه  بعضی جاها خانم  ها پرنشاط تر حضور پیدا کردند .
 
وی گفت : قبل از دولت یازدهم  خانم ها 860 هزار شغل را از دست دادند اما در دولت یازدهم  خانم ها 750 هزار  شغل به دست آوردند این تفاوت کاملا نشان می دهد که  ما نسبت به خانم ها وظیفه شهروندی، قانونی و شرعی داریم.
 
رئیس جمهور افزود: چرا خانم تحصیلکرده ای را که  این همه  درس خوانده و زحمت کشیده و آماده برای  انجام دادن  کار خوب است  محروم کنیم و بگوییم  حقوق کمتر بگیرد  و حقوق مساوی نداشته باشد؟
 
روحانی گفت : حتی در زمینه  بخشدارها، فرماندارها و حتی سفیر زن برای اولین بار انتخاب کردم  معاونت  برخی وزارتخانه ها  که فنی بود از خانم ها انتخاب کردیم، از معاونت ریاست جمهوری،  ریاست  استاندارد و معاونت  کتابخانه ملی  و بسیاری از جاهای دیگر  که  می توانستیم از ظرفیت  بانوان استفاده کردیم .
 
وی ادامه داد: این راه را برای فرصت های مدیریتی خانم ها  و اینکه بتوانیم از توان و استعداد  آنها بهتر  استفاده کنیم  ادامه خواهیم  داد.
 
رئیس جمهور گفت: این تفکر که  مرد بالاتر از زن هست، کار را بهتر از زن می تواند انجام دهد  درست  نیست، البته برای مشاغلی  مردها و برای  مشاغل دیگر بانوان مناسب ترند  به هر حال خود خلقت  ویژگی هایی  برای مردها  و زن ها  قرار داده است  ولی مقام زن  از مقام مرد پایین تر نیست.
 
روحانی افزود: حبس زن در خانه  با منطق  اجتماعی، قانون و منافع ملی  سازگار نیست.
 
همه تلاش ها را برای ایجاد صلح در سوریه به کار می گیریم
رئیس جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همه تلاش خود را برای ایجاد صلح و ثبات در سوریه به کار خواهد بست.
 
آقای حسن روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری سوریه درباره رویکرد دولت دوازدهم درخصوص مسایل سوریه به ویژه هماهنگی با دیگر کشورها در مبارزه با تروریسم بین الملل گفت: از ابتدای دولت یازدهم اعلام کردیم که راه حل مسایل سوریه، نظامی نیست و سیاسی است.
 
رئیس جمهور افزود: در این زمینه قدم های خوبی برداشتیم و خوشحالیم که ایران، روسیه و ترکیه در این زمینه تلاش می کنند و امیدواریم این تلاش به ثمر برسد و با ایجاد آرامش، ادامه آتش بس و مبارزه با گروهک های تروریستی مانند داعش فضایی ایجاد کنیم که مردم سوریه برای خود تصمیم بگیرند.

پاسخ نقض برجام را می دهیم
رئیس جمهور گفت: اگر طرف مقابل بخواهد برجام را نقض کند ما حتما پاسخ این تخلف را خواهیم داد.
 
آقای روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در مورد رفع محدودیت های باقی مانده در حوزه تحریم های بانکی افزود: اگر کسی بخواهد در برجام تخلفی کند ما پاسخ این تخلف را خواهیم داد و آمریکایی ها در زمانی که می توانستند برجام را تعلیق کنند علی رغم شعارهایی که راجع به برجام می دادند این کار را نکردند.
 
وی گفت: در مورد مسائل بانکی تنها موضوع تحریم های هسته ای مطرح نیست و مشکلات دیگری داریم برخی از مشکلات حل و فصل شده اما هنوز برخی دیگر به روال عادی برنگشته است و ما با توجه به خواست مردم و دستور رهبری راه را ادامه می دهیم.

منطقه بدون ایران به ثبات و امنیت نمی رسد
رئیس جمهور گفت: ایران کشوری نیست که با یک جمله تحریک شود و منطقه بدون ایران به ثبات و امنیت نخواهد رسید.
 
آقای روحانی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه الوفاق درخصوص رابطه ایران با کشورهای عربی و منطقه افزود: خواست ما توسعه روابط است.
 
رئیس جمهور گفت: الان می خواهیم در بحرین هم به افکارعمومی احترام گذاشته شود و به آنجا ثبات برگردد.
 
آقای روحانی ادامه داد: رفتاری که امروز عمان و کویت با ما دارند رفتار  و موضع گیری بهتری برای منطقه و ثبات منطقه است.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: از بقیه کشورهای منطقه هم می خواهیم همین راه را انتخاب کنند و ادامه دهند اما در این راستا باید منافع منطقه و منافع مشترکمان را در منطقه درنظر بگیریم.
 
وی با اشاره به امکان برقراری حج در سال 96 گفت: همین قدمی که برداشته شده است می تواند در مسیری باشد که مشکلات و گره ها را به تدریج باز کند.
 
رئیس جمهور افزود: ما آمادگی داریم برای کشورهای منطقه، با همسایگانمان در دنیای عرب روابط نزدیک تر و بهتری داشته باشیم.
 
آقای روحانی گفت: امیدواریم آنها هم بدانند که روابط نزدیک تر با ایران به نفع آنها و به نفع کل منطقه خواهد بود.

 گفتنی است؛ وزیران امور خارجه،  دفاع، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی و اطلاعات، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نیز معاونان اجرایی و پارلمانی رییس جمهور در این نشست خبری حضور داشتند.

 حدود 300 خبرنگار داخلی و خارجی نیز  پوشش این نشست را بر عهده داشتند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.