| کد خبر: 131788 |

ارز تک‌نرخی برای جلوگیری ازتجارت‌های غیرقانونی

تین نیوز

رییس اسبق کانون صرافان گفت: واقعی شدن قیمت‌ها و تک نرخی شدن ارز باید از اولویت‌های دولت دوازدهم باشد.

 

به گزارش خبر آنلاین، اصغر سمیعی درباره اولویت‌های اقتصادی دولت دوازدهم اظهار داشت: در حوزه اقتصاد، آقای روحانی وعده دادند که تحریم‌های غیرهسته‌ای را هم از سر مردم برمی‌دارند که این خیلی امر مبارکی است، اما به تنهایی کافی نیست.

 

وی با ذکر مثالی، افزود: اگر شخصی بیمار باشد و پزشکان و داروخانه‌ها هم با او قهر باشند، چیز خیلی بدی است. در وهله اول، آشتی با پزشکان و داروخانه‌ها برای آن مریض ضروری است و بعد از آن باید به معالجه بیماری بپردازد. در نهایت با خوردن دارو‌های گاهی تلخ و گرفتن رژیم‌های مناسب، آرام آرام رو به بهبودی برود.

 

رییس اسبق کانون صرافان عنوان کرد: در حوزه ارز من فکر می‌کنم واقعی شدن قیمت‌ها و تک نرخی شدن ارز از اولویت‌ها باشد.


سمیعی تصریح کرد: دو پیش نیاز برای این امر لازم است: اول، تصمیم و دوم، جرأت. تصمیم را که انشاالله تیم اقتصادی جناب روحانی بگیرند و با توجه به اعتماد بالای مردم به ایشان که با آرایشان نشان دادند، جرات هم باید حاصل شود.

 

وی متذکر شد: یک بار این اتفاق در سال 82 رخ داد. در آن زمان بانک‌ها صبح قیمت را اعلام می‌کردند و هر کس هر مقدار ارز می‌خواست، می‌توانست از بانک‌ها خرید کند. صرافان هم نرخ‌های خود را با بانک تنظیم می‌کردند و این روال تا شهریور سال 89 ادامه داشت.

 

رییس اسبق کانون صرافان گفت: البته آن روش بدی‌اش این بود که نرخ‌ها را غیرواقعی و دستوری تنظیم می‌کردند و نتیجه‌اش آن بود که به محض این‌که تحریم‌های ظالمانه آمد، قیمت دلار به ناگهان شروع به بالا رفتن کرد و به چهار برابر رسید.

 

سمیعی در ادامه با اشاره به راهکار تک نرخی شدن ارز، عنوان کرد: نیاز واقعی و قانونی ارز را بانک مرکزی تامین می‌کند، ولی تامین ارز برای سایر نیاز‌ها از جمله کالا‌های وارداتی قاچاق به عهده بانک مرکزی نیست.

 

وی تاکید کرد: نرخ ارز باید براساس عرضه و تقاضا و در چارچوب رقابتی واقعی تعیین شود و برای مبارزه با تجارت‌های قاچاق و غیرقانونی باید راه‌حل‌های دیگری پیدا کرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.