| کد خبر: 131206 |

حجم تجارت میان ایران و افغانستان 2 برابر شده است

تین نیوز

روابط تجاری کابل تهران در 3 سال گذشته و به ویژه بعد از توافق هسته ای غرب با ایران به طور چشمگیری افزایش یافته و رقم مبادلات تجاری میان دو کشور به نزدیک 2 میلیارد دلار در سال 1395 رسیده است.

 

به گزارش فرینا به نقل از میزان، مسافر قوقندی گفت: حجم تجارت غیررسمی میان دو کشور بالاتر از این رقم خواهد بود، اما رقم ثبت شده تجارت میان دو کشور در سال گذشته نسبت به سال 92 نزدیک به 2 برابر شده است.

 

وی افزود: علاوه بر افزایش حجم تجارت میان افغانستان و ایران، گسترش روابط ترانزیتی دو کشور غیرقابل انکار است و رئیس جمهوری افغانستان و رئیس جمهوری ایران در 3 سال گذشته تلاش های مستمری برای گسترش این روابط صورت داده اند که نتایج آن با انعقاد قرارداد چابهار قابل مشاهده است.


موافقت نامه سه جانبه ترانزیتی و تجاری چابهار یک سال قبل در حضور حسن روحانی رئیس ‌جمهوری ایران، محمداشرف غنی٬ رئیس‌جمهوری افغانستان و «نارندرا دامورداس مودی»٬ نخست وزیر هند برای ایجاد یک دالان بین المللی ترانزیتی در منطقه به امضای وزیران راه این سه کشور رسید.


این توافق نامه سه‌جانبه، استفاده از بندر چابهار را به گونه ای قابل توجه افزایش داده و هند را از طریق افغانستان به آسیای میانه و در مقابل زمینه دسترسی افغانستان به هند را از طریق دریا فراهم ساخته است.


وزیر حمل و نقل جاده‌ای و بزرگراه‌ها و کشتیرانی هند گفته است که فاصله میان بندر کاندلا و بندر چابهار کمتر از فاصله میان دهلی نو و بمبئی است و در نتیجه این توافق ما را قادر می‌سازد تا با وقت و هزینه کمتر کالاهای خود را ابتدا به ایران و سپس افغانستان و از طریق یک ارتباط جدید ریلی و جاده‌ای به روسیه انتقال دهیم.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در آئین امضای این قرارداد در تهران گفت که کشورهای دیگر نیز می توانند به این توافق نامه بپیوندند و به تازگی ژاپن نیز برای مشارکت در توسعه بندر چابهار گفت و گوهائی را با این کشورها آغاز کرده است.


سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان گفت که در 3 سال گذشته روابط ایران و افغانستان در بخش های دیگر نیز افزایش قابل ملاحظه ای داشته که نشان از نیت نیک رهبران دو کشور است.


قوقندی برگزاری نمایشگاه بازرگانی برای اولین بار بعد از حدود یک دهه در مزار شریف و برگزاری نمایشگاه های بزرگ بازرگانی در کابل را از دیگر مصداق های گسترش روابط میان دو کشور در سه سال گذشته دانست و افزود که این روند در آینده نیز تداوم خواهد یافت .


قوقندی گفت که روابط ایران و افغانستان در بخش سرمایه گذاری نیز قابل ملاحظه بوده است و در بخش راه آهن، اجرای طرح خط اهن خواف - هرات به سرعت ادامه دارد که با تکمیل شدن آن، گام مهم دیگری در راستای رشد تجارت و ترانزیت میان دو کشور برداشته خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.