| کد خبر: 129765 |

ما در کرسنت مدعی هستیم

تین نیوز

  بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی روز گذشته در حالی افتتاح شد که رئیس مجلس شورای اسلامی با سخنرانی در آن از تلاش‌های وزارت نفت دولت یازدهم قدردانی کرد.

 

به گزارش روزنامه شرق، به گفته او، وزارت نفت دولت یازدهم با وجود منابع محدود و مشکلات فراوان، اقدامات بهنگام و سنجیده‌ای انجام داده است. وزیر نفت ایران نیز در این همایش با اشاره به اینکه آنچه از دولت قبل تحویل گرفت، او را به‌شدت شگفت‌زده کرد، به ادعاهای مطروحه در مناظره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری هم واکنش نشان داد و گفت: ایران هیچ جریمه‌ای در کرسنت نشده است و هیچ‌چیزی قطعی نیست؛ خبری از اعداد نجومی و فوق نجومی که مطرح می‌شود، نیست. ما در موضوع کرسنت مدعی هستیم که چرا یک عده‌ با بی‌تدبیری این‌قدر کشور را در معرض خطر قرار دادند. 

 

‌لاریجانی: برجام، کف خواسته‌های ایران بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه بعد از برجام رخ داد، رسیدن ایران به کف خواسته‌های خود بود. علی لاریجانی در مراسم افتتاح بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی با تأکید بر اینکه وزارت نفت دولت یازدهم اقدامات بهنگام و سنجیده‌ای انجام داده است، گفت: این اقدامات در این وزارتخانه با استفاده از منابع محدود و مشکلات فراوان انجام شد که قابل‌تقدیر است. 

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافق هسته‌ای که بین ایران و شش قدرت جهانی منعقد شد، توافقی برای رسیدن به سقف درخواست‌های ایران نبود، گفت: آنچه پس از این توافق رخ داد رسیدن ایران به کف خواسته‌های خود بود. البته باید توجه داشت که درحال‌حاضر هرگونه دست‌کاری در این قرارداد، می‌تواند  مشکلات جدیدی خلق کند. این در حالی است که ایران به تعهدات خود پایبند است. رئیس قوه‌مقننه گفت: در حوزه نفت و گاز به‌عنوان اولویت مهم کشور، باید سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام گیرد، این در حالی است که امروزه موضوع ازدیاد برداشت از میادین نفتی و گازی با اولویت جلوگیری از هدررفت منابع اهمیت بسیاری دارد. در حالی که رویکرد وزارت نفت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های کشور است تا به این ترتیب به شرکت‌های بزرگ و تخصصی در این زمینه نزدیک شود. 

 

‌زنگنه: وضعیت وزارت نفت در سال ۹۲ شگفت‌زده‌ام کرد

وزیر نفت با اشاره به وضعیت وزارت نفت در سال ۱۳۹۲، اظهار کرد: وضعیت سال ۱۳۹۲ وزارت نفت من را شگفت‌زده کرد. جریان نابسامانی در صنعت نفت در آن زمان وجود داشت و ما وقت بسیار زیادی را صرف تحکیم روابط کردیم.بیژن زنگنه در مراسم افتتاحیه بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: هنگامی که در میانه سال ۱۳۹۲ وارد وزارت نفت شدم، نه فرد ناآشنایی با نفت بودم و نه در سطح وزارتخانه کم‌سابقه، اما وضعیت آن روز نفت من را شگفت‌زده کرد.

 

او با بیان اینکه در سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ بیشترین گشایش مالی در وزارت نفت ایجاد شده بود، اظهار کرد: این سرمایه بسیار ناکارآمد هزینه شده بود. هنگامی که ما وارد وزارت نفت شدیم چندان پولی وجود نداشت. از طرف دیگر با تحریم‌ها و سقوط قیمت نفت مواجه شدیم؛ اما با سرسختی و خرج کردن قطره‌چکانی توانستیم به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنیم.  وزیر نفت با اشاره به بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی تصریح کرد: در سه سال‌و‌نیم ۱۱ فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید و ظرفیت تولید از این میدان دو برابر شد. میزان تولید از پارس جنوبی در سال ۱۳۹۱ معادل ۲۸۵‌میلیون مترمکعب بود که در پایان سال ۱۳۹۵ به ۵۷۵‌میلیون مترمکعب رسید. با توجه به ظرفیت تولید گاز، سهم سوخت مایع در نیروگاه‌ها کاهش پیدا کرد و از ۴۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به کمی بیش از ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۵ رسید. ایران از وارد‌کننده نفت گاز در سال ۱۳۹۲ به صادرکننده آن در سال ۱۳۹۵ تبدیل شد. 

 

‌قراردادهای نفتی، موج قوی فعال کردن سازندگان داخلی است

وزیر نفت در ادامه با اشاره به قراردادهای جدید نفتی، اظهار کرد: این قراردادها عامل اصلی ایجاد موج قوی برای فعال‌کردن سازندگان داخلی است. برخی گمان می‌کنند قراردادهای جدید نفتی یعنی اتکا بر خارجی‌ها. اما این قراردادها بیشترین تأکید را بر ایرانی‌ها دارند. این قراردادها سکویی برای توسعه پیمانکاران داخلی است و در دو سال حدود ۸۰‌میلیارد دلار قرارداد امضا می‌شود. 

 

‌ایران در کرسنت هیچ جریمه‌ای نشده است

وزیر نفت همچنین در واکنش به ادعاهای مطروحه در مناظره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ایران هیچ جریمه‌ای در کرسنت نشده است و هیچ‌چیزی قطعی نیست؛ خبری از اعداد نجومی و فوق نجومی که مطرح می‌شود، نیست. ما در موضوع کرسنت مدعی هستیم که چرا یک عده‌ با بی‌تدبیری این‌قدر کشور را در معرض خطر قرار دادند. 

 

‌درخواست قطر برای برگزاری کمیته فنی مشترک

زنگنه در ادامه با تأکید بر اینکه توسعه شتابان میدان‌های مشترک جزء سیاست‌های کلی نظام است، گفت: تولید از برخی میادین مشترک، در سال‌های ١٣٨٣- ٨٤ به کشورهای همسایه نزدیک شده بود و آنها قبول کردند در این راستا یک کمیته فنی مشترک برای هماهنگ‌کردن میزان برداشت برگزار شود، اما ما ۱۰ سال عقب افتادیم و آنها جواب نامه‌های ما را ندادند. حالا  که تولید دوباره نزدیک شده، قطر نامه نوشته و درخواست برگزاری کمیته فنی کرده است. وزیر نفت در ادامه با اشاره به اوپک اظهار کرد: علائم نشان می‌دهد که همه کشورها مایل به تمدید کاهش میزان تولید هستند. به نظر من قیمت مناسب برای نفت ۵۵ دلار است. 

 

‌اگر برجام نبود صادرات نفت نداشتیم

زنگنه با تأکید بر اهمیت برجام در صنعت نفت تصریح کرد: اگر برجام نبود صادرات نفت نداشتیم. این ناسپاسی است که از ٢,٥ ‌میلیون بشکه صادرات نفتی استفاده کنند و به آنها که زحمت می‌کشند حرف‌های بد بزنند. 

 

‌اتمام توسعه فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی در نیمه ‌دوم امسال

مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز در نشستی خبری در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از اتمام توسعه فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی در نیمه ‌دوم سال جاری خبر داد و گفت: توسعه فازهای ١٤، ٣، ٢٢، ٢٣و ٢٤ تا اواخر سال ۱۳۹۶ یا اوایل سال ۱۳۹۷ به اتمام می‌رسد. علی کاردر ادامه داد: پس از اتمام توسعه بخش نخست پارس جنوبی (فاز یک)، توسعه فاز دو آغاز می‌شود که کار سنگینی است و نیاز به ٣٠‌ میلیارد دلار منابع جدید دارد و فضای کار بیشتری برای سازندگان ایرانی مخصوصا در بخش تأسیسات دریایی فراهم می‌کند. کاردر افزود: ٣٠‌ میلیارد دلار برای ٢٤ فاز غیراستاندارد و ٢٩ فاز استاندارد است. 

 

وی در ادامه درباره مذاکره با شرکت توتال، اظهار کرد: در حال مذاکره با توتال هستیم و مراحل آخر را طی می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم سایه سایر مسائل، اقتصاد را تحت‌تأثیر قرار دهد. امیدوارم آخر این هفته کار را به اتمام برسانیم. کاردر در ادامه در زمینه توسعه میدان آرش نیز تصریح کرد: اطلاعات مربوط به این میدان به شورای امنیت رفته است. این میدان بسیار کوچک است و هنوز اطلاعات تکنیکالی و جغرافیایی آن دقیق نیست. 

 

‌حدود ۲۰‌ میلیارد از پول ایران در چین مانده

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مطالبات نفتی ایران از کشورهای دیگر، افزود: نزدیک به ۲۰‌ میلیارد از پول ایران در چین مانده است. البته این پول وام بوده است و تلاش می‌کنیم میزان وام را برگردانیم. در هند پولی که قبل از برجام بوده هنوز کامل برنگشته است، اما سعی کردیم بعد از برجام در فاصله ۶۰ تا ۹۰ روز مطالبات خود را وصول کنیم. کاردر درباره خرید نفت ایران از سوی هند، گفت: بعد از میدان فرزاد B ، هند اعلام کرد خرید نفت ایران را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد که مقدار کمی از آن تحقق یافت. ایران نیز به گفته‌های خود در مقابل هند عمل کرد. 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.