| کد خبر: 129703 |

اهمیت جهانی یک جاده ایرانی

تین نیوز

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: مارکوپولو هفتصد سال پیش به چین سفر کرده بود و تا پیش از او هیچ اروپایی‌‌ دیگری چینی‌ها را ندیده بود و هیچ چینی‌ای نیز اروپایی‌ها را ندیده بود ولی کالای اروپایی در این ۱۶۰۰ سال به چین می‌رفت و محصولات چین به اروپا.

 

به گزارشتسنیم، سید محمد بهشتی قزوین را یکی از مهمترین شهرهای واقع در مسیر جاده ابریشم در گذشته دانست و گفت: شواهد باستان شناسی‌ نشان می‌دهند سابقه این جاده مهم به پیش از قرن سوم پیش از میلاد باز می‌گردد.

 

وی افزود: این در حالی است که مارکوپولو حدود هفتصد سال پیش به چین سفر کرده است و تا پیش از او هیچ اروپایی‌‌ دیگری چینی‌ها را ندیده بود و هیچ چینی‌ای نیز اروپایی‌ها را ندیده بود با این حال کالای اروپایی در این 1600 سال به چین می‌رفت و محصولات چین به اروپا.

 

برقراری ارتباط شرق و غرب

بهشتی با اشاره به حضور فرهنگ کهن ایرانی و زنده بودن آیین نوروز و پرپایی این جشن از روزگار دور گفت:شواهد نشان می دهد، در آن دوران ساکنان سرزمین پهناوری که قلمرو فرهنگ ایرانی به شمار می‌رود، یعنی مردم ساکن آسیای مرکزی، افغانستان، ایران، قفقاز، ترکیه و عراق، ارتباط شرق و غرب جهان را برقرار می‌کردند.

 

وی اظهار داشت: مردم این منطقه با توجه به ریشه‌های فرهنگی خود باید در این دوران که شاهد احیای مجدد جاده ابریشم هستیم بار دیگر نقش تاریخی خود را بازیابند و در برقراری این ارتباط ایفای نقش کنند.

 

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی موفقیت جاده ابریشم نوین را در گرو بازشناسی و فهم عمیق جاده ابریشم تاریخی دانست.

 

وی با اشاره به تجربه معاصر راه سازی در ایران گفت: بیشتر راه‌های معاصر ایران در مسیرهای تاریخی واقع شده‌اند و تعداد کمی از این راه‌ها منطبق بر مسیرهای تاریخی نیستند که این راه ها معمولا به دلایل مختلفی مشکل داشته و پرهزینه هستند.

 

وی در سومین اجلاس شبکه بین‌المللی کشورهای عضو پروژه جاده ابریشم در باکو، بازخوانی جاده ابریشم تاریخی را کلید اصلی پروژه جدید احیای این شبکه بین‌المللی دانست.

 

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بر اهمیت تأسیس پایگاه پژوهشی جاده ابریشم در شهر قزوین برای شناخت عمیق تر این راه تاکید کرد.

 

راههای گسترش همکاری‌های فرهنگی ایران با آذربایجان و کره جنوبی

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه این اجلاس با دکتر شاهین مصطفایف، معاون مؤسسه‌ شرق‌شناسی آکادمی علوم آذربایجان برای توسعه‌ همکاری‌های علمی- پژوهشی گفت و گو و تبادل نظر کرد.

 

در این نشست ضرورت استفاده از ظرفیت‌های موجود در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مؤسسات وابسته به آکادمی علوم آذربایجان از جمله مؤسسه هنر و معماری در حوزه میراث فرهنگی برای گسترش همکاری های دو جانبه مورد تاکید قرار گرفت.

 

کیم جونگسوک، موزه‌دار ارشد، و مسؤل روابط فرهنگی و مطبوعات موزه ملی کره نیز در دیدار با بهشتی با اشاره به تفاهم نامه بین موزه ملی کره و موزه ملی ایران برای توسعه همکاری‌ها با موزه و آغاز همکاری با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ابراز تمایل کرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.