| کد خبر: 129626 |

افزایش۳۱.۵ درصدی تسهیلات بانکی در سال 95

رئیس کل بانک مرکزی ایران از افزایش۳۱.۵ درصدی تسهیلات بانکی در سال95 خبر داد.

تین نیوز

ولی الله سیف در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مازندران در ساری گفت: دولت یازدهم در شرایطی سکان کشور را به دست گرفت که وضعیت اقتصادی بسیار متلاطم  و نابه سامان بوده ولی تا امروز توانسته توفیقات بزرگی بدست آورد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ایجاد بستر مناسبی که بتواند زمینه رشد و توسعه را فراهم کند نیازمند زمان است و بدون توجه به محدودیت‌ها انتظار داشته باشند که معجزه و تغییر سریع، انتظار نابجایی است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران تصریح کرد: با شروع کار دولت یازدهم این منحنی‌ها در جهت اصلاح و ایجاد آرامش تغییر مسیر داده‌اند و اکنون اقتصاد در مسیر درستی در حال حرکت است و نشانه های آن نیز تغییر مسیر از رشد اقتصادی منفی به سمت مثبت کاهش نرخ تورم از40درصد و ثبات در فضای پرالتهاب ارز است.

سیف خاطرنشان کرد: برخی با بی‌انصافی همه آثار مثبت برجام را کنار می‌گذارند اما باید گفت وضعیت شبکه بانکی بعد از برجام به هیچ عنوان قابل قیاس با زمان پیش از آن و تحریم ها نیست گشایش های خوبی در این زمینه صورت گرفت که نشات گرفته از همین وضعیت بوده و نتیجه آن ارتقا تجارت خارجی کشوراست.

رئیس کل بانک مرکزی ایران یادآورشد: هدف برجام برداشتن تمامی تحریم‌های هسته‌ای بوده  که این تحریم‌ها برداشته شد و این دستاورد بزرگی است اما تحریم‌های بین‌المللی نظام بانکی ما منجر شد که در این 10 سال اخیر از استانداردهای پولی و بانکی عقب بمانیم و در بخش مالی هم دچار مشکل شویم.

وی با اشاره به اینکه شروع کار یازدهم رشد اقتصادی منفی 7.7 درصدی در سال 92 بوده خاطرنشان کرد: این دولت موفق شد در سال 96  رشد اقتصادی رابه 11.16 (11 و 16 صدم) برساند.

سیف خاطرنشان کرد: سال گذشته نظام بانکی کشور ۵۴۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرده که این نسبت به سال گذشته ۳۱.۵ درصد افزایش داشته است.

وی یکی از پیش شرط های مهم در حوزه اقتصاد را سرمایه گذار دانست و گفت: هرکسی که یک ایده و پروژه‌ای را مطرح کند را نمی‌توان سرمایه‌گذار نامید سرمایه‌گذار دارای ویژگی‌هایی است و باید یک حداقل‌هایی را با خود بیاورد و نشان دهد که از همه امکاناتش برای موفقیت این طرح استفاده می‌کند.

رییس بانک مرکزی کشور افزود: سرمایه‌گذاری  باید به تناسب چشم انداز پیش رو انجام می‌شود، اگر اقتصاد باثبات به جلو پیش رود، سرمایه گذار با اطمینان بیشتر و در پروژه‌های درازمدت سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

سیف  با اشاره به اینکه استانداران، منابع نظام بانکی را نیز یکی از سرمایه‌های موجود منطقه خود در نظر بگیرند اظهار کرد: دارایی‌های نظام بانکی سه گونه اند یا مولداند،یامعوق و منجمد که بانک با دارایی مولد، تسهیلات داده و وصول می‌کند که همان بخش اصلی بانک است، اما برخی دارایی‌ها هم پرداخت‌شده اما وصول نمی‌شود و اکنون در نظام بانگی بخش از دارایی‌ها تبدیل به دارایی منجمد شده است، داری‌هایی بدون حرکت، مانند املاک هستند.

وی افزود: تمام نیازهای بانکی ایران به خارج پس از برجام تامین شده است و در حال حاضر مشکلی برای  تامین نیازهای ارزی کشو ر از بانک های خارجی وجود ندارد .

رییس بانک مرکزی کشور تصریح کرد: به خاطر برجام، کل منابع بلوکه‌شده ما آزاد و صادرات ما بیشتر شده و اگر این‌ها آزاد نشده بود نمی‌توانستیم بازار کشور را تأمین و در بازار ارز ثبات به وجود آوریم .

سیف گفت: مشکلات نظام بانکی برای اکنون نیست، انباشت رفتارهای نظام و حاکمیت در نظام بانکی در طی سال‌ها منجر به این امر شده است،

وی در باره وعده های برخی نامزدهای ریاست جمهوری مبنی بر اعطا یارانه های 250هزارتومانی یادآورشد:اگر با چاپ اسکناس حتی بتوانند این یارانه را پرداخت کنند باید منتظر تورم 50 تا 100 درصدی باشیم ارزش اسکناس مجازی است و چاپ کاغذ و توزیع آن افزایش قدرت خرید نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.