| کد خبر: 129491 |

توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و اوکراین از مسیر انزلی

تین نیوز

همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری ایران و اوکراین با بهره‌مندی از ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی توسعه می‌یابد.

 

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، رضا مسرور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی که به‌منظور توسعه مناسبات و همکاری‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری با کشورهای حوزه دریای سیاه به اوکراین سفر کرد، با حضور در بیش از 10 نشست و جلسه تخصصی با مسوولان عالی‌رتبه حوزه‌های زیرساختی، بندری و بازرگانی این کشور به بررسی و تبادل نظر پرداخت و اعلام کرد: بهره‌برداری از مزیت‌های مواصلاتی و ترانزیتی با هدف افزایش مبادلات بازرگانی و ارتقای سطح روابط تجاری، برقراری خط تجاری و انتقال کالا میان مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی و بندر اودسا از طریق دریای سیاه، بنادر باتومی و پوتی در گرجستان و باکو در جمهوری آذربایجان به‌منظور کاهش زمان و کم شدن هزینه حمل کالا، راه‌اندازی خط هوایی از این بندر اوکراینی به فرودگاه بین‌المللی رشت ضروری است.

 

وی افزود: حضور یک هیات اقتصادی از اوکراین با هدف بررسی زمینه‌های همکاری به‌ویژه سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی در آینده نزدیک، مهم‌ترین محورهای مذاکرات صورت گرفته بوده که طرفین پیرامون پیگیری اجرای این موارد به توافق اولیه دست یافته‌اند.

 

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، این سفر به‌منظور حضور فعال ایران در بازارهای نزدیک و منطقه‌ای با بهره‌مندی از نقش منطقه آزاد انزلی برنامه‌ریزی شده بود، جلسات متعددی نیز با وزیر زیرساخت‌ها و همچنین رئیس و هیات‌رئیسه اتاق‌های بازرگانی اوکراین، روسای بنادر اودسا و چرنومورسک، سفیر ایران در این کشور و روسای اتاق بازرگانی اودسا انجام شد.

 

مسرور ادامه داد: طرفین مذاکرات در ارتباط با تسهیل صدور ویزا برای تجار دو کشور و صادرات کالاهای ایرانی به‌ویژه محصولات تولیدی در منطقه آزاد انزلی به اروپا از طریق اوکراین به تفاهم و راه‌حل‌های مشترکی نایل آمدند. هیات اقتصادی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز از شهرهای بندری اودسا و چرنومورسک دیدار و علاوه‌بر مذاکرات با مدیران این بنادر و اعضای اتاق‌های بازرگانی، از ظرفیت‌ها و امکانات این بنادر و توانمندی‌های گردشگری آنها بازدید و در جریان فعالیت‌های این بنادر قرار گرفتند.

 

وی اظهار کرد: اوکراین در کناره دریای سیاه و آزوف قرار گرفته و در حوزه‌های صنعتی و صنایع کشاورزی از توانمندی‌های مناسبی برخوردار است، در این میان شهر بندری اودسا از اهمیت بالایی در زمینه‌های تاریخی و گردشگری برخوردار بوده، مهم‌ترین بندر و بزرگ‌ترین شهر اوکراین در کرانه دریای سیاه محسوب می‌شود و با جدا شدن شبه جزیره کریمه از اوکراین، بندر اودسا موقعیت بسیار مهمی از جهت صادرات و واردات به‌عنوان یک بندر استراتژیک در اوکراین دارد.

 

در سفر زمستان سال گذشته محمد بهشتی منفرد سفیر ایران در جمهوری اوکراین به منطقه آزاد انزلی، در زمینه نحوه همکاری‌های مشترک اقتصادی و گردشگری توافق شده بود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.