| کد خبر: 128264 |

۳ پارازیت برای اقتصاد ایران

تین نیوز

تین‌نیوز| دولت طی سال های گذشته تلاش های فراوانی برای کشور انجام داده است اما به سه دلیل نمی توان ارزیابی کامل و جامعی در حوزه اقتصاد داشت. نخست اینکه اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است. دلیل دیگر آن است که اقتصاد کشورمان یک اقتصاد سیاسی است و در نهایت اینکه اقتصاد ایران به شدت زیر نظر دولت است

 

به گزارش اگزیم نیوز، دولت یازدهم در حالی آخرین روزهای فعالیت خود را می گذراند که در طول چهار سال گذشته اقدامات گسترده ای در کشور انجام داده است. گروهی بر این باورند تا دستاوردهای دولت در حوزه برجام را زیر سوال برده و آن را در مجموعه اقتصادی بی اهمیت و حتی بی تأثیرجلوه دهند و این در حالی است که عده ای دیگر با تأکید بر موفقیت هایی که دولت در زمینه فروش نفت، کنترل تورم و رشد اقتصادی مطرح می کند می گویند دولت روحانی کارنامه بسیار خوبی از خود بر جای نهاده است.

 

در این راستا بهرام شهریاری با اشاره به اینکه عملکرد دولت در حوزه اقتصاد را نمی توان به تنهایی مورد بررسی قرارداد، گفت: اگر چه دولت طی سال های گذشته تلاش های فراوانی برای کشور انجام داده است اما به سه دلیل نمی توان ارزیابی کامل و جامعی در حوزه اقتصاد داشت. نخست اینکه اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است. دلیل دیگر آن است که اقتصاد کشورمان یک اقتصاد سیاسی است و در نهایت اینکه اقتصاد ایران به شدت زیر نظر دولت است.

 

وی ادامه داد: هر چند تیم اقتصادی دولت با تمامی مشکلات و چالش‌ها توانسته بسترسازی مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی و همچنین امور زیربنایی انجام دهد. از جمله این امور مواردی است که بارها و بارها گفته شده و حتی رییس جمهور نیز در گفته هایشان به این موارد تاکید داشته اند، همچون خودکفایی در گندم، کاهش نرخ تورم، امضای برجام و... از جمله دستاوردهای مثبت دولت یازدهم محسوب می شود.

 

رئیس سابق کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران افزود: در شرایطی که روحانی به پیروزی رسید، اصلی ترین مشکل جامعه و ساختار سیاسی ایران را تحریم های اقتصادی شکل داده بود. در دولت گذشته درهای ارتباطی ما با دنیا بسته شده بود و با گذشت زمان به ایزوله شدن هرچه بیشتر ایران و تعمیق تحریم های بین المللی علیه ایران ختم می شد. در چنین شرایطی بود که دولت یازدهم برای بازسازی فرآیندهای سیاست خارجی ایران، تصمیم به پایان دادن تحریم های فلج کننده اجتماعی و اقتصادی جامعه ایران دادند.

 

به گفته شهریاری برگرداندن شرایط به قبل از تحریم ها بسیار سخت و زمان بر است. به عنوان نمونه ساختمان پلاسکو در مدت کوتاهی فرو ریخت و ویران شد اما باید دید بازسازی آن چند سال طول می کشد.

 

وی اضافه کرد: امضای برجام چراغ سبزی است برای احیای مجدد روابط. اما چه میزان از اقتصاد کشور دست دولت است؟ ما سرمایه گذار دعوت می کنیم، انگیزه ایجاد می کنیم که در حوزه هایی که ما دانش فنی و مدیریت داریم کنار ما باشند اما دقیقا زمانی که قرار است این اتفاق رخ دهد شخصی سخن تهدید آمیزی می زند و تمام زحمت ها را به باد می دهد. بنابراین هر چه دولت رشته بود ازبین می رود.

 

مشاور استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: عملکرد دولت مثبت بوده است. البته این به معنی بی نقص بودن و قطعی بودن تمام اقدامات و سیاست های دولت نیست اما در برخی حوزه ها اقدامات مناسب و گام‌های مفیدی برداشته است. برای توضیح این مطلب باید گفت اقدامات زیربنایی دولت در استان های کشور همچون سیستان و بلوچستان مثال زدنی است.

 

به گفته وی پتروشیمی مکران، اجرای طرح های زیربنایی مثل فولاد، سیمان و طرح ابرسانی به زمین های کشاورزی، توسعه بندر چابهار، راه آهن چابهار به سرخس و ده ها طرح دیگر که در استان های کشور از جمله سیستان و بلوچستان کلنگ خورده و در حال توسعه است را نمی توان نادیده گرفت. گرچه برای هر امر اشتغال صورت گرفته اما باید بیشتر و فراتر از این موارد اقدام کند تا در زندگی مردم تاثیر مستقیم گذارد.

 

شهریاری افزود: دولت طی این چهار سال گام‌های مثبتی بر‌داشته و در دوره دیگر می تواند اقدامات انجام داده خود را به نتیجه برساند و آنچه را کاشته به محصول تبدیل کند. در واقع این فرصتی است که باید در اختیار دولت قرار داده بشه تا دولت به نتیجه برسد و دراین راه نیاز است آحاد جامعه پشت دولت بوده و از او حمایت کنند.

 

رئیس سابق کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با اشاره به عملکرد دولت در حوزه تسهیلات دهی گفت: آمارهای بانک ها حاکی از آن است که قفل ها کنار رفته و ارتباط پولی و بانکی ما با سایر کشورها سهل تر شده است، اما ما با یک پل شکسته مواجهیم که تا بازسازی شود زمان می برد.

 

وی ادامه داد: در این بین دولت با اجرای سیاست کاهش نرخ بهره جهت انتقال پول از بازار پولی به بازار سرمایه درصدد رونق صنایع و همچنین جریان پول در این بازار است. اگر پول انباشته شده در بانک ها به بازار سرمایه ورود پیدا کند و صرف خرید و فروش سهام شود و در صنایع و یا حوزه های بازرگانی و ساختمان هزینه شود، شاهد اتفاق های خوشایندی خواهیم بود.

 

شهریاری با اشاره به عملکرد دولت در بازارهای جدید مثل اروپا گفت: ایران دارای بازار نیم میلیاردی بالقوه ای است که باید هر چه زودتر بالفعل شود. اگر وسیع تر نگاه کنیم ایران در بین کشورهای جنگ زده احاطه شده است و از آنجاییکه از یک بازار بالقوه در سطح خلیج فارس برخوردار است باید هر چه سریعتر جایگاه مناسبی در بازارهای اطراف کسب کند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر باید به کمک دانش فنی، مدیریتی و تکنولوژی،پتانسیل ها و ظرفیت های خوبی که داریم محصولاتی را تولید کنیم که در سایر بازارها قابل رقابت و باکیفیت باشد. در این صورت است که می توانیم به بازارها نفوذ و حضور پیدا کنیم.بنابراین حوزه نفوذ ما در سایر کشورها می تواند به واسطه جذب سرمایه، استفاده از دانش و تکنولوژی مدرن صورت بگیرد.

 

رئیس سابق کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با بیان اینکه امنیت مناسبی برای سرمایه گذاری در ایران فراهم شده است، عنوان کرد: بسیاری از سرمایه گذاران علاقه مند هستند در ایران به دلیل امنیت پایدار موجود در کشور سرمایه گذاری کنند و باید بتوانیم با این سرمایه گذاری ها و بالا بردن تولید شرایط مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کنیم. به عنوان مثال می توان به کشور ترکیه اشاره کرد که مدتی است ایران مورد توجه مردم این کشور به جهت سرمایه گذاری قرار گرفته است.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.