| کد خبر: 128201 |

قطار 30 خرداد به کرمانشاه می‌رسد

تین نیوز

تین‌نیوز| استاندار کرمانشاه از بازگشایی مرز خسروی به روی زائران در اربعین امسال خبر دارد و در عین حال گفت: قطار غرب تا 30 خردادماه امسال به کرمانشاه می رسد.

 

به گزارش ایسنا، اسدالله رازانی در نشست خبری که در جریان سفر جمعی از خبرنگاران گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به استان کرمانشاه به منظور آشنایی و معرفی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری این استان برگزار شد، با اشاره به پیوستگی‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان، از برنامه‌ای مشترک با استان کردستان برای ثبت منطقه اورامان و تعریف مسیر گردشگری در منطقه‌ای معروف به "هزار ماسوله"، خبر داد و در ادامه اظهار کرد: کرمانشاه معبر اصلی مسافران و راه عتبات عالیات است، برای همین بازگشایی مرز خسروی در دستور کار دولت قرار گرفته که وعده آن را برای اربعین سال 96 داده اند.

 

وی درباره تامین امنیت در استان (دیالی) هم مرز با خسروی در خاک عراق که تا کنون اصلی‌ترین چالش برای بازگشایی این مرز بود، توضیح داد: تردد تجار و مسافر از این مرز درحال حاضر جریان دارد، دفتر کنسولی نیز در آن محدوده مستقر است، مسدود شدن این مرز به روی زائران به خاطر تحرکات گروه‌های تکفیری بود که اکنون با توجه به اوضاع کنونی، در ستاد اربعین سال 96 سیاست‌گذاری و تصمیم گیری شده که مرز خسروی در اربعین امسال به روی زائران نیز گشوده شود. مقامات دولت عراق نیز متعهد هستند امنیت این مرز را هم همانند سایر نقاط مرزی کشورشان تامین کنند.

 

رازانی اضافه کرد: ممکن است در سال اول اجرایِ این تصمیم، تردد به چند استان محدود شود تا تجهیز و شرایط آن برای جمعیت بیشتری مهیا شود.

 

 مصوبه فرمانده کل قوا برای عقب نشینی پادگان ها از کریدور گردشگری طاق بستان ـ بیستون

استاندار کرمانشاه در ادامه گردشگری را یکی از پایه‌های توسعه کرمانشاه دانست و از ایجاد کریدور گردشگری بیستون ـ طاق بستان در راستای این رویکرد خبر داد و گفت: مطالعات این طرح انجام شده و برای عقب‌نشینی پادگان‌های نظامی در این مسیر، مصوبه مقام معظم رهبری، فرمانده کل قوا گرفته شده و کار شروع شده است.

 

رازانی ادامه داد: در یک سال و نیمی که در این استان حضور دارم توسعه گردشگری را در دستور کار قرار داده‌ام به طوری که اعتبارات این بخش 100 در صد افزایش یافته و نظارت ما هم نشان می‌دهد استفاده خوبی از این اعتبارات شده است. امیدواریم در ادامه فعالیت این دولت، برنامه‌های توسعه گردشگری استان کرمانشاه پیش برود.

 

قطار غرب 30 خرداد به کرمانشاه می رسد

او در پاسخ به سوال ایسنا درباره میزان اعتبارات تخصیص یافته به بهسازی و توسعه راه‌های دسترسی این استان بویژه در محورهای گردشگری از جمله منطقه اورامانات، اظهار کرد: درحال حاضر فرودگاه کرمانشاه با بیش از 120 پرواز در هفته فعال است و راه اندازی خط آهن در این استان نیز مراحل پیشرفت را طی می‌کند که طبق وعده وزارت راه تا 30 خردادماه امسال قطار به کرمانشاه می‌رسد و البته این پروژه تا مرز خسروی نیز ادامه می‌یابد.

 

 

وی تاکید کرد: کرمانشاه استانی مرکزی در منطقه غرب کشور به شمار می‌آید که به سایر استان های همسایه در محور غربی کشور، خدمات می دهد برای همین توسعه راه‌ها و تبدیل آنها به بزرگراه در برنامه اصلی استان قرار دارد و بر این اساس بیش از 30 درصد از اعتبارات استانی به زیرساخت‌های جاده‌ای تخصیص یافته است. ضمن اینکه از اعتبارات کشوری نیز برای این منظور استفاده می‌شود.

 

او اضافه کرد: قرار است جاده کرمانشاه ـ سنندج بزرگراهی شود. به سمت لرستان نیز بزرگراهی در دست احداث است. مسیر پاوه یا همان اورامانات با توجه به اینکه راه اصلی داخل استان به شمار می‌آید تا کنون ضرورتی برای چهار باندِ شدن نداشته و در گذشته نیز تمام اقدامات تکمیلی در این جاده به عنوان راه اصلی انجام شده، اما اخیرا به خاطر جاذبه‌های گردشگری و بازارچه‌های مرزی، برای ما روشن شده که این جاده دیگر کفاف نمی‌دهد و باید چهار باندِ شود که طرح آن تثبیت شده و حتما عملیات اجرایی آن برای ارتقاء انجام می‌شود.

 

وی همچنین به طرح وزارت راه برای اتصال بندر امام به بازرگان اشاره کرد و افزود: این راه از استان کرمانشاه گذر می‌کند که بزرگراه را به آزادراه تبدیل خواهد کرد. همچنین احداث خط آهن تبریز ـ سنندج ـ خوزستان نیز در دستور است که این خط نیز از کرمانشاه گذر خواهد کرد که درحال حاضر طرح آن به مشاور سپرده شده است.

 

کرمانشاه هم برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کرده

او در پاسخ به سوالی درباره حمایت از سرمایه‌گذاران در این استان، اظهار کرد: ما هم این رویکرد "پهن کردن فرش قرمز جلوی پای سرمایه گذاران" را داریم و در همین راستان اقدامات حمایتی انجام داده‌ایم و سرمایه‌گذارانی با شرکای داخلی و خارجی خود وارد عمل شده اند. تمام سرمایه‌گذاری‌هایی هم که در زمینه ساخت هتل انجام شده با توفیق مواجه شده است، البته به استثنا قصر شیرین که پس از بسته شدن مرز به روی زائران از رونق افتاد.

 

در همین حال جلیل بالایی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ـ آماری را از میزات اعتبارات تخصیص یافته به گردشگری و هتل‌های ساخته شده ارائه کرد و افزود: در سال 92 میزان اعتبارات گردشگری این استان رقمی در حدود 4 میلیارد تومان بود و در سال 95 حجم آن به 30 میلیارد تومان رسید. تا کنون نیز 4 هتل، دو هتل آپارتمان، سه مرکز رفاهی و پذیرایی، دو مجتمع بین راهی و سه مجتمع گردشگری با مجموع اعتبارات و سرمایه 92 میلیارد تومان ساخته شده که پروژه های دیگر نیز با 200 میلیارد تومان جذب سرمایه در حال پیشروی است.

 

راهیان نور مزاحم نیستند

در ادامه، استاندار کرمانشاه درباره توسعه زیرساخت ها برای راهیان نور در این استان، اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح بازدید راز قرار است بزوردی 20 هزار نفر از مناطق جنگی کرمانشاه بازدید کنند که 500 میلیون تومان اعتبار استانی برای ایجاد مجمموعه رفاهی تخصیص داده شده و برای میزبانی از راهیان نور نیز 200 میلیون تومان درنظر گرفته شده است. برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس در زمینی به وسعت 15 هکتار نیز اعتباراتی منظور شده است.

 

 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه اقداماتی برای خروج راهیان نور از وضعیت مصرف جویی مطلق به ایجاد نفع برای این استان صورت گرفته است؟ اظهار کرد: راهیان نور بیش از آن که پدیده گردشگری درآمدزا باشد یک کار فرهنگی است که نظام، تصمیم گرفته اهالی سایر استان‌ها و جهان را با جریان بازمانده از هشت سال دفاع مقدس آشنا کند و در این زمینه نیز هزینه‌هایی را تنظیم کرده. در واقع راهیان نور به نوعی قابل مقایسه با اردوهای دانش‌آموزی در سایر کشورها است. در هیچ کشوری با این اردوها به عنوان پدیده گردشگری درآمدزا برخورد نمی‌شود.

 

رازانی اضافه کرد: راهیان نور از این حیث که استان کرمانشاه را معرفی می‌کنند، تاثیر غیرمستقیم قابل توجهی برای ما دارند، بنابراین خیلی توجیه اقصادی درباره آن نداریم. ضمن اینکه میزان اعتباراتی که سپاه صرف راهیان نور می‌کند به توسعه زیرساخت در این منطقه منجر می‌شود. در واقع راهیان نور نه تنها مزاحمتی ندارند، بلکه به صورت غیرمسقیم سبب ایجاد زیرساخت در این استان شده‌ است، تاسیساتی که در اربعین مورد مصرف زائران عتبات نیز قرار گرفته‌اند.

 

معمای جابه جایی اعتبار سامان دهی معبد آناهیتا

مجتبی نیک کردار ـ معاون عمرانی استاندار کرمانشاه ـ در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی معبد آناهیتا و جابه جایی اعتباری که باید صرف این طرح می‌شد، اما به امور دیگری اختصاص یافته است، توضیح داد: اعتباری را برای ساماندهی پیش‌بینی کرده بودیم، اما با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دچار کش و قوس شدیم، چون آن‌ها تاکید داشتند پیش از ساماندهی باید مطالعاتی صورت گیرد و ما نمی‌توانستیم منتظر آن مطالعات باشیم، بنابراین اداره میراث فرهنگی استان، طرح‌هایی را برای ساماندهی معبد آناهیتا ارائه کرد که نیاز به آن مطالعات نداشته باشد و بعد از آن، طرح اصلی سامان دهی معبد آناهیتا با تایید سازمان مرکزی انجام شود.

 

استاندار کردستان در تکمیل این سخنان نیز اظهار کرد: طرح سامان دهی معبد آناهیتا هیچ مشکلی ندارد و اگر اعتباری جابه جا شده در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده نه در استان.

 

سرانجام مونوریل کرمانشاه

نیک کردار سپس درباره مونوریل کرمانشاه نیز گفت: این طرح در دولت دهم اتفاق افتاد. خوب می‌دانید آقای احمدی نژاد به مونوریل خیلی علاقه داشت و در چند شهر از جمله تهران، قم و کرمانشاه کار آن را شروع کرد که در تهران نیمه کاره جمع شد و در قم و کرمانشاه اثرات آن باقی ماند. در دولت یازدهم با مطالعاتی که روی پایه های این مونوریل که هر یک به ارزش 200 تا 300 میلیون تومان بود، انجام شد، طرحی برای تغییر کاربری به قطار سبک شهری، تایید و مصوب شد.

 

وی افزود: طول این مونوریل 13 کیلومتر است که یک بخش از آن وارد شکارگاه خسروپرویز شده که شورای میراث فرهنگی به آن ایراد وارد کرد، چون وارد حریم منظری شده بود، بنابراین تصمیم گرفته شد ادامه این پروژه که تا طاق بستان ادامه دارد از زیر زمین پیش رود.

 

استاندار نیز در تکمیل این سخنان گفت: اجرای طرح قطار سبک شهری امسال آغاز می‌شود و فاز یک آن تا سال 98 بهره برداری می‌شود، برای ادامه بخش دیگری از آن نیز با قرارگاه خاتم الانبیاء قراردادی امضاء شد که 30 درصد اعتبارات آن را استان و باقی مانده را این قرارگاه تامین می‌کند که طبق آن قرارگاه خاتم تا هفت ایستگاه این قطار را باید بسازد. به این ترتیب قطار سبک شهری حداکثر تا شش سال آینده آماده می‌شود.

 

مقابله ای با جامعه "اهل حق" در کرمانشاه نشده

رازانی همچنین درباره ایجاد محدودیت برای اجرای مراسم درویش‌های کرمانشاه نیز اظهار کرد: هرچند که تمرکز این برنامه‌ها و مراسم ها بیشتر در استان کردستان است، ولی ما تا کنون مقابله‌ای با آنها نداشته‌ایم. اگر منظور تنبور نوازی و مراسم جامعه اهل حق است که نه تنها مقابله خاصی نشده بلکه با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی استان این مراسم با حضور 100 تنبور نواز امسال اجرا شد و موردی درباره تقابل با جامعه اهل حق تا کنون نداشته ایم.

 

امیدواری برای رهایی از سکوی ننگین بیکاری

استاندار کرمانشاه سپس درباره اقدامات این استان برای خروج از نرخ منفی بیکاری در کرمانشاه که آن را در پایین‌ترین رتبه کشور قرار داده و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری برای رهایی از این وضعیت، توضیح داد: این اولین بار نیست که کرمانشاه پایین‌ترین رتبه بیکاری را کسب کرده، در فاصله سال های 65 تا 1395 مکرر این اتفاق افتاده و کم اتفاق افتاده در میانه جدول قرار گرفته باشیم. هرچند که بیکاری مشکل کل کشور است و در بیانات مقام معظم رهبری و حتی شعارهای انتخاباتی مد نظر قرار گرفته است، با این حال وضعیت استان ما از متوسط کشور هم بدتر است.

 

به زعم او، اصلی‌ترین علت بوجود آمدن این وضعیت، جنگ و تخریب‌های ناشی از آن بوده است که در عین حال سبب مهاجرت سرمایه‌های انسانی و مادی شد.

 

وی بیان کرد: تخریبی که جنگ در بافت جمعیتی و اجتماعی این استان داشته قابل بازگشت نبوده به طوری که جمعیت قصر شیرین که پیش از جنگ 60 هزار نفر بود بعد از چند دهه به 18 هزار نفر رسیده است. جمعیت مهاجر به کرمانشاه سرریز شده و معضل حاشیه‌نشینی را پدید آورده تا جایی که هم اکنون بیش از 300 هزار نفر در شهر کرمانشاه حاشیه نشین هستند.

 

او نبود زیرساخت‌هایی مثل راه آهن، کمبود سرمایه، درآمد پایین مردم این خطه و بالا بودن روحیه مصرف گرایی را از دیگر دلایل بیکاری و تشکیل نشدن ثروت و پس انداز در این استان برشمرد و افزود: متوسط سپرده شهروندان ایرانی 13 میلیون تومان به ازای هر نفر است، درحالی که حجم این سپرده در کرمانشاه به 4.5 تا 5 میلیون تومان می‌رسد، یعنی یک سوم متوسط کشور.

 

وی با اشاره به پروژه‌هایی که برای بهبود وضعیت کشاورزی، توسعه پالایشگاه و گردشگری در دست اجرا قرار گفته، گفت: امیدوارم در آینده این استان سکوی ننگین بیکاری را رها کند.

معاون عمرانی استاندار در همین حال توضیح داد: برنامه ریزی مفصلی برای گردشگری در این استان تنظیم شده و بر این اساس هم طرح جامع گردشگری که از سال 84 نوشته شده بود درحال بازنگری است.

 

 

وی اضافه کرد: گردشگری چهار رکن مهم دارد که امنیت در اولویت آن قرار دارد و خوشبختانه کرمانشاه با وجود هم مرزی با عراق امنیت بالایی دارد. از طرف دیگر زیرساخت و آموزش ارکانی است که برای توسعه گردشگری باید به آن ها توجه نشان داد و همسو با آن باید کرمانشاه را که ایرانی کوچک است ،بیشتر معرفی کرد.

 

اقدامات درباره رفع گرد و غبار منفعلانه است

استاندار کرمانشاه در ادامه این سخنان درباره طرح استانی برای کاهش گرد و غبار در کرمانشاه، اظهار کرد: منشاء گرد و غبار منطقه شمال غرب عراق و بخش‌هایی از سوریه است که باید در همان مناطق اقداماتی انجام شود و ما در این استان نمی‌توانیم کار زیادی انجام دهیم. البته که در سفر رییس جمهور به این استان 7 میلیارد تومان اعتبار برای فعالیت‌های آموزشی و پیشگیری به استان‌های درگیر با این معضل منظور کردند که در اختیار سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد. صرف نظر از این اقدامات لازم است سازمان‌های بین المللی و دولت عراق نیز موضوع را تعقیب کنند، چون متاسفانه اقدامات ما در این زمینه منفعلانه است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.