| کد خبر: 127201 |

مساله پرداخت یارانه حراجی یا مزایده نیست که رقم را بالا ببرند

تین‌نیوز| رییس جمهور در پاسخ به اظهارات بعضی از نامزدهای انتخابات که وعده افزایش یارانه ها را داده اند و اعلام کرده اند این دولت هم می توانسته یارانه ها را افزایش دهد،تصریح کرد: ما باید خود را برای این فضا آماده کنیم، زیرا فضای انتخابات یک فضای خاصی است و حرف هایی زیادی زده می شود که برخی از آنها حق و برخی از آنها ناحق است و انتقادهای منصفانه و غیر منصفانه بیان می شود، البته همه باید تلاش کنیم فضای انتخابات را سالم، درست و اخلاقی نگه داریم.

به گزارش ایسنا ،حجت‌الاسلام روحانی  در ادامه با بیان اینکه اقدامات مردم فریبانه و کارهای پوپولیستی در شان ملت ما نیست، اظهار کرد: حساب و کتاب یارانه ای که پرداخت می شود و محل درآمد آن  و میزان پرداخت آن مشخص است. این که حراجی یا مزایده نیست که رقم را بالا ببرند و هر کسی قیمتی بگوید. مجلس مشخص کرده که پول یارانه از کجا تامین شود و چگونه پرداخت شود. در دولت قبلی برای پرداخت همین رقم یارانه اقدامات خلاف قانون انجام می شد و از خزانه پول پرداخت می شد که اکنون گزارش دیوان محاسبات از تخلف دولت قبل در پرداخت یارانه ها منتشر شده است.

روحانی افزود: من معتقدم باید یارانه های نقدی و غیر نقدی برخی دهک های کم درآمد بیشتر شود، اما اگر کسی می خواهد در کلیت یارانه ها را افزایش دهد، برای مردم بگوید چگونه می خواهد این کار را انجام دهد تا مردم متوجه شوند.
رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان در ایجاد هفتصد هزار شغل در این دولت شک و تردید دارند،  پاسخ شما به این تردیدها چیست؟ گفت: اشتغال خالص در سال 86 تا 91 خیلی کم و زیر 10 هزار نفر بود،‌ ما می خواستیم اشتغال خالص را به رقم قابل قبولی برسانیم. در سالهای 86 تا 91 تعداد کسانی که به سن کار رسیده اند و متقاضی اشتغال بودند خیلی زیاد بود و باید کار وسیعی برای ایجاد اشتغال انجام می شد.

وی در ادامه افزود: منشا آمار ما در مورد ایجاد اشتغال مرکز آمار ایران است و مدل مرکز آمار هم با مدل دوران دولت قبل فرقی ندارد. ما رئیس مرکز آمار و رئیس خزانه را از دولت گذشته تغییر نداده ایم. در تابستان سال قبل 700 هزار اشتغال خالص ایجاد شد،‌اما در کل سال این رقم 630 هزار است. البته ممکن است برخی شغل هایی که ایجاد شده پایدار نباشد. اشتغال خالص هم به این معنا نیست که کسی که امروز شاغل است تا پایان عمر شاغل باشد. من به استان ها که سفر می کنم آمار ایجاد اشتغال را می پرسم که مثلا در خراسان رضوی این آمار 121 هزار نفر است که وقتی آمار همه استان ها را کنار هم می گذاریم به همین رقم حدود 600 تا 700 هزار می رسیم.

روحانی با بیان اینکه درست است که در این ایام بیکاری هم بیشتر شده است، تصریح کرد: ما 2 میلیون و 700 هزار بیکار داریم که 400 – 500 هزار نفر هم به آن اضافه شده است،‌زیرا حدود یک میلیون و 200 هزار نفر تقاضای کار داشته اند که فقط 600  هزار نفر آنها توانستند کار پیدا کنند. ما تلاش داریم امسال بالای 700 هزار شغل خالص ایجاد کنیم که البته درست کردن شغل پایدار هم کار ساده ای نیست. در این دوران هم بیکاری بیشتر شده است و هم اشتغال خالص خیلی بوده است، ‌ولی باید کار خیلی بیشتری انجام شود تا بتوانیم به تاکیدات رهبری در زمینه ایجاد اشتغال دست پیدا کنیم که البته هم مردم،‌نهادها و قوای دیگر باید به کمک ما بیایند.

روحانی خاطر نشان کرد: حدود سه هزار شرکت دانش بنیان،‌ 90 هزار شغل ایجاد کرده اند که درآمد آنها حدود 30 هزار میلیارد تومان در سال گذشته بوده است. در حوزه ارتباطات هم در سال گذشته 100 هزار شغل در زمینه ICT به وجود آمده است که البته ما باید تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشیم.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.