| کد خبر: 127108 |

زنگنه مجلس را قانع کرد

تین‌نیوز| در جلسه علنی یکشنبه-۲۰ فروردین-مجلس حسینعلی حاجی دلیگانی و ۱۳ نفر از نمایندگان مجلس از بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در خصوص قراردادهای جدید نفتی و تضاد آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین فعالیت‌های آموزشی صنعت نفت سوال کردند که زنگنه توانست با پاسخ های خود مجلس را قانع کند.

به گزارش ایسنا، 14 نفر از نمایندگان مجلس در سوالی خطاب به وزیر نفت از وی پرسیدند چرا با وجود عدم اصلاح ایرادات اصلی در الگوی پیشنهادی قراردادهای جدید نفتی و تضاد آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سایر قوانین و طی نشدن تشریفات قانونی و در نظر نگرفتن منافع ملی، وزارت نفت در پی اجرایی کردن این قراردادها است.

وزیر نفت هم در پاسخ به این سوال با تشریح روند مشورت‌خواهی‌ها و مذاکرات انجام شده در خصوص این قراردادها، گفت: ساختار قراردادهای جدید نفتی به گونه‌ای است که بیشتر از 70 درصد ظرفیت صنعت نفت در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار می‌گیرد و اگر به سرعت عمل شود بیش از 80 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب تولید و اشتغال کشور می‌شود.
پس از توضیحات وزیر نفت وارد بودن سوال توسط مسعود پزشکیان به رأی گذشته شد که از 225 نماینده حاضر در جلسه 56 نماینده سوال را وارد دانسته و 125 نفر این سوال را وارد ندانستند. بدین ترتیب مجلس شورای اسلامی توضیحات وزیر نفت را قانع کننده تشخیص داد.

همچنین در ادامه، حاجی دلیگانی به عنوان نماینده سوال کننده از وزیر نفت با اشاره به سئوال دیگری در مورد فعالیت‌های آموزشی صنعت نفت گفت: با وجود شرایط آب و هوایی خوزستان این دانشجویان صنعت نفت را انتخاب کردند اما بسیاری از آنها که جزو گروه الف هم هستند هنوز جذب نشده‌اند. آیا این است پاداش نخبگی و حمایت از سرمایه ایرانی؟ به چه دلیل قانونی و حجت شرعی مانع استخدام جوانان نخبه می‌شوید؟
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس همچنین اظهار کرد: هیچ دلیلی را نمی‌توان پذیرفت که بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های وزیر عطف به ماسبق شوند.

آیا دستورالعمل‌های وزیر از قانون اولی‌تر است؟ آیا می‌دانید بسیاری از این جوانان به پشتوانه این تعهد تشکیل خانواده داده‌اند،‌ در کمال تعجب می‌شنویم که وزیر نفت در سفرهای خود قول بورسیه و اعطای کمک مالی و یا استخدام را می‌دهد. استراتژی جذب نیرو در این وزارتخانه به کدام سمت حرکت می‌کند.
وی در پایان اظهار کرد: بنده نمی‌گویم که دانشجویان سایر دانشگاه‌ها را نپذیرید بلکه معتقدم به تعهدی که وزارتخانه و نظام به افراد داده است عمل کنید.

پس از پایان اظهارات نماینده سوال کننده و با توجه به اینکه اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است سوال وی درباره تعهدات وزارت نفت به استخدام نخبگان و دانشجویان رتبه الف فارغ‌التحصیل دانشکده صنعت نفت به رأی گذاشته شد که نمایندگان مجلس با 83 رأی موافق، 98 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر سوال را وارد ندانسته و از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.