| کد خبر: 8355 |

در کارگروه ITS عنوان شد:

◄ توسعه زیرساخت های حمل و نقل، ITS محور باشد / لزوم توجه بخش های فنی - عمرانی به ITS

تین نیوز | یک کارشناس حوزه ITS با بیان اینکه معاونت فنی - عمرانی صدمات زیادی به حمل و نقل و ترافیک وارد می کند تصریح کرد: باید پیش نیاز توسعه زیرساخت ها، ITS  محور باشد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، باباخانی، یکی از مدیران سابق شرکت کنترل ترافیک تهران در جلسه اخیر کارگروه ITS که به ریاست مهرداد تقی زاده، مشاور عالی شهردار تهران در ساختمان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، اظهار داشت: زیرساخت و مدیریت بر زیرساخت (ITS) دو اصل مهم در حمل و نقل است.

وی افزود: در بسیاری از شهرهای جهان، طرح جامع ITS را جایگزین طرح جامع معابر می کنند، درصورتی که این دو حوزه باید با یکدیگر هماهنگ باشند.

باباخانی تاکید کرد: باید بپذیریم به عنوان یک کشور در حال توسعه در حوزه زیرساخت و مدیریت بر آن مشکل بی برنامگی داریم و همین مورد هزینه هنگفتی برای نگهداری آنها بر کشور وارد می کند.

این کارشناس حوزه ITS در ادامه بیان داشت: به میزان افزایش تعداد تاکسی و اتوبوس در سال های گذشته، کیفیت سرویس حمل و نقل افزایش نیافته است. البته در مناطقی مانند خیابان بهشتی و طالقانی توسعه حمل و نقل هوشمند به خوبی ارائه شد اما همان خدمات در میدان توحید انتظارات مورد نظر را برآورده نکرد.

وی با بیان اینکه پنج نوع شبکه از پنج جنس مختلف در میدان توحید به یکدیگر متصل می شوند، خاطرنشان کرد: یک بزرگراه، یک شریانی نوع 1، یک شریانی نوع 2 از جنوب، یک کوچه اصلی در غرب و یک کوچه فرعی در شرق میدان توحید، موجب می شود که هیچ سیستم کنترل ترافیک هوشمندی، توانایی مدیریت بر چنین زیرساختی را نداشته باشد.

ظرفیت ناوگان از ظرفیت مسافر بیشتر است
باباخانی با اشاره به ناوگان حمل نقل عمومی در کلان شهرهای کشور اظهار داشت: از نظر بنده، ظرفیت ناوگان بسیاری از شهر های بزرگ کشور بیش از ظرفیت مورد نیاز آنها است و نمی توان بدون در نظر گرفتن میزان زیرساخت به حمل و نقل بپردازیم.

این کارشناس حوزه ITS با بیان اینکه "بخش عمده ای از بودجه حمل‌ونقل‌ و ترافیک صرف عملیات عمرانی می شود" تصریح کرد: معاونت فنی-عمرانی در زمان ساخت پل و تونل، هیچ مکانی برای عبور داکت و لوله عرضی پیش بینی نمی کند. 

وی اظهار داشت: مشکل این است که بزرگراه را بی روح می سازند و ما مجبور می شویم مانند تونل رسالت که ساعت 10 شب آسفالت آن ریخته شده در ساعت 12 همان شب کاتر بزنیم.

باخانی افزود: در حالی فنی-عمرانی ها، ITS را به رسمیت نمی شناسد که معمارها در نقشه کشی ساختمان برای انتقال سیم آنتن ماهواره که در کشور ما غیر قانونی است، مسیر، مشخص می کنند.

مدیر سابق بخش چراغ ترافیکی شرکت کنترل ترافیک تهران گفت: پل قدیمی جوادیه جنب راه آهن که 80 سال پیش ساخته شده برای داکت محلی در نظر گرفته بودند، در صورتی که  طی 15 سال اخیر، معاونت ترافیک مجبور به کارگزاری لوله های فلزی برای انتقال فیبر نوری در جوار تمام پل های 15 سال اخیر شده است؛ به گونه ای که این امر بخشی از کار معاونت حمل و نقل و ترافیک شده و  هیچ اعتراضی هم نسبت به آن ندارد.

کابوس پیاده راه سازی در تهران
وی با اشاره به شیوه پیاده راه سازی در انگلستان بیان داشت: در لندن، بخش  فنی-عمرانی حوضچه ها را پیشتر ساخته است و شهرداری به شرکت مخابرات تقاضای شبکه می کند که سریعا به آنها با هر پهنای باندی تعلق می گیرد در حالی که معاونت ترافیک باید دو برابر بودجه ITS خود را صرف عملیات عمرانی و تهیه فیبر نوری موردنیاز کند؛ به طوری که پیاده راه سازی در تهران به یک کابوس تبدیل شده است.

باباخانی در پایان خاطرنشان کرد: پیش نیاز ما تدوین استاندارد های لازم در توسعه زیر ساخت ها با محوریت ITS است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.