| کد خبر: 152129 |

ورود شورای پنجم به استخدام‌های نجومی مترو تهران

بعد از اینکه مترو و شهرداری تهران رسما سخنان رحمت‌الله حافظی مبنی براستخدام بی‌حساب و کتاب بیش از 4 هزار نفر نیروی مازاد در مترو تهران را انکار کرد، دیروز فراهانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران در خبری این تعداد نیرو را تایید کرد.

تین نیوز

بعد از اینکه مترو و شهرداری تهران رسما سخنان رحمت‌الله حافظی مبنی براستخدام بی‌حساب و کتاب بیش از 4 هزار نفر نیروی مازاد در مترو تهران را انکار کرد، دیروز فراهانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران در خبری این تعداد نیرو را تایید کرد.

به گزارش روزنامه اعتماد، حال تایید خبر موضوع استخدام بیش از 4 هزار نیروی مازاد بیکار در مترو تهران بار دیگر اوراق پرونده استخدام‌های نجومی را ورق می‌زند. این درحالی است که حسن رسولی، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز خبر از ورود جدی کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورا به بحث نیروی انسانی و استخدام‌ها در شهرداری تهران داد؛ خبری که می‌تواند زوایای جدیدی از رانت‌های دوره پیشین مدیریت شهری را برملا کند.

خبری که هنوز داغ است

خردادماه امسال بود که به دنبال انتقاد برخی از اعضای شورای شهر دوره چهارم، رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا، در صحن شورا، خبر از استخدام‌های «نجومی» در شهرداری تهران داد و به عنوان مثالی از این دست به استخدام بیش از 4هزار نفر در مترو تهران اشاره کرد. وی در گزارش خود در صحن شورا اعلام کرد: براساس گزارش سازمان بازرسی که درخرداد ۹۳ تهیه شده است، طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ تعداد 4 هزار و 200 نفر به کارکنان شرکت مترو اضافه شده است. وی مدعی شد: از این تعداد ۳ هزار نفر شاغل بوده‌اند که تغییر وضعیت پیدا کردند و استخدام شده‌اند و هزار و ۲۰۰ نفر نیز استخدام جدید هستند. در واقع با این استخدام‌ها هم اینک آمار کارکنان حوزه مدیرعامل مترو از ۷۳۶ نفر به دو هزار و ۵۵ نفر رسیده است. وی در ادامه به پاسخ مترو به سازمان بازرسی اشاره کرده و گفت: گزارش بازرسی می‌گوید از آقای قلی‌ها، مدیرعامل وقت شرکت بهره‌برداری مترو سوال کردیم اما پاسخ وی قانع‌کننده نبوده است. ما نمی‌گوییم استخدام نکنید، می‌گوییم چرا استخدام شما بدون آزمون یا مصاحبه علمی بوده و نیروهای غیرکیفی جذب کرده‌اید، مغلطه نکنید و اصل موضوع را زیر سوال نبرید. حافظی درهمان جلسه خطاب به مدیران مترو. و شهرداری و توجیهات آنها نیز گفت: آقایان، منکر نشوید، صفحه 7 گزارش می‌گوید در بررسی‌ها مشخص شد بیش از 400 نفر از کارکنان جذب شده طی سال‌های 90 تا 92 بالای 40 سال سن دارند، به طوری که مدرک تحصیلی 50 درصد از آنان زیر دیپلم بوده است و تنها 7 درصد آنان مدرک فوق‌دیپلم و لیسانس داشته، بیش از نیمی از افراد دارای مدرک فوق دیپلم و لیسانس بوده‌اند ضمن اینکه اکثر آنها در امور غیر مرتبط با مدرک تحصیلی‌شان به کار گمارده شده‌اند. به گفته رییس کمیسیون سلامت بیش از 30 درصد افراد مورد بررسی دارای مدرک پنجم ابتدایی یا بی‌سواد بوده‌اند. حافظی اما تنها عضو شورای چهارم نبود که به این موضوع پرداخت. سید عبدالحسین مختاباد نیز یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر چهارم تهران بود که در این زمینه گفته بود: این افراد استخدام شده عموما از بستگان و اقوام برخی در شهرداری هستند.

پرونده‌ای جدید از شورای قدیم

این موضوع گرچه در شورای چهارم بارها از سوی اعضا مطرح شد و حتی نمایندگان مجلس نیز قول پیگیری آن را دادند اما عملا هیچ نتیجه مشخصی را به دنبال نداشت. چند روز قبل نیز شهردار تهران در نشست خبری خود بار دیگر به وجود نیروهای مازاد و بیکار در بدنه شهرداری مهر تایید زد ولی باز هم تصمیم‌گیری در این زمینه را به «بعد» موکول کرد. با این حال به نظر می‌رسد شورای پنجم نیز قصد دارد که دوباره مساله را نبش قبر کند. مجید فراهانی با اشاره به جزییات الزام شهرداری تهران به ارایه برنامه ساماندهی نیروی انسانی که از سوی کمیسیون برنامه و بودجه طراحی شده است، گفت: در حال حاضر 70 هزار نیروی استخدامی برای 18 هزار پست سازمانی وجود دارد که براین اساس بیش از 3 برابر پست‌های سازمانی، در شهرداری نیروی انسانی جذب شده است. وی به عنوان نمونه‌ای از این نیروهای مازاد دوباره به آمار پرسنل موجود در مترو اشاره کرده و ضمن به کار بردن واژه «کارمندان بیکار» گفته است: این افراد صبح به صبح کارت زده و حقوق دریافت می‌کنند، اما بهره‌وری و ارزش افزوده‌ای برای شهرداری ندارند. به عنوان مثال در برخی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری با این پدیده مواجه هستیم که به طور مشخص در مترو 4 هزار نیروی مازاد وجود دارد که به آنها لقب کارمندان بیکار را داده‌اند که فعالیت مشخصی ندارند و تنها حقوق می‌گیرند. حسن رسولی، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز در واکنش به این خبر به «اعتماد» گفت: ما از شهرداری خواسته‌ایم تا گزارشی از وضعیت منابع انسانی، نحوه استخدام آنها، حجم نیروهای مازاد و... را به کمیته تشکیلات و منابع انسانی این کمیسیون ارایه کند. ولی واقعیت این است که تاکنون به نتیجه قابل استنادی در این زمینه نرسیده‌ایم. وی در پاسخ به این سوال که اگر این آمار درست هم باشند، واکنش شورا به این افراد «بیکار» چه خواهد بود ؟ گفت: ترجیح می‌دهم به جای اینکه بخواهم پاسخی احساسی و رسانه‌پسند به این سوال بدهم، ابتدا از چند و چون دقیق وضعیت منابع انسانی شهرداری اطلاع پیدا و بعد در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم. تصمیم‌گیری در این زمینه باید با ظرافت و با درنظر گرفتن تمامی جوانب انجام شود. ولی آنچه مسلم است این است که شورا در صورت قطعیت این آمار و ارقام و سخنان، ساکت نخواهد نشست و منفعل نخواهد بود.

 

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.