| کد خبر: 151582 |

مهار آلودگی هوا با اخذ عوارض بنزین

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران پیشنهاد داد که دولت با اخذ عوارض از مصرف بنزین می تواند در راستای کاهش آلودگی هوا گام جدی بردارد.

تین نیوز
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران پیشنهاد داد که دولت با اخذ عوارض از مصرف بنزین می تواند در راستای کاهش آلودگی هوا گام جدی بردارد.

به گزارش مهر، محمد علیخانی با اشاره به دو مشکل عمده تهران در بخش های ترافیک و آلودگی هوا اظهارداشت: بخشی از این مشکلات مربوط به تردد خودروهاست که عامل ۷۰ درصدی ترافیک و آلودگی در تهران هم به حساب می آید. بسته ای مدون از اقدامات اجرایی می تواند این مشکلات را حل کند.

محدودیت های ترافیکی چاره ترافیک تهران نیست

وی افزود: به عنوان مثال اقداماتی از جمله زوج و فرد، طرح ترافیک و اعمال محدودیت در مواقع اضطرار آلودگی هوا هر یک به عنوان مسکنی هستند که به تنهایی نمی تواند مشکل ترافیک و آلودگی هوا را به شکل اساسی حل کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران  با بیان اینکه باید به مشکلات تهران با دیدی کلان بنگریم، گفت: تهران، یک کلانشهر است که مشکلات آن نیز کلان بوده و نگاه به مشکلات باید در حد ملی باشد. لذا حل مشکلات آن صرفا از عهده نهادی مانند شهرداری تهران خارج است و نمی توان توقع  داشت که شهرداری همه این مشکلات را حل کند.

تهران با مشکلات قدیمی اش بزرگ شده است

علیخانی زیرساخت تهران را بزرگترین عامل در نابسامانی هایی پایتخت عنوان کرد و گفت: زیرساخت تهران بر اساس اصول شهرسازی رشد نکرده است. تهران با همان مشکلاتی که از قدیم داشته، بزرگ شده است. علاوه بر این مشکلات دیگر کشور همچون اقتصاد بیمار و مهاجرت نیز بر مشکلات تهران تأثیر گذاشته که اگر به آن کلان نگاه کنیم، می بینیم شهرداری به تنهایی این مشکلات را به وجود نیاورده و شهرداری نمی تواند همه مشکلات را برطرف کند.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه مشکلات تهران کلان است و خارج از حیطه و مسئولیت نهادی همچون شهرداری، بنابراین حل مشکلات را باید در یک چارچوب بالاتر و در سطح ملی جستجو کنیم. البته شهرداری تهران وظایفی دارد که آن وظایف را باید انجام دهد. از طرفی دنیا در مدیریت شهری، تجربه ای را انجام داده که ما باید از این تجارب استفاده کرده و نباید اشتباهات را تکرار کنیم.

پولی برای حل مشکل آلودگی هوا وجود ندارد/ منابع درآمدی پایدار تعریف شود

عضو شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه پایتخت به یک مدیریت یکپارچه و هماهنگ نیاز دارد، گفت: شهرداری تهران به عنوان یک دولت محلی هنوز اختیار بسیاری از خدماتی که در شهر اتفاق می افتد را ندارد و یا نمی تواند دخالتی داشته باشد. در صورتی که در دنیا هر نوع خدماتی که در شهر ارائه می شود در حیطه مدیریت شهری و دولت محلی است.

علیخانی با اشاره به این که  تهران به درآمدهای پایدار نیاز دارد تا با محدودیت هایی که وجود دارد بتواند مشکلات اساسی شهر را که ترافیک و آلودگی هواست برطرف کند گفت: کاهش آلودگی هوا و حل ترافیک به پول نیاز دارد. در گذشته پول وجود داشت اما نتوانستند کاری برای این دو مشکل تهران انجام دهند. در حال حاضر هم پولی وجود ندارد که باید منابع مالی تأمین شود و این منابع مالی به درآمد پایدار نیاز دارد.

روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می شود

وی ادامه داد: قرار نیست در تهران تراکم فروشی و هولوگرام فروشی کنیم و در مقابل بدهی هایی که شهر تهران دارد باید درآمد پایدار ایجاد کنیم. یکی از روش هایی که می توان با آن درآمد ایجاد کرد اخذ عوارض از بنزین است. روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می شود و دولت می تواند درصدی از فروش بنزین را به موضوع کاهش آلودگی هوا تخصیص دهد. شهرداری نیز باید این مساله را پیگیری کند.   

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.