| کد خبر: 143580 |

قانون جدید عوارض شهری، شهرداری ها را دولتی می کند

رئیس شورای چهارم شهر تهران گفت: براساس قانون جدید عوارض شهری به حساب خزانه دولت واریز می شودکه این باعث می شود شهرداری ها دولتی اداره شوند و خلاف قانون اساسی است که باید حتما در مجلس اصلاح شود.

تین نیوز

رئیس شورای چهارم شهر تهران گفت: براساس قانون جدید عوارض شهری به حساب خزانه دولت واریز می شودکه این باعث می شود شهرداری ها دولتی اداره شوند و خلاف قانون اساسی است که باید حتما در مجلس اصلاح شود.

هدی چمران رئیس شورای چهارم شهر تهران که امروز آخرین جلسه شورای چهارم شهر تهران به ریاست او برگزار می شود در گفت و گویی تفضیلی در رابطه با برنامه های کاندیداهای شهرداری تهران که از سوی اعضای شورای چهارم انتخاب شده بودند، گفت:برنامه هایی که از سوی کاندیداهای شهرداری تهران ارائه شده بود، تفاوت چندانی با برنامه های فعلی شهرداری نداشت و تمام سرفصل برنامه های ارائه شده همان مواردی بود که  همه تکرار می کنند و مطلب جدیدی در برنامه کاندیداها مشاهده نشد.

رئیس شورای چهارم شهر تهران با بیان اینکه برخی از افراد ایده های خود را با الفاظ و کلمات جدید برای مدیریت  مطرح کردند ولی در برنامه ها مورد خاصی مشاهده نشد، ادام داد: قاعدتا شهردار جدید تهران باید در دوسال ابتدای کار خود برنامه پنج ساله دوم و بعد از آن برنامه پنج ساله سوم شهر تهران را اجرا کند.

چمران بیان کرد:برنامه هایی که از سوی کاندیداهای شهرداری ارائه شد بیشتر نظریات آنها بود و بنده مورد برجسته ای در آنها مشاهده نکردم.

وی در رابطه با حل مشکلات ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران گفت: معضلاتی مانند ترافیک را شهرداری و شواری شهر نمی توانند یک تنه حل کنند و تا زمانی که به شهرداری اختیارات ،امکانات و اعتبارات لازم داده نشود کاری انجام نمی شود.

رئیس شورای چهارم شهر تهران با تاکید بر اینکه اولین مشکل در ارتباط با ترافیک تهران تعداد اتوبوس ها است،ادامه داد: امروز به نسبت 4 سال گذشته تعداد اتوبوس ها کاهش پیدا کرده است .

چمران گفت:با وجود اینکه شهرداری مجبور شده از اعتبارات شهری هزار دستگاه اتوبوس دوکابینه را با هزینه بالایی از خارج از کشور وارد کند با این حال 4 سال گذشته در ناوگان اتوبوس رانی شهر تهران 7 هزار اتوبوس وجود داشت که امروز به 6 هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در مترو هم شرایط خوبی وجود ندارد، تاکید کرد: ما در دوره های زمانی مختلف به مرور 30 تا 40 واگن به ناوگان مترو اضافه می کنیم در حالی که نیاز مترو حداقل 1000 واگن است.

رئیس شورای چهارم شهر تهران تاکید کرد:شهرداری در تهران تونل های مترو را در 8 خط احداث کرده و تمام امکانات از جمله ریل و ایستگاه ها وجود دارد اما واگنی وجود ندارد زیرا ازچند سال گذشته فاینانس جدیدی باز نشده است که امکانات لازم برای ساخت واگن جدید به کشور وارد شود.

چمران بیان کرد:اگر بتوانیم میزان واگن های مترو را به دو برابر افزایش بدهیم حجم زیادی از ترافیک شهر تهران و به تبع آن آلودگی هوا کاهش پیدا می کند اما این کاری نیست که شهرداری بتواند به تنهایی انجام دهد و قطعا باید هماهنگی های لازم انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاکید شورای پنجم شهر تهران بر مسئله شفاف سازی و تناقض آن در انتخاب شهردار جدید پشت درب های بسته ،گفت:اصولا هر قدر شفاف سازی بیشتر باشد بهتر است اما گاهی اوقات نیاز به مشورت های خصوصی وجود دارد از این رو ایرادی به نوع انتخاب شهردار وارد نیست.

رئیس شورای چهارم شهر تهران با ابراز گلایه از انتقادات وارد شده به شورای چهارم گفت: به شورای چهارم انتقاد شده که نیمی از جلسات شورای چهارم غیر علنی برگزار شده است این در حالی است که در طول چهار سال گذشته فقط 3 یا 4 جلسه غیر علنی تشکیل شده و در بقیه جلسات نماینده خبرنگاران حضور داشتند.

چمران در رابطه با میزان بدهی واقعی شهرداری تهران گفت: مسله درآمد و هزینه در شهر تهران چیزی نیست که بتوانیم ما نظر بدهیم چرا که  حسابرس باید آن را مطرح کند و  معاونت مالی شهرداری تهران با حضور در صحن شورا میزان دارایی ها و بودجه و بدهی ها را رسما اعلام کرده و در قبال آن مسئول است.

چمران بیان کرد:میزان بدهی شهرداری تهران رقمی است که از سوی معاونت مالی شهرداری اعلام شده البته این رقم هر روز در نوسان است و ارقام دیگری که افراد مطرح می کنند نظر شخصی است.

وی در رابطه با مهم ترین کاری که در شهر تهران تا کنون انجام شده، گفت: مهم ترین کاری که در شهر تهران طی سالهای گذشته انجام شده و باید متعصبانه بر روی آن پافشاری کنیم طرح تفضیلی و طرح جامع شهر تهران بود.

رئیس شورای چهارم شهر تهران با تاکید براینکه ما اگر برنامه شهری برای شهرسازی نداشته باشیم یعنی هیچ چیز نداریم گفت:متاسفانه امروز ناهمگونی و نا همگنی در ساختمان های شهر تهران مشاهده می شود، بنابراین برنامه جامع و طرح تفصیلی مهم ترین کار ما در چند سال گذشته بود که انجام شد و مردم می توانند آنلاین به آن دسترسی داشته باشد.

چمران با بیان اینکه امروز مردم می توانند به صورت آنلاین به طرح جامع شهر تهران دسترسی پیدا کنند و حتی می توانند بدون مراجعه به شهرداری ها از طریق اینترنت درخواست صدور پروانه ساخت داشته باشند،گفت: این موارد به شفاف سازی کمک کرده است چرا که تمام موارد سیستماتیک انجام می شود و ما می توانیم تمام پروانه های صادر شده در تهران را در شورای شهر رصد کنیم.

وی تاکید کرد : شفاف سازی به معنای این نیست که کارهای انجام شده را فریاد بزنیم بلکه باید ریشه ای کار کرد واگر کسی کار خلافی انجام داد آن را برکنار کرد و سیستم نظارت را تقویت کرد.

رئیس شورای چهارم شهر تهران در پاسخ به این سوال که وجود یک جناح در شورای شهر چه نتایجی به دنبال دارد، گفت:بنده از حضور دو جناج در شورا استقبال می کنم به شرط اینکه کارها سیاسی نشود و اگر قرار باشد دعواهای سیاسی در شورای شهر رخ دهد بهتر است شورا تک جناحی اداره شود.

چمران بیان کرد: یکی از محاسن شورای چهارم این بود که در بررسی مشکلات شهری ،مسایل سیاسی مطرح نبود و اعضای شورا تخصصی فکر می کردند که امیدواریم در شورای پنجم هم سیاسی کاری نشود.

وی در رابطه با قانون مالیات بر ارزش افزوده در شهر تهران گفت: مالیا ت بر ازرش افزوده عوارض شهری است که دریافت می شود و با مالیات بر درآمد فرق می کند، چرا که مالیات بردرآمد باید به حساب خزانه دولت واریز شود و با عوارض شهری که از شهروندان یک شهر دریافت می شود، متفاوت است.

چمران گفت: عوارض شهری هر شهر باید برای مدیریت و هزینه های همان شهر استفاده شود،چرا که به غیر از هزینه احداث مترو وخرید اتوبوس، ردیف بودجه ای از مالیات خزانه دولت به مدیریت شهرها اختصاص پیدا نمی کند و تمام هزینه ها باید از عوارض همان شهر تامین شود و حتی از نظر قانونی هم خلاف است که یک شهر به شهر دیگر کمک مالی کند .

وی افزود: در گذشته تمام مالیات برارزش افزوده شهرها به حساب شهرداری ها واریز می شد ، بعد از آن قرار شد مالیات بر ارزش افزوده به حساب دارایی ها واریز شود و حال کم کم سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده کم شده و به 30 درصد رسیده است.

رئیس شورای چهارم شهر تهران گفت: براساس قانون جدید عوارض شهری به حساب خزانه دولت واریز می شود و باید شهرداری اعتبارات خود را از استانداری دریافت کند که  این باعث می شود شهرداری ها دولتی اداره شوند که خلاف قانون اساسی است و باید حتما در مجلس اصلاح شود.

 

منبع: شهرداری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.