| کد خبر: 139219 |

لزوم توجه شوراهای شهر به تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوا

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه نگرش در خصوص پسماند در سطح جهانی تغییرات گسترده‌ای داشته است گفت: بنابر این تغییرات دیگر جایی برای دور انداختن وجود ندارد و دولت‌ها با همراهی مدیریت شهری، یک اقتصاد دوار را دنبال می‌کنند.

تین نیوز

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه نگرش در خصوص پسماند در سطح جهانی تغییرات گسترده‌ای داشته است گفت: بنابر این تغییرات دیگر جایی برای دور انداختن وجود ندارد و دولت‌ها با همراهی مدیریت شهری، یک اقتصاد دوار را دنبال می‌کنند.

همایش ملی نمایندگان منتخب شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان با محوریت محیط زیست و توسعه پایدار صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست آغاز به کار کرد.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست هدف اصلی از برگزاری این همایش را تعمیق راهبردی نگاه‌ها و سیاست‌ها در حوزه محیط زیست و همراهی مدیران شهری عنوان کرد و گفت: مدیریت شهری باید مبتنی بر دانایی باشد، یعنی باید خرد جمعی و توجه به ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و بهداشتی را موردتوجه قرار دهد. شوراهای شهر در همه این موضوعات دارای مسئولیت و اختیار هستند.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه شوراها رکن مهم مردم‌سالاری هستند، گفت: تدوین برنامه ششم توسعه فرصت خوبی فراهم کرده که خط مشی مرتبط با قانون و سندهای فرابخشی که در مدیریت شهری راهگشا هستند را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه شوراها باید برخوردار از دانش روزافزون و مدیریت نوین باشند، گفت: تلاش ما این است که کیفیت زندگی در شهرهایمان را ارتقا دهیم و زندگی واقعی در شهر را برای مردم فراهم کنیم.

ابتکار برگزاری 4 دوره از شورای شهر و تجربه بین‌المللی در این زمینه را بسیار ارزشمند دانست و گفت: با توجه به این پیشینه می‌توانیم یک همگرایی خوب بر اساس کنوانسیون‌های جهانی برای مدیریت شهری برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار داشته باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به کنوانسیون تغییر اقلیم و توافق پاریس اظهار داشت: نقش شهرها در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و تاب‌آوری در مقابل تغییرات اقلیم بسیار حائز اهمیت است.

به گفته وی برنامه شکوفایی شهری که از جمله برنامه‌های سازمان ملل متحد است، مهم‌ترین گام و نخستین رویکرد در سیاست و نقشه‌های راهبردی برای بالا بردن کیفیت شهری است؛ چراکه میحط شهری نیازمند نشاط و شادابی است.

وی در خصوص مسائل مرتبط با مدیریت شهری و حوزه محیط زیست هم به توسعه حمل‌ونقل عمومی، خطوط اتوبوسرانی سریع‌السیر، گسترش مترو، اصلاح الگوی حمل و نقل و کاهش‌ تقاضاهای سفر که با گسترش و توسعه دولت و شهرداری‌های الکترونیک شکل می‌گیرد، پرداخت و اظهار داشت: شبکه یکپارچه معاینه فنی باید در کل کشور گسترش پیدا کند و شوراها باید همگام با دولت در زمینه آلودگی هوا برنامه ارائه دهند.

ابتکار ادامه داد: شوراهای شهر همه باید برنامه جامع کاهش آلودگی هوا داشته باشند و بسیار مهم است مؤلفه‌های مرتبط با شهرداری در این خصوص به تصویب برسد.

رئیس سازمان محیط زیست حفظ و توسعه درختان فضای سبز را در جهت تصفیه و تلطیف هوای شهرها و همچنین گسترش کمربندهای سبز در اطراف شهرها در کنار توجه به رودخانه‌های درون‌شهری مهم عنوان کرد و افزود: رودخانه‌ها، فضای زیبای گردشگری را برای محیط‌های شهری به همراه دارند.

وی در خصوص مدیریت پسماندهای شهری نیز گفت: نگرش در خصوص پسماند در سطح جهانی تغییرات گسترده‌ای داشته است، بنابر این تغییرات دیگر جایی برای دور انداختن وجود ندارد و دولت‌ها به همراه مدیریت شهری یک اقتصاد دوار را دنبال می‌کنند.

ابتکار ادامه داد: بنابر اقتصاد دوار تولید و مدیریت کالا از ابتدا تا انتها موردتوجه قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: اعتقاد داریم وجهی که شهرداری‌ها برای پروانه ساخت دریافت می‌کنند، دیگر موضوعیت ندارد؛ چراکه سال‌هاست در شهرهای پایدار این سیاست ورافتاده، بنابراین شهرداری‌ها به جای دریافت وجه برای پروانه ساخت، از عوارض وجه دریافت می‌کنند، این رویه باعث کاهش نگاه سودجویانه به ساخت و ساز می‌شود.

وی تأکید کرد: باید سند تغییر اقلیم برای همه شهرها را در نظر بگیریم و بنابراین نیازمند یک ائتلاف برای مدیریت انرژی هستیم؛ چراکه متأسفانه مدیریت مصرف انرژی در شهرهای ما بالاتر از حد استاندارد است.

ابتکار توجه به آلودگی صوتی، امواج و استانداردهای لازم برای آنتن‌های موبایل و پارازیت‌ها را ازجمله وظایف شوراها عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در قانون هوای پاک بسیاری از این موضوعات به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص آلودگی نوری نیز اظهار داشت: این آلودگی یکی از آلودگی‌های جدید شهری است که با انتشار نورهای بی‌خاصیت به وجود می‌آید که علاوه بر مخاطراتی که برای سلامت شهروندان به وجود می‌آورد، آرامش را از حیوانات، پرندگان و حتی حشرات مفید شهری می‌گیرد.

وی در پایان از برگزاری یک مسابقه شهری با عنوان مسابقه شهر سبز در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: شهر سبز با الگوی شکوفایی شهری در دنیا اجرا می‌شود و این مسابقه برای همگرایی سیاست‌های ملی و برنامه‌های جهانی در ایران نیز اجرا خواهد شد.

این نشست بدون حضور منتخبین شورای شهر تهران و با محوریت اجراکردن اهداف توسعه پایدار و با شعار «جهانی فکر کنیم، منطقه ای عمل کنیم» برگزار شد.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.