| کد خبر: 137493 |

قدردانی شورای شهر تهران از ساخت باغ کتاب

بی‌تردید یکی از جالب‌ترین جلسات دوره چهارم شورای شهر تهران را می‌توان جلسه ۱۸ تیر ماه دانست.

تین نیوز
بی‌تردید یکی از جالب‌ترین جلسات دوره چهارم شورای شهر تهران را می‌توان جلسه ۱۸ تیر ماه دانست.

آنها در طبقه اول ساختمان اصلی باغ کتاب تهران، جلسه علنی خود را برگزار کردند و سپس گشت‌‌و‌گذاری در این مجموعه بزرگ داشتند. آنطور که به‌نظر می‌رسید جذابیت و تنوع در باغ کتاب باعث شده بود تا چند عضو شورا هم تصمیم بگیرند پیش از آنکه همه بخش‌های مختلف را بازدید نکرده‌اند،

مجموعه را ترک نکنند. بنابراین پا به پای مهدی چمران، رئیس شورا به طبقات و اتاق‌های گوناگون رفتند و از نزدیک با کارکردهای امکانات فراهم‌شده در باغ کتاب آشنا شدند. اگرچه سرانجام چمران گفت: «با چندبار بازدید هم نمی‌توان متوجه شد چقدر امکانات متنوعی در این قطب گردشگری و فرهنگی نهفته شده است.»

به هر ترتیب سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای شهر تهران روز گذشته با حضور شهردار پایتخت در جدیدترین پروژه فرهنگی اراضی عباس‌آباد برگزار شد. چمران رئیس شورا در ابتدای جلسه، بهره‌برداری از مجموعه باغ کتاب را قابل تقدیر دانست و سپس گفت: «این مجموعه به‌گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت تغییر و به روز شدن در آن وجود دارد. باید از نظرات متخصصان همچنان استفاده کرد تا باغ کتاب تکمیل‌تر شود.» در ادامه جلسه طبق روال هر جلسه نوبت به تذکرات و پیشنهاد‌های اعضای شورای شهر تهران رسید. در این میان چون دستور جلسه‌ای از نظر ارائه طرح یا لایحه‌ای در کار نبود، همه اعضا نظرات خود را در مورد باغ کتاب بیان کردند.

معصومه آباد، به‌عنوان نخستین فرد، از برگزاری جلسه شورا در باغ کتاب به مناسبت روز قلم و کتاب و کتابخوانی کودکان و نوجوانان تقدیر کرد و گفت: «زمانی که از غرفه‌ها بازدید می‌کردم، متوجه شدم اینجا تنها به کتابخوانی اختصاص ندارد بلکه باعث می‌شود تا بچه‌ها براساس تجربه و خودآموزی، یاد بگیرند.» وی اظهار امیدواری کرد که در برنامه‌های بعدی مدیریت شهری همچنان زیرساخت‌های فرهنگی را در شهر نهادینه کنند.

مجتبی شاکری، عضو بعدی شورا بود که در مورد باغ کتاب پیشنهادی را ارائه کرد. وی گفت: «می‌توان ‌بخشی از این مجموعه را در اختیار نویسندگان قرار داد چراکه ما در نوشتن و فرهنگ‌مان عقب هستیم و این مجموعه می‌تواند این عقب‌ماندگی را جبران کند.» وی به هنرمندان عرصه تصویری مژده داد که می‌توانند از ظرفیت‌های باغ کتاب برای نمایش آثار اقتباسی بررسی شده طی یک دوره 10ساله در سیمافیلم استفاده کنند.

  • کوچ نخبگان از شورا

دیروز اعضای شورای شهر تهران، همگی در اظهارنظرهای خود، بهره‌برداری از باغ کتاب پایتخت را قابل تقدیر دانستند و بر لزوم راهکارهایی برای استفاده مناسب‌تر شهروندان از ظرفیت‌های آن تأکید کردند؛ آنطور که اقبال شاکری ایجاد یک‌ذخیره فرهنگی با 10هزار مترمربع زیربنا را تبریک گفت و افزود: «باغ کتاب باید یک‌مسیر گردشگری فرهنگی شود؛ چنان‌که یکی از مقاصد تورهای فرهنگی باشد.» وی در ادامه 2پیشنهاد ارائه کرد؛

نخست اینکه فکری برای رفت‌وآمد راحت خانواده‌ها به باغ کتاب شود، دوم اینکه فرصتی به‌وجود آید تا در هیأت امنای مجموعه، ارکان‌های مهم فرهنگی و ارزشی کشور حضور پیدا کنند. رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در ادامه طی تذکری گفت: «این روزها شاهد کوچ نخبگان از شورای شهر هستیم و آنها دارای پتانسیل‌های زیادی هستند که شورای پنجم نیز می‌تواند از این افراد استفاده کنند. باید نیروهای توانمند شورا حفظ شوند چرا که ذخیره‌های ارزشمندی هستند که نباید آنها را از دست بدهیم.»

ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران هم در این جلسه بر وجود یک‌پیوست ترافیکی برای کل مجموعه‌های عباس‌آباد تأکید کرد. وی با بیان اینکه 3بزرگراه این محدوده را احاطه کرده، گفت: «پر‌واضح است که در پیک ترددی این بزرگراه، شهروندان نیز می‌خواهند از باغ کتاب بازدید کنند. پس باید به این مسئله، تردد آسان مراجعه‌کنندگان و پارکینگ موردنیاز توجه شود.»

  • دعوت از رهبر معظم انقلاب

محسن پیرهادی، دیگر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران هم دیروز ضمن درخواستی از رئیس شورا، آماری را درخصوص ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی در تهران ارائه داد. وی با بیان اینکه مجموعه باغ کتاب استفاده امروزی دارد و با توجه به اینکه معجزه پیامبر ما کتاب بوده است، باید به حوزه کتاب بیشتر توجه شود، گفت:

«‌امیدواریم رئیس شورای اسلامی شهر تهران شرایطی را فراهم کند تا مقام معظم رهبری نیز بازدیدی از این باغ‌های متعددی که در تپه‌های عباس‌آباد ایجاد شده داشته باشند تا دغدغه ایشان نسبت به این فضا رفع شود.» به گفته وی ایجاد 5میلیون متر مربع زیرساخت فرهنگی- اجتماعی در پایتخت طی 12سال اخیر، ظرفیت مناسبی است تا اندیشمندان و هنرمندان فکر خودشان را به ظهور برسانند. وی افزود: «مجموعه باغ کتاب، کار بزرگی است و باید این مجموعه به افرادی سپرده شود که دغدغه فرهنگ را دارند.»

  • تشکر بدون احتیاط از قالیباف

درحالی‌که دیروز اغلب اصلاح‌طلبان شورا در جلسه غایب بودند، اسماعیل دوستی، عضو اصلاح‌طلب پارلمان شهری گفت: «شاید این روزها افراد از شهردار تهران و معاونین وی با احتیاط حرف بزنند اما من روشن و شفاف از زحمات آقای قالیباف و نیروهایش در این مدت تشکر می‌کنم.» وی ادامه داد که آقای قالیباف باید به‌خودش ببالد و خدا را شکر کند که توفیق خدمت در این شهر را داشته است. عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران با انتقاد از برخی اظهارات مطرح شده درخصوص هزینه پروژه باغ کتاب ادامه داد: برخی از دوستان اعلام کرده‌اند که این پروژه خیلی هزینه داشته و بنده در توضیح صحبت‌های آنها گفته‌ام که متوجه حرف‌هایشان نمی‌شوم، چراکه بنده در شهرداری بوده‌ام و می‌دانم اینگونه پروژه‌ها چه هزینه‌ای دارند.

الهه راستگو، دیگر عضو شورا نیز با اشاره به اقدام یک‌زوج کتابدار مریوانی که هزینه ازدواج خود را به کتابخانه روستای خود اختصاص دادند و مقام معظم رهبری نیز با هدیه یک‌جلد قرآن از این کار تشکر کردند، خواست تا طی برنامه‌ای از دست‌اندرکاران مجموعه باغ کتاب به‌خاطر تلاش‌های انجام شده تشکر شود. پرویز سروری، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی هم کتاب را نماد تمدن و فرهنگ جامعه دانست و گفت: « قطعاً مقام معظم رهبری از افتتاح این مجموعه بیش از هر پروژه دیگری خوشحال شده‌اند.»

وی در ادامه اظهار کرد: «یکسری افراد، اصحاب نق هستند و نگران فردای تهران‌ که نتوانند کارنامه درخشانی ارائه کنند و دست به تخریب می‌زنند.» به گفته وی مشخص نیست که چگونه برخی از افراد برای این مجموعه برآورد هزینه کردند که این مجموعه گران احداث شده است؟ به اعتقاد سروری این ادعاها در راستای تلخی کام مردم برای افتتاح چنین پروژه‌هایی محسوب می‌شود. وی بر این نظر بود که باغ کتاب سخت‌افزاری است که نرم‌افزار نیاز دارد تا سرانه مطالعه و کتابخوابی افزایش یابد. رضا تقی‌پور، دیگر عضو شورا هم پیشنهاد داد طرح جامعی برای کارکردهای مختلف این مجموعه تهیه شود و در ضمن مدل اقتصادی برای تثبیت و تضمین استمرار کار مجموعه پیش‌بینی کنند.

  • درددل‌های چمران در مورد عباس‌آباد

دیروز پیش از آنکه نوبت به مجید حسینی، مدیرعامل مؤسسه نشر شهر و مدیر باغ کتاب برای ارائه جزئیاتی از این مجموعه برسد، مهدی چمران، سفره دل خود را از بی‌توجهی‌هایی که دیگر دستگاه‌ها به اراضی عباس‌آباد کرده‌اند، باز کرد. وی از اصرار وزارتخانه‌ها در دولت‌های مختلف برای احداث ساختمان‌هایی گفت که اصلا با کارکرد عباس‌آباد منطبق نبوده‌اند.

به گفته وی در پی دیدار مرحوم کازرونی، وزیر مسکن وقت با رهبر انقلاب، دستور کتبی مقام معظم رهبری برای تبدیل عباس‌آباد به مرکز سبز کلان و مراکز کلان فرهنگی صادر و جلوی کار وزارتخانه‌ها گرفته شد، اگرچه ساختمان نیمه‌کاره راه‌آهن با مقاومت مسئولانش، تکمیل شد و سپس بانک سپه را ساختند تا وصله ناجوری در کنار مراکز فرهنگی باشد. وی اضافه کرد: «از آن وصله ناجورتر هم ساختمان بانک مرکزی است که آدم بدش نمی‌آید آن را منفجر کند چراکه یک زائده است و چه ربطی به عباس‌آباد دارد؟»

  • دولت درآمدهای پایدار شهری را نابودکرد

شهردار تهران هم با حضور در جلسه روز گذشته که در باغ کتاب برگزار شد، یکی از موضوعات مهم در هر جامعه و دولتی را آگاهی‌بخشی به مردم دانست و گفت: «در 2تا 3 دوره شورای شهر و مدیریت شهری هم اقداماتی مبتنی بر انسان‌محوری انجام شده و آگاهی‌بخشی اساس کار بوده است.» به گفته محمدباقر قالیباف محله‌محوری در این دهه در شهرداری تهران اساس بوده است اما در دیگر شهرها اصلاً محله‌محوری وجود ندارد.

وی افزود: «با وجود این متأسفانه طی بخشنامه جدید انتخابات دوره بعد شورایاری‌ها برگزار نمی‌شود.» قالیباف یادآور شد: «در سراهای محله برای کودکان و نوجوانان مکان‌هایی تعبیه شده است که می‌توانند با حضور در آنجا خدمات لازم را دریافت کنند.» وی در ادامه خاطرنشان کرد: «برای بعضی از افرادی که آمال و آرزوهایشان خارج است نیز می‌گویم اگر فلان شخصیت خارجی وارد کشور می‌شود، می‌گوید تهران قابل مقایسه با شهرهای خاورمیانه نیست و باید با شهرهای اروپایی مقایسه شود، حال اگر تهران را سوخته بدانند، پس چه چیزی را تحویل خواهید داد؟» وی اعلام کرد که پیش از مدیریت شهری فعلی، تهران 73کتابخانه داشت و الان 400کتابخانه دارد که 75تای آنها شبانه‌روزی است.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه می‌گویند برج میلاد ساخته شده است به چه دردی می‌خورد؟ ما پل طبیعت را هم ساخته‌ایم، گفت: «وقتی که وارد شهرداری شدیم، یک میله نصفه را دیدیم ولی آن میله نصفه در تفکر آنها بنا شد و پل طبیعت با تفکر ما بود. این افراد زمان را برعکس می‌کنند.» وی ادامه داد: «در لوازم آرایشی چرخش ریالی آن حدود 20هزار میلیارد تومان است ولی در حوزه کتاب و انتشار هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.»

شهردار تهران بخش دیگری از اقدامات مهم را نوسازی بافت فرسوده عنوان کرد و گفت: «اکنون عوارض نوسازی در 3هکتار بافت فرسوده تهران به‌صورت صد درصد رایگان است.» وی همچنین گفت که اگر تصاویر هوایی و گوگل 15سال پیش تپه‌های عباس‌آباد را ببینند و امروز نیز مشاهده کنند متوجه خواهند شد چه اتفاقاتی در این حوزه صورت گرفته است. شهردار تهران با اشاره به اینکه چون مدیریت یکپارچه شهری نیست، شهر چالش دارد، گفت: «مهم‌ترین چالش شهر درآمد پایدار است که دولت نیز ارزش افزوده و درآمد پایدار شهری را منهدم کرد.» قالیباف بیان داشت:‌ «در مدیریت شهری آینده و شورای شهر پنجم درصورتی‌که بخواهند تجربیات خود را در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا بتوان مشکلات شهر را حل کرد.»

  • از مثال 8200فروشگاه لوازم آرایشی تا یادگاری بر ستون باغ کتاب

جلسه دیروز شورای شهر تهران با حضور 14عضو (آقایان مهدی چمران، ابوالفضل قناعتی، محسن پیرهادی، رضا تقی‌پور، مجتبی شاکری، اقبال شاکری، احمد دنیامالی، اسماعیل دوستی، هادی ساعی، حبیب کاشانی، حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی و پرویز سروری و خانم‌ها معصومه آباد و الهه راستگو) برگزار شد. گفتنی است از میان 17عضو غایب، 11عضو اصلاح‌طلب و بقیه اصولگرا یا مستقل به‌حساب می‌آیند.

  • اسماعیل دوستی، هنگام اظهارنظر خود گفت که وی پیشنهاد برگزاری جلسه در باغ کتاب را ارائه کرده و از عدم‌حضور تعدادی از اعضا متعجب است.
  • معصومه آباد با بیان اینکه انزجار را در مدرسه و کنکور بین دانش‌آموزان با پاره‌ کردن کتاب و جزوات پس از پایان امتحان مشاهده می‌کنیم، پیشنهاد داد فضایی در باغ کتاب ایجاد شود تا دانش‌آموزان به جای پاره کردن کتاب‌ها، آنها را آنجا تحویل دهند و به جای آن یک‌بازدید رایگان هدیه بگیرند.
  • مجید حسینی، مدیر باغ کتاب در چند کلیپ نمایشی گزارش کاملی از بخش‌های مختلف مجموعه ارائه داد. وی ضمن انتقاد نسبت به وضعیت آموزشی، گفت که باید ابتدا مصرف را بالا برد تا سرانه مطالعه افزایش یابد. وی وجود 8200مغازه لوازم آرایشی در تهران را به‌خاطر تقاضا مثال زد و گفت: «این درحالی است که 1200کتابفروشی در شهر داریم و با همه حمایت‌ها اما سرانه مطالعه پایین است.» وی باغ کتاب را یک‌بازیگاه فرهنگی دانست و آخرین دستاورد مهم در ساخت آن‌را خود آموزشی کودکان دانست. وی تأکید کرد که رقیب کتابفروشی‌های انقلاب نیستند و ناشران و کتابفروش‌ها باغ کتاب را از خود بدانند.
  • برخی اعضای شورا پس از پایان جلسه به همراه حسینی و علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران از بخش‌های مختلف باغ کتاب مثل باشگاه روباتیک، باغ علم کودک، تالار علم نوجوان، باشگاه نجوم، کافه کتاب، فروشگاه کتاب خردسال، گذر خیالستان، کافه هنر و... بازدید کردند.
  • مهدی چمران هنگام بازدید از طبقه اول، روی پنل دیجیتال یکی از ستون‌ها که می‌توان به‌صورت الکترونیکی یادگاری خود را ثبت کرد، یادگاری نوشت. به گفته مجید حسینی، این ابتکار سبب می‌شود تا کودکان تخلیه شوند و دیگر هوس نکنند روی هر چیزی به‌خصوص آثار تاریخی یادگاری بنویسند.
  • برخی از اعضای شورا و مدیران شهری هنگام بازدید، ابزارهای موجود مثل ساز چنگ لیزری و اسلحه لیرزی را مورد امتحان قرار دادند و در بخش باغ علم کودک، دقایقی به تماشای یک انیمیشن سه‌بعدی نشستند.

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.