| کد خبر: 137384 |

سایه روشن چهار سال فعالیت کمیسیون سلامت شورای شهر تهران

اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران پس از چهار سال فعالیت در جمع خبرنگاران از کم و کاستی ها و سایه و روشن های فعالیت خود در این کمیسیون گزارش ارائه کردند.

تین نیوز

اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران پس از چهار سال فعالیت در جمع خبرنگاران از کم و کاستی ها و سایه و روشن های فعالیت خود در این کمیسیون گزارش ارائه کردند.

رحمت الله حافظی، معصومه آباد، محمد حقانی و احمد مسجد جامعی رئیس و اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران امروز(شنبه)در نشست خبری این کمیسیون حضور یافته و درباره عملکرد این کمیسیون گزارش ارائه کردند.
رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در این نشست اظهار کرد: برخی مباحث مطرح در کمیسیون به مذاق عده ای خوش نمی آمد، اما تلاش کردیم به صرفه و صلاح شهروندان فعالیت ها را انجام دادیم و قضاوت میزان موفقیت کمیسیون را به رسانه ها، شهروندان و آیندگان موکول می کنیم و از قصورات احتمالی از مردم پوزش می طلبیم.
وی ابلاغ سیاست کلی سلامت شهر تهران را از جمله برنامه های موفق این کمیسیون عنوان کرد و گفت: بر اساس قاتون تعریف از شهر احصا شد و شهر با در نظر گرفتن کیفیت زندگی شهروندان تعریف شد.
وی پیگیری و رفع معضلاتی در شهر تهران که ممکن بود به تهدید منجر شود را از جمله تلاش های این کمیسیون عنوان و بیان کرد: پیگیری سلامت آب شرب شهر تهران، که حتی در سطح وزرا نیز با آن مخالفت شد، توقف فعالیت کارخانه شن و ماسه منطقه 18 ، توقف فعالیت کارخانه روغن نباتی قو، پیگیری خارج شدن صنایع مزاحم از شهر از جمله فعالیت هایی بود که در این حوزه انجام شد.
وی فعالیت کمیسیون سلامت را موجب افزایش مطالبه گری شهروندان دانست و افزود: ماده 73 قانون شوراها ظرفتی برای تحقق حقوق شهروندی است، که این امر در این دوره محقق شد.
وی با اشاره به نزدیک بودن، پایان دوره چهارم شورای شهر گفت: در حال حاضر سوال از شهردار و عزل شهردار با یک سوم آرا ممکن است اما امیدوارم ظرفیتی ایجاد شود تا اعضای شورا با نصف بعلاوه یک، بتوانند شهردار، معاونان وی را مورد سوال قرار داده و یا اینکه عزل کنند.


* مجلس طرح مصونیت اعضای شورا را تصویب کند
حافظی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه نماینده مردم باید ریسک پذیر باشد حتی اگر به دادگاه احضار شود؛ اظهار کرد: تصویب طرح مصونیت اعضای شورا برای شفاف سازی بیشتر ضروری است.
وی گفت: انتظار داریم اعضای پنجمین دوره شورا و اصحاب رسانه نیز این موضوع را پیگیری و مطالبه کنند.

* رفتار معاون شهردار بر سر گزارش از خط 7 مترو تهران، خارج از اصول دموکراسی بود
عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر درگیری وی با یکی از معاونان شهردار تهران تاکید کرد: گزارشی که از خط 7 مترو تهران در صحن شورا ارائه کردم، گزارشی منحصر به فرد است که یک یا دو نفر از مدیران ارشد شهرداری آن را در اختیار دارند.
وی افزود: بعد از آنکه درخواست بازدید از خط 7 مترو را مطرح کردم، بازدید انجام شد اما بدون حافظی و اکنون نیز دعوا و پرخاش کردن ندارد، نقشه تونل خط 7 مترو را بیاورند و بازدید دوباره انجام شود.
وی با بیان اینکه این خط 14 درصد پیشرفت فیزیکی دارد عنوان کرد: فاصله میانگین ایستگاه ها یک کیلومتر است اما در بخشی از این خط فاصله بین دو ایستگاه به هفت کیلومتر می رسد.
وی با بیان اینکه این موضوع نگران کننده است، تاکید کرد: گزارشی که در صحن شورا ارائه کردم، متعلق به بیست روز گذشته بود و آیا در این مدت وضعیت این خط ارتقا یافته است؟

* انتصابات در شهرداری تهران باید ضوابط داشته باشد
حافظی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: انتصابات در سطح شهرداری باید ضوابطی داشته باشد و باید مشخص باشد که شهردار منطقه چه میزان تخصص در حوزه تخصصی باید داشته باشد.
وی گفت: نباید اینطور باشد که شهرداری انتخاب شود و شب راه خانه اش را بلد نباشد برود.
وی تاکید کرد: طرح ضابطه مند شدن شهردار تهران در این دوره از سوی کمیسیون سلامت مطرح شده اما از دستور خارج شد!

معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست، ایمنی پایتخت را بخش مغفول این شهر عنوان کرد.
وی با اشاره به تشکیل کمیته ایمنی و بحران، اظهار کرد: حوادث تهران به دلیل عدم اطلاع و آموزش کافی شهروندان بیشتر می شود، که در این دوره شوا، در سراهای محلات، ایمنی آموزش داده و به سمت حقوق شهروندی سوق داده شد.
وی افزوده شدن چهل ماده قانونی در حوزه ایمنی ساختمان در سند فرادستی برنامه پنج ساله دوم را از اقدامات این کمیسیون عنوان کرد.

محمد حقانی رئیس کمیته باغات شورای شهر نیز در این جلسه گفت: صرف نظر از جناح بندی های سیاسی، دل در گرو مردم داشتم و مسائل را بطور کارشناسی مطرح می کردم.
وی با اشاره به راه اندازی کمپین صیانت از باغات در این دوره، گفت: امروز، حفظ باغات مطالبه مردمی شده و تا جایی پیش رفته است که توان پاسخگویی همه نامه های رسیده از سوی شهروندان را نداشتیم.
وی تهیه شناسنامه باغات را از دیگر اقدامات این کمیته عنوان و گفت: این وظیفه نیز از جمله وظایف مغفول مانده شهرداری بوده است.

* مدیریت شهری خود را نیازمند نظام برنامه ریزی نمی داند
حقانی در ادامه با بیان اینکه مدیریت شهری خود را نیازمند نظام برنامه ریزی نمی داند، افزود: اگر اینطور بود، پرنده مدیریت شهری بیشتر به پرواز در می آمد.
وی تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از طرح ها که در کمیسیون تصویب می شد، برای تصویب در صحن شورا با همراهی اعضای شورا مواجه نبود.
وی با بیان اینکه عدم همراهی مدیریت شهرداری، برای تصویب طرح ها، مشکل ایجاد می کرد، خاطر نشان کرد: به شهردارتهران گفتم شما می توانید در ارتقای جایگاه شورا نقش داشته باشید.

*یک بار برای همیشه میزان بدهی و طلب شهرداری تهران را اعلام کنید
حقانی ادامه دارد: بارها اعلام کردم که میزان بستانکاری و بدهی های شهرداری به اشخاص حقیقی، حقوقی، دولت و بانک ها را اعلام کنید که شورا و شهردار آینده با مشکل مواجه نشود.

*محیط زیست قربانی سرمایه گذاری بانک ها
حقانی همچنین با اشاره به سرمایه گذاری بانک ها در ساخت و ساز در تهران اظهار کرد: بانکها حق ندارند در شهر دنبال ساخت و ساز باشند، بانک ها بخش زیادی از سرمایه خود را خرید و فروش زمین، باغ و ساخت و ساز وارد کرده اند.
وی، تدوین طرح ارائه راهکار هوای پاک، طرح حفاظت از پارک پردیسان، تعیین
ساز و کار اجرای وظیفه شورا درمورد تشخیص باغ، بحث وصل نزولات آسمانی به شبکه فاضلاب، عدم شماره گذاری موتور سیکلت کاربراتوری را از جمله فعالیت های کمیسیون سلامت دانست.

*بحث املاک از مباحث مبهم شهرداری تهران
وی بحث املاک شهرداری تهران را از مباحث مورد بحث و مبهم شهرداری تهران برشمرد و گفت: طرح تهیه بانک اراضی و املاک شورا نیز از سوی کمیسیون به صحن شورا آورده شد اما رای نیاورد و از دستور خارج شد!
وی گفت: حتی افرادی که می گفتند من اصلاح طلب هستم و انتظار می رفت که در ارائه طرح ها حمایت کنند، نیز حمایت نمی کردند و گاهی باید می رفتیم دنبال حق و ناحق.


*تهران در حوزه پسمانده در نیمه راه است
حقانی با اشاره به تلاش کمیسیون برای سر و سامان دادن به حوزه پسماند نیز خاطر نشان کرد: در ابتدای شورای چهارم درآمد شهرداری از پسماند، 13 میلیارد تومان بود که اکنون به 64 میلیارد رسیده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.