| کد خبر: 135551 |

اورژانس تهران در وضعیت اورژانس

با وجود اینکه شورای شهر تهران ۲ سال پیش طرحی به‌منظور ساخت پدهای هلی‌کوپتر برای اورژانس هوایی روی ساختمان‌های بلندمرتبه به تصویب رساند و در دور سوم شوراها نیز مصوبه‌ای برای اختصاص بخشی از فضای ایستگاه‌های آتش‌نشانی به پایگاه‌های اورژانس تهران اختصاص داد اما دیروز سرپرست اورژانس کشور در صحن علنی شورای شهر تهران همچنان از کمبود پایگاه‌های اورژانس و پدهای هلی‌کوپتر نجات سخن گفت.

تین نیوز
با وجود اینکه شورای شهر تهران ۲ سال پیش طرحی به‌منظور ساخت پدهای هلی‌کوپتر برای اورژانس هوایی روی ساختمان‌های بلندمرتبه به تصویب رساند و در دور سوم شوراها نیز مصوبه‌ای برای اختصاص بخشی از فضای ایستگاه‌های آتش‌نشانی به پایگاه‌های اورژانس تهران اختصاص داد اما دیروز سرپرست اورژانس کشور در صحن علنی شورای شهر تهران همچنان از کمبود پایگاه‌های اورژانس و پدهای هلی‌کوپتر نجات سخن گفت.
 

وی که به‌منظور ارائه گزارش از خدمات اورژانس در کلانشهر تهران به صحن علنی شورای شهر پایتخت دعوت شده بود، از برخی هماهنگی‌ها با سازمان آتش‌نشانی هم سخن گفت که براساس آن قرار است چند سوله از سوی این سازمان در اختیار اورژانس تهران قرار داده شود. با این همه وی با احتساب 12میلیون نفر جمعیت تهران از کمبود شدید پایگاه‌های اورژانس در تهران سخن گفت و از مدیریت شهری خواست تا در مبلمان شهری بحث فوریت‌های پزشکی را لحاظ کند.

 

حسین کولیوند وضعیت اورژانس تهران را بسیار ضعیف‌تر از سایر شهرهای کشور اعلام کرد و گفت: با وجود افزودن 100دستگاه آمبولانس جدید به شهر اما همچنان از کمبود امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی رنج می‌بریم؛ تا جایی که خیلی از ماموریت‌های خود را نمی‌توانیم اجرا کنیم؛ ازجمله پیشنهادهای مطرح شده از سوی کولیوند، اختصاص بخشی از فضای ایستگاه‌های مترو به پایگاه‌های اورژانس، تصویب تجهیز مجتمع‌ها، ایستگاه‌ها، ترمینال‌ها، ورزشگاه‌ها، سینماها و... به دستگاه‌های الکتروشوک، قراردادن پیوست‌های خدمات اورژانس در پروانه‌های ساختمانی، تجهیز پایگاه‌ها و تأمین اتوبوس‌های آمبولانس به میزان لازم برای شهر تهران بود.

 

در واکنش به این گزارش بسیاری از اعضای شورااظهاراتی داشتند. ازجمله رحمت‌الله حافظی خواستار تشکیل جلسه‌ای مشترک میان شورای شهر، شهرداری تهران و سازمان اورژانس شد تا در این جلسه هماهنگی‌های لازم در مورد میزان، شکل و نحوه کمک‌های مدیریت شهری به اورژانس صورت گیرد. نظر محمد حقانی نیز بر تحقق مدیریت واحد میان شرکت شهرسالم شهرداری، سازمان آتش‌نشانی، اورژانس و پلیس بود.

 

وی از شورا خواست تا در این‌باره برنامه‌ای تدوین کند. محسن سرخو هم پیشنهاد تصویب یک طرح دوفوریتی را مطرح کرد که براساس آن فضای لازم برای پدهای هلی‌کوپتر در برخی بوستان‌ها فراهم شده و از فضای سراهای محله‌ها نیز برای تجهیز فوریت‌های پزشکی و اورژانسی استفاده شود. احمد دنیامالی دیگر عضو شورا نیز پیشنهادی مطرح کرد که براساس آن مردم تشویق به وقف یا هدیه آمبولانس به بیمارستان‌ها و سازمان اورژانس شوند.

 

نظر اقبال شاکری نیز این بود که در برنامه پنجم کشور برای تمام پروژه‌ها پیوست برنامه سلامت تدوین شده اما گویا صاحب ندارد؛ و گرنه تمام ضوابط در ساخت پروژه‌های مسکونی، درمانی، اداری، تجاری و... دیده شده است. مجتبی شاکری هم معتقد بود که با زبان عاطفی و دلسوزی کردن مشکلی از اورژانس حل نمی‌شود چون قبلا هم دستگاه‌های دولتی مختلفی از وزارت نیرو گرفته تا سازمان میراث فرهنگی و بهزیستی و...

 

به شورا آمده‌اند و مطالبات خود ازشهرداری را فهرست کرده‌اند و علاقه‌مندند از بودجه شهرداری تهران به آنها کمک شود اما بهتر است هیأت رئیسه شورای شهر کمیته‌ای را مأمور ارزیابی خواسته‌های دستگاه‌های دولتی ازجمله اورژانس کند. نظر مهدی چمران نیز این بود که از آنجا که یک درصد از سهم شهرداری از محل مالیات برارزش افزوده اختصاص به وزارت بهداشت پیدا کرده است، بنابراین دیگر شهرداری نمی‌تواند این درخواست‌ها را برآورده کند. چمران درعین حال کمک‌های شهرداری را درقالب حمایت، از طریق دراختیار قراردادن فضاهایی جهت خانه‌های سلامت، آتش‌نشانی، مترو و... اعلام کرد.

 

  • اقدام برای تثبیت سامانه مصوبات شورا

دستور جلسه دوم شورای شهر تهران اختصاص به بررسی دوفوریت تثبیت، تنقیح و بهنگام‌سازی‌ سامانه جامع مصوبات شورای شهر تهران داشت. دوفوریت این طرح رأی نیاورد اما اعضا در مورد یک فوریت آن به تفاهم رسیدند. البته اواخر سال گذشته از سامانه مورد اشاره رونمایی شده بود و نسخه اینترنتی آن هم فعالیت خود را به‌منظور اطلاع‌رسانی آغاز کرده است، اما طرح مجدد آن به این دلیل است که چون شورای شهر آینده 21عضو دارد و از تعداد اعضایش کاسته می‌شود ممکن است برخی کمیسیون‌ها نظیر نظارت و حقوقی دستخوش تغییراتی شود.

 

در این صورت سرنوشت این سامانه که طراح آن کمیسیون نظارت و حقوقی است نامعلوم خواهد بود؛ بنابراین به‌منظور استمرار کار این سامانه و تثبیت آن در قالب یک طرح دوفوریتی مطرح شد. بنا براین گزارش سامانه تنقیح قوانین به اعضای شورای شهرکمک می‌کند تا هنگام بررسی یک طرح یا لایحه به کلیه اطلاعات مربوطه دسترسی داشته باشند و از دوباره کاری‌ها بکاهند. در پایان جلسه دیروز اعضای شورای شهر تهران بیانیه‌ای را به امضا رساندند که از سوی مهدی چمران، رئیس شورا قرائت شد. این بیانیه حمایت از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران درحمله به مواضع گروه‌های تروریستی درخارج مرزهای کشور بود.

 

جدول

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.