| کد خبر: 135162 |

شهردار آینده تهران باید به مبارزه با فساد و رانت‌خواری شهره باشد

عضو منتخب شورای شهر تهران گفت: شهردار آینده باید در افکار عمومی به پاکدستی، مبارزه با فساد و رانت‌خواری شهره باشد.

تین نیوز

عضو منتخب شورای شهر تهران گفت: شهردار آینده باید در افکار عمومی به پاکدستی، مبارزه با فساد و رانت‌خواری شهره باشد.

 

شورای پنجم هنوز وارد ساختمان بهشت نشده است، تحت فشار رسانه و مردم برای انتخاب شهردار آینده است. شورای پنجم برای آنکه نشان دهد؛ بر اساس اصول و معیار عمل می‌کند، کارگروه 7 نفره‌ای برای تعیین شاخص‌های شهردار تشکیل داد تا ویژگی‌های شهردار به قول بعضی "شهردار بدشانس" تهران را مشخص کند.

 

از قرار کارگروه مزبور در چندین بند ویژگی‌های شهردار آینده را تشریح کرده و بند 16 این شاخص‌ها مبنی بر عدم عضویت شهردار‌ آینده در شورای پنجم حذف شده است. بر این اساس شهردار تهران می‌تواند از میان اعضای شورا باشد و آنچه مایه نگرانی افکار عمومی است، به هم خوردن ترکیب یکدست شورا است.

 

شهربانو امانی، منتخب شورای پنجم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به شاخص‌های بررسی شده برای شهردار آینده تهران، در جلسه اخیر شورای پنجم گفت: این کارگروه 7 نفره مشخصات عمومی شهردار تهران را در جلسه رسمی در اختیار اعضای شورا قرار داد. بند بند این شاخص‌ها که شامل ویژگی‌های فردی و مدیریتی شهردار آینده بود، در جلسه شورا بررسی شد و بند 16 این شاخص‌ها مبنی بر عدم عضویت شهردار‌ آینده در شورای پنجم بود که به اتفاق آرا حذف شد.

 

او با اشاره به اینکه شورا بر پایه نظرات جمعی اعضا استوار است، ادامه داد: با وجود حذف این بند و جدا از سازوکارهایی که برای انتخاب شهردار آینده در نظر داریم، نظر اعضای شورا این است که ترکیب 21 نفره نباید تغییر کند.

 

این عضو شورای پنجم با اشاره به فرآیند انتخاب شهردار تصریح کرد:‌ همه داوطلبان در یک فرآیند کاملاً تدوین شده از طرف خود یا دیگران به شورا معرفی خواهند شد و اعضای شورا با ارزیابی و سنجش یک نفر را به عنوان شهردار انتخاب خواهند کرد.

 

 امانی در مورد نحوه ارزیابی و سنجش شورای پنجم برای انتخاب شهردار اضافه کرد: شورا از همان ابتدا با شفافیت مواضع خود را اعلام کرده است، در حال حاضر ما در هفت کمیسیون تخصصی در حال بررسی و ارزیابی مشکلات تهران هستیم و در این زمینه از کمک اعضای شورای چهارم و کارشناسان استفاده می‌کنیم تا روشن شود؛ چه شهری را می‌خواهیم تحویل بگیریم و تهران در چه شرایطی است. این مسائل در روند انتخاب و شاخص‌های شهردار آینده نقش اساسی بازی خواهند کرد.

 

عضو کمیسیون موقت عمران، حمل و نقل و ترافیک با اشاره به شاخص‌های شهردار آینده که در کارگروه 7 نفره مشخص شده است، ادامه داد: براساس این شاخص‌ها شهردار از میان مدیران تراز اول شهری و یا کسی که تجربه مدیریت کلان را دارد، انتخاب خواهد شد. در این میان اگر کسی بخواهد از داخل شورا شهردار شود؛ نیاز به دو بار رای‌گیری دارد. در مرحله اول برای لغو عضویت در شورا و در مرحله دوم رای‌گیری برای انتخاب شهردار.

 

امانی با تاکید بر اینکه شورای 21 نفره امانت‌دار خوبی برای رای و اعتماد مردم تهران خواهد بود، اضافه کرد: طبیعتاً اگر در بین کاندیداها فردی ویژگی‌های لازم را داشته باشد، شورا برای بیرون رفتن کسی از ترکیب 21 نفره رای نخواهد داد.

 

عضو کمیسیون موقت عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای پنجم با اشاره به اینکه در آیین‌نامه «اجرای شرایط احراز تصدی سمت شهرداری مصوب شهریور سال 77 در هیات وزیران»، ویژگی‌های عمومی شهردار مشخص شده است به شاخصه‌هایی مدنظر  شورای پنجم به صورت ضمنی اشاره کرد.

 

امانی با تاکید بر اینکه شهردار آینده از نظر شورای پنجم باید پیشینه سیاسی اصلاح‌طلبی داشته باشد، تصریح کرد: شهردار آینده باید در افکار عمومی به پاکدستی، مبارزه با فساد و رانت‌خواری شهره باشد و به استفاده از خرد جمعی، ارائه خدمات کارشناسی و بکارگیری نیروهای متخصص در روند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اعتقاد کامل داشته باشد. از همه مهم‌تر دارای سابقه اجرایی در سطح ملی همچون معاون رئیس جمهور، معاونان وزرا و ... باشد.

 

این عضو شورای پنجم در پاسخ به این سوال که از نظر شخص او شهردار آینده تهران چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، تصریح کرد: شهردار آینده باید سابقه مدیریتی در سطح کلان داشته و عملکرد او در دوران تصدی‌اش نشان دهد که می‌تواند تعامل خوبی با دولت داشته باشد و همچنین  نظارت‌پذیر باشد.

 

امانی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات 14 ساله تهران نبود رابطه میان شهردار و دولت است، ادامه داد: تهران 14 سال است به علت قطع رابطه شهردار با هیات دولت آسیب خورده است. تعامل میان شهردار و دولت هم برای من و هم برای بقیه اعضای شورا اهمیت فراوان دارد، چرا که 20 الی 30 درصد مشکلات کشور در کلانشهر تهران بوده و اگر حکمروایی تهران به سطح قابل قبولی برسد، الگویی برای سراسر کشور خواهد بود.

 

منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.