| کد خبر: 93395 |

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، خبر داد:

◄ ممنوعیت خرید موتور سیکلت کاربراتوری از سوی مراکز دولتی

تین‌نیوز| معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست از اجرایی شدن طرح LEZ از ابتدای آبان ماه سال 95 خبر داد.

 به گزارش تین‌نیوز سعید متصدی در نشست خبری با موضوع «بررسی مصوبه برش یک‌ساله کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها»، اظهار داشت: مصوبه اخیر دولت در زمینه آلودگی هوا در تاریخ 19 خرداد 95 مطرح شد که در آن موضوع برش یک‌ساله کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها به‌ویژه تهران در دولت مصوب و ابلاغ شد.
 
وی با اشاره به این‌که در سال 93 راهکارهای کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها مطرح شد، افزود: از سال 93 تا 94 موارد مربوط به حسن اجرای این مصوبه مد نظر قرار گرفت و گزارش آن توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست به دولت ارائه شد و دولت نیز بر اساس این گزارش تصمیم گرفت برش کوتاه مدت برنامه راهکارهای کاهش آلودگی هوا را داشته باشد که این مصوبه با حضور کلیه دستگاه‌ها مطرح و در نهایت این برنامه شکل گرفت و هدف نهایی این مصوبه کاهش آلودگی در کلان شهرها بوده و هست.
 
معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که از ابتدای سال جاری تا اواسط خردادماه روزها را سالم و پاکی را پشت سر گذاشتیم، ابراز داشت: دراین بازه‌زمانی روز آلوده‌ای گزارش نشد که خود این موضوع بی سابقه است اما، از نیمه دوم خردادماه شاهد بروز طوفان‌های گرد و غبار در تهران بودیم که منشأ برون‌مرزی از کشورهای عراق، سوریه و اردن داشته‌اند.
 
متصدی با اشاره به این‌که کانون‌های داخلی گرد و غبار تا حدودی کنترل شده است، گفت: این کانون‌ها تا حد بسیاری شناسایی شده و در برخی فعالیت‌های اجرایی مقابله با گرد و غبار شروع شده است و از ابتدای سال 95 از لحاظ آلودگی‌های انسان ساز هیچ روز آلوده‌ای نداشته‌ایم.
 
وی در ادامه با تاکید بر لزوم عمل به قطعنامه کنترل و کاهش گرد و غبار در منطقه که با ابتکار ایران در سازمان ملل مطرح شد، تصریح کرد: در هر استان برنامه مشخص و جامع گرد و غبار را داریم که در استان‌های غربی و جنوب غربی کشور این فعالیت‌ها صورت گرفته است و در خوزستان کانون‌های گرد و غبار مشخص شده است که به‌طور کلی سعی شده تا کانون‌های گرد و غبار داخل کشور را شناسایی کرده و راه‌های مقابله با این کانون‌ها را تا حد امکان به اجرا گذاشته شود که مالچ پاشی 4000 هکتار از کانون‌های گرد و غبار در خوزستان از جمله این اقدامات است.
 
معاون سازمان محیط‌زیست با تاکید بر این نکته که مسائل محیط‌زیست و آلودگی هوا رو به کاهش است، گفت: آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی و بحث بخارات بنزین و بنزن هوا روند کاهشی را پشت سر می‌گذارند.

متصدی با اشاره به مصوبه‌های برنامه یک‌ساله راهکارهای کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: پیشتر حمایت مالی دستگاه‌های مختلف به منظور جایگزینی خودروهای فرسوده مطرح شده بود که طبق این مصوبه 22 هزار میلیارد ریال برای جایگزینی خودروهای فرسوده تسهیلات ارائه می‌شود و قرار است با حمایت بانک‌های ملی، ملت، صادرات، توسعه و تعاون تسهیلاتی در این زمینه ارائه شود تا ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور بازسازی و نوسازی شود.
 
وی در ادامه نشست خبری خود، افزود: هم‌چنین خودروسازان داخلی و وزارت صنایع موظف شده‌اند خودروها را با تخفیفاتی به بهره‌برداران ارائه دهند و بنابراین بحث تخفیفات ترجیحی برای سود بازرگانی خودروهای فرسوده مطرح شده است که در این مصوبه سعی شده علاوه بر فعالیت‌های اجرایی که در کوتاه مدت مورد توجه قرار می‌گیرد بحث اعتبارات از اهمیت بالایی برخوردار باشد که بر اساس این مصوبه احکام مختلفی در زمینه منابع متحرک و ثابت ارائه شده است.
 
معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست از اجرایی شدن LEZ از ابتدای آبان‌ماه سال جاری خبر داد و ابراز داشت: مقدمات و لوازم این طرح از سوی وزارت کشور در حال آماده شدن است و باید در تاریخ 95.8.1 شاهد اجرایی شدن آن باشیم.
 
متصدی با اشاره به این‌که ایجاد محدودیت برای تردد خودروهای فرسوده با اعمال جرایم نیز در این برش یک‌ساله مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: ایجاد جرایم رانندگی برای تردد خودروهای فرسوده با عنوان تخلفات رانندگی در این برنامه در نظر گرفته شده است که بنابراین خودروهای فرسوده از این پس جریمه خواهند شد و باید گفت، این طرح دو هفته بعد از ابلاغ رسمی این مصوبه اجرایی می‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به بحث معاینه‌فنی خودرو در کشور، خاطر نشان کرد: موارد اولیه و پایلوت این طرح در حال انجام است و امید می‌رود در روزهای آینده شاهد اجرایی شدن معاینه‌فنی نیز باشیم زیرا مصوبه کاهش آلودگی کلان‌شهرها به بحث موتورسیکلت‌ها نیز ورود کرده است که طبق آن از ابتدای مهرماه سال 95 تولید و شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع می‌شود اما، این موضوع تصمیم کمیته کاهش آلودگی هوا است که با مصوبه دولت به شکل الزام ‌آور در آمده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.