| کد خبر: 7729 |

دستورالعمل راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی و خصوصی تاکسیرانی

به منظور دست‌یابی به توسعه پایدار شهری و در راستای تحقق قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند الف 3-4 تبصره 13 قانون بودجه سال 1385، مبنی بر ایجاد شرکت‌های تعاونی و خصوصی تاکسیرانی شهری، دستورالعمل اجرایی شرکت‌های مذکور به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

 به منظور دست‌یابی به توسعه پایدار شهری و در راستای تحقق قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند الف 3-4 تبصره 13 قانون بودجه سال 1385، مبنی بر ایجاد شرکت‌های تعاونی و خصوصی تاکسیرانی شهری، دستورالعمل اجرایی شرکت‌های مذکور به شرح ذیل اعلام می‌گردد.
 
فصل اول: کلیات 
ماده 1- این دستورالعمل بر اساس مفاد قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور تاکسیرانی زیر نظر شهرداری تهران و تعمیم به شهرهای کشور، مصوبه مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرائی مربوطه مصوبه هیئت محترم وزیران و آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مصوبه 2073/ت 29169 ه مورخ 84/04/08 تدوین گردیده است.
 
ماده 2- به منظور ایجاد تمرکز و هماهنگی و نظارت بهینه بر امور تاکسیرانی و ارائه خدمات با انواع سرویس‌های تاکسی به شهروندان و انجام امور مربوط به حمل و نقل عمومی مسافر درون‌شهری که صرفاٌ در حیطه وظایف شهرداری‌ها می‌باشد، شهرداری‌ها (سازمان و یا واحد تاکسیرانی) اجازه داده می‌شود تا نسبت به واگذاری بخشی از امور مربوط به حمل و نقل درون‌شهری به اشخاص حقوقی تحت عنوان شرکت‌های تعاونی و خصوصی و به نمایندگی از شهرداری (سازمان و یا واحد تاکسیرانی) در چهارچوب ضوابط مربوطه اقدام نمایند.
 
ماده 3- اشخاص حقوقی با احراز شرایط مربوطه و دریافت پروانه نمایندگی از شهرداری (سازمان و یا واحد تاکسیرانی) می‌توانند به نمایندگی از آن تحت عنوان شرکت‌های تعاونی و خصوصی تاکسیرانی اقدام به حمل و نقل عمومی مسافر شهری نمایند.
 
تبصره 1: آژانس‌های تاکسی تلفنی و شرکت‌های تعاونی که در امور حمل و نقل مسافر درون‌شهری به صورت تاکسی خطی، تلفنی، بی‌سیم ، ساعتی و سرویس‌های ویژه در محدوده و حریم شهر مربوطه ارائه خدمت می‌نمایند در اولویت می‌باشند.
 
تبصره 2: جابجایی مسافر درون‌شهری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تحت عنوان مؤسسات اتومبیل کرایه یا آژانس تاکسی تلفنی که از شهرداری (سازمان و یا واحد تاکسیرانی) مربوطه جهت انجام حمل و نقل عمومی مسافر درون‌شهری مجوز نداشته باشند ممنوع می‌باشد.
 
ماده 4- شرکت‌ها و تعاونی‌های خصوصی تاکسیرانی با موضوع حمل و نقل عمومی مسافر درون‌شهری صرفاً جهت ارائه خدمات با تاکسی پلاک قرمز (عمومی) که حداکثر 2 سال از تولید آن گذشته باشد برای انجام سرویس‌هایی که در موافقت‌نامه اصولی ذکر شده تأسیس می‌گردد.
 
تبصره 1: رنگ پایه تاکسی‌ها بر اساس ماده 10 آیین‌نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور تاکسیرانی تعیین می‌گردد.
 
تبصره 2: بغل نویسی، نصب تابلو، کد شناسایی خودرو، کد شناسایی راننده، به نام شرکت و با قید تحت پوشش سازمان تاکسیرانی مربوطه انجام می‌گیرد.
 
تبصره 3: حداقل تعداد تاکسی تحت نظارت شرکت منوط به درخواست شرکت، تأیید هیئت مدیره و تصویب شورای سازمان تاکسیرانی مربوطه می‌باشد مشروط بر آنکه از تعداد ذیل کمتر نباشد:
       1. شهرهای زیر 50،000 نفر جمعیت 10 دستگاه
       2. شهرهای تا 100،000 نفر جمعیت 20 دستگاه
       3. شهرهای تا 200،000 نفر جمعیت 30 دستگاه
       4. شهرهای 200،000  تا 500،000 نفر جمعیت 50 دستگاه
       5. شهرهای تا 1،000،000 نفر جمعیت 100 دستگاه
       6. شهرهای بیش از 1،000،000 نفر جمعیت 150 دستگاه
       7. شهرهای بالای 3،000،000 نفر جمعیت 300 دستگاه
 
ماده 5- شرکت  می‌بایستی نسبت به معرفی دفتر مناسب که امکان استقرار سیستم‌های اپراتوری و ارتباطی و نظارتی (تلفنی، بی‌سیم ، GPS و . . . ) داشته باشد با اخذ تأییدیه از مراجع ذیصلاح اقدام نماید.
 
ماده 6- شرکت می‌تواند با انعقاد قرارداد با سازمان تاکسیرانی نسبت به ارائه خدمات در خطوط تعیین شده و یا تاکسی و خودروهای جمعی کوچک (ون) اقدام نماید. در این راستا تجهیز ایستگاه تاکسی- معرفی مسئول خط- کنترل و نظارت بر عملکرد رانندگان و ارائه برنامه زمان‌بندی ارائه خدمات بر عهده شرکت می‌باشد.
 
ماده 7- شرکت موظف است در خصوص نحوه ارائه خدمات اعم از تلفنی، بی‌سیم ، خطی، گردشی و سرویس ادارات ، سرویس مدارس و . . .  با قید تعداد خودرو و مسیر و حسب موافقت‌نامه اصولی مربوطه اقدام کند.
 
تبصره: تغییر کاربری تاکسی‌ها (به­طور مثال از بی‌سیم  به خطی) به پیشنهاد شرکت و تأیید سازمان امکان‌پذیر می‌باشد.
 
ماده 8- با توجه به وضعیت اقلیمی و جغرافیایی شهرهای مختلف، شرکت می‌تواند محل‌های استقرار خودروهای تحت پوشش را به عنوان توقفگاه تاکسی پیشنهاد و در صورت اخذ موافقت سازمان حمل و نقل و ترافیک نسبت به استقرار خودروهای تحت پوشش جهت تسریع در ارائه خدمات و در اختیار قراردادن سریع خودرو به متقاضیان اقدام نماید.
 
تبصره: در شهرهایی که سازمان حمل و نقل و ترافیک وجود ندارد، وظایف مربوطه بر عهده واحد حمل و نقل و ترافیک شهرداری و راهنمایی و رانندگی است.
 
ماده 9- شرکت موظف به پرداخت کلیه هزینه‌های خدمات که حسب ضوابط و قوانین تعیین و در مراجع ذیصلاح تصویب و توسط سازمان تاکسیرانی اعلام می‌گردد، می‌باشد.
 
ماده 10- شرکت می‌بایست نسبت به رعایت نرخ مصوب شورای اسلامی شهر اقدام نماید.
 
تبصره: شرکت می‌تواند نرخ پیشنهادی را به سازمان ارائه و در جلسات کارشناسی حضور داشته باشد.
 
ماده 11- شرکت موظف به اجرای کلیه دستورالعمل‌های ابلاغی طبق ضوابط و قوانین سازمان تاکسیرانی مربوطه می‌باشد.
 
ماده 12- موارد اشاره نشده در این دستورالعمل و هرگونه اصلاح احتمالی  می‌بایستی در چارچوب قانون مذکور در ماده 1 این دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی تاکسیرانی و آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی باشد.
 
ماده 13- شرکت متعهد به انعقاد قرارداد با شهرداری (سازمان یا واحد تاکسیرانی) در قالب مفاد ماده ده قانون مدنی برای ارائه خدمات و  سرویس‌های محوله به مردم و به نمایندگی از طرف شهرداری با قبول کلیه تعهدات و تصمیم‌های هیئت انضباطی و در چارچوب جدول تخلفاتی ضمیمه پیوست می‌باشد.
جهت مطالعه ادامه این دستورالعمل اینجا کلیک نمائید.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.