| کد خبر: 66562 |

چگونه امنیت را در سرویس مدارس ارتقا دهیم؟

تین نیوز | امنیت در حمل و نقل برای همه مهم است اما با بازگشایی مدارس، موضوع امنیت حمل و نقل دانش آموزان با استفاده از سرویس مدارس اهمیت ویژه ای پیدا می کند. این مشکل خصوصا در برخی شهرهای بزرگ کشور مشاهده می شود؛ به گونه ای که  علیرغم هشدارهای موجود درباره سرویس های مدارس غیرمجاز، آن گونه که عباس نژاد، مدیرعامل تاکسیرانی تبریز می گوید، فقط در روز چهارم مهرماه، 113 خودروی غیرمجاز با عنوان سرویس مدرسه در تبریز، دانش آموزان را جابجا کرده اند. 

در این رابطه رانندگان خودروهای سرویس مدارس خصوصا از آنجا که با کودکان سروکار دارند، باید توجه ویژه ای به رعایت نکات ایمنی داشته باشند؛ چراکه هرگونه حادثه ای مشکلات جبران ناپذیری را به بار می آورد. علاوه بر این، آنها از حیث مسایل فرهنگی مانند نحوه رفتار و ارتباط با کودکانی که سوار بر این خودروها هستند، نیز باید کاملا مراقب باشند.

معاینه فنی
به گفته ولی الله آذروش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی، سرویس مدارس، ۳۰ درصد افزایش مراجعه به این مراکز داشته اند و در مراکز معاینه فنی، خودروهای سرویس مدارس به صورت ویژه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و ایمنی خودرو به صورت سختگیرانه‌ تر نسبت به خودروهای شخصی کنترل می‌شود. همچنین سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، درباره شرایط راننده خودروی سرویس مدارس که از پلیس راهور، کارت صلاحیت را دریافت می‌کنند، می گوید: این رانندگان باید حداقل 23 سال سن داشته باشند و متاهل و دارای گواهی سلامت و سوءپیشینه باشند و نرخ مصوب شورای شهر را نیز رعایت کنند. 

وظایف رانندگان
رانندگان سرویس مدارس موظف به رعایت نکات زیر هستند:

- داشتن مجوز قانونی معتبر،کارت و برچسب سرویس مدرسه و بیمه شخص ثالث
- سوار کردن دانش آموز مطابق با ظرفیت قید شده در کارت ماشین 
- رعایت ادب، نزاکت و متانت و قوانین راهنمایی و رانندگی مانند بستن کمربند ایمنی
- رعایت بهداشت شخصی و تمیز نگهداشتن خودرو 
- تجهیز خودرو به وسایل ایمنی و اطمینان از سالم بودن لاستیک ها و برف پاک کن و سیستم گرمایشی و سرمایشی
- پرهیز از صحبت های غیرضروری با بچه ها 
- عدم استفاده از وسایل صوتی و تصویری در خودرو (پخش آهنگ و...)
- ممنوعیت حضور کودکان زیر 12 سال در صندلی جلوی خودرو 
- استفاده از ظرفیت کمتر از سرنشین با پرداخت هزینه بیشتر از سوی والدین در قالب طرح سپند

سرویس های مجاز کدامند؟
خودروهای مجاز برای سرویس مدارس نیز از سوی تاکسیرانی مشخص شده اند. براین اساس، سرویس مدارس باید فقط تاکسی های سواری و ون باشد و سازمان تاکسیرانی به عنوان متولی سرویس مدارس، تنها تاکسی ها و خودروهای آژانس تاکسی تلفنی تحت پوشش سازمان که شرایط سرویس مدارس شدن را دارا و کارت شهری داشته باشند به‌ عنوان سرویس‌های مجاز برای مدارس اعلام کرده است.

با این همه برخی از خانواده ها خودشان سرویس مدارس فرزندشان را انتخاب می کنند و برای صرفه جویی بدون هماهنگی با مسئولان مدارس و با تجمیع چند دانش آموز، از خودروهای شخصی برای سرویس استفاده می کنند. این اقدام می تواند موجب ایجاد حوادث ناخوشایند شود و تبعات منفی را در آینده داشته باشد. چنانچه خانواده ها از سرویس های غیرمجاز استفاده کنند مسئولیتی برعهده سازمان های ناظر نخواهد بود.

برخورد با غیرمجازها
با توجه به گزارش ها و اخبار مربوط به سرویس مدارس، برخوردهای ویژه ای با سرویس های غیرمجاز صورت می گیرد. ماموران راهنمایی و رانندگی و بازرسان سازمان تاکسیرانی با سرویس‌های غیرمجاز و غیرتاکسی مطابق قانون برخورد می‌کنند. همچنین پلیس، خودروهایی که بدون مجوز لازم در سطح شهر تهران اقدام به جابجایی دانش‌آموزان کنند به پارکینگ منتقل می کند و به مدیر مرکز آموزشی تذکر داده می‌شود.

همچنین میزان جریمه نقدی برای خودروهای سرویس مدارس غیرمجاز، 40 هزار تومان اعلام شده و علاوه بر آن، از ادامه فعالیت آن خودرو نیز جلوگیری خواهد شد. ضمنا فقط خودروهایی حق تردد در زوج و فرد را دارند که دارای مجوز باشند در غیر این صورت 20 هزار تومان جریمه خواهند شد و سرویس‌های مدارس می‌توانند فقط در بازه زمانی صبح و ظهر در این محدوده تردد کنند.

رانندگان زن برای مدارس دخترانه
استفاده از رانندگان زن برای سرویس مدارس خصوصا در مقطع متوسطه و سال های آخر دبیرستان از جمله مواردی است که با توجه به حساسیت های موجود در این رده سنی اهمیت خاصی دارد. به گفته سردار حسینی، ایاب و ذهاب دختران دبیرستانی و دبستانی باید توسط خانم‌ ها انجام شود که این امر لازم‌الاجراست و اگر غیر آن باشد پلیس راهور با آنها برخورد کرده و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری خواهد کرد.

با این حال، علیرغم اظهارات رئیس پلیس راهور، این امر به دلیل کمبود بانوان راننده در سراسر کشور میسر نیست. همچنین پلیس، طرحی برای برخورد با مزاحمت ‌های برخی موتورسواران در محدوده دبیرستان‌ ها و مدارس دخترانه اجرا می کند.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.