| کد خبر: 60304 |

◄ آسمان آبی، زمین پاک؛ منتظر دست یاری دولت و مجلس

تین نیوز | اجرای آزمایشی کمپین هایی مانند آسمان آبی، زمین پاک در برخی مناطق تهران و پروژه هایی که در قالب آن در حال اجراست مانند خط سفید، از آنجا که نگاهی فرهنگ ساز به موضوع حمل و نقل و ترافیک شهری به صورت کلان دارد، نیازمند آگاهی و حمایت دولت، مجلس و سایر نهادهای دست اندرکار و سیاستگذار در این عرصه است.

به گزارش تین نیوز در حال حاضر، آموزش و فرهنگ‌سازي، در اجراي قانون و همچنين بكارگيري روش‌هاي نوين برای کاهش ترافیک بسیار حایز اهمیت است. چنانچه فرهنگ صحيح ترافيك آموزش داده شود، قانون به درستي اعمال شود و رفتارهاي رانندگي اصلاح شود، بسياري از مسائل و مشكلات ترافيكي حل و فصل مي‌شود.

پرداخت سهم شهرداري از جرايم راهنمايي و رانندگي كه  از آن صحبت مي‌  شود، مي‌تواند حداقل كمكی باشد در جهت توسعه موتورسيكلت‌هاي برقي و تاكسي‌هاي هيبريدی؛ مسئله‌ای كه سرانجامش كاهش مصرف سوخت و نزديك شدن به تحقق وعده دولت براي تأمين فاينانس لازم براي خريد تجهيزات ناوگان حمل‌ و نقل عمومی است.
 
در این رابطه آموزش و فرهنگ‌سازي ترافيكي همچون "كمپين خط سفيد" و استفاده از رسانه ملی به‌منظور آموزش مي‌تواند بسيار مؤثر باشد. مسئولان کشوری ازجمله وزرا هم مانند شهروندان عادی بايد در اين راه همراه شوند. 
 
كمپين آسمان آبی- زمين پاك نيازمند حمايت دولت است اما چرا باید برخی از نمایندگان مردم که در کمیسیون مربوط به این مهم حضور دارند از پاسخ به پیشرفت این طرح در مدت زمان گذشته از اجرای آن از پاسخ درباره آن سرباز زنند.

جز این است که این طرح در مرجله آزمایشی قرار داشته و در حال طی مراحل تست خود در سطوح مختلف شهری است؟ آیا ادامه طرح به کار کارشناسی نیاز نداشته و ادامه آن با این روند مطلوب نظر خواهد بود. آیا تنها تلاش شهرداری و پلیس آن هم با حداقل امکانات کافی است یا باید برای یافتن راهکارهای مناسب مطالعات بیشتری در این باره صورت پذیرد؟

تلاش ها به منظور در یافت نظرات کارشناسی از برخی از نمایندگان مجلس بی نتیجه ماند. دلیل آن شاید پرداختن به امور دیگر و بعضا عدم آگاهی باشد. هر چه که باشد باید دانست بی نظمی موجود تنها در سایه کم توجهی یک سازمان بوجود نیامده که توسط همان سازمان از میان برداشته شود. در آشفته بازار اقتصادی کشور و عدم تحقق بودجه شهرداری ها، چنانچه اقدامات فرهنگ ساز مدیریت کلان شهری همچن تهران از سوی نمایندگان مردم ، دولت و سایر نهادهای دست اندرکار مغفول واقع شود، واقعا چه اتفاقی در انتظار پایتخت خواهد بود.
 
چنانچه به تبصره 13 مصوب مجلس در این زمینه استناد شود قطعا، نمایندگان ما باید نسبت به کمپین آسمان آبی، زمین پاک اشراف کامل داشته باشند اما چرا در پاسخگویی به پرسشها در این باب کم التفاتی می شود شاید هنوز به اهمیت این موضوع واقف نیستند.

آنچه ضروری به نظر می رسد حمایت همه جانبه دولت، مجلس و نهادهای سیاستگذار، نظارتی و اجرایی از اقدامات فرهنگ ساز و کمپین هایی مانند آسمان آبی- زمین پاک و پروژه هایی مانند خط سفید و ایست به احترام زندگی است که ورای ابعاد حمل و نقلی و ترافیکی در کاهش آلایندگی های محیط زیست نیز تاثیرگذار است؛ طرح هایی که با قوت در حال پیگیری و اجرای آزمایشی از سوی شهرداری تهران و پلیس راهور است و تعامل سازنده دیگر نهادها ضامن موفقیت اجرای آن است. یک دست صدا ندارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.