| کد خبر: 54097 |

چگونه ریل را از زیر پای متروی ورامین کشیدند؟

تین نیوز | براساس تصمیم هیأت دولت، طرح دیرپای متروی تهران- ورامین قرار است در قالب طرح قطار حومه‌ای توسط شركت راه‌آهن اجرا شود.

در پیام‌های مشابه اعلام شد «متأسفانه در چندین دوره متمادی انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری نامزدها وعده تحقق اتصال متروی ورامین به تهران را می‌دادند اما به محض انتخاب شدن از جانب مردم، این وعده‌ها به فراموشی سپرده می‌شد درحالی‌كه تنها با مترو زمینه آسایش و رفاه مردم ورامین تأمین می‌شود و قطار هیچ اثری بر افزایش تردد مردم به تهران و ورامین ندارد.»

محرومیت از سامانه حمل‌ونقلی

تصمیم دولت برای فسخ قرارداد خود با متروی تهران برای ساخت متروی اقماری تهران- ورامین در شرایطی اعلام شده كه براساس مطالعات و برآوردهای انجام شده، این خط درصورت ساخت می‌توانست روزانه 320هزار نفر را با سرفاصله 13دقیقه جابه‌جا كند. این عدد در شرایطی قابل توجه به‌نظر می‌رسد كه جمعیت شهرستان‌های ورامین و گرمسار حدود یك میلیون نفر برآورد می‌شود كه قرار بود در فاز اول مترو به ورامین برسد و در فاز دوم مردم گرمسار نیز بتوانند از این مترو استفاده كنند. بدین‌ترتیب مترو می‌توانست روزانه یك‌سوم كل مردم منطقه را جابه‌جا كند.

محمد‌رضا ملكی، مجری خطوط شهرهای اقماری شركت متروی تهران در این‌باره گفت: قرار بود این خط هر روز از ساعت 7صبح تا 11شب هر ساعت در هر جهت 10هزار نفر را جابه‌جا كند كه با مصوبه اسفند‌93 هیأت وزیران، طرف قرارداد از شهرداری تهران به شركت راه‌آهن تغییر كرد تا به‌جای مترو، قطار حومه‌ای ساخته شود.

متروی ورامین در بودجه 94

نماینده مردم ورامین، قرچك و پیشوا در مجلس شورای اسلامی درباره رخدادهای پیش آمده درباره متروی تهران- ورامین گفت:‌ شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با متولی‌گری وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت یازدهم به‌دنبال تغییر ماهیت متروی تهران - ورامین بود و این موضوع را دنبال می‌كرد.

سیدحسین نقوی حسینی افزود: به‌دنبال اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره پروژه متروی تهران - ورامین، نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشته و اعلام شد یك میلیون نفر ساكن منطقه، این شائبه برای‌شان ایجاد شده بود كه دولت گذشته به آنها مترو داده و دولت فعلی می‌خواهد مترو را از آنان گرفته و راه‌آهن بدهد.

به‌گفته این نماینده مجلس، تغییر ماهیت متروی تهران- ورامین نیازمند مصوبه مجلس است.

وی ادامه داد: در دولت دهم، كمیته فنی هیأت دولت در این زمینه تشكیل جلسه داده و رأی به اجرای این پروژه توسط متروی تهران داده بود. از طرف دیگر در جدول بودجه۹۴ صریح و روشن، اعلام شده كه شهرداری تهران مجری متروی تهران- ورامین است و این موضوع به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است.

وی اضافه كرد: معاونت برنامه‌ریزی نمی‌تواند با مصوبه دولت، مصوبه مجلس را تغییر دهد به همین‌خاطر هرگونه تغییری باید به تصویب مجلس برسد و اگر تخلفی در این راستا انجام گیرد نسبت به آن عكس‌العمل نشان خواهیم داد.

مزایای مترو در برابر سایر حمل ونقل‌ها

تعطیلی پروژه ساخت متروی ورامین درحالی است كه در تهران روزانه 3.5میلیون سفر انجام می‌شود و با تكمیل خط 3متروی تهران روزانه 4میلیون سفر در خطوط زیرزمینی پایتخت انجام خواهد شد. همچنین توجه به ارقام و اعداد خیره‌كننده صرفه‌جویی بنزین در حمل ونقل ریلی شهری می‌تواند روشن كند كه تصمیم دولت در تعطیل كردن متروی تهران- ورامین چه تبعاتی دارد.

براساس اعلام UITP اتحادیه بین‌المللی حمل ونقل عمومی، متروی تهران تا سال 2021موجب صرفه‌جویی 9میلیارد لیتر بنزین خواهد شد كه این صرفه‌جویی هم برای مردم و هم برای مسئولان اثرگذار خواهد بود. از دیگر سو، صنعت متروی پایتخت در هر خط موجب ایجاد 16هزار شغل مستقیم و 165هزار شغل غیرمستقیم شده است. شاخص دیگر برای مقایسه مترو با دیگر وسایل نقلیه مربوط به آلودگی هواست.

براساس اعلام UITP، مترو به لحاظ زیست‌محیطی تأثیرات بسیاری بر انواع آلایندگی‌ها اعم از آلودگی هوا و صوتی دارد. به‌طوری كه اكنون حمل ونقل جاده‌ای 76درصد(خودرو و قطار)، هواپیما 12درصد، حمل ونقل دریایی 10درصد و مترو تنها 2درصد گازهای آلاینده تولید می‌كنند. این نشان می‌دهد كه مترو ایده‌آل‌ترین سیستم حمل‌ونقلی به لحاظ زیست‌محیطی نیز محسوب می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امیر 0 0

    أین برنامه ای بر ضد روحانیست وزیر أین را متوجه نیست