| کد خبر: 42796 |

نوسازی تاکسی‌ها به سرنوشت نامعلومی دچار شده / تاکسیرانان عطای نوسازی را به لقایش نمی‌بخشند

تین نیوز | ماجرای بدهی مدیریت حمل‌ و نقل سوخت کشور به شرکت ایران‌خودرو سبب شد تا نوسازی تاکسی‌ها به خاطر این بدهی به سرنوشت نامعلومی دچار شود، اما این در حالی است که صاحبان تاکسی‌های فرسوده نمی‌خواهند به این سادگی عطای نوسازی را به لقایش ببخشند.
 
برای آنهایی که امرار و معاش زندگیشان از راه مسافرکشی می‌گذرد، وسیله نقلیه یعنی همه دار و ندارشان؛ حتی اگر تاکسی‌هایشان از نفس افتاده و از رده خارج شده باشد، باز هم چاره‌ای ندارند و هر روز صبح حسابی سر و روی ماشین را برق می‌اندازند و هر چند وقت یکبار هر چه پس‌انداز کرده‌اند خرجش می‌کنند تا چهار ستون ماشین را با هر مکافاتی که هست سالم نگه دارند و پول بخور و نمیری به دست آورند.
 
آنها سال‌هاست که ناراضی‌اند و دم بر نمی‌آورند و همچنان دلخوش خبر نوسازی تاکسی‌های فرسوده هستند، خیلی‌هاشان با وجود مشکلی که در مسئله نوسازی به وجود آمده باز هم دل قوی داشته‌اند و با ماشین‌های رنگ و رو رفته درب و داغان و اگزوز‌هایی که حسابی به دود افتاده، کنار آمده‌اند.
 
اما واقعیت ماجرا این است که موضوع بدهی مدیریت حمل و نقل سوخت کشور به شرکت ایران‌خودرو نوید خلاص شدن از ماشین‌های زهوار در رفته‌ را به صاحبان تاکسی‌های فرسوده نمی‌دهد زیرا آن طور که شواهد نشان می‌دهد؛ نوسازی تاکسی‌ها به خاطر این بدهی به سرنوشت نامعلومی دچار شده و دیگر خیالمان از جمع شدن بساط تاکسی‌های قراضه و دودزا آسوده نیست.
 
از طرف دیگر این بار صاحبان تاکسی‌های فرسوده هم دیگر نمی‌خواهند به این سادگی‌ها عطای نوسازی را به لقایش ببخشند و تصمیم دارند تا هر طور شده تاکسی‌های نو را جایگزین ماشین‌های فرسوده خود کنند، ولی گفته‌های مسئولان ما را نسبت به نوسازی تاکسی‌های فرسوده چندان خوش‌بین نمی‌سازد.
 
مطابق سخنان سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد حدود 6 هزار تاکسی فرسوده در این شهر وجود دارد که از این میان بیش از 3 هزار نفر برای دریافت تاکسی نو ثبت نام کرده‌اند اما اختلاف بین شرکت ایران خودرو و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور سبب بلاتکلیفی متقاضیان شده و از قرار معلوم سایت ایران‌خودرو بسته است و متقاضیان نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.
 
متقاضیان باید همچنان منتظر بمانند
علی‌اصغر نیشابور، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد در توضیح این ماجرا گفت:‌‌ همان طور که بار‌ها در خبر‌ها اعلام شده موضوع بر سر اختلاف و بدهی ستاد حمل و نقل سوخت کشور با شرکت ایران‌خودروست.
 
وی ادامه داد: ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور 200 میلیارد تومان به شرکت ایران‌خودرو بدهی دارد و تا هنگامی که این مبلغ تسویه نشود، متقاضیان همچنان باید منتظر بمانند.
 
وی عنوان کرد: اختلافات مالی میان شرکت ایران خودرو و ستاد مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت کشور سبب شده تا در مسیر نوسازی مانعی بزرگ به وجود آید؛ پیش از این قرار بود تا مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در نیمه نخست سال 94 نوسازی ناوگان فرسوده مشهد خاتمه یابد؛ اما با توجه به اختلافاتی که میان این دو دستگاه بوجود آمده بعید به نظر می‌رسد که تا سال آینده این نوسازی انجام شود.
 
سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد تاکید کرد: شهرداری مکاتباتی انجام داده و در همین حال استاندار خراسان‌رضوی نیز قرار است از طریق مکاتبات و نامه نگاری با معاون اول رئیس‌جمهور زمینه ادامه روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده را فراهم کند، ولی در هر صورت باید قبول کنیم که این اختلاف در سطح کلان و ملی مطرح است و مسئولان استانی و شهری نمی‌توانند کاری را برای حل این مشکل انجام دهند.
 
حالا نه شرکت ایران خودرو و نه ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت زیر بار این مشکل نمی‌روند و با وجود مکاتبات شهرداری مشهد با شرکت ایران‌ خودرو و ستاد حمل و نقل و سوخت کشور این مشکل به علت بدهی و اختلافات مالی بین این دو دستگاه به سادگی قابل حل نیست.
 
در همین ارتباط شهردار مشهد، از نوسازی ناوگان تاکسیرانی این شهر خبر داد و افزود: تمام تلاش و توان خود را برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده مشهد به کار می‌گیریم.
 
سید صولت مرتضوی مسئله اختلاف بین شرکت ایران‌خودرو و دولت را در روند نوسازی تاکسی‌ها مطرح کرد و گفت: شهرداری مشهد با دقت نظر و قدرت برای حل این مشکل آستین همت بالا زده است.
 
وی تصریح کرد: دولت باید به ازای هر تاکسی که نوسازی می‌شود مبلغ 5 میلیون تومان به شرکت خودروساز بپردازد و در حال حاضر مطابق آنچه به ما اعلام شده، دولت به شرکت ایران‌خودرو بدهی دارد و شرکت خودروساز مدعی شده دولت این مبالغ را به حساب شرکت واریز نکرده است.
 
آیا متقاضیان نوسازی باید به وعده‌ها دلخوش باشند؟ 
شهردار مشهد البته قول مساعد داده است که با قدرت و تمام توان مسئله نوسازی تاکسی‌های فرسوده را حل و فصل می‌کند.
 
اما آیا به راستی تاکسیرانان و متقاضیان نوسازی باید به این وعده‌ها دلخوش باشند؟ خبرهایی که از گوشه و کنار می‌رسد، نوید خلاص شدن مشهدی‌ها از دود و دم و تاکسی‌های فرسوده را نمی‌دهد.
 
از ایران‌خودرو اصرار و از ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت انکار
این ماجرا‌ها در شرایطی روی می‌دهد که ایران‌خودرو نسبت به طلب خود از ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت اصرار دارد اما این ستاد موضوع را به کلی انکار کرده و مدعی است؛ این بدهی مربوط به سال های قبل بوده و به گمرک و اسقاط خودرو‌ها ارتباط دارد.
 
سرپرست معاونت نوسازی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در این ارتباط گفت: مسئله بدهی مربوط به امسال نیست و نمی‌دانیم که چرا شرکت ایران‌خودرو پای خود را ناگهان در یک کفش کرده و از تحویل خودرو به متقاضیان خودداری می‌کند.
 
حسین هاشمی عنوان کرد: آنچه که مسلم بوده این است که شرکت ایران‌خودرو باید به ثبت‌نام متقاضیان ادامه دهد و بیش از این صاحبان تاکسی‌های فرسوده را منتظر نگذارد.
 
همکاری با سایر شرکت‌های خودروسازی و تسریع در روند نوسازی تاکسی‌ها
وی ادامه داد: این بدهی 200 میلیارد تومانی که مطرح می‌شود مربوط به گمرک است و اگر وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد باید با سایر شرکت‌های خودروسازی همکاری کنیم زیرا با این اقدام روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی تسریع می‌یابد.
 
به گفته وی ستاد حمل و نقل سوخت مکاتباتی با شرکت ایران خودرو داشته اما هنوز این شرکت به مکاتبات ما جوابی نداده و باید همچنان منتظر بمانیم تا ببینم چه پیش می‌آید.
 
البته مدیر فروش و بازاریابی شرکت ایران‌خودرو هم سکوت نکرد و مدعی شد؛ ستاد مدیریت سوخت باید بدهی خود را بپردازد و در غیر این صورت شرکت ایران‌خودرو متضرر می‌شود.
 
دیگر نمی‌توانیم کوتاه بیاییم!/ ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت بدهی خود را بپردازد
خان‌کرمی اظهار کرد: ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت مدت‌هاست که به ما بدهکار است و دیگر نمی‌توانیم کوتاه بیاییم؛ بنابراین تنها راهکار این است که این ستاد با ایران خودرو حساب و کتاب و بدهی خود را صاف کند.
 
وی افزود: تا زمانی که این ستاد بدهی خود را پرداخت نکند، خودرویی تحویل داده نخواهد شد و صدور پیش‌فاکتور نیز انجام نمی‌گیرد.
معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: اختلافی که میان ایران خودرو و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت به وجود آمده، مسئله‌ای کشوری است و تنها مختص شهر یا استان ما نیست بنابراین روند پیگیری‌ها باید در سطح کلان انجام شود.
 
لزوم پیگیری ویژه از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور
محمدحسن واحدی بیان کرد: چندی پیش با حضور مدیران ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور جلسه‌ای در مشهد برای بررسی موضوع نوسازی تاکسی‌های فرسوده برگزار و مقرر گردید تا این مسئله به صورت جدی از سوی این ستاد پیگیری و مورد توجه ویژه قرار گیرد.
 
همچنان موضوع تاکسی‌های فرسوده و صبر ایوب تاکسیرانان داغ داغ است، این طور که از سخنان مسئولان بر می‌آید، باید همچنان چشم انتظار نو نوار شدن تاکسی‌های شهر بود و این ماجرا حالا حالا‌ها ادامه دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • karim 0 0

    خدا کسانی را که مسبب اینکار شده اند که تاکسی ها نوسازی نشوند[····] کند برای شرکت ایران خودرو هم آرزوی ورشکستگی دارم. خدایا خودتی شاهدی یه بلا نازل کن سر ایران خودرو و ستاد بی[····]

  • رحیم 0 0

    خواهشا به گوش مسیولین برسونین که برای داخل شهر تهران پراید و تیبا بهترین گزینه برای جایگزینی است. به جای ایران خودرو با سایپا قرارداد ببندند. هم این توقف از بین میره هم این تاکسیران های بیچاره که خودم هم یکیش هستم به نوسازی میرسن. یا اگر واقعا براشون استاندارد مهمه ماشین وارداتی بدن و حداقل از تاکسیداران تعرفه گمرکی رو نگیرن این جوری ماشین ۶۲۰لیفان ۴۴ میلیونی رو با قیمت ۲۲ میلیون میتونن عرضه کن. یا ماشین های خیلی بهتر رو بابا راننده های تاکسی اسیب پذیرترین قشر جامعه هستن انصاف شما کجا رفته …

  • سیدمهدی ابراهیمی ازآذربایجانغربی 0 0

    باسلام. وقتی تعدادی بیگانه منظورم بیگانه خارجی نیست وقتی بیگانه های بیگانه ازصنف یاشغل تاکسیرانی برای هزاران خانواده نگون بخت تاکسی های فرسوده تصمیم می گیرندسایه سنگین سیاهی برپیکربیمارتاکسی های فرسوده می نالد آقایون بنام شورای عالی ترافیک دورمیزی جمع شده اندباخوش وبش ازهمدیگراحوال پرسی می کنند ومی خواهنددرموردبیماری بنام تاکسی فرسوده تصمیم بگیرند. بیماری که نمی داننددردش چیست؟ نمی خواهندبدانندخواسته اش چیست؟ نمی خواهندبپرسندکه بیمارنگون بخت آیاهزینه درمان رادارد؟. آیاداروی که می خواهیم تجویزکنیم داروخانه حاضراست به شما بدهد؟ آیاداروی که قراراست تجویزشودباشرایط بیمارسازگاری دارد؟ وووو؟ مسئولین محترم تاکسی رانی های کل شهرستانها مراکزاستانهای کشورچرافریاداعتراض بالای۸۰درصدی مالکان تاکسی های فرسوده رادرموردانتخاب سمندای اف۷ومحصولات ایرانخودرو رابگوش مسئولین نرساندید؟ چرااجازه دادیدچندنفرکه حتی عرق طاقت فرسای راننده تاکسی راندیده اند وباشغل تاکسیرانی کاملا بیگانه اندبرخلاف نظر ۱۰۰ هزارمالک تاکسی فرسوده که موافق خودروی تیبا ومخالف خودروی سمندبودندتصمیم بگیرندآیااعضای شورای عالی ترافیک اجازه می دهندنماینده تاکسیرانی درتصمیمات شغل های آقایونی که درشورای عالی ترافیک هستندنظربدهند آن هم نظرمخالف؟. اکنون زمان آن رسیده که جامعه تاکسیرانی کشورباتوجه به آن همه بی حرمتی که دراین مدت به خانواده مظلوم تاکسی رانی کشور شده و امرارمعاش هزاران خانواده تاکسیرانی کشوربازیچه افراد بیگانه ازجامعه تاکسیرانی شده بخود بیاییدوضمن شکایت به مراجع ذی صلاح قانونی کشوربه طورجدبه خواسته اکثریت مالکان تاکسی های فرسوده درمورد خودروی تیباجهت نوسازی اقدام عاجل ازسوی سازمانهای تاکسی رانی صورت گیرد تادرسی فراموش نشدنی باشدبرخودروساز یاغی که برای رسیدن به اهداف گذشته خود تاکسی داران بدبخت راقربانی اهداف خودکرد. باتشکرفراوان

  • حسین. 0 0

    باسلام. با هزار بدبختی ودادن پول تونستم ضامن گیر بیارم حالا هم طرح نوسازی متوقف شده، میخوام بدونم کسی هست که به داد ما راننده های تاکسی برسه یا نه، به خدا وقتی ناوگان حمل ونقل کشورهای دیگه رو با خودمون مقایسه میکنم جای تاسف داره، کشور ما ومردم ما لایق بهترینها هستن، مردم ما بسیار صبورن که شاکی نمیشن، مسئولان باید فکری کنن، حسین از شیراز،

  • علی زندی 0 0

    سلام میخوام بببنم چهار ماهه زن و بچه من خرجی ندارن چونکه سرپرستشون که من باشم درآمدی نداشته که بهشون بده چونکه ماشینش اونقدز داغونه که نمیشه باهاش کارکنه چتد ماهه دستمو مثل گدا جلو همه دراز کردم الان دم عیده باید جلو خانوادم خجالت بکشم به نظر شما درد منو کی میدونه هر چه فریاد میزنم هبچکس صدامو نمبشنوه واقعا متاسفم شرم بر شما که من راننده باید به خاطر کسانی که این بدبختی هارو سر امثال من پیاده میکنن باید حقیر بشم باید خواربشم آیا بچه های خودتونم مثل بچه من عید براشون سیاه شده خواوند حق مارو بگیره که زندگی مارو نابود کردید خواهش میکنم حداقل صحبتها ومشکلات امثال منو به گوش آقایون برسونید که هنوز نتونستن بفهمن این بدهی ستاد سوخت بابت چیه واگرم هست چرا نمیدنش. با تشکر