| کد خبر: 37456 |

تهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده‌ است

تین نیوز | دیدار عباس آخوندی با رئیس و اعضای سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور وزیر راه شهرسازی با بیان اینکه دنبال تشکیل یک تالار گفتگوی شهری هستم گفت: در این تالار گفتگو می‌تواند ارتباط بین معماران، مشتریان و متقاضیان برقرار شود.
 
 نشست مشترکی با حضور دکتر عباس آخوندی و جمعی از معماران حوزه های مختلف حرفه ای برگزار شد که در این دیدار حاضران در جلسه، علاوه بر آسیب شناسی وضع معماری كشور، عمدتا به طرح پیشنهاداتی درباره نحوه برگزاری جشنواره دوسالانه معماری که قرار است در اردیبهشت یا آبان ماه سال آینده برگزار شود پرداختند.
 
در این دیدار عباس آخوندی با بیان اینکه برداشت من از شرایط اجتماعی ایران این است که دچار گسست شده ایم، اظهار کرد: ریشه نهایی این گسست به  نحوه رویارویی با مفهوم مدرنیته برمی گردد. در واقع ریشه اصلی مسئله این است که چگونه می خواهیم آخر کار با این پدیده فراگیر جهانی که در اعماق زندگی، تفکر، نحوه نگاه، رفتار، سبک زندگی و اقتصاد ما وجود دارد برخورد کنیم؟ در این نحوه رویارویی دچار گرفتاری شدیم و هنوز نتوانستیم با این پدیده به نحو سازنده زایش داشته و یک فضای جدید خلق کنیم.
 
وی با بیان اینکه در حوزه مفهوم مدرنیته به یک انفعال بسیار شدید دچار شدیم افزود: در این انفعال جریانات افراطی به شدت هم در جهان اسلام و هم در ایران شکل گرفته است. نمونه این جریانات افراطی در جهان اسلام گروه تروریستی داعش است که یک واکنش به مفهوم مدیرنیه است، در ایران هم به ویژه طی 10 سال گذشته یک جریان افراطی بر علیه مفهوم مدرنیته داشتیم که منجر به فلج شدن بسیاری از کانون های تفکر، اندیشه و چشمه های هنر و خلاقیت کشور شد.
 
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسئله گسست یک مسئله بسیار جدی است، ادامه داد: در پاسخ مسئله گسست به دو شکل می توان برخورد کرد؛ اول اینکه با عصبانیت این گسست را افزایش دهیم یا اینکه به طریقی این گسست را درمان کنیم.
 
آخوندی افزود: تصور من بر خلاف بسیاری که معتقدند باید از کنار مدرنیته عبور کنیم این است که باید مفهوم مدرنیته را برجسته کنیم و بشناسیم؛ البته نه به این معنا که همه نظریه های مدرنیته قابل قبول است اما پدیده ای نیست که بخواهیم از آن صرف نظر کنیم.
 
وی به کتاب «مشروطه ایرانی» نوشته دکتر آجودانی اشاره کرد و افزود: آقای آجودانی در کتاب مشروطه ایرانی نوشته که اگر می بخواهیم مسئله ایران را حل کنیم باید به جای نقد سنت، نقد مدرنیته داشت.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاریخ تهران تاریخ بعد از انقلاب صنعتی بوده و نتیجه آمدن مفهوم مدرنیته در ایران همزمان با شکل گیری انقلاب صنعتی است، افزود: در نهایت شهری داریم که در آن قابلیت زندگی وجود ندارد؛ زندگی در تهران از منظر محیط زیست که بر همگان آشکار است، از نظر اقتصادی نیز برای بسیاری این شهر قابل زندگی نیست.
 
آخوندی با تاکید بر اینکه قابل زندگی بودن شهر تهران یک مسئله است ادامه داد: هنر و معماری در نهایت می خواهد آرامش ایجاد و زندگی را از خشونت دور و قابل تحمل، دلپذیر کند اما از این ساختمان های عبوس آرامشی حاصل نمی شود؛ لذا یکی از موضوعات مهم برای من «قابلیت زندگی» است.
 
وی تحرک و پویایی را اصلی ترین مسئله مدرنیته اعلام کرد و افزود: در جهانی که پویایی و تحرک به سرعت نور حرکت می کند شهر را به یک پارکینگ بزرگ تبدیل کردیم.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر بخواهیم معماری کشور با واقعیات مدرن شهری رابطه برقرار كند مدرنیته و پویایی موضوعات مهمی است که به آنها نیازمندیم.
 
آخوندی با طرح این سوال که «چگونه در حوزه معماری بین عرضه و تقاضا یک رابطه برقرار کنیم»، به جشنواره معماران که قرار است اردیبهشت یا آبان ماه سال آینده برگزار شود اشاره کرد و گفت: تداوم و  استمرار این جشنواره بسیار مهم است و از طریق آن می توان به لایه های جامعه نفوذ و از جامعه عرضه کننده به سمت جامعه متقاضی حرکت کرد.
 
وی گفت: من به دنبال تشکیل یک تالار گفت و گوی شهری هستم تا «قابلیت زندگی»، پویایی و تحرک، رفاه، زیبایی و دوری از خشونت را به نحوی در این تالار مطرح کنیم.
 
وزیر راه و شهرسازی به تشکیل خانه معمار که از خواسته های معماران حاضر در جمع بود اشاره کرد و ادامه داد: تشکیل خانه معماران از دو منظر مثبت و منفی قابل بررسی است؛ از منظر مثبت فضایی برای تعامل و تجمیع بیشتر معماران فراهم می شود اما از طرفی جنبه حرفه ای موضوع افزایش می یابد و مخاطبان عام نمی توانند با این تشکل حرفه ای ارتباط برقرار کنند. 
 
آخوندی گفت: من به دنبال تشکیل تالار گفت و گوی شهری هستم تا ارتباطی بین معماران، مشتریان و متقاضیان برقرار شود. ضمن اینکه در کنار آن خانه معمار هم می تواند فعالیت کند و هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند.
 
در این نشست مشترک علاوه بر جمعی از معماران، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهارسازی،  پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی و همچنین محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز حضور داشتند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.