| کد خبر: 35958 |

◄حمل و نقل عمومی رایگان، از ایده تا اجرا!

تین نیوز | در بخشی دیگر از گزارش مربوط به " نگاه شما در شبکه‌های اجتماعی"، موضوع زیر که در اتاق فکر حمل و نقل در شبکه‌اجتماعی " لینکدین " مطرح شده‌است به همراه دیدگاه‌های اعضای این اتاق فکر بازنشر می‌شود:
در اینکه منافع غیرمستقیم حمل و نقل عمومی بسیار گسترده تر از درآمدهای بالفعل آن است نباید تردید داشت. فقط همین آلودگی هوا میلیاردها تومان خسارت به کشور وارد می کند. البته در اینکه از دست دادن درآمدها نیز برای مجریان شهری غیرقابل تحمل است هم تردید نداریم. اما این حرکت حمل و نقل عمومی رایگان که چند سالیست در برخی از شهرهای دنیا آغاز شده به دنبال چیست؟ 
به نظر می رسد باید به این عامل انگیزشی بیشتر توجه کنیم و حتی الامکان در یکی از شهرهای کشور به صورت آزمایشی طرح "شهر بدون خودرو" را اجرا نماییم. نقاط قوت و ضعف آن را بسنجیم و در راس کشور برای آن برنامه ریزی نمائیم.

مجید نظر داده است:
در خصوص این پیشنهاد علاوه بر اینکه می توان این حرکت را از یکی از شهرهای کوچک شروع نمود اقدام دیگری هم می توان انجام داد.
در ایامی که به دلیل آلودگی بالای هوا طرح های ویژه ترافیکی اعمال می شود همزمان استفاده از حمل و نقل عمومی هم به صورت رایگان ارایه شود. حداقل در مناطق مرکزی و پر رفت و آمد می توان این ایده را عملی نمود.
به نظر اینگونه مشوق ها هر چند ممکن است از نظر مالی چندان جذابیت نداشته باشد اما دارای پیام های غیرمستقیم فرهنگی برای شهروندان است. قبلا در همین گروه پیشنهاد تصویب روز بدون خودرو داده شده که امیدوارم از سوی مراجع ذیربط محقق شود.
 
سعید نظر داده است:
حمل و نقل عمومی رایگان در نگاه اول ایده جالبی بنظر می رسد.اما با چند سوال و چالش مهم مواجه است.
اول از همه باید از خود بپرسیم بعد از سالها که حمل و نقل عمومی در شهرهای جهان شکل گرفته چرا به تازگی برای رایگان بودن آن تلاش می شود؟ پیش از این مشکل چه بوده که اجرای آن را تا امروز به تعویق انداخته است آنهم در تعداد معدودی از شهرها؟
چالش دوم حداقل برای ایران این است که علت عدم عمومیت یافتن حمل و نقل عمومی در تهران هزینه آن برای مردم نیست. هزینه استفاده از مترو و اتوبوس در تهران آنقدر ناچیز است که هیچ کس به دلیل گرانی، از حمل و نقل عمومی رو بر نمی گرداند. علت روگردانی مردم از حمل و نقل عمومی عدم پوشش کامل آن و دسترسی سخت به آن و از همه مهمتر کیفیت بد آن است.
چالش سوم اینست که حمل و نقل رایگان مانند سیستم بهداشت رایگان و بیمه رایگان و مسکن رایگان در همه کشورها جواب موفق نداده است. یادمان نرود که حمل و نقل عمومی رایگان یعنی حمل و نقل دولتی. همه ما از کیفیت نازل حمل و نقل مسافر بین شهری توسط شرکت های دولتی و نیمه دولتی ریلی می نالیم. شاید رایگان بودن حمل و نقل شهری مقدمه ذبح شدن کیفیت باشد. سابقه شرکت واحد دولتی در سال های قبل پیش روی ماست.اگر قیمت نازل اتوبوس های واحد را به سمت صفر میل بدهیم می شود حمل و نقل عمومی رایگان. به نظر من قیمت اتوبوس و مترو در تهران امروز تفاوت زیادی با صفر ندارد.
نکته چهارم یاد آوری اینکه حمل و نقل عمومی رایگان از عناصر اصلی "دولت رفاه" است. این نوع حاکمیت موافقان و مخالفان تند و تیزی دارد. دعوای اخیر اوباما با کنگره بر سر لایحه تامین اجتماعی امریکا از این تقابل اساسی نشات گرفته بود. هیچ کدام از طرفین به این راحتی حاضر به عدول از مواضعشان نیستند.
چالش پنجم در مقابل ایده حمل و نقل عمومی رایگان ( = حمل و نقل عمومی دولتی) حرکت در جهت خلاف فرایند خصوصی سازی است. مثلا اگر قرار باشد مردم هزینه تاکسی را نپردازند تاکسی داران باید دستمزد خود را از دولت بگیرند و می شوند نانخور دولت .عائله دولت به جای کاهش افزایش پیدا خواهد کرد. دولت از عهده همین عائله فعلی خود بر نمی آید.
چالش ششم آن است که وقتی چیزی رایگان باشد کسی برای حفظ آن دلسوزی نخواهد کرد و در مصرف آن افراط خواهد شد و دور ریز زیاد. سابقه رفتار مردم با آب ارزان و برق ارزان و انرژی ارزان و میوه ارزان یادمان نرود.

آرش نظر داده است:
البته در اكثر شهرهای كوچك نه مشكلات حاد ترافيكی داريم و نه آلودگی هوای ناشی از آن. در شهرهای بزرگ نيز برای اجرای چنين طرحی پيش روی مسئولان قرار دارد، مثلا با توجه به ورود بخش خصوصی به مقوله حمل و نقل شهری، ضرر و زيان ناشی از طرح چگونه جبران خواهد شد و نيز با توجه به ايجاد مطلوبيت زياد و حمل مسافر در ظرفيت له شدگی، آيا عمر مفيد ناوگان كم نخواهد شد؟ همچنين بايد پاسخی برای نگراني های ناشی از سفرهای القايی(و احتمالا بی مورد) به دليل رايگان شدن نرخ كرايه داشت. اگر دامنه گفتمان از حمل و نقل انبوه بر فراتر رود و بخواهد شامل تاكسی و ون هم بشود با توجه به نحوه مديريت شهرداری اهرم اعمال قانون و اجبار رانندگان تاكسی برای خدمات چه خواهد بود؟

 علی نظر داده است: 
این عمل كار بسيار نا درستى است و حدود پنجاه سال پيش در لوس آنجلس انجام شد كه در نتيجه معلوم گرديد عبور وسايل نقليه كم نشد ولى مسافران اتوبوس ها افزايش يافت. وقتى بررسى شد معلوم گرديد كه اشخاصى براى گردش و تفريح از وسيله مجانى استفاده مي كنند. بنابراين مجانى كردن اتوبوس و سيستم هاى حمل و نقل جمعى صحيح نيست ولى ارزان نگهداشتن ممكن است مفيد باشد
به دليل مشابه آب و برق و گاز مجانى هم غلط است.

مجید نظر داده است:
یادم هست یک دهه قبل اول اتوبان تهران - کرج عوارض دریافت می شد. بعد بررسی کردند متوجه شدند که درآمد حاصله به مراتب کمتر از هزینه های مستقیم شامل نیروی انسانی و غیره و غیر مستقیم شامل مصرف بالای سوخت خودروها و وقت مردم در صف پرداخت عوارض می باشد و در نتیجه عوارضی مذکور جمع آوری شد. خوب است همین بررسی برای موضوع تعرفه حمل و نقل عمومی هم صورت گیرد. اگر بهای دریافتی فعلی بسیار پائین است که بنده هم موافق هستم خب نگرفتن بهای بلیت ممکن است منافع بیشتری داشته باشد. اما اینکه در صورت رایگان شدن بلیت ممکن است سفرهای غیرضروری افزایش یابد چندان نظر معتبری نیست و یا حداقل نیاز به بررسی های میدانی دارد.

امیر نظر داده است:
به نظر من نیز باید مطالعات آماری مناسبی روی تاثیر عامل "قیمت" بر روی انتخاب عموم صورت گیرد و در صورت حساسیت آن به عامل مذکور راهکارهای مناسب ارایه گردد. شایان ذکر است نحوه انتخاب مردم در مورد وسیله نقلیه عمومی و غیر عمومی به صورت همگون در شهرها توزیع نمی شود (از لحاظ میزان درآمد، میزان دسترسی و ..) و لذا انتخاب مدل های آماری مناسب دربرگیرنده نمونه گیری های همگون از گروه های مختلف نا همگون جمعیت آماری بسیار ضروری می باشد
در پایان، بنده در یکی از شهرهای لیست شده زندگی می کنم و به جز در مسیرهای بسیار نادر و خاص، در سایر مسیرها نه تنها حمل و نقل عمومی رایگان نیست، بلکه در صورت نداشتن تسهیلات حمل و نقلی، بسیار گران نیز می باشد
منطقه بندی و افزایش یا کاهش نرخ حمل و نقل عمومی با توجه به خصوصیات مناطق، هم چنین ارایه تسهیلات حمل و نقلی برای دانشجویان، کارمندان و ... از راهکار های دیگر موثر می باشند.

مجید نظر داده است:
با انجام مطالعاتی قبل از انجام هر تصمیمی کاملا موافقم. اما اینکه بخش حمل و نقل را با مصرف آب و برق مقایسه کنیم و رفتار مصرف کننده را یکی بدانیم موافق نیستم و لازم می بینم مطالعات میدانی دراین خصوص انجام شود. 
می خواهم بپرسم که اگر از فردا حمل و نقل عمومی که البته فقط منظورم مترو و اتوبوس های بی آر تی می باشد و در تملک شهرداری است رایگان شود آیا جنابعالی کار غیر ضروری دارید که از این فرصت استفاده کرده و به سطح شهر بروید. اما در مقابل اگر شما به صورت روتین از حمل و نقل عمومی استفاده می کنید آیا رایگان شدن آن شما را مصمم تر نمی کند به طوری که در استفاده از خودروی شخصی نسبت به قبل مردد شوید؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.