| کد خبر: 170214 |

◄ یک پیشنهاد برای رفع معضل قطع برق و خاموشی چراغ‌های راهنمایی

چراغ راهنمایی به ابزاری در دست پلیس راهور برای کنترل ترافیک تبدیل شده و این درحالی است که چراغ راهنمایی با پیشرفت تکنولوژی، بدون دخالت انسان قادر به کنترل ترافیک در تقاطعات می‌باشد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است می‌توان با الگوبرداری از کشورهای پیشرفته دنیا، وظایف و مرزبندی مشخصی را تعریف کرد تا بر اساس آن بار سنگین برخی از وظایف از دوش پلیس راهنمایی و رانندگی برداشته شده و به دیگر ارگان‌های مسئول همچون سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری‌ها محول شود.

به گزارش تین‌نیوز، مهرداد عبدالهی به تین‌نیوز گفت: قطع برق در مناطق مختلف پایتخت و کشور علاوه بر مشکلات متعددی که زمینه‌های مختلف ایجاد کرده، در بخش حمل‌و‌نقل شهری نیز قطع برق چراغ‌های راهنمایی بر این مشکلات و معضلات افزوده و باعث ایجاد دغدغه‌های فراوان برای متخصصان و  مسئولان این بخش از خدمات شهری شده است. 

وی افزود: در این شرایط، عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مجریان در این بخش، بسیار مورد توجه قرار گرفته و با وجود اعلام آمادگی پلیس راهور برای کنترل ترافیک در تقاطعات در زمان نبود برق، مشکلات همچنان به قوت خود باقی مانده است. 

این کارشناس حمل‌ونقل با بیان این‌که وجود این اختلالات در ترافیک، پرسش‌ها و ارایه راهکار از سوی محافل و مجامع مختلف را به دنبال داشته است، اظهار کرد: در این میان دفاع از عملکرد و ارائه راهکار از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی که خود را بالاتر از سایر ارگان‌های مسئول در این بخش می‌داند باتوجه به آزادی عملی که در قوانین و مقررات به این ارگان داده شده، مورد توجه قرار گرفته است.

او خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات صورت گرفته توسط پلیس راهور برای حل این مشکل؛ قرار دادن نیروهای  پلیس راهور در اکثر تقاطعات،  درخواست از مدیر عامل شرکت برق تهران برای جلوگیری از تکرار قطعی برق و درخواست از شهرداری برای توجه ویژه به موضوع برق اضطراری برای چراغ‌های راهنمایی است.

وی افزود: از طرفی پلیس راهور صرفا زیر ساخت‌های چراغ راهنمایی را تحت کنترل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و مسئولیت اتصال برق اضطراری برای چراغ‌های راهنمایی را متوجه این ارگان می‌داند.

عبدالهی تاکید کرد: با توجه به این‌که مسئولیت ذاتی پلیس راهور، کنترل ترافیک است و حتی در زمان‌های فعال بودن چراغ‌های راهنمایی این چراغ‌ها توسط پلیس راهور در ساعات مختلف کنترل می‌شود و  کمتر کسی است که علامت PO را در چراغ راهنمایی ندیده باشد، در واقع می‌توان گفت چراغ راهنمایی به ابزاری در دست پلیس راهور برای کنترل ترافیک تبدیل شده و این درحالی است که چراغ راهنمایی با پیشرفت تکنولوژی، بدون دخالت انسان قادر به کنترل ترافیک در تقاطعات می‌باشد. 

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس خاطرنشان کرد: بسیاری از کلان شهرهای کشور با توسعه سیستم سیگنالینگ و راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک از این امر مستثنی نیستند. اما دیدگاه مقطعی پلیس و دید یکپارچه و کلی این سیستم در یک راستا نبوده و به دلیل دست بالاتر پلیس راهور از لحاظ قانونی و...این  دیدگاه، به دید غالب تبدیل شده است.

او افزود: در یک نگاه کلی باید گفت پلیس راهنمایی و رانندگی؛ بهره‌برداری، نظارت، کنترل عملکرد و مالکیت چراغ راهنمایی را حق این ارگان دانسته و صرفا هزینه ساخت، تعمیر و نگهداری را حق شهرداری و همچنین مشکلاتی از این دست را متوجه شهرداری می‌داند.

وی گفت: اما نکته قابل تامل این است که زمانی که چراغ راهنمایی و به عبارتی دیگر چنین ابزاری که شهرداری در اختیار پلیس راهور قرار داده وجود نداشت، چگونه پلیس راهور، ترافیک را در تقاطعات کنترل می‌کرد؟ 

عبدالهی تاکید کرد: برای پاسخ نمونه‌های متعددی در کشورهای مختلف دنیا چه در تقاطعات بدون چراغ و چه با چراغ راهنمایی روشن می‌توان یافت که پلیس راهور با سوت زدن و حرکت دادن تابلوی کوچک، جریان ترافیک را به خوبی هدایت می‌کند.  

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس اظهار کرد: شاید بتوان گفت با تبدیل چراغ راهنمایی به ابزاری برای پلیس راهور، ساده‌ترین کارها و وظایف به فراموشی سپرده شده و این دور شدن از اصل موضوع شاید به دلیل ورود و انجام وظایف سایر ارگان‌ها توسط پلیس راهور باشد که دلیل آن نیز نبود مرزبندی مشخص و اختیارات قانونی فراوانی است که برای  پلیس راهنمایی و رانندگی تعریف شده است.

عبدالهی گفت: در نهایت می‌توان با الگوبرداری از کشورهای پیشرفته دنیا، وظایف و مرزبندی مشخصی را تعریف نمود و تا چنین وظایف سنگینی از دوش پلیس راهنمایی و رانندگی برداشته شده و این وظایف به ارگان‌های مسئول همچون سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری‌ها محول شود تا در رویارویی با چنین مشکلاتی بتواند حداکثر کارایی را داشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.